Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Astma, kova flunssa ja hengitysvaikeudet

Vierailija
19.02.2013 |

Mulla on kamala flunssa neljättä päivää. Mulla on astma, jonka lääkityksen on olen nostanut isolle tasolle, mutta siitä huolimatta tänään on hengittäminen vaikeutunut huomattavasti. Tajusin äsken, että hengittäminen vaikeutuu aina makuuasennossa tai taaksepäin nojatessa. Jos istun ja nojaan eteenpäin, henki kulkee parhaiten. Mitä tuo tarkoittaa? Että tietyissä asennoissa on vaikea hengittää? 

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
19.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

taidat olla tuore astmaatikko?

Vierailija
2/10 |
19.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku oikeasti jakaa tietonsa aiheesta? Viisastelua en tarvitse. Terkkuja vaan kakkoselle :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
19.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole tyypillistä. Ainakin muistelisin minulle neuvotun että jos lapsella on henki kovin ahtaalla niin nojaaman eteenpäin jne niin on helpompi hengittää.

Oletko ottanut avaavaa lääkettä minkä verran ? Onko sinulla mitään tablettilääkitystä jota voit ottaa flunssan aikana lisäksi ?

Itse olen saanut Montelucast/Singulair tabletteihin reseptin päivystyksestä kun kävin tuollaisessa tilanteessa siellä. Nykyään flunssat menee paljon helpommin kun käyttää tabletteja viikon verran lääkityksen lisänä kun on flunssassa tai muuten astma vaivaa.

Suosittelisin ainakin soittamaan päivystykseen jos olet ottanut avaavaakin maksimiannoksella eikä helpota.

Vierailija
4/10 |
19.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin se menee. Oletko mitannut PEF arvosi? Itsellä myös astma ja juuri toipumassa kovasta flunssasta. Normaalilla lääkityksellä saan arvoni pysymään lukemissa 350-370. Sekin arvo on kaukana mitä pitäisi olla. Sairastumsien aikana arvoni laskivat 170-180. Lääkärin ohjeistuksella ja neuvoilla niin alle 200lukemat vaativat kohdallani sairaalahoitoa. Puoliiksi istuen oli paras asento itselle pahimmassa köhässä ja nuhassa. Suosittelen ottamaan yhteyttä lääkäriisi.

Vierailija
5/10 |
19.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ei-astmaatikoillakin ihan äärettömän tavallista että kun on flunssaa ja limaa röörit täynnä, hengittäminen on vaikeaa makuuasennossa tai takakenossa, silloin helposti ne eritteet tukkii hengitysröörit tiukemmin. Siksi flunssaisena on usein helpompi nukkua ison tyynykasan kanssa mahdollisimman pystyyn tuettuna. 

Ei tuo sen enempää mitään "tarkoita", paitsi että todennäköisesti tosiaan on kiinni limasta tms jota siellä hengitysteissä on, ei niinkään turvotuksesta - turvotushan vaikeuttaa hengittämistä yhtä lailla makasipa tai istui. Turvotukseen myös astmalääke auttaisi paremmin, mutta jos siellä on sitkeää limaa niin siihen oikein ei.

Vierailija
6/10 |
19.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota kutsutaan nimellä astman pahenemisvaihe. Olet tehnyt oikein, kun olet nostanut hengitettävän kortisonin määrää. Sen vaikutus tulee kuitenkin viiveellä ja voi olla, että et pärjää sillä. Tällöin pitää hakea lääkäriltä tablettimuotoinen kortisonikuuri. Itse olen huomannut, että vanhanaikainen astmalääke teofylliini (sitä on sekä yskänlääkemuotoisena että tablettimuodossa) auttaa paljon nopeammin kuin nuo uudet astmalääkkeet ja usein tilanne on, että siinä missä esim. Symbicort alkaa auttaa vaikka 2 viikon päästä kunnolla, niin flunssa on jo ohi.

Suosittelen, että menet lääkäriin ja pyydät apua astmaasi. Saat ohjeen, että miten korkealle voit nostaa hengitettävän (mulla lääke jota yleensä 2-8 annosta vuorokaudessa, mulla kyllä tosin lähes koko ajan 8 annosta, niin sitä sai nostaa sic! merkinnällä 12 annokseen vuorokaudessa). 

Silloin kun astmassa pystyy enää olemaan etukenoasennossa, niin on aika hakeutua lääkäriin hakemaan lisää lääkkeitä, jos niitä ei entuudessaan kotona ole.

Tsemppiä!

Vierailija
7/10 |
19.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi kun täällä ei voi enää muokata kirjoituksiaan... Niin, sitä yritin tuossa vielä kirjoittaa, mutta jäi kirjoittamatta, että itse teen niin, että otan usein tuon teofylliinin siis normaalin astmalääkkeen rinnalle ja jos sekään ei toimi, niin sitten vasta turvaudun kortisoniin.

Vierailija
8/10 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lääkitystä ei kuitenkaan lisätä automaattisesti sairauksien kiertäessä, vaan omien tuntemusten ja lääkärin ohjeen mukaan, hän huomauttaa ja lisää, että lääkärin puoleen pitää kääntyä, jos astmaoireet eivät taltu lääkityksen lisäämisestä huolimatta."

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/astma-ja-influenssa-ovat-raskas-yhdistelma/#.VNYhCCwfssA

Vierailija
9/10 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
10/10 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 16:58"]

Kokeile tätä limasta pääsemiseen

http://www.terve.fi/muut-potilasohjeet/vastapainehengitys-pep-potilasohje