Pärjääkö 5-vuotias yksin kotona tunnin?
En nyt tässä vaiheessa selvitä, kenen lapsi on tai missä tilanteessa. Kaipaan vain mielipiteitä asiaan, niin osaan olla paremmin omien ajatusteni kanssa.
Joten, mielipiteitä, kiitos.
Kommentit (28)
Meillä poika on 5,5 vuotta ja olemme jo harjoitelleet yksin kotiin jääntiä,kun käyn kaupalla hakemassa jonkun yhden unohtuneen asian, vien roskat tms. Yksinoloaika maksimissaan noin 15 minuuttia. Mutta yritetään sitä kyllä kasvattaa vähitellen.
Kerrostalommepihalla voikin sitten olla ikätoveriensa kanssa ilman vanhempien valvovaa silmää pidempään, kun tietää, että äiti on tarvittaessa kotona.
En olisi jättänyt omaani, vaikka tosi kiltti ja rauhallinen poika olikin. Eikä kyllä olisi halunnut jäädäkään. Kun onhan alakouluikäisilläkin vielä iltapäiväkerho. Nyt oli tuttavan ekaluokkalainen tyttö tunnin verran hiihtolomalla kotona. Ja puhelinta osaa käyttää. Ja äiti puhelimen tavoitettavissa.
Oma äitini jätti minut usein 5-vuotiaana yksin kotiin 2-vuotiaan veljen kanssa siksi aikaa kun kävi lähikaupassa ruokaostoksilla. Tämä siis 80-luvun loppupuolella. En tiedä kauanko siinä meni aikaa, varmaan puolisen tuntia, mutta pitkältä aika jokatapauksessa tuntui. Veljeni oli kyllä silloin päiväunilla, joten minun ei sen kummemmin tarvinut häntä vahtia, mutta muistan että tilanne oli joka tapauksessa pelottava ja istuin koko sen ajan eteisen lattialla odottamassa äitiä.
Taisi siihen aikaan olla aika tavallista, koska äitini oli muuten hyvin pedantti ja huolehtivainen ihminen, ei mikään juoppo, mt-ongelmainen tms...
Meillä tyttö 5v on ollut joitakin aikoja yksin kotosalla, jos olen esim. päästänyt hänet sisälle ja jäänyt pienempien kanssa hetkeksi vielä ulos.
Tyttö on ollut itse kiinnostunut kokeilemaan yksin kotiin jäämistä ja joskus kun on piakisesti pietänyt lähikaupasta jotain hakea, on pyytänyt että saisi jäädä kotiin (10min).
Yhden kerran ollaan kokeiltu pidempi aika, vähän vajaa tunti. Piirsin lapselle ohjeet paperille ja kerroin että vaikka aika voi tuntua yksin pitkältä ja että äiti ja sisarukset tulevat kyllä kotiin, ei tarvitse hätäillä. Ulos ei saanut lähteä ellei sitten olisi syttynyt tulipalo, kenellekään ei saanut avata ovea vaikka ovikelloa olisi rinkuteltu ja keittiöön ei ollut mitään asiaa koska oli syöty juuri, niin nälkä ei ehtisi tulla.
Tyttö katsoi elokuvaa sen vajaan tunnin ja kun tuli kotiin niin sanoi että oli ihan kivaa mutta että aika tosiaan tuntui pitkältä.
Itselleni ehdottomat edellytykset lapsen yksin jättämiselle ovat olleet että lapsi on halunnut jäädä yksin (missän tapauksessa ei saa pakottaa/yrittää karaista), että minun ja kotona olevan lapsen välille ei jää sellaista välimatkaa ettenkö vaikka auton hajotessa pääsisi alle tunnissa kotiin ja että joku luotettava aikuinen tietää lapsen olevan yksin kotona ja jos minua ei tiettyyn aikaan mennessä näy niin olettaa minulle käyneen jotain ja menee lapsen luokse.
Itsekin tykkäsin pienempänä olla kotona yksin ja saman piirteen huomaan tyttäressä, nauttii kun saa hetken itselleen hiljaisessa kodissa ja turvallisesti olen halunnut hänen totutella siihen. Voin kuvitella että keskimmäisen kanssa kahden vuoden päästä ei tosiaan olla samassa tilanteessa ja hänen kohdallaan opetellaan hänen ehdoillaan, tahdillaan ja uskalluksensa mukaan :)
Minäkin pärjäsin oikein hyvin. Muistin jopa ottaa avaimen, kun menin pihalle. Olin hirveän ylpeä, että sain jäädä.
Ja vanhempaini olivat myös oikein kunnollisia ihmisiä.
En jättäisi meidän 5-vuotiasta. Jäisi itse varmaan mielellään lähikaupassa esim. käynnin ajaksi mutta itse en uskalla jättää. Eniten pelkäisin että kuitenkin lähtisi haahuilemaan perään tai muuten ulos. Meillä lampi lähes pihassa.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2013 klo 10:10"]
En kyllä jättäisi omaani. Hän ei tykkää olla yksin ja saattaisi lähteä perääni. Tai mistäs sitä tietää, vaikka syttyisi tulipalo ja poika menisi hädissään jonnekin komeroon piiloon.
[/quote]
Tätä varten lapselle pitää opettaa toimiminen tulipalossa. Lapsi voi joutua toimimaan yksin vaikka äiti on kotonakin, jos esimerkiksi äiti pökertyy savuun. On erittäin hyvä taito opettaa lapsilleen toimintaohjeet hätätilanteisiin.