miten JATKO-opiskelijan työnhakusuunnitelma työkkärille?
Työvoimatston surullisen kuuluisat urpot sitten sentään uskoivat tällä kertaa, että minulle voidaan myöntää työttömyysturva, vaikka olen jatko-opiskelijana kirjoilla korkeakoulussa.
Seuraavaksi työnhakusuunnitelma. Voiko siinä yhteydessä sanoa, että aikoo mm. hakea apurahaa väittärin loppuunsaattamiseen? Vai onko se sana "apuraha" taas niin vaikea niille merkonomeille, että niillä menee pää sekaisin ja alkavat ajatella, että tuo ei olekaan työmarkkinoiden käytetävissä. Kyllä minä olen, ja olen ollut jo pitkään, välillä tehnyt pätkä- ja osa-aikatöitä kun olen saanut, luen avoimia paikkoja jne. Haluan myös valmistua, jotta kelpaisin edes muodollisesti tasoisilleni akateemisille (pätkä)työmarkkinoille.
Vai onko parempi sanoa vain, että seuraan avoimia mol:sta ja vastaavista ja haen kun löytyy joku johon voi olla mahiksia? Omalta alalta ei oikein mitään löydykään, mutta työkokemusta on muistakin hommista ja yritän senkin varassa löytää jotain, ennen valmistumista tai sen jälkeen.
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="19.02.2013 klo 06:42"]
Minäkin muistan, että työkkärin merkonomit osaavat kuulemma mitä vain.
"Ylimielisyyttä" löytyy lähinnä noista vuodatuksista:
[quote author="Vierailija" time="19.02.2013 klo 03:25"]
TE-toimistossa on aika vähän merkonomeja, suurin osa siellä on hallintotieteilijöitä tai tradenomeja.
Työnhakusuunnitelmia ei ole tehty vuosiin, nyt tehdään työllistymissuunnitelma. Kyse on työllistymisestä eli töihinmenosta. Apuraha ei ole työ. Ehkä kannattaa muistaa, että työkkärin asiakkaan oletetaan haluavan töihin, siksi sitä työttömyysturvaakin saa.
[/quote]
[/quote]
No edelleen: huudelkaa niille, jotka noista käytännöstä pättävät, älkääkä virkailijoille jotka tekevät työtään. Jos tohtoriopiskelija puhuu surullisenkuuluisista merkonomiurpoista, niin kyllä se on ihan selvää ylimielisyyttä.
Päätoiminen opiskelukin on nykyään mahdollista työttömälle, tietyin edellytyksin:
http://www.mol.fi/mol/fi/03_koulutus_ura/05_omaehtoinen_opiskelu/index.jsp
Ja tosiaankin näistä päätetään aina tapauskohtaisesti! Eli oma kokemus ei tarkoita, että kaikilla asiat menisivät tasan samalla lailla, koska taustat, elämäntilanteet ja alat/ työllistymismahdollisuudet ovat aina erilaisia..
Hei! Mä sain just jatko-opiskelu paikan ja nyt kyllä mietityttää mitä työkkäriin kannattaa sanoa? Apurahoja en oo vielä saanut vaikka tietenkin alan niitä hakemaan mitä pikemmin. Onko mulla siis oikeus työttömyystukeen vaikka olen "opiskelija"? Vaiko työtön väikkärin tekijä? Omatoimiseen opiskeluun myönnettävät työmarkkinatuet on tarkoitettu vain kandi ja maisteri opiskelijoille, ei tohtoriopiskelijoille, sen verran olen saanut selville. Onko mulla kuitenkin mahdollisuus saada työttömyystukea työttömänä? Vai kannattaako mun vaan olla hiljaa tästä jatko-opiskelu paikasta TE-toimistossa, tuskin kuitenkaan mulle tarjotaan oman alan hommia, sen kyllä tiedän kun alani oikeastaan "luonnollisin" vaihtoehto on akateeminen ura jonka pakollinen osuus on väitöskirjan tekeminen.
Täällä myös onnekas päätoiminen korkeakouluopiskelija, joka saa työttömyyskorvausta + vielä verottoman kulukorvauksen 9 eur päivä jokaiselle opiskelupäivälle! Ns. omaehtoinen opiskeluhan on nykyään mahdollista (v. 2010 lähtien).
Omalla "vuosikurssillani" on ainakin kymmenisen ihmistä, jotka opiskevat työttömän omaehtoisena opiskeluna. Kaikillehan sitä mahdollisuutta ei myönnetä, vaan nämä harkitaan aina tapauskohtaisesti. Jos haluaa opiskelemaan vaikkapa folkloristiikkaa parantaakseen työllistymismahdollisuuksiaan, tuskin menee läpi TE-viranomaisten syynin..
[quote author="Vierailija" time="19.02.2013 klo 06:18"]
Onnea vaan.
Olet siis opiskelija ja saat samanaikaisesti työttömyyskorvausta. Ei onnistunut täällä. Nauti.
[/quote]