Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pärjääkö 5-vuotias yksin kotona tunnin?

Vierailija
18.02.2013 |

En nyt tässä vaiheessa selvitä, kenen lapsi on tai missä tilanteessa. Kaipaan vain mielipiteitä asiaan, niin osaan olla paremmin omien ajatusteni kanssa.

Joten, mielipiteitä, kiitos.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
19.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2013 klo 09:10"]

ehdottomasti EI , eikä saa jättää vaikka ns pärjäisikin vanhempien mielestä !!

ennen kouluikää aloitetaan yksin oloa harjoitelemaan, pienestä ajasta alkaen.

eli älä jätä , ja jos tiedät et joku jättää kerro asiasta heti

[/quote]

mutta muutaman kuukauden vahnmepana koululaisena pärjää??? Voi tätä ihmisten tekopyhyyttä!

Vierailija
2/28 |
18.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun mielestä 5-vuotiaan ei pitäisi joutua tilanteeseen, jossa on pakko pärjätä tunti ihan ypöyksin. Varmaan normi 5-v pysyy hengissä sen tunnin. On sitten määrittelykysymys, mitä tarkoittaa pärjääminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
18.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei pärjää. Piste.

Viisivuotias pärjää kotona yksin noin 5min kun viet roskat tai käyt autolla tms. Kaikki 5v:t ei edes sen vertaa.

Vierailija
4/28 |
18.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin itse pärjäsin tuossa iässä, mutta riippuu lapsesta tietty. mut jos mietit jotain lastensuojeluilmoituksen (tai siis AV kielellä ILMON....) tekemistä niin unohda :D

Vierailija
5/28 |
18.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pärjää tuntia.

Vierailija
6/28 |
18.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu niin lapsesta ja ympäristöstä.

Ensinnäkin HALUAAKO ao. lapsi olla yksin. Jos ei halua, niin sitä ei jätetä.

Onko harjoiteltu lyhyemmällä ajalla?

Onko naapurissa joku mihin voi mennä jos paniikki kuitenkin iskee? Tietääkö naapuri yksin olevasta lapsesta?

Mitä se lapsi yksinolleessaan tekee? Ja luottaako aikuinen siihen, ettei tee muuta kuin sovittuja juttuja?

Itse olin ttuon ikäisenä ihan varma, että vanhemmat ajaa kolarin käydessään kaupassa. Ja mua ei jätetty kuin puoleksi tunniksi 4v vanhemman veljen kanssa...

Periaatteessa en vastusta tuon ikäisen jättämistä yksikseen, mutta kyllä se on tarkan harkinnan paikka kuitenkin.

Vierailija
7/28 |
18.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin ja hoidin sivussa vastasyntynyttä. Born '77. =)

Vierailija
8/28 |
18.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjää. Jos on normaali lapsi niin pärjää (=ei kuole) mutta hauskaa se ei lapsesta välttämättä ole vaan voi olla pelottavaakin. En jättäisi omiani noin pitkäksi aikaa tuon ikäisenä. Isompien sisarusten kanssa toisaalta on nelivuotiaskin "yksin".

Vierailija
9/28 |
18.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan todennäköisesti pärjää, jos katselee lastenohjelmia, piirtelee jne. Mutta minusta ei tarvitse pärjätä; pärjäämistä ei voi jättää noin pienen lapsen niskoille. Jokin yllättävä asia voi yhtäkkiä alkaa pelottaa ja sitten ei enää olekaan kivaa ja lapsi voi hätääntyä ja esim. lähteä ulos harhailemaan ja etsimään vanhempaa.

Vierailija
10/28 |
18.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi jättää, enkä itse jättäisi, mutta siinä mielessä monet 5-vuotiaat varmaan pärjää, että tuo ei ole heitteillejättöä kuten alle 4-vuotiaan jättäminen olisi. Ja jos on kyse yhdestä ainoasta kerrasta, niin en nyt sanoisi kaltoinkohteluksikaan.

Vierailija
11/28 |
18.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
12/28 |
18.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, no ainakaan mieheni 5v ei pärjäisi. Jos mies käy vaikka ulkona, niin lapsella on noin puolen minuutin kuluttua jotain asiaa ja alkaa huudella isiä. Vaikka on siis sanottu, että isä käy nyt ulkona tekemässä asian x ja tulee ihan pian (=max 5min).

Vierailija
13/28 |
18.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, siitä vaan. Täällä taas av-kukkahattutädit hermoilee.

Vierailija
14/28 |
18.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu 5 vuotiaasta. Mun esikoinen olisi pärjännyt, en muista oliko noin pitkää aikaa tuon ikäisenä, mutta reilusti yli puolituntia ainakin. Voi olla, että oli tunninkin. Lapsi sellainen, että oikein pyysi välillä saada olla yksin kotona. Hän myös on käynyt yksin kaupassa 5 vuotiaasta ja muutenkin tosi omatoiminen poika. Eli hänen kohdallaan vastaisin pärjää.

Mutta sitten meidän toinen lapsi on ihan eri maata. Jännittää selvästi enemmän yksin jäämistä. On suostunut jäämään ihan lyhyiksi ajoiksi kotiin yksin, noin 10 minuuttia kun olen käynyt lähikaupassa tai vienyt isomman eskariin. Mutta ei selvästi tykää olla yksin ja tuleekin usein mukaani. Hänen kohdallaan sanoisin (hän on nyt 5 vuotta) että tunti on todellakin liian piitkä aika olla yksin. Lapsissa on tosi isoja eroja ja varmaan vanhemmat parhaiten tietää miten oma lapsi pärjää.

ps. muistattehan vaan opastaa lasta miten toimia tulipalon sattuessa tai kannattaako ovea avata jos ovikello soi jne...

Vierailija
15/28 |
18.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaani en jättäisi, koska ei tunne kelloa eikä näin ollen ymmärrä ajasta ollenkaan että paljonko kulunut ja voisi hätääntyä ja saada ehkä päähänsä jotain. 

Vierailija
16/28 |
18.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsesta

Vierailija
17/28 |
18.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsesta ja olosuhteista.

Osaako lapsi soittaa puhelimella? Onko lähellä tuttu naapuri joka on kotona? Onko ollut kotona ennen onnistuneesti lyhyempiä aikoja yksin? Eihän pelkää yksinoloa? Tietäähän lapsi missä vanhempansa ovat ja milloin tulevat? Onko lapsi arvaamaton joka heti säntää säätämään liettä ja etsimään tulitikkuja, vai piirteleekö rauhassa tai istuu telkan ääressä?

Minun lapsistani osa pärjäisi tunnin 5v iässä, osaa taas en voisi jättää tunniksi yksin 5v iässä.

Vierailija
18/28 |
18.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2013 klo 09:12"]Hmm, no ainakaan mieheni 5v ei pärjäisi. [/quote] 

Sulla on verrattain nuori mies.

Vierailija
19/28 |
18.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä jättäisi omaani. Hän ei tykkää olla yksin ja saattaisi lähteä perääni. Tai mistäs sitä tietää, vaikka syttyisi tulipalo ja poika menisi hädissään jonnekin komeroon piiloon.

Vierailija
20/28 |
18.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2013 klo 09:10"]

[/quote]

Milloin ennen kouluikää? Lapsi aloittaa koulun 6-vuotiaana ja jos vaikka vuotta ennen aloitetaan harjoittelu, on hän 5v.