Thaimaan matka ja budjetti
Paljonko sitä varaisi rahaa 3viikon Thaimaan matkalle? Äiti,isä ja teini-ikäinen on matkassa menossa. Onko 2500 - 3000€ hyvä? Vai vielä enemmän? Ostoksia tehdään, syödään hyvin ja ollaan, nautitaan.
Kommentit (13)
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 00:45"]
Kiitos paljon. Ap palasi kirjoittamaan / vastaamaan.
Tuskin mies pahastuisi jos saisi Ferrarin mutta jätetään se toiseen kertaan :D Ei olla hakemassa mitään luksusta, laatua kyllä jos vaikka vaateostoksia ajattelee. Ja syödään varmaan ihan kunnon ravintoloissa, ei katukeittiöissä. alkoholia juodaan todella vähän, viimeksi olimme kuukauden reissussa ja minä join 2 juomaa ja mies muutaman enemmän.
[/quote]
Usein niissä katukeittiöissä on parempaa ja aidompaa ruokaa. Niitä ei kannata pelätä sillä niissä ruoka kypsennetään heti ja vaihtuvuus on paljon suurempaa kuin "oikeissa" ravintoloissa. Tuo 140€ päivässä riittää hyvin rantalounaisiin, tuorepuristettuihin mehuihin, syömisiin ja vielä 1-2 retkeenkin. Me olimme vuosi sitten viimeksi Thaimaassa ja ravintolaan meni enimmillään 50€/pvä (2-3 ruokalajia), suhteessa kalleinta oli tyttären limu ja isän päivän ainoa olut jos ei juonut vettä.
Jos aijotte vain päivä lekotella syödä tai shoppailla niin rahaa ei paljoa mene Mutta ainakin me kierrettiin nähtävyyksiä, eläintarhassa, akvaariossa, saariretkillä, snorklaamassa, vesipuistossa yms. aktiviteettia. Mä ainakin tylsistyisin jos 3 viikkoa makaisin rannalla.
Päivällä kannattaa syödä joku halpa lounas ns. muovituolipaikoissa joista saa maistuvaa ja edullista thai-ruokaa, Hienompaan ravintolaan sitten illalla, vaikka todennäköisesti se pihvi tuleekin olemaan pettymys kun suomen laatuun on tottunut :) Mä otin kahden viikon loman aikana ehkä 2 kertaa jotain muuta ruokaa kuin paikallista. Siellä tulee ostettua limua, vettä, karkkia, jätskiä, sipsejä yms. naposteltavaa, käydään mäkkärissä hampurilaisilla.. me lähdetään kuitenkin lomalle nauttimaan eikä sniiduilemaan :)
Mä itse varaisin päiväksi noin 200e, eihän sitä joka päivä saa kulutettua mutta eipä sitten tarvitse sniiduilla ja miettiä loppulomasta onko varaa mennä johonkin tai tehdä jotain tai ostaa jotain. 4000e siis matkaan.
Meillä oli 5 henkisellä porukalla kahden viikon lomalla tuo 4000e käytössä, hyvin riitti ja vähän jäi vielä kotiinkin.
Bangkokissa ollessamme menemme johonkin eläintarhaan, mutta sen kustannukset on olemattomat. Mitä olen katsellut hintoja. Toisaalta jos pikkaisen kasvattaisi matkabudjettia niin taatusti riittää. ap
Snorklausreissu on ihan must - ihana päivä merellä ja pienillä saarilla, uintia laguuneissa, sukeltelua kalojen seassa, banaanen syöttämistä apinoille.... Meillä ainakin 10v oli ihan innoissaan ja samoin näytti olleen myös retkellä mukana olleet teini-ikäiset. Olisikohan tosiaan maksanut n 75€ mutta siihen sisältyi shuttle hotellilta ja takaisin, syömiset päivän aikana ja snorklausvälineet. Eli ihan edullista. Samoin vesijetit oli kivoja, vuokra joku 15€ tunnilta.
Muita retkiä teimme itsenäisesti lähikaupunkeihin/nähtävyyksiin taksilla. Meille viimetalven loma oli ensisijaisesti rantaelämää ja hyvää ruokaa - em harvinaista herkkua minulle joka en ole osannut olla 5min kauempaa paikoillaan:) Nyt pino kirjoja mukana, paljon niitä tuoremehuja, hieronta joka päivä ja likoamista lämpimässä meressä.... Hyvin jaksoi 10 pv.
Keskimääräinen päiväbudjettini (majoituksineen) Thaimaassa oli 1kk lomalla muutamassa eri kohteessa 25€. Söin kahdesti päivässä edullisessa - suht. edullisessa ravintolassa, ja kohteet olivat pääasiassa turisti/reppureissauskohteita. Kävin kahdella puolen päivän mittaisella retkellä(köysirata ja norsuajeluretket), jotka olivat puolen päivän mittaisia ja maksoivat n. 20€ / hlö. Päiväbudettiin sisältyi myös mopovuokra n. 1 viikolle.Halvimmillaan elin Hua Hinissä alle 10€:n päiväbudjetilla majoituksineen. Silloin en toki tehnyt muuta kuin söin, lenkkeilin ja otin aurinkoa.
Nyt jos lähtisin matkalle jossa majoitus on jo etukäteen järjestetty, ja tarkoitukseni olisi syödä ja juoda paremmin, maksaa rantatuoleista, shoppailla ja retkeillä, varaisin päivää kohden n. 30€ / hlö eli teidän perheellenne se tekisi 1890€. 3000€ vaikuttaa liioittelulta.
HUOM. Olettepa te maksaneet ylihintaa, jos olette maksaneet Thaimaassa 100€ snorklausretkestä! Tai ei siinä mitään jos itse suostutte sen maksamaan - itsehän sitä loman sisällöstä päättää, mutta en nyt heti lähtisi suosittelemaan muille maksamaan noita hintoja kun halvemmallakin pääsee.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 13:53"]
Keskimääräinen päiväbudjettini (majoituksineen) Thaimaassa oli 1kk lomalla muutamassa eri kohteessa 25€. Söin kahdesti päivässä edullisessa - suht. edullisessa ravintolassa, ja kohteet olivat pääasiassa turisti/reppureissauskohteita. Kävin kahdella puolen päivän mittaisella retkellä(köysirata ja norsuajeluretket), jotka olivat puolen päivän mittaisia ja maksoivat n. 20€ / hlö. Päiväbudettiin sisältyi myös mopovuokra n. 1 viikolle.Halvimmillaan elin Hua Hinissä alle 10€:n päiväbudjetilla majoituksineen. Silloin en toki tehnyt muuta kuin söin, lenkkeilin ja otin aurinkoa.
Nyt jos lähtisin matkalle jossa majoitus on jo etukäteen järjestetty, ja tarkoitukseni olisi syödä ja juoda paremmin, maksaa rantatuoleista, shoppailla ja retkeillä, varaisin päivää kohden n. 30€ / hlö eli teidän perheellenne se tekisi 1890€. 3000€ vaikuttaa liioittelulta.
HUOM. Olettepa te maksaneet ylihintaa, jos olette maksaneet Thaimaassa 100€ snorklausretkestä! Tai ei siinä mitään jos itse suostutte sen maksamaan - itsehän sitä loman sisällöstä päättää, mutta en nyt heti lähtisi suosittelemaan muille maksamaan noita hintoja kun halvemmallakin pääsee.
[/quote]
Mun tytär teki vuosi sitten 5 vkon reppureissun Malesiaan kaverinsa kanssa 25€ päiväbudjetilla:) Kallein majoitus taisi olla 20€ yö, tosin majoitusten laatu vaihteli paljon. Hauskin paikka oli ollut bambumaja jossa oli 3 kissaa ja leguaani terassilla....
Hyvin tuntuivat viihtyneen, saivat syötyä joka päivä, tapasivat nuoria ympäri maailmaa ja kokivat monenlaista hauskaa - kaikkeen ei tarvita paksua lompakkoa. Nyt tyttö on lähdössä Malesiaan 6kk opiskelemaan....
Se mistä ja kenen kautta varaa retket, vaikuttaa hintaa ihan älyttömästi. Mutta ihana kuulla mielipiteitä ja erilaisia kulutustottumuksia.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 13:53"]
No mutta sä oletkin lähtenyt reissuun asenteella, minä en törsää enkä syö kalliisti, en shoppaile enkä halua hienoa hotellia :) ihan hyvä niin, jokaiselle sopii erilainen matka ja sä halusi tehdä tuollaisen. Sen kerran kun mä lähden reissuun niin säästän kyllä käyttörahaakin kunnolla.
[/quote]
"No mutta sä oletkin lähtenyt reissuun asenteella, minä en törsää enkä syö kalliisti, en shoppaile enkä halua hienoa hotellia :) ihan hyvä niin, jokaiselle sopii erilainen matka ja sä halusi tehdä tuollaisen. Sen kerran kun mä lähden reissuun niin säästän kyllä käyttörahaakin kunnolla."
No joo, näin tein silloin, mutta tosiaan nyt jos lähtisin, voisinkin olla hienommassa hotellissa, ja varata sen jopa 30€ päiväbudjetin majoituksen lisäksi. 30€ on mielestäni melko reilusti verrattuna viime vuotiseen 25€päiväbudjettiin, josta maksoin majoitusta vielä sen 5-8€ / pvä. Mutta tosiaan kukin tyylillään, voisin itse vaan kuvitella eläväni herroiksi Thaimaassa tuolla 30€:llä, kun 15-20€:lläkin pärjäsin viime talvena mainiosti majotuskulujen jälkeen.
Niin riippuu siitä menettekö esim Bangkokkiin tekemään ostoksia johonkin luksus-ostarille, josta voi ostaa vaikka Ferrarin käteisellä? Jos taasen olette jossain turistikohteessa niin Thaimaassahan on tosi edulista olla ja elää eli parilla eurolla syö jne. Paras lomapaikka edelleen vaikka en ole nyt 5 vuoteen käynytkään, olen matkustellut Meksikossa ja Euroopassa viime vuodet, mutta veri vetää Thaimaahan tai Vietnamiin.
Monenko tiedät ostavan ferrarin ja lomamatkalla? Minusta on todella mautonta ja naivia edes kirjoittaa tuollaista.
Eiköhän ap:n perhe ole tavallinen perhe.
Minäkin sanoisin, että riippuu täysin siitä, mitä aiotte tehdä.
Päiväretki snorklaamaan maksaa suunnilleen 75-100 €/hlö, voisin sellaisen olla teinille kiva juttu. Reissunne on sen verren pitkä, että on hyvä budjetoida jonkin verran noihin aktiviteetteihin. Pari reissua vesille ja ehkä joku huvipuisto? Nämä ovat varmaan ne suurimmat yksittäiset menoerät, ainakin meidän perheessämme.
Ostoksissa tietenkin vain taivas on rajana jos todella jossain ostareilla käy. Rantariepuja ja matkamuistoja sun muuta saa sitten tietenkin ihan pikkurahalla.
Ruokailussakin riippuu siitä, millaisesta ruoasta tykkäätte. Thairuokaa saa parilla eurolla mainiosti, samoin ranskalaiset ja hampurilainen -typpistä ruokaa, mutta toisaalta jossain pihviravintolassa saa helposti kulumaan parisataa euroa viineineen.
Jos juotte alkoholia, siihen menee rantakuppiloissakin yllättävän paljon rahaa, siis suhteessa ruoan hintaan. Ja en tarkoita mitään ryyppäämistä, vaan olut silloin toinen tällöin rannalla. Vrt. ruoka-annoksen saa 3 eurolla, mutta jos otat siihen oluen kylkeen, se maksaa yksinään n.2- 2,50 €.
3000 € budjetilla tuosta tulee n. 140 €/päivä.
Kiitos paljon. Ap palasi kirjoittamaan / vastaamaan.
Tuskin mies pahastuisi jos saisi Ferrarin mutta jätetään se toiseen kertaan :D Ei olla hakemassa mitään luksusta, laatua kyllä jos vaikka vaateostoksia ajattelee. Ja syödään varmaan ihan kunnon ravintoloissa, ei katukeittiöissä. alkoholia juodaan todella vähän, viimeksi olimme kuukauden reissussa ja minä join 2 juomaa ja mies muutaman enemmän.