Ihmetyttää kuinka nuorille jo kerrotaan
esim.seksistä jne.Minun hiukan alle 6v lapsi ei vielä tiedä mitä seksi on,miten vauva mahaan menee tai miten se vauva tulee sieltä mahasta.(toki luulee että leikkaamalla ja tämä riittäköön) ei tiedä mikä on viina,humalainen.tässä joitakin asioita.Mietin että kun olen lukenut että jopa jo 4v tietävät ja tunnistavat viinapullot ja tietävät paljon muutakin niin olenko mä kenties ajastani jäljessä ja pitäisikö tosiaan jo nyt kertoa että joo se vauva tulee tosta pimpin viereisestä reiästä ulos jne.
Kommentit (4)
Ei omat 5 ja pian 7v lapseni ainakaan tiedä seksistä vielä mitään. Vauvoista tietävät että isi antaa äidille vauvan siemenen ja se kasvaa äidin mahassa vauvaksi. Vauva tulee ulos mahasta sairaalassa sitä varten olevasta aukosta. Vanhempi lapsista jokin aika sitten jäi sitä pohtimaan kuinka siemenet menevät perille mutta asia jäi "auki" eikä lapsi kaivannut siihen tarkempaa selitystä. En tiedä missä vaiheessa tuota pitäisi tarkemmin alkaa valottaa.
Humalainen-termi lienee meidän lapsille outo eivätkä ole nähneet pultsareita tms, asumme "paremmalla alueella" emmekä juuri liiku paikoissa joissa pultsareihin törmäisi. Tietävät kyllä mitä on viini ja olut, meillä juodaan usein viikonloppuna aterialla lasit viiniä, tai saunakaljat. Nämä eivät ole salaisuuksia, tietävät että on aikuisten juoma. Viina-sanaa ei meillä käytetä koska emme juo "viinaa", en tiedä ovatko lapset tätä sanaa vielä koskaan mistään kuulleet, eskarilainkaan.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2013 klo 01:28"]
esim.seksistä jne.Minun hiukan alle 6v lapsi ei vielä tiedä mitä seksi on,miten vauva mahaan menee tai miten se vauva tulee sieltä mahasta.(toki luulee että leikkaamalla ja tämä riittäköön) ei tiedä mikä on viina,humalainen.tässä joitakin asioita.Mietin että kun olen lukenut että jopa jo 4v tietävät ja tunnistavat viinapullot ja tietävät paljon muutakin niin olenko mä kenties ajastani jäljessä ja pitäisikö tosiaan jo nyt kertoa että joo se vauva tulee tosta pimpin viereisestä reiästä ulos jne.
[/quote]
No ei meilläkään seksistä tiedetä, saatikka siitä kerrota tytöille 4 ja pian 7v. Mutta isompi on kyllä utelias tietämään miten se vauva sinne mahaani meni, kun nyt raskaana olen ja mistä se tulee ulos. Ei enää riitä selitys siitä, että isi pistää äidin mahaan siemenen, hän haluaa tietää miten se sinne laitetaan.
Taas kerran venytin asiaa pidemmälle sanomalla, että kerron siitä sitten kun olet isompi, ei sinun tarvitse vielä niitä asioita tietää. Mutta minkäs sille voi jos toinen on utelias ja kuitenkin minä haluan olla se, joka ne hänelle kertoo.
Meillä kyllä lapset tietää mitä on viina ja mitä on kalja, taitaa olla enon ansiota se, mutta eipä se ole lapsiani rikkonut. Tietävät myös mitä on humalainen ja olen pitänyt huolen, että meitä ei sellaisena nää.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2013 klo 01:28"]
[/quote]
Mikä on pimpin viereinen reikä? Meillä vajaa 4v pojat tietää että vauvat kasvaa mahassa ja ne synnytetään, joko leikkaamalla tai pimpulin reiästä. Eivät ole kyselleet miten se vauva mahaan joutuu, kun olen sanonut että vauva vaan alkaa kasvaa. Puhuvat myös itse synnyttävänsä lapsia, vaikka olen selittänyt ettei pojat/miehet voi synnyttää. Seksistä eivät tiedä mitään, mutta olen varma että ei mene montaa vuotta kun isot pojat siitä kertoo.
Se on vähän, että miten vanhemmat selittävät asiat. Jotkut eivät halua kaunistella maailmaa lapselle, joku toinen taas selittää asiat niin kauniiksi.
Lapset ovat kovia kyselemään, vanhemmat sitten päättävät miten asiat heille selittävät.