Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyvä, paha tuttipullo

Vierailija
18.02.2013 |

Meillä on täällä ihana 11kk kaveri, joka heräilee yöllä syömään ainakin kerran, joskus kaks. Yleensä syönti sijoittuu jonnekin 3-5 kieppeille. Hän menee nukkumaan klo 21 korvilla ja heräilee 7. Tuttipullopoika on. Mua ahdistaa, kun mitä muilta olen kuullut, muiden samanikäiset nukkuu jo läpi yön. 

Muutenkin olen mietinyt, milloin tuttipullon poisheiton aika on? Yhden päivän kerran kokeilin ilman pulloa, maitoa meni nokkamukista noin 1,5 dl, mikä ei ilmeisesti ole riittävästi? Tänä päivänä sain pojan nukutettua vain vaunuihin ulos päikkäreille ja iltaunilla sorruin taas pulloon, kun ei siitä ilman mitään tullut. Olen kertakaikkiaan huolestunut miten naapuritkaan kestävät sitä huudon määrää, mikä pullosta irrottautumiseen liittyy. Täytyy vielä erikseen mainita, että tämä poika hermostuu yöllä silittelystä ja taputtelusta entisestäänn, vetää itsensä kaarelle, karjuu, enkä ole vielä tähän päivään mennessä keksinyt muuta, millä hänet saisi nukahtamaan uudelleen ilman pulloa.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
18.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sulle on ap valehdeltu, sillä eivät tosiaankaan kaikki tuon ikäiset nuku läpi yön. Tai sitten kaverisi kuuluvat niihin, joiden mielestä lapsi nukkuu läpi yön vaikka syö välillä, sillä jotkut eivät laske sitä heräilyksi. Sitäpaitsi, teoriassa myös sinun lapsesi nukkuu läpi yön, sillä  yöksi lasketaan vain noin kuuden tunnin yhtenäinen yöuni, ja sehän lapsellasi täyttyy.

Lapsesi tarvitsee vielä runsaasti maidosta saatavaa kalsiumia ja proteiinia, joten älä turhaan hoppuile tuttipullon pois jättämisen kanssa, jos maitoa ei muuten meinaa mennä riittävästi. Tuttipullosta ei ole lapsellesi mitään haittaa. Lapsi kasvaa ja kehittyy nopeasti, ja todennäköisesti vieroittaa itse itsenä tässä lähikuukausina. Myös tuttipullosta syövillä lapsilla on voimakas imemisen tarve, ja siihen ei auta kuin imeminen.

Painaako ap sun mieltä jokin muukin kuin tämä tuttipulloasia? Koska siitä ei kannata noin paljoa stressata. Olet ihan hyvä äiti, kuuntelet vain itseäsi ja lasta enemmän kuin kavereitasi.

Vierailija
2/9 |
18.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kolme lastani ovat nukkuneet yönsä syömättä noin 7kk iästä eteenpäin. Heräilyä on kyllä saattanut olla, mutta vauvat ovat tarvinneet vain tutin suuhun ja uni on jatkunut.

Tuttipullosta ei meillä ainakaan ole kivutta luovuttu, joten huutoa on varmasti odotettavissa. Harva lapsi alkaa nukkua yönsä ilman palvelua ihan tuosta noin vaan, joten siinä ei mitään ihmeellistä että vauva huutaa. Ja alkuun kun pullosta on meillä luovuttu noin 1v2kk iässä, päivisin menevät maitomäärät on olleet tosi pieniä mutta siitä se on sitten pikkuhiljaa kasvanut.

Joten, voit aivan hyvin olla antamatta yöllä ruokaa lapsellesi ja silti vielä päivällä antaa maitoa pullosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
18.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi. Mää en jaksa sitä tappelua mikä siitä tuttipullosta luopumisesta tulisi. En vaan yksinkertaisesti kestä. Ja joo, miellä kans huudetaan selkä kaarella jos yrittää silittää tms. yöllä.

Mutta sitten on välillä niitä öitä kun lapsi nukkuu läpi yön ilman mitään heräilyjä, joskus niitä öitä kun herää, mutta rauhottuu ilman maitoa, joskus taas niitä öitä kun sitä maitoa on pakko saada.

Vierailija
4/9 |
18.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole koskaan vieroittanut lapsiani tuttipullosta. Esikoinen jätti yösyönnit kun oli 1v 3 kk ja pienempi kun oli tasan 1,5 vuotta. En vaan näe, että mitä ihmeen merkitystä sillä on noin suuremmassa mittakaavassa, milloin lapsi on alkanut nukkua ilman maitoa yönsä. Minä olen saanut hyvät yöunet kun ei ole lapsia tarvinnut ehdoin tahdoin huudattaa, ja minulle se oma uni on ollut tosi tärkeää.

Vierailija
5/9 |
18.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä ei kundi 11kk (myöskin pullopoika) ei enää syö yöllä, mut vähintään kerran yössä herään. Ennen unikoulua (10 kk) heräili 1-1,5 tunnin välein vaikkei syönyt enää yöllä, ja noihin aikoihin myös silittelyt aiheutti raivareita myöskään syliin ottaminen ei auttanut vaan raivosi selkäkaarella. 

Jos ahdistaa pahasti niin soita Helsingin ensikodit ry:n unipuhelimeen, sieltä voit saada neuvoja nukkumiseen. Tsemppiä!

Vierailija
6/9 |
18.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siitä pullosta pitäisi päästä eroon?

Yksi syöttökerta/herääminen yössä ei ole mitenkään paha. Ei se lapsi loputtomasti pulloa halua. 11kk on aika pieni ja saattaa oikeastikin olla nälkäinen.

Btw, tutullani on nyt vähän päälle vuoden ikäinen poika joka herää yössä vähintään kolme kertaa, tavallisesti 5-7 kertaa. Mitään vikaa ei missään ole mutta heräilee vain. Omat heräilyt tuntuvat aina helpoilta kun ajattelen häntä...

Vierailija
7/9 |
18.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika on kaksi vuotias hän vieläkiin juo tuttipullosta. Olen yrittänyt vaikka kuinka monta kerta ota sen pois, en oo pystynyt koska yöllä huutaa ja itkee eikä mikään kelpaa ellei se ole maitoa.

Ja niin vielä, 3 vuotiaskin juo tuttipullosta maitoa. Kesällä sitten harjoittellaan ilman tuttipolloa

Vierailija
8/9 |
18.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muki ei kelpaa päivälläkään, niin turha yrittää yöllä. Ensin pitää siirtyä päivämaidoissa mukiin, sitten voit ressata noita yöpulloja jos vielä siltä tuntuu. Itse tein esikoisen kanssa jossain vaiheessa niin, että yöpulloon tuli maidon tilalle vesi ja kun se vesi kelpasi, pullo muuttui nokkamukiksi (sellainen malli ettei se vuoda vaikka kaatuisi sänkyyn). En muista että tuosta mitenkään hirveästi olisi tarvinut vääntää, vaikka tuskin ihan vapaaehtoisesti tuohon on suostunut.

Kannattaa luottaa itseen siinä, että omasta lapsesta yleensä jotenkin huomaa milloin kannattaa kokeilla jotain uutta vaihetta. Tämän saman olen huomannut kaikessa rinnasta vierottamisessa, tuttipullosta ja tutista luopumisessa, vaippojen käytön lopettamisessa... ei noita kannata hirveästi etukäteen stressata, koska ne vaiheet tulee jotenkin ihan ittestään eteen jossain vaiheessa. Toki jos on kouluun menossa tuttipullon kanssa vaipat päällä niin voi ottaa vähän aktiivisemman roolin asiassa. :)

Vierailija
9/9 |
18.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän poika herää yöllä syömään kanssa klo1-3 välisenä aikana kalenteri ikää 10kk,mutta miksi se on heti kun saa silmät auki ihan pirteä ja haluisi alkaa leikkimään,myllää sängyssä nousee istumaan,yrittää kiivetä puolia pitkin pystyyn ym. välillä menee 2h ennen kuin rauhoittuu nukkumaan,yleensä onneksi käy maitopullon jälkeen aika nopeasti nukkumaan,mutta aamulla herää aikaisin eikä käy enää nukkumaan,onneksi itse menen aikaisin töihin.