Mitä eroa on VW:lla, Audilla, Skodalla ja Seatilla?
Jos ne kerta ovat saman valmistajan autoja? Ovatko samantuntuisia kaikki? Audi vähän hiljaisempi ja nopeampi kuin muut? Skodassa halvemmat muovit?
Kommentit (69)
Audilla on eniten statusarvoa, noi muut merkit ovat ns. kansanautomerkkejä.
Erona on hinta ja eri merkkien alla valmistettujen autojen laatumielikuvat, joiden perusteella sitä kalliimpaa hintaa maksetaan. Tietysti automerkeissä on erilaisia varustelutasoja, kaikkia ei ole edes Skodaan tai Seatiin saatavilla. Audissa voivat kuulua jo perustasoon lähes kaikki, mistä muilla merkeillä maksetaan erikseen.
Samanlaisia perusautoja kaikki, ero vain hinnoittelussa ja varusteissa. Osat voi tulla tsekistä, Espanjasta, Saksasta tai ties mistä.
Eli Audilla höynäytetään kuluttajaa eniten, koska moni luulee sitä joksikin premiumiksi
[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 09:40"]
Samanlaisia perusautoja kaikki, ero vain hinnoittelussa ja varusteissa. Osat voi tulla tsekistä, Espanjasta, Saksasta tai ties mistä.
Eli Audilla höynäytetään kuluttajaa eniten, koska moni luulee sitä joksikin premiumiksi
[/quote]
Viisi vuotta Audilla on opettanut, että ajettavuudeltaan, mukavuudeltaan ja kestävyydeltään se on ihan oikeasti premium. Ilmeisesti myös mielikuviltaan, minkä voi päätellä kateellisten puheista.
Tottakai laatuvaikutelmissa on eroa, mutta huomaako sukulaisuuden? Ovatko ajo-ominaisuudet samankaltaisia - vaikka Audissa varmasti parhaimmat ja Skodassa huonoimmat, niin silti, huomaako että samaan on pyritty mutta erilaisella budjetilla?
seatit ja skeidat on halvemmilla osilla/halvemmalla työvoimalla teetätettyjä,ostin kesällä muijalle vm2000 200000km ajetun vw golf IV 1.9tdi variantin mikä on lastutettu,ensimmäinen volkkari meillä ja auto on tuntunut aika hyvälle,itse asiassa paremmalle kuin kuvittelin,aikaisemmin oli nissan micra ja mulla on ollut pari bmw ja hiacee + takaveto corollia iso kasa nuorempana.
bmw on selvästi yliarvostettu,+10v/+200000km ovat aika paskoja,mutta kun pitää olla takaveto.
No Audin laadusta voi olla montaa mieltä... ihan lähipiirin kokemuksien perusteella. Mm. käytettyä Audia Tiptronic-vaihteistolla kannattaa välttää, ellei halua varautua yli kymppitonnin vaihteistoremonttiin...
Audi-Volkkari-Skoda-Seat -koplassa on tiukka linjanveto, keskinäinen kilpailukielto ja asiakasprofilointi, jotta eivät söisi ostajia toisiltaan. Osia käytetään kyllä paljon ristiin, nimenomaan tuossa runkovaiheessa, pintasilauksella tehdään sitten se "premiumvaikutelma" (esim. kojelaudan, ovien, istuinten materiaalit, äänieristykset, elektroniikka). Esim. aiemmin omassa Skoda Octaviassa oli paljon ihan merkittyjä Audin osia, joista helpoiten nyt näkyi Audin tunnuksilla varustettu polttoainetankin korkki... Testeissä on pärjännyt nimenomaan Skoda Octavia, sekä uusien autojen sarjoissa että kesto- ja käyttötesteissä.
Audi-Volkkari-Skoda on aika lailla samaa laatukategoriaa yleisiltä ominaisuuksiltaa, Audissa vähän enemmän "luksusta" ja suunnattu enemmän esim. yrityksille ja leasingkäyttöön ja toisaalta keski-ikäiseen, hieman parempituloiseen segmenttiin. Volkkari-Skoda taas segmentoitu laadukkaaksi perheautoksi, Seat on taas selvästi alhaisempi hinnaltaan ja on ominaisuuksiltaan ja materiaaleiltaan selvästi vaatimattomampi ja suunnattu "sporttisuudellaan" nuoremmille asiakkaille ja sinkuille.
Laatu ja laatuvaikutelma. Tekin ajatte viitisen vuotta vanhoilla autoilla, ei siinä vaiheessa näy eroja laadussa. Nehän ovat melkein uusia vielä. Maanantaikappaleet erikseen. Ja sähköviat joita on ensimmäisistä päivistä alkaen...
Audeja olen nähnyt hinattavan pakkasilla, mutta onko se auton vai kesädieselin vika sitten
Ne on periaatteessa ihan samoja autoja, tehdään täysin samoista osista.
VW koittaa suunnata automerkkejä eri ihmisille. Audissa on parhaat katteet ja sitä myydään premium merkkinä. Oikeasti ainoa ero muihin saman konsernin autoilla on hienompi keulan muotoilu, nätimmät muovit kojelaudassa, eri värinen mittariston taustavalo & ajotietokoneen fontti ja enemmän äänieristysmassa mikä on oleellinen osa Premium vaikutelmaa. Lisäksi on pidempi lisävarustelista, imo erityisen varusteltuja ei Audin hinnat alkaen mallit ole.
Mutta jos todella pidätte VW, Skoda, Seat ja Audi merkkisiä autoja ihan oikeasti jotenkin oleellisesti toisistaan poikkeavina, niin hei hyvää päivää.
Eli onko moottorit ja vaihteistot yhteisiä? Sekä korit, paitsi malliltaan?!
Niin ja en yritä nyt väittää ettei Audi olisi premium auto siinä missä BMW ja Mesekin, ihan samoilla asioilla niiden "Premium" vaikutelma tehdään.
On muuten fakta että Skodan pomo sai kenkää koska uudesta SuperB:stä tuli liian hyvä ja se alkoi syödä Passatin ja joidenkin Audin mallien myyntiä.
"Eli onko moottorit ja vaihteistot yhteisiä? Sekä korit, paitsi malliltaan?!"
Moottorit, vaihteistot, alustat jne on yhteisiä. Ylipäänsä valmistaja pärjää sitä paremmin pitä enemmän se voi käyttää samoja osia, päästään hyödyntämään suuruusetua.
Tietysti esim Audiin saa isolla rahalla moottoreita ja vaihteistoja ja lisävarusteita joita ei halvempiin VW-konsernin merkkeihin saa, mutta joita perheellinen tuskin maksaisi Skodaan muutenkaan.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 09:10"]
Jos ne kerta ovat saman valmistajan autoja? Ovatko samantuntuisia kaikki? Audi vähän hiljaisempi ja nopeampi kuin muut? Skodassa halvemmat muovit?
[/quote]
Periaatteessa asia on juuri noin kun tuossa aloituksessa mietit. Erot on äänieristyksessä, verhoilumateriaalien laatuvaikutelmasta ja lisävarustelistan pituudessa.
Kyllä, moottori, vaihteistot, alustat on yhteisiä saman runkosarjan sisällä. Pohjalevy antaa toki rajoitteet, mitä osia voidaan käyttää. Esim. joissain malleissa moottori sijoitetaan pitkittäin, joissain poikittain ja tämä tietysti vaikuttaa sitten muiden osien, esim. vaihteiston sijoitteluun ja valintaan. Mutta samaan pohjalevyyn tehdyissä automalleissa valtaosa osista on samoja, erot mallien välillä saadaan aikaan juuri mm. äänieristyksellä, sisustusmateriaaleilla, elektroniikalla. Halvemmissa malleissa käytetään yleensä hieman vanhempia osia, esim. Seatissa kytkimet ja säätimet vähän vanhahtavia verrattuna Skodaan tai Volkkariin. Moottorien suorituserot samassa moottoriluokassa saadaan myös elektroniikalla esiin. Halvemmassa moottorimallissa voi olla sisällä samat tehot kuin siinä seuraavassa mallissa mutta ohjelmisto ottaa siitä käyttöön vain osan.
Tuossa esim. ote Tuulilasin artikkelista:
Asiantuntija-arvioiden mukaan ei ole pulma, vaikka autoissa olisi 60 % yhteisiä komponentteja. Ratkaisevaa on se, millainen vaikutelma syntyy jäljelle jäävistä 40 %:sta. Niiden avulla autot tehdään ulkoisesti toisistaan eroaviksi. Näin autojen moottoreihin saadaan erilainen ääni, sisätilojen avulla ostaja saa vaikutelman auton laadusta, muotoilu korostaa autojen erilaista luonnetta. Erilaisuus on tärkeää, koska se mahdollistaa autojen varsin erilaisen hinnoittelun.
Vaikka auton ostaja tietäisi, että komponentit ovat yhteisiä eri mallisarjoissa, hän ei suhtaudu asiaan kovin järkiperäisesti. Emootiot ratkaisevat. Automerkin ja mallisarjan mielikuvien pohjalla on suurimmalle osalle autojen ostajista vahvasti tunnepräinen suhtautuminen autoon.
Hyvä esimerkki autoilijouden ajattelutavoista on Volvo. Merkittävä osa pienemmillä 40-sarjan autoilla ajavista ei usko ajavansa hollantilaisella autolla, joka on japanilainen, Euroopassa valmistettu "Mitsubishi". Heille ruotsalainen auto on arvo, josta he ovat olleet valmiita maksamaan. He etsivät informaatiota, joka vahvistaa tätä käsitystä ja torjuvat tietoja, jotka horjuttavat tätä uskomusta. Samanlaisessa maailmassa elää suuri osa VW Golfin, Seat Leonin, Skoda Octavian ja Audi A3:n omistajista.
Eli arkielämän laatu on samalla tasolla? Se jättääkö tielle ja ruostuuko? Ei "laatuvaikutelma".
[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 10:37"]
Eli arkielämän laatu on samalla tasolla? Se jättääkö tielle ja ruostuuko? Ei "laatuvaikutelma".
[/quote]
Laatu on aika yhtenevä kyllä. Tietysti jossain uudessa mallissa voidaan ottaa ensimmäisenä käyttöön jonkun alihankkijan tiettyä komponenttia tms jossa myöhemmin paljastuu valmistusvika ja vika sitten luonnollisesti leimautuu kyseiseen malliin, koska hajoavaa osaa myöhemmin muutetaan / parannetaan tms.
No sen voi ainakin sanoa, että esim. Audista ei sen ns.laadun takia kannata missään nimessä maksaa sitä hintalisää, mitä esim. Skodaan verrattuna joutuisi maksamaan. Jos haluaa sen hintaeron maksaa, pitää ymmärtää, että silloin maksaa merkin statuksesta, hiljaisemmasta moottori- ja rengasmelusta, vähän hienommasta sisustuksesta, toki jonkin verran myös jälleenmyyntiarvosta. Ei juuri mistään muusta.
Kyllä ne ovat ihan itsenäisiä automerkkejä, vaikka konsernilla on yksi ja sama emoyhtiö. Firmalla onkin iso murhe, että automerkkien välisessä kilpailussa ei yksi oma merkki syö toista. Skodasta ei saa tulla "liian" hyvää, ettei se syö Volkswagenia, joka puolestaan ei saa tallata Audin varpaille.