Kuinka monella on periaatteessa jatkuvasti autovelkaa?
Vaihdatteko autoa heti, kun olette saaneet edellisen auton maksettua? Vai oletteko sen verran "rikkaita", että auto ostetaan käteisellä eikä velkoja tarvita? Itse olen sen verran köyhä, kun ostan auton, otan 5v maksuajalla ja kun auto on maksettu, periaatteessa on sen verran vanha, että on jo vaihdettava tuoreempaan. Kuukausimaksut ovat yleensä n. 250e, ja sen isommaksi ei ole varaa päästää. Potuttaa toisaalta, että jos haluat ajaa tuoreemmalla autolla, on jatkuvasti oltava veloissa siitä.
Kommentit (37)
On meillä autolainaa. Nyt olemme vaihtaneet autoa vain kun on tarve ollut. Nykyinen auto on sellainen, että se vaihdetaan vain jos dieselillä tulee paaaaaaljon kalliimmaksi ajaa kuin bensalla. Muuten on oikein sopiva perheemme tarpeisiin.
n.300€ maksamme kuukaudessa lainaa pois.
Edellisen auton ehdimme maksaa pois ja elää pari vuotta ilman autolainaa, sitten päätti neljäs lapsi ilmoittaa tulostaan, joten oli pakko vaihtaa pois vaikka oli mukava elellä ilman autolainaa.
TULIHAN SE SIELTÄ :)
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 12:53"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 09:06"]
Ei ole aina.
Laina-aika on ollut sellanen 2-3 vuotta ja autonvaihtovälit 8 vuotta.
No, yksi noista lainoista oli avomieheltä koroton vippi.
Kyllä: meillä on erilliset rahat, minä olen se paremmin tienaava, mutta miehellä on pihi luonne. Ja ennenkaikkea mies haluaa/voi rassata vanhoja romuja ja minä haluan autoltani luotettavuutta. Päädyimme siten pitämään autot omana menona eikä yhteisenä. Ei olisi reilua miestä kohtaan maksaa minun kalliimmasta autosta ja sen lisäksi laittaa aikaa oman huoltoihin.
Ja ei: emme laske sentin päälle. Mies lainaa parempaa autoa pitkille reissuille ilman korvausta, tankkaamme toiselle tankin täyteen jos on vähissä ja minä pesen molemmat autot lapsen kanssa ilman erillistä korvausta, en myöskään maksa miehelle renkaanvaihdosta.
[/quote] Anteeksi nyt, mutta mä en helvetti soikoon tajua tällaista ajatusmaailmaa. En vaan tajua. En ymmärrä mikä parisuhde on sellainen, jossa toisesta ei saa olla missään asiassa mitään vaivaa ja kuluja enemmän kuin toisesta.
En myöskään jaksa uskoa, että tuollaisessa liitossa kukaan jaksaa elää stressittömänä ja onnellisena, saati että siinä todella sitoudutaan toiseen. Toisaalta jos ei sellaista haluakaan, niin sittenhän asia on ihan ok.
AIna vaan kiinnostaa mihin tuossa vedetään rajat? Jos toinen haluaa ostaa kalliimman sohvan ja toinen ei, niin ostaako toinen sen omilla rahoillaan ja toinen ei saa sitten istua siinä? Ei helvetti mitä äpylöintiä. En kehtaisi edes ääneen sanoa jos meillä olisi tuollaista.
Nimim. elämä tasaa.
[/quote]
Auto nyt on hiukan erihintainen tuote kuin sohva. Ja kun tässä vuosien varrella taludessa on ollut 1 sohva ja 5 autoa.... niin lienee järkevämpi jakaa sen autoilun kulut oikeudenmukaisesti, siihen uppoaa aika paljon enempi rahaa.
Luultavasti jako sohvan kanssa menee niin, että maksakoon mies kun minä juuri maksoin pakastimen, Ei me sen tarkempaa jaeta niitä yhteisiäkään menoja, kun ollaan asioista suunnilleen samaa mieltä. Paitsi niistä helkutin autonraadoista.
Mutta mihin tämä keskustelu olisi karannutkaan jos olisin sanonut, että mulla on ollut muutama autolaina joista 1 pikavippinä avolta? Miehestä olis tehty narsisti-paska-sika-jssap alle sekunnin, mitä hän ei todellakaan ole.
Ensimmäinen auto tuli ostettua nelikymppisenä perinnöllä. Mutta en silloinkaan hairahtunut mihinkään törkyhintaiseen. En tajua miten pahasti pitää ihmisillä viirata päässä, että suostuvat maksamaan autosta yli 10000€. Se on kuitenkin vain auto, välttämätön paha eikä ainakaan niin välttämätön. Meidän auto ostettiin kolmen vuoden ikäisenä, nyt se on 5,5-vuotias ja varmaan sillä ainakin vielä viisi vuotta ajelee.
Ei tulisi mieleenkään ostaa autoa lainalla. Vaikka joku puhui että osakkeista saa paremman tuoton, niin eipä autoluoton korkoja pysty niistä osaketuotoista vähentämään koska eivät ole tulonhankkimiskulua. Pahin ongelma luotolla ostamisessa on kuitenkin se, että tulee ostettua liian kallis. Jos ei ole laittaa sitä rahaa tiskiin ostaessa, niin selvähän se on että ollaan silloin ostamassa liian kallista autoa!
Me ollaan parikymppinen pari, eikä autolainaa tulla varmaan ikinä ottamaan. Tällä hetkellä meillä on vuoden 2006 auto ja meille kelpaa tosi hyvin, vaikka "vanha" onkin. Käteisellä ollaan autot aina ostettu. Meillä mun isä ja mies ymmärtää kaiken autoista, joten huoltoihin ei mee rahaa ollenkaan, ainoastaan osiin, mut nekin saadaan lähes aina alennuksella. Meille siis vanhemmalla autolla ajeleminen ei tuota ongelmaa, jos pikkuvikaa ilmenee kerran pari vuodessa, nii mies korjaa samantien.
Todennäkösesti pian aletaan kattelemaan taas vähän uudempaa autoa. Nykyinen auto ostettiin halvalla, kun siinä oli vähän vikaa. Mies korjas ja nyt voidaan pyytää tosta reilummin enemmän. Tässä samalla ollaan laitettu joka kk rahaa säästöön, niin saadaan taas vähän uudempi auto.
Te jotka autolainaa otatte, niin miten uusilla autoilla ajatte? Käyttekö suoraan liikkeestä hakemassa uuden auton, vai ostatteko käytettynä? Auton arvo koko ajan putoaa, nii eiks tunnu, että heittää rahaa "hukkaan", ku ottaa lainaa autoa varten? Vai vaihatteko usein autoa uudempaan, niin ei tavallaan jää tappiolle?
Me ollaan parikymppinen pari, eikä autolainaa tulla varmaan ikinä ottamaan. Tällä hetkellä meillä on vuoden 2006 auto ja meille kelpaa tosi hyvin, vaikka "vanha" onkin. Käteisellä ollaan autot aina ostettu. Meillä mun isä ja mies ymmärtää kaiken autoista, joten huoltoihin ei mee rahaa ollenkaan, ainoastaan osiin, mut nekin saadaan lähes aina alennuksella. Meille siis vanhemmalla autolla ajeleminen ei tuota ongelmaa, jos pikkuvikaa ilmenee kerran pari vuodessa, nii mies korjaa samantien.
Todennäkösesti pian aletaan kattelemaan taas vähän uudempaa autoa. Nykyinen auto ostettiin halvalla, kun siinä oli vähän vikaa. Mies korjas ja nyt voidaan pyytää tosta reilummin enemmän. Tässä samalla ollaan laitettu joka kk rahaa säästöön, niin saadaan taas vähän uudempi auto.
Te jotka autolainaa otatte, niin miten uusilla autoilla ajatte? Käyttekö suoraan liikkeestä hakemassa uuden auton, vai ostatteko käytettynä? Auton arvo koko ajan putoaa, nii eiks tunnu, että heittää rahaa "hukkaan", ku ottaa lainaa autoa varten? Vai vaihatteko usein autoa uudempaan, niin ei tavallaan jää tappiolle?
Meillä tehdään periaatteessa vähän samalla tavalla kuin ap:llä, paitsi sillä erolla, että emme ota lainaa. Kun ostamme uuden auton ilman lainaa, niin samana päivänä alamme säästää seuraavaan autoon. Käytännössä olemme budjetoineet noin 400 e / auto rahaa ja kun auto on uusi, niin siihen ei kulu tuota summaa ja sitten pistämme syrjään sen erotuksen, esim. 200 e kuussa.
Realismia on, että auton ylläpito maksaa tuon noin 400 e kuussa ja siinä ei ole mikään A6 tai V70 kyseessä vaan tavalliset perheautot eikä välttämättä ihan uutenakaan.
Miksi sen pitäisi olla todella uusi auto? No me nyt poikkeuksellisesti ostimme vain 3 vuotta vanhan auton, kuin uusi meille :) Vaikka kilometrejähän tuossakin jo on.
Ennen autot ovat olleet helpostikin 10v vanhoja. Mieheni osaa korjata niitä, joten ei meillekään auton ikä ole este.
Me emme pysty säästämään rahaa autoon vuosia jos tarve on heti. Eikä ole tilillä rahaa kymppitonnia :) Tai jopa suurempia summia.
Joten kun tarvitsemme autoa joka soveltuu perheellemme, on pakko ottaa jonkinlainen laina, että sen auton saamme. Julkisia ei täällä ole kunnollisia, eikä niitä parannetakkaan.
Ei ole ikinä ollut autolainaa ja mies onkin ajellut ties millä romuilla (toimivia kuitenkin) kunnes oli varaa ostaa ihan uusi auto(58000e) ja ikää oli silloin yli 40v.
Mutta kun oli asunto- ja opintolainat niin ei enää tehnyt mieli ottaa autolainaa.
Tosin nyt on ihanaa kun ei ole enää mitään lainaa eikä oteta ellei ole ihan pakko ;)
Ei tulisi mieleenkään ostaa autoa velaksi. Ei missään tilanteessa. Jos minulla ei olisi rahaa ostaa autoa käteisellä, niin kulkisin jalkaisin, polkupyörällä tai julkisilla kulkuneuvoilla.
Ostettiin jokunen kk sitten 40 000 eurolla uusi auto, josta on puolet lainaa. Kolme vuotta maksetaan sitä noin 650 euron erällä per kuukausi. Seuraavan auton ostan varmaan samassa hintaluokassa tai maksimissaan 5-10 tonnia kalliimmalla, mutta vähän käytettynä. Oletan että maksan tuota 650 euroa kuussa "pitkään", jos emme innostu maksamaan enempää. Asuntolainaa on vielä 150 000 euroa jäljellä, jota maksetaan päälle 2300 euroa kuussa.
En ole ikinä tullut ajatelleeksikaan, että autoa varten voisi ottaa lainaa. En halunnut ottaa asuntoakaan varten lainaa, vaan säästimme niin kauan että pystyimme ostamaan sen säästöillä. Velaksi eläminen ei sovi mun pirtaan. Olen saanut sellaisen kasvatuksen, että pitää olla nöyrä, vaatimaton ja säästeliäs.
En kyllä sitois isoja rahojani autoon, meillä vm -02 auto josta maksettiin 6000 e käteisellä, hyvin toimii. En käsitä oikeasti ihmisiä jotka laittaa autoon isosti rahaa, saati ottaa sitä varten velkaa.
Ihan turvallinen ja varma auto tuo on toistaiseksi ollut. Käytettyyn vaihdetaan sit kun vaihdetaan.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 16:42"]
En ole ikinä tullut ajatelleeksikaan, että autoa varten voisi ottaa lainaa. En halunnut ottaa asuntoakaan varten lainaa, vaan säästimme niin kauan että pystyimme ostamaan sen säästöillä. Velaksi eläminen ei sovi mun pirtaan. Olen saanut sellaisen kasvatuksen, että pitää olla nöyrä, vaatimaton ja säästeliäs.
[/quote]
Ja ilmeisesti myös tyhmä ja tekopyhä? Kyllä, mä olisin voinut säästää rahat sekä autoon että asuntoon, mutta kun olisin 60v ennen kuin rahat on kasassa niin katsoin paremmaksi ottaa lainat 25-vuotiaana, jotka nyt nelikymppisenä on osapuilleen pois maksettu.
Miten fiksua olisi ollut asua 15 vuotta vuokralla "säästämässä" asuntoa varten? 15 vuodessa vuokria olisi tullut perhekämpästä maksettua pk-seudulla minimissään 180 000-200 000 euroa.
Kaikki ei synny kultalusikka suussa ja "nöyryydellä, vaatimattomuudella ja säästeliäisyydellä" ei tavan työntekijä ainakaan täällä etelässä saa ikinä omistuskämppää itselleen nollasta säästettyä. Tai jos saa niin tuli tehtyä taloudellisesti harvinaisen typerä temppu.
On auto- ja asuntolainaa. Tosin nyt piakkoin voi tulla tilanne ettei autolainaa ole ensimmäistä kertaa yli vuosikymmeneen. Tähän asti aina kun auto ollut niin ollut lainaakin.
Hmm... meillä oli autolaina + toinen laina. Sitten jouduttiin vielä vaihtamaan toinenkin auto jolloin yhdistettiin nämä kolme yhdeksi 15.000 euron lainaksi pankista jota nyt lyhennetään pois vajaassa kolmessa vuodessa. Kieltämättä olemme jo pitkään ostaneet autot velaksi ja vasta nyt kun oma tulotaso on parantunut, olen alkanut miettimään että kun tuo laina on maksettu pois, voisi yrittää säästää kasaan ainakin osan siitä seuraavasta autosta ettei tarvitsisi ottaa lainaa enää sitä varten?
Ja meidän tuttavapiirissä taitaa olla aika normaalia että on autolainaa, myös paremmin tienaavat työkaverit ostavat (kalliit) autonsa osamaksuilla :-) Meillä on kuitenin ollut "tapana" maksaa ensin edellinen osamaksu pois ennen seuraavan ottamista mutta kyllä tuttavapiiristä löytyy niitäkin jotka vaihtaa autonsa kesken osamaksukauden uudempaan syystä tai toisesta.
Ja asuntolainaa löytyy myös...
Käytännössä on aina "autolainaa", kuukausimaksu n. 400€. Auto on kuitenkin käyttötavaraa, jonka arvo laskee nopeasti. Vaihdan kun alkaa mittarissa olla lähemmäs 200 tkm, eli 4-4 vuoden välein. En vaihda uuteen vaan vähän käyettyyn, alle 20 tkm ajettuun.
Meillä vasta eka auto, edelliset ovat olleet appiukolta lainassa :) Nyt oma kosla noin 20 000 euron arvoinen, otettiin enemmän asuntolainaa, kun saatiin pienellä korolla. Meillä siis auto- ja asuntolainat yhdessä - ja kyllä - riittää maksamista vielä 20 vuodeksi. Elämme siis velkarahalla, mutta meillä on hyvä elintaso. jos joku katastrofi sattuu, voimme myydä asunnon ja saamme siitä uutta pääomaa. Aina olemme saaneet asunnosta reilusti voittoa, joten sinänsä ei hirvitä.