DI (tuotantotalous) vai KTM (laskentatoimi)?
Kommentit (19)
KTM jos haluat työskennellä liiketoiminnan tehtävissä, DI jos haluat työskennellä tekniikan tehtävissä.
Tuotantotalouden DI:llä on huomattavasti laajempi työkenttä valmistuttuaan. Voi tehdä melkein mitä vaan.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 23:17"]
KTM jos haluat työskennellä liiketoiminnan tehtävissä, DI jos haluat työskennellä tekniikan tehtävissä.
[/quote]
Jos olet otaniemen tuta-DI, niin valinnanvaraa varmasti on. Muualta valmistuvilla tutalaisilla voi olla sen ensimmäisen työpaikan kanssa hankalampaa kuin monella muulla, koska ensimmäiset työpaikat ovat usein kehitysinsinöörin hommia, joihin ovat etusijalla juuri kyseistä alaa lukeneet. Laskentatoimea lukenut pääsee puolestaan suoraan controllerin hommiin. Tutalaiselle ei ole olemassa hommaa, johon tarvittaisiin nimenomaan tutalainen, vaikka sitten moneen hommaan soveltuvatkin.
No en ole mikään asiantuntija, mutta mun mies on tuta-DI, seurasin miehen opiskeluja vierestä koko sen 5v. Minulle on tullut se vaikutelma, että tuta-DI:llä työkekenttä on monipuolisempi kuin KTM:llä. Työtilanne on tällä hetkellä melko epävakaa molemmilla.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2013 klo 08:57"]
No en ole mikään asiantuntija, mutta mun mies on tuta-DI, seurasin miehen opiskeluja vierestä koko sen 5v. Minulle on tullut se vaikutelma, että tuta-DI:llä työkekenttä on monipuolisempi kuin KTM:llä. Työtilanne on tällä hetkellä melko epävakaa molemmilla.
[/quote]
Saanko kysyä minkä tyyppisiä töitä miehesi tekee ja mikä on palkkataso? Keskikö kauan saada vakituista (?) työtä?
Nuohan ovat tosi erilaiset koulutukset, siksi varmaan aika erikoinen kysymys. Olen hyvä matematiikassa, rakastan kaikkea organisointia, laskelmia, suunnitelmia ja taulukoita. Tilintarkastaja ja kirjanpitäjä olin niin minun juttuni, mutta tuonne kauppakorkeaan on ihan älyttömän vaikea päästä! Sisäänpääsyprosentti esim. Tampereella on pienempi kuin lääkiksessä!!
Tuotantotaloudessa olisi sitä talouspuolta ja matematiikkaa, mutta en tiedä, ei se ole kuitenkaan sama... Sinne olisi kuitenkin paljon helpompi päästä, eikä minulla ole tämän ikäisenä enää aikaa lueskella vuosia pääsykokeeseen ja odotella kauppakorkean ovien aukeamista!
Ap
Kyllä tuta-DI on arvostetumpi kuin KTM, ainakin jos opiskelet Helsingissä.
Olen itse DI ja KTM ja tutkintona KTM on kyllä älyttömän paljon helpompi. Polilla samasta kurssista saa paljon vähemmän opintopisteitä ja monet kurssit on oikeasti vaikeita.
Joten sinuna valitsisin sen tutan. Otaniemeen tutalle on kyllä ihan törkeän vaikea päästä, mutta kauppikseen pitää opetella kirjoja ulkoa, joka on ihan järjetöntä sekin.
Työnkuva on varmasi dippainssillä monipuolisempi kuin laskentatoimen ekonomilla.
ktm, jos haluat helpommalla selvitä. Di-tuta jos haluat arvostusta hieman enemmällä vaivalla. Voit tietty sen DI:n jälkeen tehdä jonkun mba:n myöhemmin jos välttämättä haluat.
Hae molempiin ja jos pääset molempiin, sinulla on todellinen mahdollisuus valita.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 23:24"]
Jos olet otaniemen tuta-DI, niin valinnanvaraa varmasti on. Muualta valmistuvilla tutalaisilla voi olla sen ensimmäisen työpaikan kanssa hankalampaa kuin monella muulla, koska ensimmäiset työpaikat ovat usein kehitysinsinöörin hommia, joihin ovat etusijalla juuri kyseistä alaa lukeneet. Laskentatoimea lukenut pääsee puolestaan suoraan controllerin hommiin. Tutalaiselle ei ole olemassa hommaa, johon tarvittaisiin nimenomaan tutalainen, vaikka sitten moneen hommaan soveltuvatkin.
[/quote]
Hyvin sanottu, itse olen 2012 valmistunut tuta DI ja voin sanoa että Controlleriksi pääsee paljon helpommin KTM papereilla. Esim. Analyytikoksi ym. on DI papereilla helpompi päästä koska työ vaatii enemmän matemaattista osaamista, analyytikon tehtäviä on tietty huomattavasti vähemmän tarjolla ja olet silloin tiimissä joka lopetetaan huonossa tilanteessa helpommin kuin taloustiimi ;)
Entäpä jos opiskelee tilintarkastajan tutkintoa silmällä pitäen? Silloin varmaankin pitää olla KTM, jos haluaa KHT-tarkastajaksi. Tietääkö joku, mikä näillä on työllisyystilanne: joku väitti hyväksi, mutta en ole saanut varmistusta.
Nämä tutkintojen vaikeuksien vertailut on vähän niin ja näin. Olen itse suorittanut sekä KTM- että FM-tutkinnon luonnontieteellisellä puolella. Kauppatieteidenkin puolella riitti kyllä tosissaan työtä opinnoissa, jos lähestyi asioita kokonaisvaltaisesti teoreettisella otteella. Sen sijaan luonnontieteellisessä koulutuksessa kyllä sai pistää kaiken tarmon kurssien läpipääsyyn ja opiskelutovereita katsellessani tuntui väliin siltä, että heistä kukaan ei edes tiennyt, minkälaiseen tieteenfilosofiaan opiskeltu ala tukeutuu. Suosittelen siis valitsemaan alan välittämättä näistä "siellä ja siellä on paljon vaikeempaa"-kommentteja.
Juuri näin. Ja jos pääsi kestää (monen mielestä laskentatoimi on tylsää...), niin päteviä laskentatoimen ihmisiä tarvitaan aina. Ja oman yrityksen perustamalla voi päästä merkittäviin tuloihinkin (jos se nyt on jokin peruste). Otaniemen tutalle on vaikea päästä, mutta ainakin omana aikanani sanottiin, että sinne on vaikein päästä, koska sieltä on helpoin päästä ulos (DI-koulutusohjelmia vertailtaessa siis). Tutan haittana on erityisalan (teknisen osaamisen) puute, nykyisessä työmarkkinatilanteessa työpaikan löytäminen voi olla hankalaa. Laskentatoimen puolelta varmasti löytyy töitä, jos osaat asiasi. Ja ihan oikeasti kannattaa miettiä minkä tyyppisissä hommissa haluaisit olla, itselläni se jäi aikanaan vähän miettimättä :)
-DI, MBA
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 15:00"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 23:24"]
[/quote]
Hyvin sanottu, itse olen 2012 valmistunut tuta DI ja voin sanoa että Controlleriksi pääsee paljon helpommin KTM papereilla. Esim. Analyytikoksi ym. on DI papereilla helpompi päästä koska työ vaatii enemmän matemaattista osaamista, analyytikon tehtäviä on tietty huomattavasti vähemmän tarjolla ja olet silloin tiimissä joka lopetetaan huonossa tilanteessa helpommin kuin taloustiimi ;)
[/quote]
Luin laskentatoimen pääaineena kandiksi ja nyt luen tuta-di maisterin tutkinnoksi. Jos tilintarkastajaksi tai ulkoisen laskentatoimen hommiin haluat päästä niin lue laskentatoimi, tilintarkastajan maisteriohjelmaa tarjoaa ainakin Tampereen yliopisto. Tutan ja laskentatoimen kandit hieman samanlaisia, mutta maisterikurssit ovat jo sitten paljon erilaisempia. Kandivaiheessa kurssit tutalla paljon vaikeampia kuin kauppiksessa, maisteri vaiheessa hieman helpottuu.
Itse olen suorittanut KTM-tutkinnon ja olen tyytyväinen siihen. Minulla on opiskeluoikeus myös DI-tutkintoon, mutta ne opinnot ovat olleet jo vuosia telakalla, ja sinne todennäköisesti jäävätkin. Tiedän jotain asiasta, koska luin sivuaineena tutaa/teollisuustaloutta.
En sanoisi, että opintojen vaativuudessa olisi eroja, varsinkin jos toisena vertailukohteena on laskentatoimi. Tekniikan kandiopintoihin sisältyy melko paljon mm. matematiikan ja fysiikan opintoja, kun taas KTK-opinnoissa paneudutaan oman pääaineen ohella muihinkin liiketaloustieteisiin. On lähinnä luonne- ja lahjakkuuskysymys, kummatko opinnot ovat kenellekin vaikeampia. En myöskään mene sanomaan, että jompikumpi olisi selvästi toista arvostetumpi. On lähinnä makuasia, tykkääkö enemmän tutalaisesta teekkari-kauppatieteilijästä vaiko puhdasoppisesta KTM-kauppatieteilijästä.
Tässä tilanteessa hakisin tutalle. Vsstavalmistuneiden KTMien työttömyys kasvaa koko ajan eikä laskentatoimi ole enää mikään oikotie onneen. Aloitin Ktm:nä syksyllä teknillisessä opiskelun ja tällä kokemuksella mieluummin TeekkariKsi. Tosin en ole tutalle vaan muulla alalla. Kesätöihin pääsi aika pienellä vaivannäöllä kolmeen oman alan paikkaan. Tosi paljon helpompaa löytää kesätöitä ku ktm-opiskeluaikoina, vaikka opiskelin jo ennen vuoden 2008 finanssikriisiä.
älä hae kumpaankaan. Hae lähihoitja kouluun, työtä varmasti riittää.Molemmat ym.alat ovat työttömyysloukkuja. KTM joutuu kaupan kassalle, di kortistoon.
Sekä mieheni että minä ollaan tuta-DI:tä ja voin vilpittömästi suositella. Mielenkiintoisia ja vaihtelevia työtehtäviä on riittänyt.
Tosin kyllä laskentapuolen KTM:illä on kyllä jatkuvaa kysyntää, mutta melkeinpä niin, että sellaiseen vaaditaan omanlaisensa luonne, että viihtyy ja jaksaa.
http://www.opiskelupaikka.fi/Virtuaaliopo/Kysymykset/Tuotantotalous-vai-kauppatieteet