Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi matkailuvinkkejä pyytävät eivät usko

Vierailija
21.02.2013 |

että jos menee ekaa kertaa johonkin kohteeseen, niin aiheesta löytyvät nettikeskustelut ja matkaoppaat ovat sellaisia, joista löytyy ekakertalaiselle ne tarvittavat vinkit. Esim. itse olen käynyt Berliinissä muutaman kerran. Minusta siellä kannattaa katsoa juuri perusnähtävyydet ja juuri ne perusnähtävyydet ja -kohteet ovat niitä näkemisen arvoisia. Hintatasosta ja käytännöllisistä asioista on avattu tsiljoona keskustelua. Miksi av-mammat aina avaavat näitä keskusteluja lisää?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en koskaan hae matkoilta hienoja nähtävyyksiä, vaan haluan tavata paikallisia. Ja nähdä tavallista arkea. Ehkä käydä yhden suosituimpia nähtävyyksiä. Tulee ihan hengästynyt olo, jos vain matkan laukkaa suosikkinähtävyydestä toiseen.

Nämä toiveeni olen kyllä kertonut aina keskusteluissa ja saanut hyviä vinkkejä, mutta ne keskustelut käyn esim. pallontallaajissa, en täällä.

Vierailija
22/56 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 18:59"]

Ja kaikki muut tajusivat että sä, AP, olet outo :D

[/quote]

Kai itse tajuat, että vain käyt henkilökohtaisuuksiin etkä ota itse osaa koko keskustelun aiheeseen?:)

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis sä nyt vaan haluat päättää mitä saa kysyä ja mikä pitää googlata. Ja mikä saa sut kuvittelemaan, ettei ne kysyjät MYÖS lukisi matkaoppaita?

Vierailija
24/56 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin itsekin sanoit, matkaoppaatkin ovat vain ihmisten kirjoittamia. Niiden tiedotkin vanhenevat nopeasti, ja luotettavimman tiedon saa hiljattain ko. paikassa käyneiltä ihmisiltä tai vielä mieluummin siellä asuvilta ihmisiltä (omalta Lontoossa asuvalta ystävältäni olen saanut kaikken parhaat vinkit).

En missään kohtaa sanonut, että hienoimmat kohteet olisivat aina ja ehdottomasti ei-matkaopaskohteita! Sanoin vain, että ne VOIVAT olla myös kohteita/ paikkoja, joita ei matkaoppaissa ole esitelty.

Matkailuteollisuus tai matkaoppaiden kirjoittavat eivät onneksi määrittele, mikä yksittäisen ihmisen mielestä on kiinnostavaa ja "hienoa". Sen määrittelee ihan jokainen itse. Itselläni esimerkiksi on tiettyjä kiinnostuksen kohteita, jotka huomioin matkoilla. Matkaoppaissa ei tähän aihepiiriin liittyen ole yleensä yhtään mitään.

[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 19:01"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 18:54"]

Toisaalta jos menee vaikkapa Pariisiin viikonloppulomalle, on vaikeaa päättää, mitkä niistä monesta must see- kohteista olisivat niitä, joita juuri itse haluaisi nähdä. Matkaoppaiden tekstit ovat usein valitettavan suppeita ja "kliinisiä", kyllä ihan tavallisten tallaajien mielipiteet ovat huomattavasti kiinnostavampaa luettavaa. Mielipiteet kun eroavat melko suurestikin esim. siitä, mitkä ovat Pariisissa kaikkein hienoimpia nähtävyyksiä (ne voivat olla myös jotain tunnetumpien ulkopuolelta).

[/quote]

Mondon matkaoppaat ovat ainakin vähän persoonallisempia. Kävin itse matkamessuilla kuuntelemassa ihmisiä, jotka noita oppaita ovat kirjoittaneet ja oli kiva nähdä ihminen oppaan takana. Ei minusta siis matkaoppaan kirjoittajan suositus ole sen kummempi kuin jonkun nettikirjoittajan suositus, yhtä lailla noiden matkaoppaiden kirjoittajat ovat itse käyneet vaikkapa niissä ihanissa ravintoloissa, joista kirjoittavat.

Kuitenkin matkailuteollisuus panostaa siihen, että matkailijoille esitellään kiinnostavia ja hienoja kohteita, en ymmärrä tuota ajatusta, että hienoimmat kohteet olisivat ei-matkaopaskohteita. Jos joku voi antaa esimerkin niin kuulisin mielelläni.

Tottakai on niitä kohteita, joihin ei tajua välttämättä mennä ensimmäisenä, mutta nämä olen myös itse löytänyt noista asiallisista lähteistä, ei ole ollut salatietoa.

ap

[/quote]

Vierailija
25/56 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

VINKKI Älä avaa niitä keskusteluja

Vierailija
26/56 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei googlaaminen ja matkaoppaiden ym. lukeminen mitenkään poissulje sitä, että on mielenkiintoista kuulla toisten kokemuksia ja esim. kiinnostuksenkohteiden mukaan personoituja vinkkejä tietystä matkakohteesta. Itse olen saanut hyviä vinkkejä matkoillemme nettikeskusteluista ja yhtä lailla myös ystäviltä ja tuttavilta, jotka ovat ko. paikoissa käyneet.

[/quote]

Ei tietenkään mutta itse sitten ainakin rajaan kysymystäni, jos olen kaikkien sadan lukemani nettikeskustelun jälkeen sitä mieltä, että haluan edelleen kysyä, mitä ekaa kertaa menevän kannattaa tehdä Lontoossa.

ap

Vierailija
27/56 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 19:06"]

Ja kaikki muut tajusivat että sä, AP, olet outo :D

[/quote]

Kai itse tajuat, että vain käyt henkilökohtaisuuksiin etkä ota itse osaa koko keskustelun aiheeseen?:)

ap

[/quote]

Vierailija
28/56 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti siis noiden henkilökohtaisuuksien menimisten lisänä olla teksti, että ehkä hällekään ei ole kauhalla annettu. Kuten ei minullekaan, kun en osaa enää lainatakaan täällä:P

Vierailija
29/56 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei googlaaminen ja matkaoppaiden ym. lukeminen mitenkään poissulje sitä, että on mielenkiintoista kuulla toisten kokemuksia ja esim. kiinnostuksenkohteiden mukaan personoituja vinkkejä tietystä matkakohteesta. Itse olen saanut hyviä vinkkejä matkoillemme nettikeskusteluista ja yhtä lailla myös ystäviltä ja tuttavilta, jotka ovat ko. paikoissa käyneet.

[/quote]

Niin mutta kun ap:n mielestä ei saisi kysyä itse, pitäis vaan googlata koska asiasta on varmasti puhuttu ennenkin. Näitä outoja tulee aina joskus keskustelupalstoilla vastaan, näitä jotka hyökkäävät jonkin aloituksen kimppuun ikään kuin juuri se aihe olisi kielletty ja juuri se aihe pitäisi nimenomaan googlata. Ihan kuin mistään, mitä netissä jo lukee valmiiksi ei saisi itse kysyä.

Vierailija
30/56 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 19:08"]

[/quote]

Ei tietenkään mutta itse sitten ainakin rajaan kysymystäni, jos olen kaikkien sadan lukemani nettikeskustelun jälkeen sitä mieltä, että haluan edelleen kysyä, mitä ekaa kertaa menevän kannattaa tehdä Lontoossa.

ap

[/quote]

Oletko sä ap nyt ihan varma, ettet vaan olisi joskus itsekin sortunut kysymään jotakin, jota on joskus ennenkin netissä kysytty?

Vierailija
31/56 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa näistä keskusteluista ja tosielämän keskusteluistakin on ap:n logiikalla täysin turhia. Harvemmin kun täällä kysytään asioista, joista ei tietoa esimerkiksi netistä löydy.

Lopetetaan siis turhat keskustelut tykkänään ja googlataan vaan kädet savuten ;-)

Vakavasti ottaen, KESKUSTELUJEN pointti ei todellakaan ole pelkkä faktatiedon hakeminen. Tämän ap tuntuu unohtavan.

Vierailija
32/56 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pahus kun menin työpaikan kahvipöydässäkin kysymään mitä Lontoossa kannattaisi tehdä.. Ja sain jopa vastauksiakin.

Vierailija
33/56 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat esimerkkini ei-matkaopaskohteesta (eivät varmasti kaikkien muiden makuun millään muotoa hienoja kohteita, mutta itselleni aarteita) olisivat esimerkiksi eräs tietty burek-koju Zagrebissa tai eräs hämäräperäisen oloinen yökerho, jossa romaniorkesterit soittavat turbo-folkia ja entisen Jugoslavian entinen nuoriso vetää päänsä täyteen. Jälkimmäiseen en kyllä osaisi ketään ohjata, liekö enää olemassakaan, siitä vierailusta on ihan liian kauan aikaa, mutta onnellinen olen siitä, etten rajannut silloisen reissuni antia vain opaskirjojen mukaan.

Vierailija
34/56 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 19:18"]

Suurin osa näistä keskusteluista ja tosielämän keskusteluistakin on ap:n logiikalla täysin turhia. Harvemmin kun täällä kysytään asioista, joista ei tietoa esimerkiksi netistä löydy.

Lopetetaan siis turhat keskustelut tykkänään ja googlataan vaan kädet savuten ;-)

Vakavasti ottaen, KESKUSTELUJEN pointti ei todellakaan ole pelkkä faktatiedon hakeminen. Tämän ap tuntuu unohtavan.

[/quote]

Eih, miten täällä ihmiset näin jankkaavat. Keskustella saa, toki, mutta milläs keskustelet jos aloitus on oikeasti niin laaja, että "mitäs voisin tehdä miljoonakaupungissa". Eikä tosiaan kerrota mitään taustaa itsestä. Kun siellä miljoonakaupungissa voi tehdä ihan mitä vaan. Ja se, mitä minä siellä teen tai tekisin, ei välttämättä vastaa ollenkaan sitä, mitä sinä siellä tekisit. 

Ei tämä minua sen enempää kiusaa, jätän vain vastaamatta. Mutta kyllä muakin ihmetyttää nämä tyypit. Miten he ovat tulleet varanneeksi koko matkan, elleivät yhtään tiedä mitä kohteessa voisi tehdä?

Vierailija
35/56 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 19:48"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 19:18"]

[/quote]

Eih, miten täällä ihmiset näin jankkaavat. Keskustella saa, toki, mutta milläs keskustelet jos aloitus on oikeasti niin laaja, että "mitäs voisin tehdä miljoonakaupungissa". Eikä tosiaan kerrota mitään taustaa itsestä. Kun siellä miljoonakaupungissa voi tehdä ihan mitä vaan. Ja se, mitä minä siellä teen tai tekisin, ei välttämättä vastaa ollenkaan sitä, mitä sinä siellä tekisit. 

Ei tämä minua sen enempää kiusaa, jätän vain vastaamatta. Mutta kyllä muakin ihmetyttää nämä tyypit. Miten he ovat tulleet varanneeksi koko matkan, elleivät yhtään tiedä mitä kohteessa voisi tehdä?

[/quote]

Vai voisko olla, että heillä on ajatuksia, mutta he ajattelevat mielenkiinnosta kysyä muiden kokemuksia myös?

Mulle ei vieläkään aukea miten tuo asia voi olla niin iso ongelma jollekin.

Vierailija
36/56 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 19:22"]

Voi pahus kun menin työpaikan kahvipöydässäkin kysymään mitä Lontoossa kannattaisi tehdä.. Ja sain jopa vastauksiakin.

[/quote]

Mutta tuohan on ihan eri asia. Työkavereillasi oli runsaastikin taustatietoa sun persoonastasi ja mielenkiinnonkohteistasi. Sä et tullut av:lle esittämään anonyyminä kysymystä: "Mitä Lontoossa voisi tehdä?".

Vierailija
37/56 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 33 asiallisesta kommentista. Siis jos on suuntaamassa Zagrebiin, kannattaa kysellä vinkkejä myös matkaoppaiden ohi.:)

Jään vielä odottelemaan, millaisia vinkkejä muut ovat saaneet suosituista matkakohteista.:)

ap

Vierailija
38/56 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haiskahtaa muuten sille, että av-mammat eivät tietenkään halua Pariisiin mennessään mennä katsomaan jotain Eiffel-tornia tai Versailles'ta, nehän on niin "nähty" ja boooring. Jos av-mamma matkailee, hänen pitää käydä jossain sellaisessa paikassa tuossa ennen näkemättömässä matkakohteessa, että työpaikan kahvipöydässä menee varmasti kaikilta pullat väärään kurkkuun. On siis parempi selvittää jos saisi vinkin, jos jossain sivukadulla olisi vaikka vessanpönttö, jolla Coco Chanel on istunut. Se olisi jotain kerrottavaa se.

Vierailija
39/56 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 20:19"]

Haiskahtaa muuten sille, että av-mammat eivät tietenkään halua Pariisiin mennessään mennä katsomaan jotain Eiffel-tornia tai Versailles'ta, nehän on niin "nähty" ja boooring. Jos av-mamma matkailee, hänen pitää käydä jossain sellaisessa paikassa tuossa ennen näkemättömässä matkakohteessa, että työpaikan kahvipöydässä menee varmasti kaikilta pullat väärään kurkkuun. On siis parempi selvittää jos saisi vinkin, jos jossain sivukadulla olisi vaikka vessanpönttö, jolla Coco Chanel on istunut. Se olisi jotain kerrottavaa se.

[/quote]

Ei kai av-mammat noin hipstereitä ole.

Vierailija
40/56 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

VINKKI!

Kannattaa mennä Trandeburgin portille!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi