Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttavaperhe eroaa. Onko kellekään tilanne tuttu? Miten

Vierailija
20.02.2013 |

olette jatkossa tapailleet? Meillä siis tilanne, että hyvä ystäväpariskuntamme eroaa, mies(46v) löytänyt  uuden naisen (26v). Olemme viettäneet yhdessä perheinä paljon aikaa, lomia, matkoja. Nyt mietin miten jatkossa? Mua ei suoraansanottuna kiinnosta tutustua tähän uuteen nuoreen naiseen (olemme mieheni kanssa  yli nelikymppisiä). Ja sympatiat on ex-vaimon puolella, joten haluan tukea mielummin häntä. Onko aina valittava puoli? Mutta en kyllä näe, että matkustaisimme esim. ensi kesänä Italiaan tämän uuden parin kanssa niin kuin olimme suunnitelleet viime vuonna ystäväpariskuntamme kanssa. Onko kokemuksia kuinka toimii?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiinnolla odotan kyllä kommentteja, jos jollakin on kokemusta. Itse olen ilmeisesti eroamassa ja nyt mietityttää tämäkin asia, miten jatkossa hoidetaan kaverisuhteet. Tuleeko yhteisistä ystävisät nyt vain toisen kavereita.

Vierailija
2/25 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen että nää asiat menee aika omalla painollaan. Sitä vain tietää kenen kanssa haluaa olla tekemisissä ja miten. Mulla on hyvät välit exän koko sukuunkin, mutta silti on monta tilannetta missä luonnostaan haluaakin jäädä sivuun. Tuttavapariskunnista mua ei kiinnosta yhtään exän kaverit, vaikka olen heidän kanssaan myös hyvissä väleissä- muttei tulis mieleenkään lähteä heidän kanssaan esim lomalle. Mä luulisin että parasta on kuunnella itseään, eihän mitään ohjekirjaa elämästä ja ihmissuhteista ole olemassakaan. Mulla ainakin se arvomaailma mitä exä edustaa- moni hänen ystävänsä on samanlaisia ja mä en just jaksa sitä maailmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi lähteä Italian-matkalle ihan uuden ihmisen kanssa. Ei tietenkään tarvitse. Ja jos siitä tulee puhetta, niin voit mielestäni sanoa suoraan, että sinusta tilanne tuntuu kiusalliselta. Ja että ehkä sitten voidaan matkustaa, jos tutustutte paremmin tjsp.

Jos mies on oikeasti ystävänne, niin mielestäni olisi kuitenkin kohteliasta tavata myös tämä uusi tyttöystävä. Eikä siinä tarvitse asettua kenenkään puolelle. Ei ole miehen puolelle asettumista, jos tapaat hänen uuden tyttöystävän. 

Jos kumpikaan eronneista avautuu tai puhuu ikävään sävyyn toisistaan, niin voit kuunnella, mutta älä ota kantaa. Et vaikka olisitkin jomman kumman puolella.

Vierailija
4/25 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin se nuori haluaa olla teidän kanssa. Sehän tulee raskaaksi nyt jos ei jo ole, ja haluaa tietenkin ympärilleen nuoria äitejä ja vauvoja. Hän näkee teidät katkerina keski-ikäisinä kauheine teineineen...

Jos jäävät asumaan miehen kanssa perheen taloon, menee sekin remonttiin.

Vierailija
5/25 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etköhän sä ole puoles valinnu. Välit menee varmasti poikki siihen mieheen, joten ei tarvi stressata mitää Italian matkoja.

Vierailija
6/25 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavamies itse kertoi uudesta naisystävästään ja totesi perän, et onhan ens kesän Italian reissu voimassa? Oltiin miehen kanssa ihan halolla päähän lyötyjä...Varaukset talosta maksettuna, mut ei kyllä olla lähdössä. Varsinkin kun ystävämies olettaa et porukka on muuten sama mut yks nainen vaihtuu toiseen! Se tuntuu meistä oudolta ja pettämiseltä. Kyllä se matka jää tekemättä. t.ap

Vierailija
7/25 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 17:53"]

Mielenkiinnolla odotan kyllä kommentteja, jos jollakin on kokemusta. Itse olen ilmeisesti eroamassa ja nyt mietityttää tämäkin asia, miten jatkossa hoidetaan kaverisuhteet. Tuleeko yhteisistä ystävisät nyt vain toisen kavereita.

[/quote]

99 % kaikista tutuista ottaa jomman kumman puolen ja syyttää toista osapuolta (riippumatta siitä että eroajat itse olisivat sovussa keskenään). Ero pistää uusiksi koko ihmissuhdekartan.

Vierailija
8/25 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yksi kaveripariskunta eronnut. Alunperin nainen oli minun kaverini, mutta kyllä on oltu ihan tasapuolisesti kummankin kanssa tekemisissä. He ovat keskenäänkin hyvissä väleissä, kummallakin nykyään uudet puolisot.

Vierailija
9/25 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä se mies olettaa, että se on hän joka on lähdössä suunnitellulle reissulle? Yhtälailla se voisi ollakin se ex-puoliso, joka lähtee.

Itse olisin sanonut suoraan, että koska tilanne on muuttunut, täytyy reissua miettiä uudestaan. Olisi aika kamalaa myös sille ex-vaimolle, jos hänet myös ystävien silmissä korvattaisiin tuosta vain.

Vierailija
10/25 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 18:13"]

Miksi ihmeessä se mies olettaa, että se on hän joka on lähdössä suunnitellulle reissulle? Yhtälailla se voisi ollakin se ex-puoliso, joka lähtee.

[/quote]

Samaa ihmettelin minä. Onko se mies maksanut matkan kokonaan ja ex-vaimolla ei ole sanomista asiaan?

Vierailija
11/25 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten ovat eroamassa väleissä ja ajattelee, että voivat lähteä molemmat? Aina se syy ei ole siinä uudessa kumppanissa vaan suhteessa on jopa melko varmasti ollut jotain ihan muuta pielessä ;-)

Jos meillä olisi ollut erotessa exän ja kavereiden kanssa reissu suunniteltuna ja maksettuna, ni en mä sitä reissua sen exän takia olisi perunut. Sen sijaan, jos mulla ois ollut uusi mies kuvioissa, olisi hänelle sitten varattu matka erikseen samaan paikkaan ja sama homma myös exän mahdollisella uudella kumppanilla.

Toki tämä olisi varmistettu kaikilta osapuolilta, että on ok, mutta mun kaveripiirissä sattuu oleen vain ihmisiä joiden mielestä erotessa ei oteta puolia ja jos pariskunnan molemmat osapuolet ovat olleet kavereita parisuhteen aikana, myös pysyvät tällaisina ja jos joku ei tilannetta kestä, on tämä sen ongelma.

kai nyt aikuiset ihmiset osaa käyttäytyä :-o

Vierailija
12/25 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 18:24"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 18:13"]

[/quote]

Samaa ihmettelin minä. Onko se mies maksanut matkan kokonaan ja ex-vaimolla ei ole sanomista asiaan?

Sitä mietimme mieheni kanssa myös? Matkan varaus on meidän perheen maksama, saimme heiltä siis tietenkin osuutensa. Siitä en tiedä miten heidän perheessään raha-asiat on hoidettu? Mietimme, että testaaako mies meitä, olemmeko hänen puolellaan/kavereitaan jatkossa? Ei kai kukaan tosissaan ajattele, että matka toteutuisi uusin kumppanein. ap

[/quote]

Vierailija
13/25 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä olisin ap sinä, niin lähtisin sen ex-vaimon eli ystäväsi kanssa. Tyhmä ja itsekäs mies, ajattelee vaan omia tarpeitaan eikä tajua tekojensa  vaikutuksia muihin. Sano sille miehelle et lähdette mieluummin hänen exänsä kanssa. Kyllä se nyxä lohduttaa.

Vierailija
14/25 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole mahdollista lähteä koko porukalla, niin sitten vaan ilmoittaa suoraan, että koska ette halua valita puolia, niin ei lähdetä kummankaan kanssa.

Siinä on toki isona riskinä se, että molemmat loukkantuvat, sen takia kannatankin ajatusta, että antaa sen entisen pariskunnan setviä välinsä ihan keskenään.

(12 siis jatkaa)

Vierailija
15/25 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tilanne on jo tavallaan ratkennut. Mies on löytänyt uuden ja on niin törkeä, että loukkaa tahallaan exäänsä ja vaatii ystäviltään samaa. Sanoisin miehelle suorat sanat. En voi sietää eroja, joissa ei kunnioiteta toista osapuolta vaan ollaan itsekkäitä ja ilkeitä ja suoraan sanottuna lyödään lyötyä ja yritetään saada ystävätkin siihen touhuun mukaan. Sanoisin aivan suoraan, että normaalisti en rupeaisi valitsemaan puolia mutta että hän käyttäytyy niin hävyttömästi ja törkeästi exäänsä kohtaan, että takuulla ei tule mitään hyvistä väleistä enää tämän jälkeen ja että en ole missään mielessä kiinnostunut tutustumaan tuollaiseen naiseen, joka kehtaa tunkea noin röyhkeällä tavalla toisen naisen ystäväpiiriin ja elämään. 

Vierailija
16/25 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuden naisen näkökulmasta tuntuisi varmaan oudolta lähteä lomamatkalle, joka oli suunniteltu tehtäväksi exsän ja yhteisen kaveripariskunnan kanssa... En usko, että kukaan kuitenkaan haluaa ihan tuolla tavalla vain suoraan astua edellisen naisen saappaisiin ja jatkaa siitä mihin on jääty.

Vierailija
17/25 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 18:44"]

Minusta tilanne on jo tavallaan ratkennut. Mies on löytänyt uuden ja on niin törkeä, että loukkaa tahallaan exäänsä ja vaatii ystäviltään samaa. Sanoisin miehelle suorat sanat. En voi sietää eroja, joissa ei kunnioiteta toista osapuolta vaan ollaan itsekkäitä ja ilkeitä ja suoraan sanottuna lyödään lyötyä ja yritetään saada ystävätkin siihen touhuun mukaan. Sanoisin aivan suoraan, että normaalisti en rupeaisi valitsemaan puolia mutta että hän käyttäytyy niin hävyttömästi ja törkeästi exäänsä kohtaan, että takuulla ei tule mitään hyvistä väleistä enää tämän jälkeen ja että en ole missään mielessä kiinnostunut tutustumaan tuollaiseen naiseen, joka kehtaa tunkea noin röyhkeällä tavalla toisen naisen ystäväpiiriin ja elämään. 

[/quote]Miksi tuon naisen tai miehen pitäisi pyydellä anteeksi? Jos ollaan parisuhteessa, niin on aika normaalia, että myös tapaa kumppaninsa ystäviä, on tasapuolinen jäsen jne. Jos mun nykyinen mies ois häpeillyt ja piilotellut mua exänsä takia, niin olisi myös mun exä nykyään.

enkä nyt suinkaan tarkoita, että väen väkisin tarvitsee toisen silmien eteen mennä paistattelemaan, mutta se on oikeasti pidemmän päälle hyvä, että se suhde on alusta asti terveellä pohjalla kaikin puolin.

aikoinaan, kun olin eronnut, löysin aika nopeasti uuden miehen. Sattui sitten myös juhlat, jonne meidät kaikki kutsuttiin. Olihan se oikeasti hieman kankeaa alkuun, mutta seuraavalla kerralla tavatessa exä toivotti meille jo onnea ja sanoi, että koska tuolla juhlissa kuljin nykyisen mieheni rinnalla hätkähtämättä, mutta kuitenkaan ns tyrkyttämättä (eli ei mitään suudelmia yms), hän tajusi, että olen onnellinen ja koska hän on mua rakastanut, toivoo mulle hyvää ja selkeästi tuo mies on mun arvoinen Eikä hänellä ole mitään tarvetta lähteä mitään kiukuttelemaan suuntaan eikä toiseen.

nyt vuosien jälkeen nuo miehet tavatessa juttelevat jo kuin vanhat kaverit =D

Vierailija
18/25 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi näin. Miehellä oli pitkäaikainen ystävä, joka alkoi seurustella itseään nuoremman naisen kanssa. Nainen oli samanikäinen kuin minä ja mieheni (miehen ystävää reilusti nuorempi) ja tulin hänen kanssaan hyvin juttuun. Teimme kaikkea kivaa pariskuntina ja myöhemmin perheinä.

Sitten nainen halusi erota. Erosta tuli riitainen. Mies säilytti kuitenkin ystävyyssuhteensa tuohon pariskunnan mieheen. Minä olen sitten pitänyt yhteyttä naisen kanssa. Mutta kummankaan kanssa ei kyllä ole enää ollut mitään yhteisiä matkoja tms.

Erosta nyt viisi vuotta aikaa ja heillä edelleen tulehtuneet välit ja riitoja lapsestaan. Heitä ei voi kutsua yhtaikaa minnekään. Käytännössä olemme tehneet niin, että esim. järjestämiimme juhliin on kutsuttu vain tuo mies, koska hän oli niin paljon aiemmin mieheni ystävä.

Vaikeuksia on aiheuttanut se, että kumpikin alkaa helposti haukkua eksäänsä ja yrittää saada ystävät linnoittautumaan puolelleen. Olemme kumpikin miehen kanssa yrittäneet olla neutraaleja - kuunnelleet murheet, mutta emme ole ottaneet kantaa puoleen tai toiseen. Kummallekaan emme ole kertoneet enää toisen asioista emmekä halua asettua kummankaan puolelle. Useimmiten erosta ei kuitenkaan keskustella.

Vierailija
19/25 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 18:55"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 18:44"]

[/quote]Miksi tuon naisen tai miehen pitäisi pyydellä anteeksi? Jos ollaan parisuhteessa, niin on aika normaalia, että myös tapaa kumppaninsa ystäviä, on tasapuolinen jäsen jne. Jos mun nykyinen mies ois häpeillyt ja piilotellut mua exänsä takia, niin olisi myös mun exä nykyään.

enkä nyt suinkaan tarkoita, että väen väkisin tarvitsee toisen silmien eteen mennä paistattelemaan, mutta se on oikeasti pidemmän päälle hyvä, että se suhde on alusta asti terveellä pohjalla kaikin puolin.

aikoinaan, kun olin eronnut, löysin aika nopeasti uuden miehen. Sattui sitten myös juhlat, jonne meidät kaikki kutsuttiin. Olihan se oikeasti hieman kankeaa alkuun, mutta seuraavalla kerralla tavatessa exä toivotti meille jo onnea ja sanoi, että koska tuolla juhlissa kuljin nykyisen mieheni rinnalla hätkähtämättä, mutta kuitenkaan ns tyrkyttämättä (eli ei mitään suudelmia yms), hän tajusi, että olen onnellinen ja koska hän on mua rakastanut, toivoo mulle hyvää ja selkeästi tuo mies on mun arvoinen Eikä hänellä ole mitään tarvetta lähteä mitään kiukuttelemaan suuntaan eikä toiseen.

nyt vuosien jälkeen nuo miehet tavatessa juttelevat jo kuin vanhat kaverit =D

[/quote]

Suoraan sanottuna miehesi oli tässä se fiksu ja henkisesti kypsä. Kun erotaan ja syynä toinen nainen/mies, niin pitäisi kyetä sellaiseen empatiaan exää kohtaan, ettei pakota häntä kiusallisiin tilanteisiin erovuonna. Toisin sanoen eron harkinta-aikana ei lainkaan eikä ihan heti eron voimaanastumsien jälkeen. Siinä ei ole kyse mistään piilottelusta tai salailusta vaan siitä, että kunnioitetaan toisen tunteita ja otetaan ne huomioon. Jo ero on rankkaa saatikka sitten katsella puolison uutta onnea lähituntumasta. pahinta olisi ystäväpiirin jakautuminen ja pakottaminen valitsemaan puolensa. 

Fiksu ihminen ottaa muut huomioon ja esittelee uutta puolisoaan rauhassa ja järkevällä tavalla läheisilleen. Ei ole olemassa sellaisia bileitä tai juhlia tai matkoja, joihin se uusi tuttavuus pitäisi tunkea mukaan parin kuukauden jälkeen. Tuolloin on kyse vain eronneen halusta kiusata ja osoittaa ns. omia saavutuksiaan tyyliiin minä saan kyllä uuden, sinä luuseri et. Lällättely on rumaa, ja miehesi osasi suhtautua juuri oikein sinun lällättelyysi. Pisteet hänelle.

Vierailija
20/25 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti oli juuri se, että exä tajusi etten lällätellyt eli käyttäydimme suorastaan liioitellun korrektisti mieheni kanssa, oli,me yhdessä paikalla, mutta meidät olisi voinut mieltää myös pelkiksi kavereiksi. niin ja enkä myöskään piilotellut, koska se tuntui myös typerältä, koska kaikki tiesivät jo uudesta miehestä ja hänet myös ihan varta vasten kutsuttiin.

Mielestäni siis kaikki osasivat käyttäytä tilanteeseen sopivalla tavalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi