Kova "luinen" patti takaraivossa aikuisella
Olen nelikymppinen nainen. Joku aika sitten huomasin kovan, kivuttoman patin pään takaosassa vasemmalla puolella. Se on kiinni alustassaan, noin peukalon pään kokoinen. Se on saattanut olla siinä pitkäänkin - ainakaan se ei ole kuukauteen muuttunut miksikään.
Se voisi periaatteessa olla osa kalloa, mutta toisella puolella sellaista ei ole. En muista lyöneeni tuota kohtaa mihinkään, mutta eipä niitä kaikkia voi muistaa. Milloinkohan tuon kanssa pitäisi mennä lääkäriin? Ideoita?
Kommentit (40)
Piruile vähemmän: sinulle on kasvamassa sarvet.
Itselläni on kanssa takaraivossa ihan keskellä sellainen patti.
Pää ei ole yksi pallo, vaan useammasta yhteen kasvaneesta kallon osasta. Jokaisessa osassa on hieman eri tavoin muotoja. Jokaisella ne on kasvaneet vähän eri tahtia ja saumat eivät ole suorat, vaan ne voi löytää sormillakin. Kohdat, jossa saumoihin tulee selviä kulmia voi tuntea patteina.
Tuo kuva kallon takaosasta antaa hyvän käsityksen kallon saumoista ja siitä, että siinä voi olla erilaisia muotoja.
Itellä on takaraivossa sellanen kova patti siinä keskellä. Sitten on sellasia pieniä muljuvia patteja myös. Korvan "edessä" on kanssa vähän isompi muljuva patti ja kaulassa kanssa. Apuva saatana
Minullakin on keskellä takaraivoa (voiko näin ees sanoo :D) joku luinen patti. Tainnut olla siinä kauan kun vasta siihen kiinnitin huomiota ja aloin pohdiskella. Parilla muullakin tuttavalla on samanlainen, ehkä kooltaan erilainen patti siel. Ei myöskään ole kipeä tms. Näytän lääkärille vasta sitten jos se jotenkin kasvais tai alkais huolestuttaan. Epäilen itse sen olevan osa kalloani.
Mullakin on tuollainen luupatti. Olen epäillyt, että olisin saanut sen lapsena, kun löin takaraivoni jäähän tosi kovaa, mutta tuo neandertalilaisselitys kuulostaa sekin kiehtovalta!
Mummollani ehti tulla useampia patteja päähän, ennenkuin hän meni lääkäriin. Diagnoosi oli sarkooma eli syöpä. Kuoli siihen melko pian diagnoosin jälkeen.
Takaraivossa voi olla harmittomia patteja, mulla ainakin on. Kovan flunssan jälkeen nuorena tyttönä huomasin, että molemmille puolille kallon alaosaan oli tulleet tuollaiset patit. Ei niistä ole haittaa ollut. Mutta kun korvan taakse tuli isompi patti, yritin päästä lääkäriin. Hoitaja totesi puhelimessa, että kaikilla meillä on patteja kaulalla ja korvan takana, ne on esimerkiksi imusolmukkeita eikä niistä tarvitse välittää. Uskoin ja luovuin lääkäriajasta. Kun patti kuitenkin kasvoi kasvamistaan, soitin uudelleen vuoden päästä lääkäriaikaa ja vaadin päästä, vaikka taas puhelimessa vähäteltiin, että kaikilla on patteja. Patti osoittautui kasvaimeksi ja leikattiin nopeasti. Kirurgi tosin moitiskeli minua siitä, miksi olin antanut patin kasvaa niin suureksi enkä ollut aiemmin hakeutunut hoitoon. En viitsinyt kertoa, että yritin kyllä, mutta ei otettu tosissaan.
^Ensimmäinen on harmiton kalkki/luupatti ja jälkimmäiset imusolmukkeita, rauhoitu. Vain jos joku muu patti kuin imusolmukkeet turpoavat tai muuten muuttuvat / tulee uusia niin tarvitsee mennä lääkäriin. Voi muistakin tosin mainita jos haluaa.
Neadertalilainen ihminen ja moderni ihminen ovat eri lajeja. Tiädätkö millä määritellään että jotkut eivät ole enää samaa lajia. Se määritetään siten että nämä eivät enää pysty lisääntymään keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Tieteen kuvalehdessä oli joskus juttua noista Neandertalilaisten ja toisten ihmisten (homo sapiens?) sekoittumisesta. siis lisääntymisestä keskenään. Artikkelissa kerrottiin, että nykyisinkin joillain ihmisillä on näkyvillä neandertalilaisten piirteitä/ominaisuuksia. Esim. matala otsa, voimakkaat kulmat jne tuo luinen patti takaraivossa.
Minua juttu huvitti suuresti, sillä mieheni on juuri sellainen voimakaspiirteinen, korkeat kulmat (siis onko ne kulmaluut tuossa silmän yläpuolella?) ja .. yhtenä päivänä huomasin, että hänellä oli tuo luinen patti takaraivossa!
En itse usko noihin aina uusiin ja uusiin löydettyihin ihmislajeihin, vaan uskon meitä olleen monenlaisia. Kuten nykyäänkin, onhan vaikka pygmien ja sen pitkän heimon edustajien luustot todella erilaiset. No, en mene asiassa syvemmälle.
Mutta tällainenkin pointti. :)
Kiva varmaan mennä lääkärille peläten jotain syöpää yms. ja saada diagnoosiksi luolamies. 😂
Huh, olipa huojentava kuulla, että muillakin on tällainen.
Täältäkin löytyy yksi pattipäinen muinaisihminen. Vähän tuolla enemmän vasemmalla puolella patti olla möllöttää. Kiinnitin siihen huomiota, kun podin kaksi päivää päänsärkyä ja päänsäryn hellitettyä patin kohdalta onkin iho arka jo viidettä päivää. Olen sen joskus aikaisemminkin löytänyt, mutta nyt alkoi olla olo, että takaraivosta pukkaa sarvi ;-)
Mulla on tommonen patti ollut aina, takaraivon "kuopan" yläpuolella. Iskällä oli kans samanlainen, eli olen tainnut periä siltä. :D
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tommonen patti ollut aina, takaraivon "kuopan" yläpuolella. Iskällä oli kans samanlainen, eli olen tainnut periä siltä. :D
Juu, mullakin on aika keskellä päätä pienikokoinen kivikova patti. Sattuu vähän jos näprään sitä, ja äitilläni on samanlainen.
Neandertaalin perimä. Aika monella on sama luupatti.
Vierailija kirjoitti:
Neandertaalin perimä. Aika monella on sama luupatti.
Täältäkin löytyy moinen ja illanistujaisissa on hiprakkapäissään hauska alkaa tekemään tutkimusta eli tunnustella muiden takaraivoja läpi. :D Noin 40-60 on ollut jakauma patilliset-patittomat tähän mennessä.
Dr Pimple popper. Sehän on periaatteessa koko sarja noita patteja mitä ihmisillä on päässä.
Olet sukua neanderdalin ihmiselle, on siis luuta eikä ole mikään rasvapatti tai kasvain.