Jukopliuta mikä puhelinmyyjä...
Kiireessä vastasin puhelimeen ja rouva siellä jotain lehteä tarjosi "ilmaiseksi" kaksi numeroa ja sanoin, että ei kiitos, ei kiinnosta. Rouva vaan selitti ja selitti sitä tarjousta ja kun yritin väliin jotain sanoa, ääni vain koveni. Sanoin sit kovaan ääneen, että ei kiitos ja hei ja löin luurin sille korvaan.
Nykyään on usein tuollaista agressiivista puhelinmyyntiä ja yhtään ei kuunnella, vaikka kohteliaasti kieltäytyy. Kai tässä pitää itsekin alkaa sitten vaikka kiroamaan, kun ei vähemmällä tajua. Mutta, mutta, nauhoittaakohan ne puhelut? Eli jos hoen v-sanaa ja muita kirosanoja "etkö v kuunnellu p johan sanoin että ei v kiinnosta kele", niin tuleeko siitä minulle seuraamuksia?
Kommentit (5)
Olen ollut linjan toisessa päässä ja tiedän miten tarkat ohjeet myyjillä on. Ei ole lupa päästää asiakasta menemään ihan helpolla. Siksi siellä on listat joissa on yleisimmät vastaväittämät ja niihin vastaukset. Jos asiakas sanoo ettei ole rahaa, pitää inttää että 'No juuri siksi kannattaa tarttua nyt tähän tarjoukseen kun se on voimassa. Ei tule toistumaan!"
Ja sit jos sulla on just nyt muka perunakattila tulella niin pitää sanoa että voin odottaa kun käyt ottamassa sen hellalta.
Ihan oikeasti, sanot vaan että et meinaa missään tapauksessa tilata lehteä, et edes lahjaksi. Luurikin on luvallista sulkea toisen puhuessa, ei siitä tule seuraamuksia. Voit myös pyytää poistamaan numerosi listalta pysyvästi.
Se on sellainen duunipaikka että sinne ei mennä kuin epätoivoisessa tilanteessa. Soittaessa pomo saattaa istua selän taakse kuuntelemaan. Virallisesti ketään ei saa noin vain erottaa, mutta jos huomataan ettet ole tarpeeksi sinnikäs asiakkaiden kanssa, sinut valutetaan kyllä jollain keinoin pihalle. Itse en kestänyt kuin viikon sitä ilmapiiriä ja asiakkaita jotka purkivat mielipahansa minuun.
puhelinmarkkinoinnin eston voi hankkia. sitten eivät soittele.
vaihtoehtoisesti voit sanoa, että Kiitos, mutta en osta mitään hyvää illanjatkoa moikka. Klik.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2013 klo 08:07"]
Se on sellainen duunipaikka että sinne ei mennä kuin epätoivoisessa tilanteessa. Soittaessa pomo saattaa istua selän taakse kuuntelemaan. Virallisesti ketään ei saa noin vain erottaa, mutta jos huomataan ettet ole tarpeeksi sinnikäs asiakkaiden kanssa, sinut valutetaan kyllä jollain keinoin pihalle. Itse en kestänyt kuin viikon sitä ilmapiiriä ja asiakkaita jotka purkivat mielipahansa minuun.
[/quote]
Miten niin ei voi erottaa? Puhelinmyyjillä on AINA koeaika, yleensä se pisin mahdollinen. Myyntitaidot näkee kyllä pian ja myyjä, joka ei myy, saa armotta monoa ekoina viikkoina. Pomot tosiaan istuu tuplakuulokkeilla selän takana opastamassa. Se on aika karmeeta ja ahdistavaa.
Minusta puhelinmyyjille ei tarvi olla inhottava. Uskokaa pois, jokaiseen päivään mahtuu joku inhottava kusipää, vaikka sinä et sellainen olisikaa. Se on helvetin ahdistava työ. Parhaiten säästää omaa ja myyjän aikaa, kun sulkee puhelun kesken puheen. Kaikki selitykset tiedetään ja jokaiseen on useita vasta-argumentteja.
"klik" on paras vastaus, jos ei oikeesti tarjous nappaa.
Henkilöön kohdistuva nimittely on laitonta, siitä voi saada seuraamuksia, ja puhelut voidaan nauhoittaa tilanteiden tarkistamiseksi ja todisteeksi. Ettehän ketään muutakaan työtään tekevää hauku ja puhuttele ala-arvoisesti! Sellainen käytös todistaa vain, että vastaaja itse ei osaa kohteliaasti käyttäytyä!
Puhelinmyynti ei ole kaikille vastenmielinen työ eikä suinkaan työ, johon haetaan, jos muuta ei osaa tehdä tai muuta ei ole tarjolla. Joku voi hakeutua puhelinmyyntiin työn joustavuuden takia. He tekevät työtä ehkä hankkiakseen lapsilleen sillä leipää ja vaatteita, ja muillako on oikeus heidän työtään vähätellä?
Ala suhtautua oikein työntekijään, joka yrittää parhaansa pitääkseen työpaikkansa tänä aikana, kun todella paljon on väkeä työttömänä tai lomautettuna! Joillekin puhelinmyyntityö on todella arvokas asia, että SAA tehdä työtä!
Eivät he todellakaan halua ketään kiusata, vaan tarjota tuotetta, jolla on oikeasti kysyntää, kun vain ne sattuvat kohdalle, jotka ko tuotteen tarvitsevat tai haluavat.
Moni puhelinmyyjä aloittelee työtään, eikä ole siinä vielä taitava, kuten ei kukaan muukaan omaa työtään aloitteleva ole, joten virheitäkin tulee ja niistä opitaan, eikä ihminen ole mikään kone, joka aina jaksaa vaan hymyillä, vaan joskus sillä puhelinmyyjälläkin on omassa elämässä tosi surullisia asioita ja kyyneleet silmissä tekee työtään ja yrittää olla SINULLE mahdollisimman ystävällinen ja kohtelias, jopa aidosti Sinua kuunteleva ja välittävä.
Kun itse olin vastaajana, saatoin todella tökerösti vastata puhelinmyyjälle, mutta kun sitten näin tilanteita puhelinmyyjän työstä käsin, asenteeni muuttuivat ja osaan vastata kohteliaasti ja työtään tekevää ihmistä arvostaen, vaikka en sitä tuotetta tilaisikaan. Sanon puhelinmyyjälle, että arvostan hänen työtään, mutta itse en nyt tilaa. Eikä tarvitse edes kertoa syytä, sillä se ei kuulu myyjälle, mutta voin toivottaa hänelle, että seuraavat soitot tuottaisivat paljon kauppoja ja että sekä työ että hän itse menestyisivät. Arvostava ja kohtelias käytös ei ole keneltäkään pois, mutta saattaa voimaannuttaa sekä kohteliaan itsensä että sen, joka kuulee!
...mistä lähtien puhelimessa kiroilusta on tullut seurauksia? Kunhan et nyt ala toista henkilökohtaisesti uhkailemaan tai h*orittelemaan, ei ole ongelmaa. Minä tokaisen samantien "ei ole rahaa", ja lyön luurin korvaan. Olen tarpeeksi koittanut olla ystävällinen.