Onko laajakaistani kallis vai halpa?
Kyseessä on Soneran kiinteä laajakaista 24M 29,90/kk. Mulla on ollut sama nopeus aikaisemminkin, mutta paljon kalliimmalla hinnalla, eli itse koen tuon halvaksi. Onko näin?
Kommentit (10)
No hyvä. Ai paikkakuntakin vaikuttaa? :o Mä en tajuu noist mitään ja yritin vertailla, mut sekosin eri nopeuksiin ja vaihtoehtoihin. Ei mua varmaan sit huijattu. Ja Sonera mainostaa parhaillaan 8 megasta laajakaistaa 19,90€/kk, että sen perusteella päätin hyväksyä ton tarjouksen, minkä ne teki mulle. Ilmainen ois vielä parempi...
Halpa meihin verrattuna. Yhteytenä Soneran 24/1 ja hintana 39,90/kk. Kaiken lisäksi todellinen nopeus ei ole koskaan ylittänyt yli 14 Megan, vaikka Sonera lähetti uuden modeeminkin.
Sonera on täys kusettaja muutenkin. Äitille myytiin 100/5 kaapeliyhteys, mutta kukaan ei vaan muistanut kertoa, että talossa on niin vanhat kuparipiuhat, ettei nopeus ollut kuin 1/10 luvatusta. Sai lopulta purettua sopimuksen pitkän kiistelyn jälkeen.
Nuo ilmaiset on taloyhtiöiden asukkailleen tarjoamia, ei mikään operaattori jaa yhteyksiä ilmaiseksi. Taloyhtiö maksa operaattorille, ja asukas taloyhtiölle vuokran/vastikkeen yhteydessä vaikka sitä "ilmaiseksi" asukkaalle mainostetaankin.
29,90€ 24 megaisesta on halpa hinta, sillä se on uusasiakastarjous, eli ole tyytyväinen jos olet tuon hinnan vanhana asiakkaana saanut :)
Ja sinä joka väität operaattoria huijariksi kun äitisi talossa ei 100m yhteys toiminutkaan.. Ei se operaattori näe mistään missä kunnossa minkäkin talon oma sisäinen verkko on.. Sisäverkko on aina talon oma asia, ja jos kaapelissa saa 1megaisen yhteyden saa sinne myös sen 100megaisen. Jos sisäverkossa on ongelmaa, niin valitusta isännöitsijälle tai muutto uudempaan taloon ;)
Tuo sisäverkkoasia on sama silloinkin, jos olet esim tehnyt remonttia vanhassa talossasi ja katkaissut lankapuhelinpiuhat talostasi siinä samalla. Jos menet operaattorillesi tilaamaan nettiyhteyttä, sinulle tarjotaan ADSL yhteyttä joka tulee puhelinpiuhoja pitkin. Mistä se operaattori tietäisi että ai nyt se Kivikadun Maija vähän remppasi, ei pystykään myymään hänelle enää ADSLää. Saatavuuskysely tarjoaa sitä edelleen, koska sen yhteyden on operaattori sinne aikanaan kytkenyt.
en kyllä ihmettele sitä valituksen määrää mitä operaattorit joutuu kuunteleen, kun ihmisillä ei ole mitään käsitystä siitä mikä on operaattorin,taloyhtiön/talonomustajan tai käyttäjän vastuulla.
Ja kaikki pitäisi tietysti olla maksiminopeudella, toimia ikuisesti ilman katkoksia ja olla ihan ilmaista. Huoh, rakentaminen maksaa, ylläpito maksaa ja korjaaminen maksaa, miettikää sitä seuraavan kerran ennen kuin valitatte hinnasta.
Ugh, olen puhunut :)
^ Katkera Soneran aspa siellä avautuu. Voivoi, etkö saanu parempaa duunipaikkaa ja nyt joudut kuuntelemaan asiakkaiden valituksia.
Ei se kuparikaapeli välttämättä huono ole.
Minulla on talon kellarii valokaapeli, mutta siitä asuntoihin 50v vanhat kuparit. Parhaimmillaan kulkee 70M nopeudella (speedtest)
Harva hyötyy 10M nopeammasta yhteydestä. Lähes kaikki nettisivut aukeavat jo 1-2M nopeudella vauhdikkaasti. Full HD -tasoiset videot saa katsottua reaaliaikaisesti 10M nopeudella, joten en koe kauheasti hyötyä sen nopeammista. Erittäin suuret nopeudet ovat lähinnä siinä vaiheessa hyödyllisiä, jos lataa paljon erittäin isoja tiedostoja. Suurin osa sellaisesta liikenteestä taitaa olla piratismia.
En ole katkera, enkä Soneran aspa :) Työhöni tarvitaan kuitenkin tietämystä alan asioista, joten kun tällaisesta aiheesta puhutaan, mielelläni kommentoin :)
5
Mun mielestä on kallis. Meillä on DNAn tuplakaista eli 110M + 3G mokkula yhteensä 34,90e/kk.
Olis voitu valita myös Soneran 100M mutta hinta olis ollut 39e/kk. Otettiin tietysti tämä edullisempi.
Hyvää asiakaspalvelua olisi jos asiakkaalle (varsinkin näille vähän vanhemmillie ihmiselle jotka ei välttämättä ole ihan ajantasalla nykytekniikan kanssa) kerrottaisiin että luvattu ei välttämättä toteudu esim. vanhoissa taloissa. Ei kaikki tiedä mihin nuo yhteydet ja nopeudet perustuu.
Tavishinta. Hinnat riippuvat paikkakunnasta, joten tarkemmin ei voi kommentoida. Minulla stadissa 2M ilmainen;-)