muita yli 30 vuotiaita, jotka eivät ole ikinä olleet oikeissa töissä..
mä en oo :( ja fiilis on kyl tosi turha.. suomessa kun arvostus tulee lähinnä siitä työn teosta.
Kommentit (8)
mä olen tehnyt lapsia.. ja tosiaan elämä on huomaamattani vaan mennyt näin.. vuodet on jotenkin hujahtanut tosi nopeeta.. ap
Kyllä sä vielä ehdit töihin! Mä olen kyllä ollut töissä, mutta opiskelen nyt 37-vuotiaana ihan uutta ammattia ja kun sitten valmistun, aloitan sen ammatin ihan alusta. Eli siis ikään kuin en olisi koskaan töissä ollutkaan.
sitä paitsi lastenhoito on ihan ok syy olla kotona. Jos olisit vaan työttömänä makoillut, asia olisi eri.
Minä en ainakaan arvosta elämäänsä poiskusevaa orjaa. Mutta, mikäs siinä jos työssään on onnellinen - ei se sitten ole tuhlausta. Minun on vastustettava ääneen väitettä "Suomessa arvostetaan vain työtätekevää ihmistä." Työllisyys ei ole sama kuin arvostuksen määrä. Työllistyä voi koska tahansa ja kuka tahansa orja. Pahin vihollinen työllistymisessä on omat mielikuvat eri aloista ja työpaikoista, ellei sitten ole jokin tietty firma ja toimi tähtäimessä, tuntee tarkkaan sen toimen kuviot. Paras työkalu työllistymiseen on asettuminen työnantajan asemaan. Paras työasenne on asenne, josta itse käytän karskia nimitystä "huoran asenne": 8h päivässä sinä kuulut työnantajallesi, ja tuona aikana teet mitä tahansa työnantaja pyytää - kohtuullisissa ja säädyllisissä rajoissa tietenkin. Mutta siis nirsoilu ei kannata. Silti, alkuperäisestä työsopimuksesta saa ja pitää pitää kiinni.
Töihin pääseminen ja työpaikassa pysyminen ovat kaksi eri asiaa. Työllistyminen alkaa firman valinnalla. Ihanteellisesti istut alas juttelemaan kohdefirman työntekijän tai pampun kanssa. Sulla pitää olla selvyys minkälaiseen taloon ja minkälaiseen duuniin olet astumassa. Sitten kun olet varma että haluat tuohon taloon töihin, sen jälkeen teet itsestäsi helpostipalkattavan: hommaat sopivan koulutuksen mutta ennen kaikkea osaamisen. Viisaampi ihminen valitsee koulutuksensa työllisyystilanteen mukaan, eli Työkkäri kertoo kyllä viimeistään minkä alan ihmisistä on pulaa. Viisasta on myös varmistaa että paikkakunnalla on useampi kuin yksi saman alan työnantaja, ihan siis siltä varalta että sinua ei palkatakaan siihen ekaan firmaan.
Toki jos haluaa lyhytaikaisempaa työtä, voi aloittaa vaikka kaupassa hyllyjentäyttäjänä - ei tarvitse kummempaa perehtymistä. Ja vielä kerran: raaka päämäärätön työnteko ei herätä arvostusta ainakaan minussa. Työnarkomaanit ym. mielenköyhät raatajat ovat surullisia tapauksia.
nimim. joku jolla on ollut useita työpaikkoja
oikea työ = työ josta maksetaan palkkaa. eli ei harjoittelu/ työkokeilu juttuja. ap
Sulla on erittäin huono asenne. Onnea vaan elämässä! t. eräs, joka on tehnyt 14-vuotiaasta asti töitä, joskus myös ilman palkkaa
[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 14:55"]
oikea työ = työ josta maksetaan palkkaa. eli ei harjoittelu/ työkokeilu juttuja. ap
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 13:02"]
mä olen tehnyt lapsia.. ja tosiaan elämä on huomaamattani vaan mennyt näin.. vuodet on jotenkin hujahtanut tosi nopeeta.. ap
[/quote]
Täällä toinen yli 30v ja ihan sama tilanne ja samat tuntemukset.
ap, miksi et ole ollu töissä koskaan? oletko opiskellut?