Kannabista yhtämittaan 15 vuotta?
Olen huolissani ystävästäni, joka on polttanut kannabista 15 vuotta päivittäin. Päivittäin palaa jo n. 2 g. Satunnainen pössyttely on mielestäni ihan ok, mutta mielestäni tuo on jo huolestuttavaa. Kaverilla polttelu on ihan pakonomaista. Hän kärsii itsekin tavastaan, ja on hakenut siihen apua huonoin tuloksin.
Hän ei todellakaan ole tyhmä, vaan korkeasti kouluttautunut ja yhteiskunnassa pärjäävä ihminen. Voiko tästä lukea sen, että käyttö on vaaratonta, koska kaveri pärjää siinä missä muutkin?
Kommentit (3)
Tunsitko hänet jo ennen polttelun aloittamista? Jos et, et tiedä miten hän on muuttunut käytön myötä. Voi olla, että persoona on aivan eri nyt kuin ennen. Tietenkin ihminen muuttuu muutenkin 15 vuodessa, mutta väitän, ettei pössyttely ole aivan vaaratonta ja harmitonta.
No jos hän itse on hakenut apua sitä saamatta, niin tuskin kokee polttelun täysin ongelmattomaksi. Mikä hänen käyttäytymisessään sinua huolestuttaa? Miten hänen käyttöönsä liittyvät ongelmat sinulle konkreettisesti näkyvät?
Tiedäthän, ettet voi vaikuttaa häneen ulkopuolelta, vaan muutoksiin vaaditaan aina oma motivaatio. Muuten huolenpito tuntuu kontrollointipyrkimykseltä, holhoamiselta, ja aiheuttaa helposti vastareaktion ja vetäytymisen kontaktista kanssasi. Voit tukea häntä ja puhua hänen kanssaan asioista, joista hän haluaa kanssasi keskustella. Miten hän suhtautuu huoleesi?
Voit päätellä sitä ihan mitä haluat. Minun mielestäni taasen pakkomielteinen pössyttely ei ole terveen ja pärjäävän ihmisen merkki.