Käytännön neuvoja "sokeririippuvuuteen"
Hei, olen anonyymi mammapalstalainen ja olen sokeririippuvainen.
Tiedän että sokeri ei ole terveellistä ja tiedän että haluaisin olla ilman sitä, mutta vaikka kuinka päättäisin että nyt loppu, niin tavalla tai toisella löydän itseni mussuttamassa jotain makeaa. Määrällisesti sokerisia herkkuja ei ehkä kulu kerralla paljoa, vaan ne ovat pari keksiä kahvin kanssa tänään ja suklaapatukka huomenna...jotain makeaa on saatava.
Joskus olen onnistunut olemaan ilman varsinaista sokeria, mutta riippuvuus on sitten muuttanut vain muotoaan ja makeanhimon iskiessä saatan ahmia kuivattuja hedelmiä(niitäkin voi syödä liikaa), stevialla tai muilla keinomakeuttajilla makeutettuja herkkuja jne. ja pian tavaksi muodostuukin syödä näitä "terveellisempiä" sokerittomia vaihtoehtoja päivittäin ja jopa useita kertoja....eihän se mitenkään voi olla hyvä asia jos alat panna merkille korvaavasi työpaikkalounaita näillä herkuilla.
Mutta palatakseni takaisin tähän ongelmaan ja sen ratkaisemiseen, niin onko jotain neuvoja miten onnistuisin pääsemään eroon tästä herkkukoukusta?
Kommentit (72)
Mä kerron oman konstini mutta vältän sitä kiellettyä sanaa. Vähennän hiihydraatteja. Illalla voin syödä leivän koska silloin nukun paremmin. Mutta muuten liha-kasvispitoisesti, kalaa unohtamatta. Maustamaton jogurtti ja marjat ok. Joku hedelmäkin päivässä. Jos uskaltaa ottaa energiaa rasvasta se palkitsee muutamassa päivässä sokerinhimon hellittäessä.
Alku on tietysti tuskailua mutta palkinto odottaa. Siinä vaiheessa kun huomaa kävelevänsä tyynesti karkkihyllyn ohi kaupassa on tavoitteessa. Itseään pitää toki kuunnella ja tarkkailla, menkaviikko voi aiheuttaa ajatuksia pikku päässä. Ja jos antaa itsensä repsahtaa useaksi päiväksi on kapuaminen alhosta taas edessä. Mutta yksi repsu ei sotke mitään, kunhan palaa päiväjärjestykseen. Se legendaarinen tumma suklaa antaa mukavasti elämyksiä ja maistuu sopivan makealta mutta ei yleensä koukuta.
Noihin kahteen ylempään kommentiin sen verran että itsellä sitä tummaa, jopa 85% suklaata saatta mennä enemmän kuin rivi kerrallaan, aluksi toimi ihan mukavasti kun pystyi pysymään kohtuudessa, mutta parissa viikossa alkoi tulla tarve syödä sitä suklaata monta kertaa päivässä ja mielestäni on jo aika paljon jos parissa päivässä menee koko levy. 99% suklaan kanssa näin tosin ei tapahdu, mutta se sitten ei maistu hyvälle ollenkaan, eikä siten toimi makean korvikkeena. Niin ja sitä stevialla makeutettua suklaata tullut myös kokeiltua huonolla menestyksellä, liian hyvää oli, joten kohtuus ei toteutunut.
-ap
Tätä en ole itse kokeillut, mutta hapankaali vie kuulemma makeanhimon, liittyy jotenkin suolistobakteereihin ja siksi sokerittomalla jogurtilla voi myös olla vastaava taipumus.
Tiedä sitten toimiiko.
Vierailija kirjoitti:
Sokeririippuvuutta ei oikeasti ole olemassakaan. Se on vain opittu mieliteko, joka menee muutamassa päivässä ohi, kun et vaan anna sille periksi. Et vaan syö mitään makeaa. Kahden viikon päästä ei tee edes mieli.
Tämä on totta, laihduin 10 kiloa, kun vaan lopetin syömästä makeaa. Olo on loistava!
Kaupasta ei saa ostaa mitään makeaa kotiin. Paitsi vaikka mandariineja tms.
Vierailija kirjoitti:
Tätä en ole itse kokeillut, mutta hapankaali vie kuulemma makeanhimon, liittyy jotenkin suolistobakteereihin ja siksi sokerittomalla jogurtilla voi myös olla vastaava taipumus.
Tiedä sitten toimiiko.
Ei toimi, syön molempia päivittäin.
Yritätkö täyttää sokerilla jotain energiakiintiötä? Nukutko hyvin? Onko sinulla raskas työ?
Vaihdoin sokerin alkoholiin (onnistuneesti) ja nyt olen juoppo.
Älkää ostako lapsillenne karkkia, mammat!
Vierailija kirjoitti:
Yritätkö täyttää sokerilla jotain energiakiintiötä? Nukutko hyvin? Onko sinulla raskas työ?
Enneminkin valitsen syödä sokeripitoisia herkkuja täyttääkseni kaloritarpeeni kunnollisen ruuan sijaan, mutta usein voi tehdä mieli pientä makeaa myös hyvin syödyn aterian jälkeen. Nukun useimmiten 7-8 tuntia yössä ja työni on mielestäni aika kevyttä, tai ei ainakaan fyysisesti raskasta.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö kunnon ruokaa, niin ettet nälissäsi ja verensokerin ollessa matalalla himoitse makeaa.
Älä osta kotiin mitään makeaa, niin ei ole kiusauksia.
Tämä on oikeasti hyvä. Tosin minulla on useitakin kauppoja hyvin lähellä, niin ei vaadi juurikaan erityistä vaivaa piipahtaa hakemassa jotain. Eli jotain huonoakin tästä että kaupat ovat niin lähellä.
-ap
Kirjoitat ihan kuin olisit joku tahdoton ihminen, joka ei pysty kontrolloimaan itseään. Kroppa vaan lähtee kauppaan ihan itsekseen ostamaan makeaa. Ihan ilman omaa syytäsi, vai?
Mieti nyt hiukan, että haluatko siitä sokerista eroon vai et, ja toimi sen mukaan.
Jos se olisi noin helppoa, ei tässä maailmassa olisi alkoholisteja ja huumeriippuvaisiakaan. Itse ainakin rinnastan oman sokeririippuvaisuuden jo alkoholismin esiasteelle. Pystyn hetken kamppailevan riippuvuutta vastaan, mutta parin sokerittoman päivän jälkeen on taas pakko saada. Silloin kun on tylsää, olen surullinen, kun on juhlanaihetta... Onkohan sokeririippuvaisille jotain AA-ryhmän tyylisiä?
Tällaiselle ryhmälle todellakin olisi kysyntää
Olisin todella kova suklaasyöppö, ellen olisi tehnyt päätöstä, että sallin itselle ainoastaan suklaata, jossa on väh. 70% kaakaota. Mitä kovempi himo, sitä enemmän kaakaota suklaassa. Mulle toimii, en tiedä kuinka muilla. Sokeria noin muuten tekee mieli silloin, jos en syö säännöllisesti/syön huonosti ja nukun huonosti. Kun ruokailu ja uni on ok niin tekee vähemmän sokeria mieli.