Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko sh:n ja lähihoitajan työnkuvassa on eroa?

Vierailija
05.05.2013 |

Olen hakenut sairaanhoitajaksi ja haen työvoimapoliittiseen lähihoitajakoulutukseen. Hoitoala ei ole minulle millään lailla tuttu, enkä tiedä paljonko näillä tutkinnoilla on käytännön työssä eroa, paitsi siinä että lähihoitajalla on vähemmän vastuuta. On lähihoitajan työ olennaisesti raskaampaa, ja palkka aivan olennaisesti pienempi (siis useita satoja euroja kuussa, ei tyyliin satasta tai paria)? Netistä löytyvien palkkavertailujen perusteella peruspalkassa ei ole sen suurempaa eroa.

Koska meillä on lapsia, haluan mahdollisimman nopeasti töihin jo ihan taloudellisista syistä. 

Kiitos jos viitsitte jakaa omia kokemuksianne. :)

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mielenterv.suuntautumisen valinnut lähihoitaja ja työssä psykiatrisella osastolla sairaalassa. En ole huomannut kummoista eroa minun ja esim sh välillä, itsekin mm lääkkeiden kanssa päivitätin tekemisissä ja pistänyt rauhoittavia potilaan käsivarteen.

Teen pelkkää päivätyötä ja bruttopalkkani on 2250e/kk.

Vierailija
2/8 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu hirveästi siitä, minne haluat työllistyä. Esim. psykiatriassa tai esim. joillakin vanhusten pitkäaikaisvuodeosastoilla tosiaan työnkuvilla ei ole juurikaan eroa. Sitten taas esim. teholle tai leikkuriin eivät lh:t pääse, ja taas jos haluat esim. päiväkotiin, ei sinne sh:t pääse. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla sairaanhoitajan lähtöpalkka ilman mitään lisiä on noin 2400 euroa, ja lähihoitajan noin 2000 euroa (näin kunta-alan tes:issä, yksiyisellä monesti hieman vähemmän). Näihin tietty tulee suurimmalla osalla ainakin vuorolisiä päälle. 

Vierailija
4/8 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sh vastaa potilaan koknaisvaltaisesta hoidosta. Työn kuva on erikoissairaanhoidossa mielekäs ja haasteellinen. Lääkehoito on sh:n vastuulla, vaikka lähärit saavat kyllä niitä potilaalle monissa paikoin antaa (p.o.). Iv-lääkkeet antaa vain sh. Todella spesifeissä paikoissa lh hoitaa potilaan perushoidon ja sh vastaa läääkehoidosta, lääkelaskuista jne.

Mulla on n. 3000e palkka vuorolisineen sairaanhoitajana kuukaudessa.

Vierailija
5/8 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista!  Olen stressaajatyyppiä, ja tämän ominaisuuden vuoksi en osaa mitenkään kuvitella itseäni hektisiin tilanteisiin, joissa pitää olla erityisen skarppina koko ajan.  Varmaan kotonakin miettisin vain työasioita, ja heräisin aamuneljältä miettimään, olenko tehnty kaiken oikein. 

Ehkäpä lähihoitajan työ olisi sitten  minun kohdallani parempi vaihtoehto, jos siinä on on vähemmän esimerkiksi lääkinnällistä vastuuta.

ap.

Vierailija
6/8 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikasta riippuen ei eroa mitenkään tai sitten eroaa jonkin verran tai eroaa hyvinkin paljon.

Vierailija
7/8 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitsut ei kai vaihtele vaippoja. Samaa ei voi sanoa lähihoitajista (joiden kanssa olen työskennellyt). Mutta voi olla paikkakohtaista.

Vierailija
8/8 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi