Käytännön neuvoja "sokeririippuvuuteen"
Hei, olen anonyymi mammapalstalainen ja olen sokeririippuvainen.
Tiedän että sokeri ei ole terveellistä ja tiedän että haluaisin olla ilman sitä, mutta vaikka kuinka päättäisin että nyt loppu, niin tavalla tai toisella löydän itseni mussuttamassa jotain makeaa. Määrällisesti sokerisia herkkuja ei ehkä kulu kerralla paljoa, vaan ne ovat pari keksiä kahvin kanssa tänään ja suklaapatukka huomenna...jotain makeaa on saatava.
Joskus olen onnistunut olemaan ilman varsinaista sokeria, mutta riippuvuus on sitten muuttanut vain muotoaan ja makeanhimon iskiessä saatan ahmia kuivattuja hedelmiä(niitäkin voi syödä liikaa), stevialla tai muilla keinomakeuttajilla makeutettuja herkkuja jne. ja pian tavaksi muodostuukin syödä näitä "terveellisempiä" sokerittomia vaihtoehtoja päivittäin ja jopa useita kertoja....eihän se mitenkään voi olla hyvä asia jos alat panna merkille korvaavasi työpaikkalounaita näillä herkuilla.
Mutta palatakseni takaisin tähän ongelmaan ja sen ratkaisemiseen, niin onko jotain neuvoja miten onnistuisin pääsemään eroon tästä herkkukoukusta?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Kanaattaa mennä ruokakauppaan vain kylläisenä. Nälkäisenä jos menee, tarttuu mukaan herkkuja.
Ennemminkin kannattaa päästä eroon siitä makean himosta. Se ei onnistu kielloilla ja kauppareissuilla.
Kuulostaa siltä, että tarvitset valkoisesta sokerista kokonaan eroon, mutta vaatii tuoteselosteisen lukua ahkerasti. Sokeri koukuttaa tehokkaasti ja pieni sortuminen aiheuttaa taas sokerinhimon. Itselläni on kokemusta tästä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että tarvitset valkoisesta sokerista kokonaan eroon, mutta vaatii tuoteselosteisen lukua ahkerasti. Sokeri koukuttaa tehokkaasti ja pieni sortuminen aiheuttaa taas sokerinhimon. Itselläni on kokemusta tästä.
Onko sun mielestäsi esimerkiksi ketsupissa oleva sokerikin yksi sellainen tekijä? Entä mikä on sun kanta makeutusaineisiin, siis voiko niistä olla apua sokerihimon taltuttamisessa, vai katsotko niiden enemmän pitävän yllä ongelmaa?
Saa tähän toki muutkin vastata jos on joku näkemys.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kanaattaa mennä ruokakauppaan vain kylläisenä. Nälkäisenä jos menee, tarttuu mukaan herkkuja.
Ennemminkin kannattaa päästä eroon siitä makean himosta. Se ei onnistu kielloilla ja kauppareissuilla.
Totta, tokihan tuollaiset säännöt yms. voivat toimia hyvinä apukeinoina, mutta eivät puutu millään muotoa itse ongelman syyhyn tai sen ratkaisuun.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Syö kunnon ruokaa, niin ettet nälissäsi ja verensokerin ollessa matalalla himoitse makeaa.
Tätä tarjotaan usein neuvoksi, mutta itselläni pahin sokerihimo on nimenomaan ruoan jälkeen. En ole ap, kunhan kommentoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö kunnon ruokaa, niin ettet nälissäsi ja verensokerin ollessa matalalla himoitse makeaa.
Älä osta kotiin mitään makeaa, niin ei ole kiusauksia.
Tämä on oikeasti hyvä. Tosin minulla on useitakin kauppoja hyvin lähellä, niin ei vaadi juurikaan erityistä vaivaa piipahtaa hakemassa jotain. Eli jotain huonoakin tästä että kaupat ovat niin lähellä.
-ap
Kirjoitat ihan kuin olisit joku tahdoton ihminen, joka ei pysty kontrolloimaan itseään. Kroppa vaan lähtee kauppaan ihan itsekseen ostamaan makeaa. Ihan ilman omaa syytäsi, vai?
Mieti nyt hiukan, että haluatko siitä sokerista eroon vai et, ja toimi sen mukaan.
Kannattaa phtia mistä se oma sokeririippuvaisuus johtuu, eli mitkä on ne tilanteet kun tekee mieli sitä makeaa? Monilla tällainen on esimerkiksi päiväkahvi. On totuttu ottamaan joku herkku kahvin kanssa ja nyt jos sen jättää pois on kahvihetki pilalla. Samoin se voi olla jälkiruuan tarve aterian päätteeksi tai jotain naposteltavaa tietyn sarjan tai muuten vain tv:n äärellä.
Joskus laukaiseva tekijä voi myös olla tunnesidonnainen, esimerkiski koet itsesi yksinäiseksi ja herkuttelu vie hetkeksi ajatukset pois tästä tunnetilasta. Vaihtoehtoisten toimintamallien löytyminen voi tuottaa helpotusta mielitekoihin.
Karppaa. Jätä kaikki makeuttajat ja sokeri kerralla pois. Muutaman viikon päästä alat maistaa marjat ja esimerkiksi makeuttamattoman jogurtin makeana. Silloin olet irti makeasta ja tuon hetken jälkeen et kaipaa sokeria. Samalla katkeaa myös makea-suolainen-makea-suolainen-makea-kierre (tätä ruoan valmistajat haluavat, eli syöt koko ajan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, tokihan tuollaiset säännöt yms. voivat toimia hyvinä apukeinoina, mutta eivät puutu millään muotoa itse ongelman syyhyn tai sen ratkaisuun.
-ap
Haluatko oikeesti eroon sokerista? Se ei onnistu sokeria syömällä eikä vippaskonsteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on oikeasti hyvä. Tosin minulla on useitakin kauppoja hyvin lähellä, niin ei vaadi juurikaan erityistä vaivaa piipahtaa hakemassa jotain. Eli jotain huonoakin tästä että kaupat ovat niin lähellä.
-ap
Kirjoitat ihan kuin olisit joku tahdoton ihminen, joka ei pysty kontrolloimaan itseään. Kroppa vaan lähtee kauppaan ihan itsekseen ostamaan makeaa. Ihan ilman omaa syytäsi, vai?
Mieti nyt hiukan, että haluatko siitä sokerista eroon vai et, ja toimi sen mukaan.
Kyllä se siltä juuri välillä tuntuukin, mutta tiedostan silti että herkkujen syöminen kerta toisensa jälkeen on ihan oma valinta ja vain minä itse pystyn sen muuttamaan. Haluan sokerista eroon ja tässä pohdin keinoja siinä onnistumiselle. Tiedostan itsekin tuon ristiriidan näiden omien halujen välillä, eli osa haluaa päästä sokerista ja toinen osa taas haluaa sokeria. Järki sanoo että vierottautuminen kannattaa ja on ratkaisu, mutta jokin vänkää vastaan ja silloin on vaikea kuunnella järjenääntä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Kyllä se siltä juuri välillä tuntuukin, mutta tiedostan silti että herkkujen syöminen kerta toisensa jälkeen on ihan oma valinta ja vain minä itse pystyn sen muuttamaan. Haluan sokerista eroon ja tässä pohdin keinoja siinä onnistumiselle. Tiedostan itsekin tuon ristiriidan näiden omien halujen välillä, eli osa haluaa päästä sokerista ja toinen osa taas haluaa sokeria. Järki sanoo että vierottautuminen kannattaa ja on ratkaisu, mutta jokin vänkää vastaan ja silloin on vaikea kuunnella järjenääntä.
-ap
Kuulostaa tosiaan kovastikin addiktin puheilta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
-ap
Joten jatka makean syömistä. Sulla ei nyt tunnu olevan mitään motiivia itsellä muuttaa mitään. Yrität vain saada jotain vippaskonstia palstalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sun mielestäsi esimerkiksi ketsupissa oleva sokerikin yksi sellainen tekijä? Entä mikä on sun kanta makeutusaineisiin, siis voiko niistä olla apua sokerihimon taltuttamisessa, vai katsotko niiden enemmän pitävän yllä ongelmaa?
Saa tähän toki muutkin vastata jos on joku näkemys.
-ap
Olen eri tyyppi ja tässä minun näkemykseni :)
Mun mielestä makeutusaineet ylläpitää ongelmaa, koska niitä käyttämällä et opi pois tavasta syödä jotain makeaa kahvin kanssa. Syö jotain muuta hyvää ja ei-makeaa, esim. kroissantteja tai pähkinöitä. Asettele ne kauniisti tarjolle, niin tulee juhlavampi olo ja sitä kautta tyydyttävämpi kahvihetki, vaikka et saanutkaan sokeria.
Jos tulee aivan kamala sokerinhimo, niin sano itsellesi, että jos tämä jatkuu vielä 10 min jälkeen, niin sitten voit syödä muutaman kuivattua hedelmää. Monesti menee ohi, jos hetken malttaa odottaa ja jos vaikka pari aprikoosia päätyykin syömään, ei se ole niin paha kuin suklaa.
Ja jos jossain vaiheessa lankeat, niin älä pidä sitä lopullisena häviönä, vaan ainoastaan hetkellisenä takapakkina. Jos juoksulenkillä kompastuu, niin ylös vain ja jatketaan matkaa.
Muista myös palkita itsesi jollain mukavalla, kun saavutat esim. yhden, kaksi, kolme jne. sokeritonta viikkoa.
Tsemppiä! Pystyt kyllä siihen! Av-mamma pystyy mihin vain!! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
-ap
Joten jatka makean syömistä. Sulla ei nyt tunnu olevan mitään motiivia itsellä muuttaa mitään. Yrität vain saada jotain vippaskonstia palstalta.
Sehän on toki vain sun näkemys asiasta. Mitään varsinaisia vippaskonsteja en ole pyytänyt vaan neuvoja joita voi soveltaa käytäntöön helpottamaan sokerista luopumista esim. mikä on itsellä auttanut, kuten vaikkapa joku "syö kookoshiutaleita ruokalusikallinen makean nälän iskiessä" tmv :D tai lue tämä kirja ennen kuin aloitat tai katso tämä dokkari jos motivaation puute iskee kesken kaiken jne.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Sokeririippuvuutta ei oikeasti ole olemassakaan. Se on vain opittu mieliteko, joka menee muutamassa päivässä ohi, kun et vaan anna sille periksi. Et vaan syö mitään makeaa. Kahden viikon päästä ei tee edes mieli.
Alkoholi- ja huumeriippuvuuttakaan ei oikeasti ole olemassa, siihen pätee nuo samat neuvot kuin mitä annoit sokeririippuvaisille. Voi kuulostaa uskomattomalta, mutta oikeasti sellainen, jolla on sokeririippuvuus, tietää mitä se on; aivan kuin olisit alkkis tai narkki. Sokerihan on huumetta ja siitä tulee riippuvaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä pidät noin kohtuullista ja pienimuotoista makeankäyttöä jonain ongelmana? Ei siitä mitään haittaa sinulle ole.
Joka päivä jotain makeaa, joka on extra, on sun mielestä kohtuullista?
Aivan kauheaa, mussutan lakupussia tyhjäksi ja luen tätä ketjua.. parempia neuvoja odotellessa.. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
-ap
Sehän on toki vain sun näkemys asiasta. Mitään varsinaisia vippaskonsteja en ole pyytänyt vaan neuvoja joita voi soveltaa käytäntöön helpottamaan sokerista luopumista esim. mikä on itsellä auttanut, kuten vaikkapa joku "syö kookoshiutaleita ruokalusikallinen makean nälän iskiessä" tmv :D tai lue tämä kirja ennen kuin aloitat tai katso tämä dokkari jos motivaation puute iskee kesken kaiken jne.
-ap
Noi vippaskonstit ei auta.
Aina se ei vain ole mahdollista sekään, mutta tämä on silti hyvä sääntö. Lisähaasteena minulla lähikaupat, joihin on ihan liiankin helppo "eksyä" kun alkaa tehdä mieli makeaa. En silti halua käyttää sitä tekosyynä.
-ap