Isä ja isi? ex ja uusi mies,toimiiko?
Lapsi on vielä niin pieni,että haluan hänen kutsuvan miesystävääni isiksi,ja oikeaa isäänsä isäksi.Toimiiko tällainen,vai onko sekavaa?Lapsi näkee harvoin isäänsä,mutta sekin parempi kuin ei mitään.
Kommentit (53)
Minusta noiden nimitysten pitäisi lähteä lapselta itseltään...
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 15:39"]
[/quote]
Oikeastaan lähtikin,kun kerran näytti miestäni ja sanoi isiksi :D,mutta helppo olisi vielä korjata,sanomalla ette x ole isi vaan x on oikea isi.
ap
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 15:39"]
[/quote]
Samaa mieltä, toinen vaimoni lapsista kutsuu minua etunimellä biologiset lapseni ja toinen vaimoni lapsista, kutsuvat minua iskäksi. Vaimoni lapset sanovat molemmat isäänsä isiksi ja kaikki on lapsista lähtöisin.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 15:23"]
Miten ihmeessä te voitte tietää kuinka tämä vaikuttaa lapseen? Olen varma että tällainen isäksi nimittely vahvistaisi lapsen ja häntä hoivaavan ihmisen sidettä toisiinsa,ja sen vuoksi näen tässä vain hyviä puolia.Myös ex-mies on sujut asian kanssa,ja kuten tuolla kirjoitin ei hänellä ole aikaa tälle pienimmälle,ei ole näkynyt miestä pitkään aikaan.Lapsi on rakas ja toivottu,mies ei jaksanutkaan olla meidän kanssa joten annoin mennä.
ap
[/quote]
Eikö sun enemmin pitäisi vahvistaalapsen sidettä omaan biologiseen isään? Uuden miehes kans lapses on koko aika muutenkin tekemisis, siinä ei luottamusta syvennä se jos opettamalla opetat lapselle harhaanjohtavasti et uusi mies on isi.
Pikemminki pitäs vahvistaa sitä luottamusta ja läheisyyttä edes henkises mieles lapsella biologiseen isään siten et vain tämä biologinen vanhempi on isä. Uusi mies on se "mikko" tmv. minkä niminenn nyt onkaan.
Yritä tajuta että lapselle biologinen isä on olennainen osa elämää, uusi miehesi ei ikinä tule tätä paikkaa täysin korvaamaan vaikak miten isittelisitte häntä siellä lapsen kuullen. Lapsen suhde biologiseen isään pysyy varmasti edes vähän läheisempänä kun on vain se yksi oikea isä, eikä kahta joista toinen on "isi".
Älä ala valehtelemaan lapselle. Se on ilkeää.
Miten te voitte pitää lasta niin tyhmänä ettei tämä muka erota kahta ihmistä toisitaan nimistä huolimatta? Voisihan olla niinkin että kutsuisimme toisiamme etunimillä ja ex-mies olisi Mikko ja uusi mies Mika.En voi aikuista miestä pakottaa luomaan suhdetta lapseensa,ja tietää että ovet ovat aina auki,mitä muuta voisin tehdä? Mieheni pitää lastaan kuin omanaan,ja puhuukin kuin omastaan,mikä on minusta hienoa,kun täältä saa lukea vaikka minkälaisia tilityksiä isä ja äitipuolista.
Lapsi ei kutsu minua äidiksi,vaan minulla on oma lempinimi(lapsen keksimä),mutta hoitotädin nimi on äityli enkä ole tästä pahastunut vaikka tiedän,että lapsi hänet tällä nimellä tuntee,ja tulee joskus tällä nimellä häntä kutsumaan.
ap
Miksi sinun pitää väkisin saada miehestäsi lapsen isä, vaikka hän ei sitä ole?
Anna lapsen itse se lempinimi vääntää miehellesi. Paljon luontevampaa niin.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 22:14"]
On enemmän paikalla,joten miksei kutsuisi? Onko nimiehdotuksia? Itsekin mietin jotain lempinimeä alunperin,mutten ole mitään keksinyt...
ap
[/quote]
Eikö uudella miesystävälläsi ole etunimeä? On aika yleistä, että ihmisiä kutsutaan näiden kutsumanimillä.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 16:18"]
[/quote]
no on jo vääntänytkin kun ei osaa puhua vielä kunnolla,isikin on sellainen sihisevä pitkä ässä,ja kerran kutsuikin miestäni näin ja oikeastaan siitä se ajatus sitten lähti.
ap
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 16:23"]
[/quote]
no on jo vääntänytkin kun ei osaa puhua vielä kunnolla,isikin on sellainen sihisevä pitkä ässä,ja kerran kutsuikin miestäni näin ja oikeastaan siitä se ajatus sitten lähti.
ap
[/quote]
Ja mistäs noin pieni lapsi sen on keksinyt? Niin, ei ainakaan itsestään ole keksinyt, että hän on isi :) Vaan etteköhän te ole itse sitä tuputtaneet.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 16:23"]
[/quote]
ap
[/quote]
Mieheni exä olisi tappanut minut, jos olisin koittanut kouluttaa hänen pientä tytärtään sanomaan itseäni äidiksi. Tyttö kerran ihan itse otti asian puheeksi kysymällä: "ooksä mun äiti?" Vastasin, että tytöllä on jo ihan oma äiti, ja minä voin olla vaikka "Tiina".
Ihan hyvin tämän sitten oppi.
Näemmä täällä on paljon mielipiteitä, jotka eivät perustu lapsen kokemukseen asiasta, joten annan oman näkemykseni: olin samassa tilanteessa lapsena, äitini erosi isästäni kun olin vuoden vanha. Uutta miesystävää äiti käski sanoa isäki. Kutsuin häntä silti vähän aikaa etunimellä ja tämä oli kuulemma väärin, koska hän on nyt isäni. Mielestäni tämä oli epäreilua käytöstä, sillä lapsen kuuluisi antaa itse päättää, miksi hän isäpuoltaan kutsuu. En saanut asiasta kuitenkaan mitään traumoja kun ymmärsin asian oikean laidan vanhempana, sillä kyseinen henkilö oli ollut niin suuri osa lapsuuttani, että hän on edelleen isäni, vaikka äitini ja hän erosivatkin yli 10 vuoden yhdessäolon jälkeen. Biologinen isä on myös iso osa elämääni, joten minulla on kaksi isää ja mielestäni tämä on rikkautta.
Kirjoitukseni pointtina tosiaan on, että miten päätättekin asian hoitaa, jos nykyinen miehesi on lapsesi elämässä tarpeeksi kauan, hän tulee olemaan lapsellesi isä. Älkää kuitenkaan pakottako lasta mihinkään suuntaan niinkään triviaalissa asiassa kuin kutsumanimi, vaan antakaa hänen tehdä oma päätöksensä.
Miten ihmeessä te voitte tietää kuinka tämä vaikuttaa lapseen? Olen varma että tällainen isäksi nimittely vahvistaisi lapsen ja häntä hoivaavan ihmisen sidettä toisiinsa,ja sen vuoksi näen tässä vain hyviä puolia.Myös ex-mies on sujut asian kanssa,ja kuten tuolla kirjoitin ei hänellä ole aikaa tälle pienimmälle,ei ole näkynyt miestä pitkään aikaan.Lapsi on rakas ja toivottu,mies ei jaksanutkaan olla meidän kanssa joten annoin mennä.
ap