Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi ei ole kiinnostunut vauvan tulosta

Vierailija
20.02.2013 |

Minulla on hyvä aviomies ja meille tulossa esikoinen (la parin vkon sisällä). Anoppi kävi tänään hakemassa koiraa hoitoon, että saan miehen työmatkan ajan levätä. Asuvat lähellä mutta käyvät harvoin (tai tapaamisen ovat piipahtamisia, mutta eivät ns. kyläile kuin harvoin).

Esittelin sisustettua vauvan huonetta (mitä monet kehuneet söpöksi) ja vaatteita, sairaalakassia jne. Ja korostan, että kun makuja on monia, en kaipaa mitään mielistelyä, vaan enemmänkin sitä, että hän "ottaisi osaa" tähän elämänvaiheeseen, joka on minulle/meille suuri asia. Esim. oma äitini kauempana on tosi innoissaan, mikä yllätti positiivisesti, koska hän on aina ollut uranainen. Anoppi taas ollut koko ikänsä kotiäiti. Tämä on anopin eka lapsenlapsi eikä muita ole ainakaan hetkeen luvassa, nuoremmalla pojalla ei vielä vaimoa, omaa tytärtä hänellä ei ole.

Minua loukkasi, että anoppi katseli kaikkea (en siis leuhkinut tai yrittänyt höösätä asioilla, ihan ohimennen tiedustelin, jos haluaa kurkata vauvan huoneeseen ja halusihan hän, ei tosin ottanut kenkiä pois vaikka meni uudelle valkealle matolle, mutta mitä siitä), mutta ei SANALLAKAAN KOMMENTOINUT mitään. Esim. että "kiva, kun ootte laitellu vauvaa varten tms". Pahoitin mieleni, kun hän yhtäkkiä alkoi aivan innoissaan puhua, kuinka joku hänen kampaajansa (oli tulossa just kampaajalta) poika saa myös tänä vuonna vauvan ja kuinka he olivat hankkineet vauvalle varusteita Helsingistä. Ja kumpaa sukupuolta heidän vauva on. Ihan innoissaan kertoi, mitä tuo kampaajan pojan/pojanpojan tyttöystävä (kyse jostakin parikymppisistä) tekee jne ja kuinka ovat innoissaan. Oli ihan, että häh...jostakin aivan tuntemattomista ihmisistä puhuu.

Olin lisäksi juuri tullut kotiin synnytystapa-arviosta, sanallakaan ei anoppi kysellyt mitään, esim. kokoarvioa tms. Onko anoppini vaan juntti? Vai mistä on kyse? Hormonit varmaan, kun ylireagoin. Miehen mielestä kyse on anopin persoonallisuudesta, että "se ei nyt vaan osaa olla sulle sillä tavalla mieliksi, kun sä haluaisit", miehen mielestä anoppi ei tarkoita pahalla. Kyseessä ei ole missään nimessä paha anoppi, vain vaan sellainen, mistä ei saa mitään otetta. Olen tuntenut hänet noin 1,5 vuotta. Appi on ok, omanlaisensa, mutta sentään kyselee jne, jotenkin sosiaalisempi.

Mitä mieltä ko. käytöksestä? Ylireagoinko? Kuuluuko tapoihin, että kun menet piipahtamaan ja joku esittelee vauvan huonetta, alat suureen ääneen kertoa, kuinka kampaajan pojanpojan pikku tyttöystävä paikkakunnalla x on hankkinut sitä ja tätä ja tota,,,. Mainittakoon, että anoppi ei ole hankkinut ensimmäistäkään vauvan tarviketta meille, äitini taas jo useita, köyhistä ihmisistä ei ole kyse.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa, että ylireakoit. Anoppisi reaktio on ihan neuraali ja sitä myöten ihan riittävä. Toiset mummoksi tulevat hössöttää ja toiset ei ja on myös se ryhmä, joille tuleva lapsi on taakka jo ennen syntymää. Itse olen nähnyt molempaa ääripäätä ja voin sanoa, että keskitie on sitten kuitenkin paras.

Vierailija
22/45 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa. Palautetta tänne. Nyt vauva pian 6 kk ja anoppi on todella innostunut vauvasta. Jotakin hassuja ylilyöntejä on ollut, mutta menköön innokkuuden piikkiin. Mitään ei ole vauvalle hankkinut, mutta koko ajan vauvaa pitäisi nähdä. Eli olen kai onnellinen, että lapsella on välittävä mummo. Miehen mukaan vauva on hänelle todella tärkeä esim. anoppi ei saa nukutuksi, jos mies ei lähetä kännykkäkameralla kuvaa hänelle vauvasta vähintään 1-2/vko. Minua kohtaan on ollut pidättyväinen, mutta vauvaa aina "kehuu" minulle, kuinka se on suurinpiirteinen "ihmelapsi" eli kai sellainen äitinä pitää ottaa imartelun kannalta. Omalta äidiltä ja sisaruksilta on tullut käytännöllisiä pikkulahjoja, kuten harsoja, ruokailuessua, fleece-peittoja vaunuihin jne.

terv ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt jaksa lukea kaikkea, mutta ensinnäkin : hanki itsellesi oma elämä. Enkä tarkoita mitään negaatiivista tai positiivista, älä loukkaannu. Yritä ymmärtää että jokainen ihminen on erilainen. Vaikka sinulle olisi luonnollista toimia sosiaalisesti tietyllä tavalla niin toinen ihminen voi toimia vaikkapa vastakkaisesella tavalla, ja silti molemmat tarkoittavat vain hyvää.

Hanki itsellesi elämä tarkoittaa että itse keskityt omiin asioihin etkä elä niin paljon toisten tekemisten, sanomien tai ilmeiden mukaan. Sinäkin olet ihminen jolla on oma halu, toteuta sitä äläkä mieti mitä muut tekevät tai mitä he sanovat.

Vierailija
24/45 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta.. TUohan vaikuttaisi, että on siellä kampaajalla puhunut teistä ja tulevasta lapsenlapsestaan. Ehkä ensimmäistä kertaa "mummoutuvan" on vielä vaikeaa ottaa rooliaan. Veikkaan että pinnan alla on menossa paljonkin. Anna anopille aikaa, kyllä se siitä. Minun äitini eli kriisiä ensimmäisen lapsen odotuksen kohdalla ja sanoi ettei hänestä ikinä tule hössöttävää mummia. Nyt tulossa neljäs lapsenlapsi ja ihan riittävästi on tuota hössötystä (hyvässä mielessä). Lapset kasvattavat paitsi vanhempiaan, myös isovanhempiaan. :)

Vierailija
25/45 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä kylä todellakin ylireagoit. Olet vissiin vähän turhan herkkä.

Vierailija
26/45 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 21:51"]

Ja miksi ihmeessä anoppi olisi jotain kokoarviota kysynyt? Tai ylipäänsä miten siellä sairaalassa meni. Mä henk.koht olisin äärettömän ärsyyntynyt,jos anoppi rupeaisi tollaisia kyselemään tai neuvolakäynnin jälkeen, että olikos kaikki hyvin ja mitäs siellä neuvolassa... Se varmaan on vaan niin erilainen ihminen kuin sinä ja toimii niin kuin olisi halunnut toimittavan kun itse oli äiti. Teidän luonteet ei vaan kohtaa. Älä odota anopilta mitään, niin olet onnellisempi. 

[/quote]

Jo tästäkin viestistä sen näkee, että tekivätpä ne teidän anopit sitä tai tätä, niin koskaan ei hyvä. Huono kun ei kysele, ja ärsyttäis jos kyselis.. te olette niin vaikeita miellyttää.Onneksi, ette ole mun miniöitä.

Vierailija
27/45 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 23:04"]

Onko tämä provo? Siis anoppisi hakee koiranne hoitoon, että saat miehen työmatkan ajan levätä. Siis omg mitä uusavuttomuutta! Ja 37 vuotias olet!

[/quote]

Just niin, luulisi , että happihyppelyt koiran kanssa ( ei se koira kuole, jos ei hetkeen pääse pitkille lenkeille ) tekisi hyvää raskaana olevillekin.

Vierailija
28/45 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 21:00"]

Kyse ei ole siitä, että odottaisin anopin ostavan yhtään mitään. Lähinnä osoittavan KIINNOSTUSTA perhettämme ja ennen kaikkea vauvaa kohtaan. Eli kommentoimalla ihan tätä elämänmuutosta edes jotenkin, vaikka "no tehän olette laitelleet täällä...".

Ihan hyviä pointteja. Mieheni kanssa olemme korkeasti koulutettuja, hyvin toimeentulevia, anoppi ei ole kouluja käynyt, mutta puoliso ihan kivasti elättänyt. Pikemminkin, itse aina tuon anopille tuliaisia, esim. hän pitää Marimekosta ja jotain kivaa aina vien mennessäni (ja anopin päällä ainakin paidat ovat ja ikkunassa verhokankaat että ei varmaan ihan pahaakaan tykkää, varsinkin kun tiedän, että appiukko on melko pihi tällaisessa). Ja anoppi enempi "maaseudun ihminen" tai sellaiseksi itseään luonnehtii (ei ole maanviljelijä tms). Ihmetytti, kun appiukko kertoi, kuinka he olivat aikoinaan hössöttäneet vauvan tarvikkeiden kanssa. Appiukko tosiaan raskaudesta kuultuaan kyseli kovasti, ja oli muun muassa sitä mieltä, että "kevätvauvalle pitää olla vaaleat vaunut" (appiukko siis otti kantaa! Anoppi ei mitään).

Miehelläni on hyvät välit vanhempiinsa, muttei heille sillä tavalla henkilökohtaisia asioita puhele. Seurustelimme (asuimme kaukana tulevista appivanhemmista) pari vuotta, kunnes vasta suostuin tapaamaan perhettä, kun suhde oli jo vankalla pohjalla.

KOIRISTA: meillä on 2 koiraa ja anoppi suorastaan väkisin haluaa. Johtuu siitä, että heillä on aina ollut koira, mutta nyt koiran kuoltua kova suru ja"korkeaan"  ikäänsä (58 v) vedoten, ei uskalla enää ottaa koiraa. Haluaa siis meidän koiraa (mieluiten yhtä kerrallaan) pitää siellä hellittävänä, asuvat tässä lähellä aivan. Ja itse olen ollut vuodelevossa muutaman viikon kohdunkaulan tilanteen vuoksi (en enää), joten en tietenkään vastustele. Ja mies sanoo, että koiramme ovat anopille hyvin tärkeitä. Valokuviakin koirista on ympäri appivanhempien asuntoa.

[/quote]

Ihan suotta mollaat miehesi vanhempia.

Vierailija
29/45 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi huomasi, että oleet hermostunut hössö ja käyttäytyi rauhallisesti, että saisi sinuun edes vähän ryhtiä - nyt kun sinun pitää pian olla äiti ja varmaan toivoo, että kasvat aikuiseen asenteeseen. Kysyitkö itse anopin raskauksista? Oletteko muka läheisiä keskenänne? Epäilen. Mielestäni olet erittäin ikävä ihminen, jolta selvästi puuttuu selkärankaa. Tyypillinen oman lapsen palvoja, muut ovat sinulle vain elämäsi näyttämön taustahahmoja!

Vierailija
30/45 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 22:15"]

7:lle vielä... minulla jo ikää 37 ja siksi hyvin kiitollinen yllätysraskaudesta ja varovainen/pessimisti, niin vasta nyt rv 35 jälkeen uskaltanut tehdä hankintoja, ja raskauskin heille paljastettiin vasta rv 28 (joulun pyhien aikoihin).

Lapsen saaminen on toki arkea, itsekin työskentelen lapsiperhetyössä. Mutta meille perheenä suuri, odotettu asia. Kiitos ihanista kommenteista, sain niistä voimia.

Ap

[/quote]

Kyllä sä olet kauhea. Vanha akka ja noin tasapainoton hermoheikko. Jotenkin henkisesti olet hm, no ehkä se siitä. Ei mikään ihme, että vanhempi nainen kummasteli ja toisaalta varmaan mietti tuleeko lapsesta normaali. Tuliko siitä? Koeta  nyt edes kasvattaa kunnolla.

Vierailija
31/45 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä ap että olikin kiva anoppi sulla!

olihan sekin välittämistä että haki sen koiran!?

meillä päin vanhemmat ihmiset sanoivat että kun joku odottaa vauvaa ettei saa onnitella, vasta kun on syntynyt, ettei tuo huonoaonnea.

sulla tulee olemaan kivaa kun anoppi asuu lähellä ja ottaa vauvaa hoitoon yms. =)

Vierailija
32/45 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän provoilijan tarinoissa on ennenkin esiintynyt valkoinen matto. Ei mulla muuta tällä kertaa.

Vierailija
33/45 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaahhahahaaaa näitä vastaajia kun tulee pätemään eikä ole edes viitiny vissiin lukea ketjua sen verran että huomaisivat että ap kävi kertomassa että vauva jo 6kk ja kaikki hyvin =D

JA kukaan teistä ei ole mistään ylireagoinut raskausaikana, tai ollut yluherkkiä... Eieieiei, ei av-mamma, av-mammalla on aina totaalinen kontrolli.

Vierailija
34/45 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun ap päivitti ketjua ja kertoi että kaikki on hyvin. On parempi että lapselle antaa aikaa kuin materiaa.

Uskon että lahjojen aika on myöhemmin, synttärit ja joulu on niitä perinteisiä muistamispäiviä.

Vierailija
35/45 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap tullut ajatelleeksi, ettei kotirouva-anopilla välttämättä ole omaa rahaa, jolla hankkia vauvalle lahjoja. Vaikka pariskunta kokonaisuutena olisikin ihan hyvin toimeentuleva, ei se aina tarkoita, että toisella osapuolella olisi mahdollista shoppailla, jos ansaitseva osapuoli, tässä tapauksessa appiukko, on pihi. Älä siis ole materialisti, vaan iloitse anopin läsnäolosta. Yleensähän juuri tätä läsnäolon puutetta yritetään korvata materialla.. 

Vierailija
36/45 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti mä en saa ikinä noin urpoa miniää kuin tämä ap. Toivottavasti hän sentään provoaa vähän edes. *huoh*

Vierailija
37/45 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anopin suhtautuminen raskausaikana oli kanssa varsin nuivaa. Esim. kun kerroimme raskaudesta, totesi vain että: "No eikös sillä Mikollakin (miehen nuoruuden kaveri, "hulttio-" sellainen) ole jo kaksi ja sitten taas perään jotain omakehuista paskaa ja muiden haukkumista. Valitettavasti tilanne ei ole muuttunut: lapsi nyt reilun 1-v., mutta ei mummia juuri kiinnosta. Vierailut meillä voi laskea yhden käden sormilla, vaikka välimatkaa vain noin 10 km. Ovat appiukon kanssa eläkkeellä ja muualla kyllä käyvät, että ei se raihnaisuus muuta estä. Joskus vauvan ollessa 4-10 kk sanoi, että olisihan se "Peppi" voinu meille tulla hoitoon, kun kerroimme olleemme jossakin lapsi mukanamme. Minulla on syyni epäillä, että se olisi ollut heille oman egon kohotusta tuttavapiirissä/ tuolla tavalla kaipaisivat meiltä jotain vastapalvelusta ja mököttää, jos lumenluonti ei juuri silloin meille sovi, vaan vasta illalla tai huomenna. No, eipä ole lapsi vieläkään siellä hoidossa ollut, kun en oikein halua antaa heille "ventovierasta" lasta... Toki ollaan kyllä siellä käyty, mutta eipä se lämpö ole syttynyt. Harmi. Onneksi on toinen mummo ja muita läheisiä "varaisovanhempia" suvussa ja tuttavissa :)

Vierailija
38/45 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan anoppi ajatteli, että sinua kiinnostaisi samassa tilanteessa olevien ihmisten vauvajutut. Siis normaalia jutustelua. 

Pese nyt ihmeessä se valkoinen matto, kun anoppi kehtasi kengillä siihen astua.

Te ette varmaan anoppisi kanssa tunne vielä kovin hyvin toisianne, jos kerran olette tunteneet vasta puolitoista vuotta. Ehkä anopista on vähän outoa sekin, että  aloit odottaa vauvaa melkein heti sen jälkeen kun olit mieheesi tutustunut. 

Vierailija
39/45 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näitä iankaikkisen vanhoja viestejä pitää nostella?

Vierailija
40/45 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan anoppi iloitsee tulevasta perhetapahtumasta omalla tavallaan. Uskon tilanteen muttuvan siihen suuhtaan, kuin vastaaja 25 toteaa. Jokainen reagoi asiaan omalla persoonallisella tavallaan. Varmaankaan anoppi ei halua olla tungetteleva, sillä hän äitinä ymmärtää, että vauva on sinun ja miehesi, ei hänen. Uskon kommentoijan 25 tapaan välienne lämpenevän ajan oloon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän