Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meille tuli kutsu kesähäihin. Oltiin koko perhe innoissaan ja tyttäret suunnittelivat jo kampauksia ja mekkoja. Sitten tuli pettymys.

Vierailija
27.02.2019 |

Kyseessä on läheisen ihmisen häät. Ihmisen, joka on ollut meidän aikuisten elämässä lapsuudesta asti ja omien lasten elämässä ihan syntymästä asti. Nähty vähintään kerran kuussa, usein useamminkin. On yhden lapsen kummi kaiken lisäksi.

Tuli hääkutsu ja innoissani luin sen ja kerroin koko perheelle. Häät ovat siellä ja siellä, siihen aikaan ja toivotaan ohjelmaa jne. Meidän 9v ja 7v olivat innoissaan häistä ja alkoivat miettiä mekkoja ja kampauksia. Sitten myöhemmin illalla luin tarkemmin, että kutsussa luki, että häitä juhlitaan vain aikuisten kesken.

Oli kyllä inhottavaa kertoa tytöille, etteivät pääsekään juhliin. Eikä toinen tytöistä siis kumminsa juhliin lainkaan. Eivät oikein ymmärtäneet sitäkään, miksi ihmeessä noin ihaniin juhliin ei haluta lapsia, vaan pelkät aikuiset.

Mä en ole koskaan ymmärtänyt lapsettomia häitä. Nyt oikeasti mietin, että lähdetäänkö miehen kanssa ollenkaan. Miksi ihmeessä hankkisin jonkun lapsenvahdin lapsille, jotta voidaan mennä iloisiin perhejuhliin, joihin perhe ei kuitenkaan sitten olekaan tervetullut. Pöh.

Kommentit (318)

Vierailija
261/318 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämän päivän lapset sitten saavat harjoitella sosiaalisissa tilanteissa toimimista kun joka paikka ja tilaisuus alkavat olemaan hyvin lapsikielteisiä. Kauppaankaan ei enää saisi mennä lasten kanssa.

Toki aikuinen on vastuussa siitä että katsoo lapsiensa perään eikä aiheuta isompia häiriöitä. Lapset ovat eläväisiä olentoja, yritetään antaa lapsien olla lapsia, aikuiset sitten huolehtivat muusta.

Noihin häihin en osallistuisi, ei olisi ketään kuka hoitaisi koko suvun lapset ja joutuisi siten jäämään pois häistä. Suvussa paljon lapsia, eikä se lapseton sukulainen ole se lastenhoitaja

Vierailija
262/318 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin häissä jotka alkoivat iltapäivällä ja kestivät yli puolen yön ja joissa oli alle 10v lapsia mukana koko ajan. Loppuillasta lapset vain makasivat väsyneinä häätilan takaosassa penkeillä vanhempiensa läträtessä viinalla. 

Häiden juhliminen aikuisten kesken on palvelus lapsille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/318 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kummityttö olisi voinut toimia vaikka morsiusneitona tms?

Vierailija
264/318 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran häissä, joissa hääjuhlassa oli erikseen lasten "leikkihuone" ja siellä hoitajat. Toimi erittäin hyvin. Lapset viettivät siellä suurimman osan ajasta katsomalla leffaa, pelaamalla pelejä, piirtämällä jne. Lisäksi heillä oli oma buffet-pöytä.

Vierailija
265/318 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tämä provo ole jo kaluttu läpi.

Vierailija
266/318 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme ihmiset saa vauhkoontumaan häistä? Aivan sama onko/ei ole kutsuttu lapsia, vanhuksia, koiria, huoria tai mitä tahansa, jokainen pari tekee omat päätöksensä. Meillä ei ollut yhtään vierasta ja mentiin miehen kanssa syömään vihkimisen jälkeen. Joku sukulainen saattoi pahoittaa mielensä mutta mitä h*lvettiä sitten? Jokainen pari päättää ITSE!

Vierailija
267/318 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri viime kesänä lapsettomissa häissä, ja ymmärrän hyvin miksi lapset oli rajattu pois. Olivat hienossa ravintolamiljöössä, ruoka pöytiintarjoiltu fine dining elämys, ei hääleikkejä vaan kasuaalia seurustelua. Illemmalla bändi ja pikkutunneille tanssittiin. Lapset olisivat tuolla tylsistyneet kuoliaaksi. Oli kaunis ja tyylikäs elämys, mutta vaikea olisi ollut jos lapsia olisi pitänyt siihen päälle vielä miellyttää.

Myös toinen vastaava kokemus lapsettomista häistä.

Useinmiten ne ei ees välttämättä ole mitään pikkutuhmia örvellysbileitä jossain seurantalolla, vaan tosiaan vaikkapa kartanomiljöö. Lapsille ei vaan ole oikein tekemistä, eikä tilaisuuden luonteeseen oikein istu joku puuhanurkka ja nauravat nakit muusilla.

Vierailija
268/318 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piheyttään, pari on löytänyt halvimman mahdollisen paikan johon voi viedä ne Tallinnan viinat. On otettu halvin mahdollinen pitopalvelu jonka normaalia (suppeaa) listaa on edelleen karsittu.

Vieraat siis maksavat itse taksinsa, syövät jäisiä eineslihapullia ja ovat lisäksi toteuttaneet parin toiveen "lahjaksi rahaa (siis vähintään 100e/pari)" ja AVOT pippalot ovat vuosisadan upeimmat mistä ei voi kieltäytyä. Kysykää vaikka hääparilta. Kyllä näitä on nähty mutta ei nähdä enää...

Näitä on tosiaan nähty. Mutta jopa sellaisiin häihin tuli kutsu missä lahjojen lisäksi olisi pitänyt ostaa illalliskattaus ja juomat. Hääpaikka ja kirkko oli jossain korvessa, itse olen autoton ihminen. Ei ollut kovin vaikea päättää etten lähde. Lapset olisivat saaneet tulla kyllä mukaan näihin geimeihin. Perustelu oli se että hääpari oli köyhä. No joo, okei mutta silloin ei pidetä isoja geimejä jos ei rahaa löydy edes kohtuullisiin tallinnanviina-kinkkukiusaus-työväentalo-häihin.

Vierailija
269/318 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noihin häihin en osallistuisi, ei olisi ketään kuka hoitaisi koko suvun lapset ja joutuisi siten jäämään pois häistä. Suvussa paljon lapsia, eikä se lapseton sukulainen ole se lastenhoitaja

Mannerheimistä saa lastenhoitajia. Se toki maksaa hiukan.

Vierailija
270/318 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI KIINNOSTA!!!!!!

Vierailija
271/318 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän täysin tunteesi AP, meille tuli samanlainen kutsu syksyllä.... No ei menty sitten koko perhe, mua ei yhtään kiinnostanut mennä serkkuni häihin, kun ei ois mun lapset saanut tulla, tai vauva ois saanut, mutta taapero ei :D nyt olen iloinen päätöksedtäni olla menemättä, mutta hääpäivänä vähän harmitti, kun oisin niin mielelläni sukua nähnyt. Mutta enää ei harmita yhtään ja olen tosi onnellinen kun tein oman sydämeni mukaan <3

Musta sukujuhliin kutsutaan koko perhe tai ei ketään. Kaverin häät ois sitten ihan eri juttu, ja sinne mua ei haittais, vaikkei kaverin lapset kutsua sais. Tee itse omatuntosi mukaan päätös. Mutta se on musta erikoista, etteivät oo kummilasta häihinsä kutsuneet, jos teidät vanhemmat kuitenkin ovat.

Mitkäs sukujuhlat ne häät nykyään on? Ne sukujuhlat voi järjestää ihan erikseen, ei sinne häihin tarvitse kutsua ihmisiä vaan sen vuoksi, että ne on sukua.

Vierailija
272/318 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kummityttö olisi voinut toimia vaikka morsiusneitona tms?

Kiitos hyvästä ideasta, ehkä saadaan tätä kautta hänetkin mukaan :) Hän on tosiaan kummityttö, eli siinä mielessä erityisempi kuin vaikka veljien tai kavereiden lapset.  Laskimme, jos kaikkien vieraiden lapset tulisivat mukaan, vierasmäärä nousisi 18 hengellä, ovat aika sikiävää porukkaa olleet nuo meidän kaverit ja sukulaiset. :) Niistä tulisivat melkoiset lastenkutsut. Vesittyisi kyllä aika lailla kahden lapsettoman myöhäiskeski-ikäisen kauniiksi tarkoitettu iltajuhla...

Joku kirjoitti että lasten tulee totuttautua käyttäytymään tilaisuuksissa, ja että missä sitä oppii ellei noihin saa tulla. Hmm, vaikkapa koulujen/tarhan joulujuhlat, vapaamuotoisemmat synttärit ym, tuleehan näitä tilaisuuksia nyt ihmisille. Tai vaikkapa alkaa siitä että mennä syömään abc:lle ja sitten kun se menee hyvin niin oikeaan ravintolaan. Auts, ei saa neuvoa liikaa koska olen lapseton...

Vierailija
273/318 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä oli sangen hankalaa järjestää lapsenvahti lapsettomiin uudenvuodenaattohäihin. Pakko oli kuitenkin itse mennä, kun oli sen verran läheisen häät. Isovanhemmat ajoivat sitten 300 km päästä apuun. Ja 2 perheen uusivuosi meni "pilalle" näiden häiden vuoksi.

Lapsettomat häät eivät ole mitään "lapsetonta laatuaikaa" vieraille. Se perustelu kannattaa unohtaa. Jos haluan hemmottelua ja laatuaikaa puolison kanssa, keksin kyllä parempaa kuin jonkun toisen häät.

No jaa, itse ainakin nautin ystävien seurasta, koska heitä niin harvoin nään. Vaikka sitten häissä, jossa ollaan taas koko porukka paikalla.

Vierailija
274/318 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa myös että ihmisten ruokkiminen ei ole ilmaista. Hyvät safkat saa vasta 30 €/nenä. Jos suurimmalla osalla hääparin ystäväpariskunnista on lapsia, niin siitä kertyy äkkiä useampikymmenen lisäihmistä. Ja lapselliset lähtee aikaisin pois, koska lapset. Tilatkin on kaupungeissa kalliita ja rajallisia.

Meillä kyllä 80-luvulla lapset oli joka paikassa mukana, mutta keskenämme riekuttiin, ei juuri aikuisia häiritty ja nukahdettiin sitten penkeille tai autoihin tai matkailuvaunuihin tms., ei meitä paapottu mitenkään. Juhlat loppu sitten kun juhlat loppu, lapset kainaloon ja kotiin. 

Me kasarin kakarathan oltiin nykystandardeilla heitteillä. Muistan useammatkin häät missä vihkitilaisuudessa lapset leikki piilosta tai hippaa kirkon pihalla ja vain vanhemmat meni kirkkoon. Juhlapaikalla leikit jatkui ulkona miltei koko korttelin alueella vanhempien kahvitellessa juhlatalossa. Välissä haettiin vain kakkua, keksejä tai voileipää. Ei tarvittu lapsivapaita juhlia kun muksut huolehtivat itse viihtymisestään. Nykyisin normit on toiset, kuin myös perheiden väliset etäisyydet. Oman kylän puolituttujenkin lasten kanssa riitti jutunjuurta ja tekemistä, mutta nykyisin osa vieraista on Utsjoelta, osa Helsingistä, ja joka ipana on varhaiskasvatuksella ohjelmoitu ohjattuun aikuislähtöiseen leikkiin ja ehdollistunut älylaitteiden kautta jatkuvaan viihteen tarpeeseen.

Tämä. Häissä, joissa oli lähes koko suvut, me lapset leikittiin ulkona keskenämme ja juostiin juhlavaatteissa maalla pitkin peltoja. Nukahdettiin tosiaan sitten autoihin tms. tai vaihtoehtoisesti joku täti/setä/eno/mummo/pappa oli kävi viemässä koko serkkukatraan nukkumaan jonnekkin. Yleensä häät oli sellasella paikkakunnalla, missä pääsi jonkun luokse yöksi tai pihalle sai asuntovaunun, eikä tarvinnut maksaa hotelleja. Vanhempana riekuttiin sitten muiden mukana aamuyöhön. Meidän suvun juhlissa tarjoilutkin hoidettiin monesti itse, joten hääparin ei tarvinnut maksaa pitopalvelulle. Eli siinä mielessä lapsista ei tullut niin paljoa lisäkustannuksia.

Ei toimi tämä enää.

Vierailija
275/318 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea kaikkia juttuja...antakaa ihmisten järjestää sellaiset häät kuin tahtovat.

Poikani ja miniäni järjestivät tällaiset ei lapsia-häät.

Oli juhlallista istua hyvin pukeutuneiden ja käyttäytyvien aikuisten kesken kirkossa ja päivällispöydässä ilman lasten kirkumista ja riehumista. Hääpari loisti keskipisteenä ja vieraat näkivät ja kuulivat kaiken hillityn ohjelman. Ei hääohjelma ilman lapsia tarkoita jotain aikuisviihdettä.

Kannatan tällaisia häitä vaikka olenkin isoäiti.

Lasten synttärijuhlissa on sitten kummit ja mummit ja röyhelöhameet.

Toivottavasti kummia ei kutsuta. Muistuttakaa, että ne juhlat ovat aikuisettomat.

Minun on kyllä pakko tunnustaa, että ihmettelen tätä tapaa, että lapsella on synttärit, niin kutsutaan kaikki kummit ja sedät ja tädit ja ystävät ihailemaan taaperon lahjojen aukaisua ja juhlimaan sitä. Ei oikeasti kiinnosta. Toiseksi, juuri sama pari, joka selitti, ettei halua kakaroiden pilaavan heidän häitään. Nyt pitäisi lähteä heidän kakaransa syntymäpäiväjuhliin katsomaan, kun pentu kuolaa ja kitisee ja ostaa kallis lahja.

Kummasti iskee taas noro tai jokin muu, ettei pääse.

Vierailija
276/318 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää tämä nykyajan suomalaisten (enimmäkseen naisten) katkeroitunut lapsiviha, ja mistä se oikein kumpuaa? Onko lapsivihamielisille jäänyt niin pahoja traumoja omasta lapsuudestaan ja suhteesta vanhempiin, vai mistä oikein puristaa? Tämä ainakin selittäisi sen, että lapsien näkeminen aiheuttaa tiettyä kateutta heissä: "Miksi minua ei huomioida samalla tavalla?"

Ainakin muualla maailmassa lapset nähdään osana elämää, ei pelkästään vanhempiensa riippakivijatkeina ja riesana. Esim. Brittiläisissä tai Ranskalaisissa hääjuhlissa lapset saava olla yömyöhään asti mukana, ja vaikka alkoholia on tarjolla ei lapset siitä traumatisoidu tai kukaan pahoita mieltään. Päin vastoin.

Lapset myös kuuluva sukuun, vaikka eivät olekaan käytökseltään aikuismaisia, ihan siinä missä seniili ja höppänä Irmeli-tätikin, joka haukkuu morsiamen puvun ja ruokatarjonnan. Pitäisikö vanhuksetkin jättää kutsumatta, koska eivät ole henkisesti yhtä skarppeja kuin omasta mielestään täydellinen vela-morsian?

Nykyään Suomessa lapset eivät saa näkyä tai kuulua. Lapsia ei nähdä enää tulevina aikuisina, vaan jäykän minä-minä-kulttuurin vihollisina, tuholaisia jotka pilaavat aikuisten elämän ja rauhan.

Varsinkin velat ovat katkerana vaatimassa lapsia pois julkisilta paikoilta tai olemaan hiljaa ja käyttäytymään, ettei heidän pyhä kokemuksensa esim. bussissa tai kahvilassa mene pilalle. Mutta missä muualla lapset saavat kokemusta maailmasta ellei sitten ihmisten ilmoilla?

Häät ovat rakkauden juhla, ja perhe-elämä lapsineen on rakkautta parhaimmillaan. Niistä jotka vaativat lapsia pois milloin mistäkin, saa väkisinkin mielikuvan rakkaudettomasta ja jäykästä ihmisestä, jolla on ehkä myös henkisiä ongelmia.

Kyllä. Häihin saa hääpari kutsua ihan ketkä haluavat. Ehkä sinne ei tarvi niitä kaikkia sukuun kuuluvia kumminkaimoja kutsua?

Vierailija
277/318 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset oli vielä pieniä, laskin aina, että kenenkään häät ei ole sen väärti, että

-maksamme oudolle MLL.n hoitajalle vuorokauden maksun

-lisäksi panemme parisataa hääparin tilille

-maksamme hotellin päälle ja matkat

Sen verran iso summa siitä tulee, että mieluummin jäätiin aina kotiin jonkin syyn varjolla.  Senkin rahan sai kyllä menemään paljon tärkeämpään asiaan.

Vierailija
278/318 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran häissä, joissa hääjuhlassa oli erikseen lasten "leikkihuone" ja siellä hoitajat. Toimi erittäin hyvin. Lapset viettivät siellä suurimman osan ajasta katsomalla leffaa, pelaamalla pelejä, piirtämällä jne. Lisäksi heillä oli oma buffet-pöytä.

Hienosti toimittu. Kuitenkin jos vanhemmat ottavat jälkikasvunsa mukaan, oletus tulisi olla että huolehtivat heidän viihtymisestään ja käytöksestään. Tuollaista ei siis voi missään nimessä olettaa.

Vierailija
279/318 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vanhemmiltani kuullut, että yhdessä vaiheessa häät olivat iltapäivän kahvitilaisuus. Tokihan semmoiseen lapset mahtuvat. Ja sitten vielä aikaisemmin lapset ovat muutenkin saaneet pitää itse itsestään huolta, jos joku välillä hukkuu ojaan niin ikävä juttu.

Nykyään ei pidetä sopivana, että lapset ovat mukana iltapainoitteisissa juhlissa, joissa on alkoholitarjoilu. Se ei enää kuulu hyviin tapoihin.

Toinen syy lapsettomiin häihin on siinä, että kutauttavien joukko on muutenkin yleensä liian suuri ja on pakko tehdä karsintaa. On paljon pakkokutsuttavia sukulaisia, ja heistä monet ovat perheellisiä. Jos kutsut yhden perheen kokonaan, joudut kutsumaan muutkin ”vastaavat” perheet. Ja sitten et voikaan kutsua ystäviä, jotka kuitenkin olisivat tärkeämpiä omalta kannalta. Yksi viiden hengen sukulaisperhe, vaikka setä tai serkku perheineen, vie paikat kolmelta ystävältä, joista yksi on sinkku ja kaksi tulisi puolison kanssa. Jos setiä ja serkkuja on paljon ja monilla heistä perheet, on juhlatila äkkiä täynnä jo siitä.

Ymmärrän hyvin, että moni toimii näin.

Itse olen toiminut niin, että kutsun niitä ihmisiä, kenen kanssa oikeasti olen tekemisissä. Osan sukulaisista, ne joiden koen olevan iso osa elämääni ja kenen luokse olen ollut aina enemmän kuin tervetullut, odotettu vieras. Ilkeilevät tädit/sedät tai puolituntemattomiksi jääneet sukulaiset jäävät ilman kutsua. Ne, ketä kutsun, kutsun perheineen ja pyydän ilmoittamaan moniko osallistuu. Jos perhe ilmoittaa lasten jäävän kotiin niin ajoissa, että on kohteliaasti mahdollista, saatan kutsua vielä pari kaveria lisää. Tai jonkun kiva sukulaisen, jonka kanssa ei olla paljon tekemisissä. Tai sitten en ketään.

Ymmärrän hyvin niitä, jotka haluavat lapsettomat häät. Kuitenkin jos lapsia ei kutsu, usein jompi kumpi niistä aikuisista joutuu jäämään kotiin. Ne, jotka haluavat jättää lapset kotiin, voivat tehdä tämän joka tapauksessa. En tiedä miten toimisin tapauksessa, että tuntisin perheitä jossa lapset eivät osaa käyttäytyä.

Vierailija
280/318 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen lisää vielä, että tämä koskee omaa puolikastani kutsuista. Mies kutsuu hieman eri periaatteella, mutta toki sama politiikka lasten suhteen kaikille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan