Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytännön neuvoja "sokeririippuvuuteen"

Vierailija
01.03.2019 |

Hei, olen anonyymi mammapalstalainen ja olen sokeririippuvainen.

Tiedän että sokeri ei ole terveellistä ja tiedän että haluaisin olla ilman sitä, mutta vaikka kuinka päättäisin että nyt loppu, niin tavalla tai toisella löydän itseni mussuttamassa jotain makeaa. Määrällisesti sokerisia herkkuja ei ehkä kulu kerralla paljoa, vaan ne ovat pari keksiä kahvin kanssa tänään ja suklaapatukka huomenna...jotain makeaa on saatava.
Joskus olen onnistunut olemaan ilman varsinaista sokeria, mutta riippuvuus on sitten muuttanut vain muotoaan ja makeanhimon iskiessä saatan ahmia kuivattuja hedelmiä(niitäkin voi syödä liikaa), stevialla tai muilla keinomakeuttajilla makeutettuja herkkuja jne. ja pian tavaksi muodostuukin syödä näitä "terveellisempiä" sokerittomia vaihtoehtoja päivittäin ja jopa useita kertoja....eihän se mitenkään voi olla hyvä asia jos alat panna merkille korvaavasi työpaikkalounaita näillä herkuilla.
Mutta palatakseni takaisin tähän ongelmaan ja sen ratkaisemiseen, niin onko jotain neuvoja miten onnistuisin pääsemään eroon tästä herkkukoukusta?

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko muuten sokerikoukusta vieroittumisen jälkeen nauttia esimerkiksi kylässä jotain sokerista vai tarkoittaako tämä sitä että himo sokeriin palaa heti ja joudut aloittamaan alusta?

Minun ei enää erityisesti tee mielikään mitään makeaa. Mutta syön kyllä kahvipöydässä, mitä tarjotaan, vaikka mieluummin ottaisin vaikka jotain suolaista piirakkaa. Ei laukaise mitään uutta "putkea" päälle todellakaan. :D

Vierailija
42/72 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö kunnon ruokaa, niin ettet nälissäsi ja verensokerin ollessa matalalla himoitse makeaa.

Älä osta kotiin mitään makeaa, niin ei ole kiusauksia.

Tämä on oikeasti hyvä. Tosin minulla on useitakin kauppoja hyvin lähellä, niin ei vaadi juurikaan erityistä vaivaa piipahtaa hakemassa jotain. Eli jotain huonoakin tästä että kaupat ovat niin lähellä.

-ap

Kirjoitat ihan kuin olisit joku tahdoton ihminen, joka ei pysty kontrolloimaan itseään. Kroppa vaan lähtee kauppaan ihan itsekseen ostamaan makeaa. Ihan ilman omaa syytäsi, vai?

Mieti nyt hiukan, että haluatko siitä sokerista eroon vai et, ja toimi sen mukaan.

Jos se olisi noin helppoa, ei tässä maailmassa olisi alkoholisteja ja huumeriippuvaisiakaan. Itse ainakin rinnastan oman sokeririippuvaisuuden jo alkoholismin esiasteelle. Pystyn hetken kamppailevan riippuvuutta vastaan, mutta parin sokerittoman päivän jälkeen on taas pakko saada. Silloin kun on tylsää, olen surullinen, kun on juhlanaihetta... Onkohan sokeririippuvaisille jotain AA-ryhmän tyylisiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on auttanut nyt jonkin aikaa se, että olen syönyt tosi hyvää, normaalia ja terveellistä ruokaa ja jättänyt vaan raa'asti pois kaiken makean. Cold turkey. Olen ottanut jotain muuta silloin, kun normaalisti tulisi otettua makeaa. Esim. maustamaton jogurtti ja pellavansiemeniä sen sijaan, että hakisin kaupasta pain au chocolat'n.

Ensin teki mieli koko ajan jotain makeaa, ja sitä kesti muutaman päivän.  Sitten se tunne yhtäkkiä hävisi. Onnistuin jopa käymään toissapäivänä työpalaverissa ottamatta yhtaan viineriä! 

En kyllä ole laihtunut vielä, koska syön aika paljon (en niin paljon kuitenkaan että lihoisin), mutta lähdinkin tekemään yhtä asiaa kerrallaan, ja se yksi on tuo sokerista irti pääseminen. Liikuntaa olen myös lisännyt, ja vasta sitten vähennän kaloreita. 

Mulla ei toimi itsensä rääkkääminen, pääkoppa menee vain sekaisin ja sitten "ratkean". Olen siis jonkinlainen addikti, enkä voi ajatellakaan että söisin vain yhden palan suklaata. Jos ostan sitä, koko levy menee kerralla - joten en osta. Olen alkanut suhtautua itseeni lempeämmin. Ruoasta saa nauttia, ja mieluummin nautin jostain sellaisesta, joka tekee kropallekin hyvää.  

Kun pääsen tämän asian kanssa tasapainoon, ja sopivaan elopainoon, niin se suklaalevykään ei silloin tällöin haittaa. Mutta toistaiseksi - sanon vaan ei.

Kannattaa muuten ottaa mukaan vaikka töihin maistuvia välipaloja, joissa ei ole sokeria. Itse vien esim. porkkanaa tai muita kasvistikkuja ja hummusta, avokadoa, siemennäkkäriä, maustamatonta jogurttia, kasviskeittoa, keitettyja munia, manteleita ja pähkinöitä....

Vierailija
44/72 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee mieleen, että et syö riittävästi tai riittävän monipuolisesti oikeaa ruokaa, tai sitten et nuku riittävästi. Molemmat aiheuttaa makeanhimoa. Keskity siihen, että oikeasti syöt suositusten mukaan, äläkä keskity niin paljoa siihen mitä et saa syödä. Vatsa täynnä kasvispainotteista ravitsevaa ruokaa on huomattavasti vaikeampi himoita niitä herkkuja.

Vierailija
45/72 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ainakin välillä toiminut tämä, että jos himoan makeaa, saan syödä sitä, mutta vain tasan yhtä laatua, eli vaikka ainoastaan esimerkiksi rusinoita. Eli en saa yhtään valita sitä namiani, se on aina se tasan yksi ja sama. Yhteen aikaan se oli kurkkupastillit. Silloin ei vaan pysty mättämään niin paljoa. Ei voi hankkia sekä lakua että suklaata, ja mättää niitä vuoron perään.

Samalla tulee jotenkin sellaista itsearvostusta siitä itsekurista, joka on toki vain osittain saavutettu ja vähän vipakonstilla, mutta se aiheuttaa sen, että ajattelee että mä pystyn tähän ja pystyn jatkossa parempaankin, olen jo hyvällä alulla kohti terveellisempiä elämäntapoja. Olen pystynyt siinä sitten alkamaan vähentämään sen namin määrää, pikkuhiljaa - ja tuntenut siitä onnistumisen iloa.

Vierailija
46/72 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetat tosiaan sen sokerin syönnin vaikkapa viikoksi ja syöt vain jotain muuta. Sen jälkeen jopa marjat ja hedelmät alkaaa maistuun makealta. Tällähän ei tietysti sinänsä pitkälle pääse, viikon päästä vanha tilanne, mutta toistoa toiston perään, kunnes asia on hallussa. Hissukseen homma kuntoon vaikka ½-1 vuoden tähtäimellä.

Vierailija
47/72 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä mulla helpottaa se, kun juon lasin vettä. Kuulemma joskus se onkin janon tunne, kun ihmistä himottaa makea. Teetäkin saa makean makuisena, vaikka vihreä piparmintulla maustettu tee.

Vierailija
48/72 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuote: Karppisokeri!

Vierailija
49/72 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen sokeririippuvainen. Kerran olen päässyt sokeririippuvuudesta eroon syömällä oliiveja aina kun himo iski. Nyt tosin elän jälleen sokerilla. Mutta joku niissä oliiveissa oli, että kelpasivat sokerin korvikkeesta.

Vierailija
50/72 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen sokeririippuvainen. Kerran olen päässyt sokeririippuvuudesta eroon syömällä oliiveja aina kun himo iski. Nyt tosin elän jälleen sokerilla. Mutta joku niissä oliiveissa oli, että kelpasivat sokerin korvikkeesta.

Oho, täähän onkin mielenkiintonen vinkki

Vierailija
51/72 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö kunnon ruokaa, niin ettet nälissäsi ja verensokerin ollessa matalalla himoitse makeaa.

Älä osta kotiin mitään makeaa, niin ei ole kiusauksia.

Tämä on oikeasti hyvä. Tosin minulla on useitakin kauppoja hyvin lähellä, niin ei vaadi juurikaan erityistä vaivaa piipahtaa hakemassa jotain. Eli jotain huonoakin tästä että kaupat ovat niin lähellä.

-ap

Kirjoitat ihan kuin olisit joku tahdoton ihminen, joka ei pysty kontrolloimaan itseään. Kroppa vaan lähtee kauppaan ihan itsekseen ostamaan makeaa. Ihan ilman omaa syytäsi, vai?

Mieti nyt hiukan, että haluatko siitä sokerista eroon vai et, ja toimi sen mukaan.

Kyllä se siltä juuri välillä tuntuukin, mutta tiedostan silti että herkkujen syöminen kerta toisensa jälkeen on ihan oma valinta ja vain minä itse pystyn sen muuttamaan. Haluan sokerista eroon ja tässä pohdin keinoja siinä onnistumiselle. Tiedostan itsekin tuon ristiriidan näiden omien halujen välillä, eli osa haluaa päästä sokerista ja toinen osa taas haluaa sokeria. Järki sanoo että vierottautuminen kannattaa ja on ratkaisu, mutta jokin vänkää vastaan ja silloin on vaikea kuunnella järjenääntä.

-ap

Joten jatka makean syömistä. Sulla ei nyt tunnu olevan mitään motiivia itsellä muuttaa mitään. Yrität vain saada jotain vippaskonstia palstalta.

Sehän on toki vain sun näkemys asiasta. Mitään varsinaisia vippaskonsteja en ole pyytänyt vaan neuvoja joita voi soveltaa käytäntöön helpottamaan sokerista luopumista esim. mikä on itsellä auttanut, kuten vaikkapa joku "syö kookoshiutaleita ruokalusikallinen makean nälän iskiessä" tmv :D tai lue tämä kirja ennen kuin aloitat tai katso tämä dokkari jos motivaation puute iskee kesken kaiken jne.

-ap

Noi vippaskonstit ei auta.

Ja tepsivä keino sille ei kelpaa :)  Joten ei se halua sokerista eroon.

Vierailija
52/72 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eri tyyppi ja tässä minun näkemykseni :)

Mun mielestä makeutusaineet ylläpitää ongelmaa, koska niitä käyttämällä et opi pois tavasta syödä jotain makeaa kahvin kanssa. Syö jotain muuta hyvää ja ei-makeaa, esim. kroissantteja tai pähkinöitä. Asettele ne kauniisti tarjolle, niin tulee juhlavampi olo ja sitä kautta tyydyttävämpi kahvihetki, vaikka et saanutkaan sokeria.

Jos tulee aivan kamala sokerinhimo, niin sano itsellesi, että jos tämä jatkuu vielä 10 min jälkeen, niin sitten voit syödä muutaman kuivattua hedelmää. Monesti menee ohi, jos hetken malttaa odottaa ja jos vaikka pari aprikoosia päätyykin syömään, ei se ole niin paha kuin suklaa.

Ja jos jossain vaiheessa lankeat, niin älä pidä sitä lopullisena häviönä, vaan ainoastaan hetkellisenä takapakkina. Jos juoksulenkillä kompastuu, niin ylös vain ja jatketaan matkaa.

Muista myös palkita itsesi jollain mukavalla, kun saavutat esim. yhden, kaksi, kolme jne. sokeritonta viikkoa.

Tsemppiä! Pystyt kyllä siihen! Av-mamma pystyy mihin vain!! :D

Kiitos paljon hyvältä kuulostavista neuvoista ja tsempistä! :D

-ap

Vierailija
53/72 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ainoa ohje on että jätä sokeri ja huonot hiilihydraatit

Vierailija
54/72 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä ei ketsuppia ollenkaan, ja harvaa leipääkään pystyy syömään. En tykkää makeutusaineista, joten jätin vain pitkälti pois sokerilliset tuotteet.

Vierailija
55/72 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko ruokavaliosi monipuolinen? Vedätkö paljon yhtä ja samaa asiaa tai jätätkö koko ajan pois jotain tiettyä asiaa?

Vierailija
56/72 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on auttanut se, että aloin syömään suurin piirten karpisti. En niuhottaen enkä laske tai punnitse mitään, ja tietynlaisella rennolla otteella. Mutta se, että syön kunnon ruokaa jolla lähtee nälkä (ja pysyy poissa vähintään sen 6 tuntia). Kun olen kylläinen ja hyvin syönyt, niin ei siinä tee mieli mitään sokerisia juttuja.

Sitten kun on aikansa ollut noita syömättä, niin niitä voi syödä satunnaisesti ja harkiten ilman että suistuu ihan raiteiltaan. Saatan syödä vaikka laskiaispullan, kun mieli tekee. Eikä siitä tule huono omatunto eikä minun tee heti seuraavana päivänä mieli toista. No ok, se on myönnettävä että jos jotain tällaista hiilariherkkua vetää (se voi yhtä hyvin olla siemennäkkileipä kuin laskiaispulla), niin tuleehan siitä hetkeksi sellainen olo, että mitäs hiilaria vedän seuraavaksi. Mutta kun syö sitten jotain rasvaista ja täyttävää millä nälkä lähtee, niin se normaali syöminen jatkuu siitä.

Vierailija
57/72 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ainakin välillä toiminut tämä, että jos himoan makeaa, saan syödä sitä, mutta vain tasan yhtä laatua, eli vaikka ainoastaan esimerkiksi rusinoita. Eli en saa yhtään valita sitä namiani, se on aina se tasan yksi ja sama. Yhteen aikaan se oli kurkkupastillit. Silloin ei vaan pysty mättämään niin paljoa. Ei voi hankkia sekä lakua että suklaata, ja mättää niitä vuoron perään.

Samalla tulee jotenkin sellaista itsearvostusta siitä itsekurista, joka on toki vain osittain saavutettu ja vähän vipakonstilla, mutta se aiheuttaa sen, että ajattelee että mä pystyn tähän ja pystyn jatkossa parempaankin, olen jo hyvällä alulla kohti terveellisempiä elämäntapoja. Olen pystynyt siinä sitten alkamaan vähentämään sen namin määrää, pikkuhiljaa - ja tuntenut siitä onnistumisen iloa.

No joo, miksipä ei...mutta monista herkuista on helppo vetää tuon yhden herkun taktiikalla  silti överit, kuten taatelit, jäätelö tai ylipäätään kaikki lusikoitava mutta kyllä tuo joihinkin toimii, kuten vaikkapa rusinoita tai pelkkiä pähkinöitä on vaikea syödä liikaa verrattuna rusinapähkinä-mixiin, jota voi helpostikin syödä liian suuria määriä.

-ap

Vierailija
58/72 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on auttanut nyt jonkin aikaa se, että olen syönyt tosi hyvää, normaalia ja terveellistä ruokaa ja jättänyt vaan raa'asti pois kaiken makean. Cold turkey. Olen ottanut jotain muuta silloin, kun normaalisti tulisi otettua makeaa. Esim. maustamaton jogurtti ja pellavansiemeniä sen sijaan, että hakisin kaupasta pain au chocolat'n.

Ensin teki mieli koko ajan jotain makeaa, ja sitä kesti muutaman päivän.  Sitten se tunne yhtäkkiä hävisi. Onnistuin jopa käymään toissapäivänä työpalaverissa ottamatta yhtaan viineriä! 

En kyllä ole laihtunut vielä, koska syön aika paljon (en niin paljon kuitenkaan että lihoisin), mutta lähdinkin tekemään yhtä asiaa kerrallaan, ja se yksi on tuo sokerista irti pääseminen. Liikuntaa olen myös lisännyt, ja vasta sitten vähennän kaloreita. 

Mulla ei toimi itsensä rääkkääminen, pääkoppa menee vain sekaisin ja sitten "ratkean". Olen siis jonkinlainen addikti, enkä voi ajatellakaan että söisin vain yhden palan suklaata. Jos ostan sitä, koko levy menee kerralla - joten en osta. Olen alkanut suhtautua itseeni lempeämmin. Ruoasta saa nauttia, ja mieluummin nautin jostain sellaisesta, joka tekee kropallekin hyvää.  

Kun pääsen tämän asian kanssa tasapainoon, ja sopivaan elopainoon, niin se suklaalevykään ei silloin tällöin haittaa. Mutta toistaiseksi - sanon vaan ei.

Kannattaa muuten ottaa mukaan vaikka töihin maistuvia välipaloja, joissa ei ole sokeria. Itse vien esim. porkkanaa tai muita kasvistikkuja ja hummusta, avokadoa, siemennäkkäriä, maustamatonta jogurttia, kasviskeittoa, keitettyja munia, manteleita ja pähkinöitä....

Hienoa että olet saanut onnistumisia!

Omat eväät ja muutenkin ennakointi ja varautuminen terveellisemmillä ruokavaihtoehdoilla lienee järkevää, niin ei tarvitse joutua "tilanteen uhriksi" ja saada siitä sitten tekosyytä "sortua".

-ap

Vierailija
59/72 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilonaelli kirjoitti:

Mulla tulee mieleen, että et syö riittävästi tai riittävän monipuolisesti oikeaa ruokaa, tai sitten et nuku riittävästi. Molemmat aiheuttaa makeanhimoa. Keskity siihen, että oikeasti syöt suositusten mukaan, äläkä keskity niin paljoa siihen mitä et saa syödä. Vatsa täynnä kasvispainotteista ravitsevaa ruokaa on huomattavasti vaikeampi himoita niitä herkkuja.

Joo, tämäkin voi tosiaan olla osasyynä...ja varsinkin jos syö niitä herkkuja niin sitten helposti jää kunnollinen ruoka vähemmälle tai kokonaan välistä.

-ap

Vierailija
60/72 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on auttanut se, että aloin syömään suurin piirten karpisti. En niuhottaen enkä laske tai punnitse mitään, ja tietynlaisella rennolla otteella. Mutta se, että syön kunnon ruokaa jolla lähtee nälkä (ja pysyy poissa vähintään sen 6 tuntia). Kun olen kylläinen ja hyvin syönyt, niin ei siinä tee mieli mitään sokerisia juttuja.

Sitten kun on aikansa ollut noita syömättä, niin niitä voi syödä satunnaisesti ja harkiten ilman että suistuu ihan raiteiltaan. Saatan syödä vaikka laskiaispullan, kun mieli tekee. Eikä siitä tule huono omatunto eikä minun tee heti seuraavana päivänä mieli toista. No ok, se on myönnettävä että jos jotain tällaista hiilariherkkua vetää (se voi yhtä hyvin olla siemennäkkileipä kuin laskiaispulla), niin tuleehan siitä hetkeksi sellainen olo, että mitäs hiilaria vedän seuraavaksi. Mutta kun syö sitten jotain rasvaista ja täyttävää millä nälkä lähtee, niin se normaali syöminen jatkuu siitä.

Olen huomannut että tietyt hiilihydraattipitoiset ruuat kuten leivät, pasta, riisi eli lähinnä kai viljat pitävät yllä herkkuhimoa tai aiheuttavat helposti sen että niitä tekee mieli syödä enemmän kuin tarvitsisi. Syötkö muuten tärkkelyspitoisia juureksia, kuten bataattia? tai oletko huomannut miten niiden syönti vaikuttaa?

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi