kuka sanoo lapsia KERSOIKSI??
Mua ainakin äitinä loukkaisi, jos joku minun lapsiani kutsuisi tuolla nimellä. Ne ovat ihan samanlaisia ihmisiä kuin tekin. mitä jos joku kutsuisi teitä vaikka kantturoiksi?
myöskään nimityksiä mukula, kakara tai näiden johdannaisia. hyih!
Kommentit (41)
Kersa on neutraali sana. Vanha murresana.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2013 klo 12:26"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2013 klo 12:13"]
Jos teidän seudulla huora on normaali nimitys (rakkaasta) naisesta, niin suotakoon tedän käyttävän sitä äiteihinne ja tyttäriinne ihan vapaasti, ei se mua häiritse.
[/quote]
no et sinäkään voi kauhalla ottaa... kun pointtini meni noin pahasti ohi
[/quote]
Sun pointtisi oli halveerata ihan normaalina käytettävää murresanaa. Ei se multa ohi mennyt.
Minusta kersat ja penskat ovat vähän negatiivissävyisiä sanoja, kakarat, ipanat, mukulat ym. taas ihan neutraaleja... Eikä se muuten minun mielestäni ole alueesta kiinni vaan ihan siitä miten kukin nuo mieltää, minkälaisissa yhteyksissä on sanaan törmänny jne.
Jäin miettimään onko ap trolli. Ehkä jossakin päin maatamme kersa sitten on haukkumanimitys. Täälläpäin ainakin aivan neutraali. Kun taas esimerkiksi kakara ei sitä ole.
Se kersa on ihan tavallinen pohjalainen murresana, jolla ei ole mitään halventavaa merkitystä luonnostaan. Kyllä kyse on ihan alueellisesta erosta. Osanottoni niille mammoille, jotka ei ymmärrä omien mielikuviensa, oikeasti halventaviksi tarkoitettujen nimitysten ja murresanojen eroa.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2013 klo 11:40"]
Jäin miettimään onko ap trolli. Ehkä jossakin päin maatamme kersa sitten on haukkumanimitys. Täälläpäin ainakin aivan neutraali. Kun taas esimerkiksi kakara ei sitä ole.
[/quote]
Meilläpäin tuo kersa on "vieras" nimitys, mutta kakara ihan päivittäinen ja neutraali
Omista sanon että kersat, penskat, pennut..tympein sana on minusta muksu, sitä en käytä koskaan!
Pohojammaalla kasvatellahan ainaki kersoja, kakaroota, mukuloota ja ipanoota. Kaikki yhtä arvostettuja ja rakkahia. Lapsi on niin tylsä ja hailakka sana, jotta minen käytä sitä ikänä. Kakara on palio kivee, siitä tuloo mielehen sellaanen nauravaanen pisamanaama. Kersa on kans oikeen asialtaanen. S'ei aiva oo mun murrealueheltani, mutta esimerkiksi kauhavalaaset käyttää sitä aiv'yliporohonsa. Jotta ei teirän kaupunkilaasten tartte ottaa nokkihinna, jos että ymmärrä sanan koko semanttista kenttää ja kaikkia merkitysvarianttia. Kannattaa kysyä ennen ku suuttuu, tuloo palio vähemmän vahinkota. Ja aiva kuriittani meinaan sanua teiränki kakaroota kakarooksi:)
Aloittaja teki tästä siis jo toisen ketjun? Viimeksi kysyi sopiiko jos mies kutsuu ämmäksi? No saa se kutsua. Ei haukkua. Kutsuminen ja haukkuminen on kaksi eri asiaa.
T. eräs äiti, jolla kolme ihanaa kersaa.
Minä. Kakara, kersa, pentu = oma siskontyttö jota rakastan maailmassa eniten.
Samalla nimityksellä kutsun myös muiden lapsia. Tarkoitus ei ole loukata ketään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on mukuloita, kakaroita, kääpiöitä, knääpiöitä, alamittaisia, joskus jopa nilviäisiä.
Rakastettuja kaikki ja tietävät sen varmasti, nimitykset eivät ole haukkumia. Rakkaalla lapsella on monta nimeä... Mikään näistä ei sisällä negatiivista sävyä, edes noiden teinien mielestä.
Entä pilluhedelmä, käytetäänkö tätäkin teillä hellittelynimenä?
Kersa kuulostaa oudolta. Pentu tai etenkin kakara kuulostaa halventavalta.
Meillä lapset ovat penskoja.
Kutsun kakaroiksi tai mukuloiksi yleensä, kersoiksikin joskus. Mitä sitten? Naista voi myös kutsua muijaksi, isää faijaksi ja äitiä mutsiksi. Ihmeellistä vinkumista kaikesta nykyään.
60v muija olen itse ;-)
Vierailija kirjoitti:
Kersa on neutraali sana. Vanha murresana.
Ai jossain landella. Kas kun ei ä p ä r ä.
Minä kutsun eikä kiinnosta pätkääkään, jos joku hysteerinen mamma siitä loukkaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Pohojammaalla kasvatellahan ainaki kersoja, kakaroota, mukuloota ja ipanoota. Kaikki yhtä arvostettuja ja rakkahia. Lapsi on niin tylsä ja hailakka sana, jotta minen käytä sitä ikänä. Kakara on palio kivee, siitä tuloo mielehen sellaanen nauravaanen pisamanaama. Kersa on kans oikeen asialtaanen. S'ei aiva oo mun murrealueheltani, mutta esimerkiksi kauhavalaaset käyttää sitä aiv'yliporohonsa. Jotta ei teirän kaupunkilaasten tartte ottaa nokkihinna, jos että ymmärrä sanan koko semanttista kenttää ja kaikkia merkitysvarianttia. Kannattaa kysyä ennen ku suuttuu, tuloo palio vähemmän vahinkota. Ja aiva kuriittani meinaan sanua teiränki kakaroota kakarooksi:)
meilläpäin niitä kutsutaan pilluhedelmiksi. Älä suutu.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja teki tästä siis jo toisen ketjun? Viimeksi kysyi sopiiko jos mies kutsuu ämmäksi? No saa se kutsua. Ei haukkua. Kutsuminen ja haukkuminen on kaksi eri asiaa.
T. eräs äiti, jolla kolme ihanaa kersaa.
... ja ilmeisesti myös (maalais)järki säilynyt päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on mukuloita, kakaroita, kääpiöitä, knääpiöitä, alamittaisia, joskus jopa nilviäisiä.
Rakastettuja kaikki ja tietävät sen varmasti, nimitykset eivät ole haukkumia. Rakkaalla lapsella on monta nimeä... Mikään näistä ei sisällä negatiivista sävyä, edes noiden teinien mielestä.
Entä pilluhedelmä, käytetäänkö tätäkin teillä hellittelynimenä?
Tuskin tuo kirjoittaja tulee sinulle 11 vuoden takaa vastaamaan. Vanha aloitus.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2013 klo 12:00"]
No mutta pointti oli se, että saako lapsenne kutsua teitä huoraksi sitten kauniilla äänensävyllä? "rakas huora, laita ruokaa :)"
En vaan voi ymmärtää niitää, jotka käyttää alentavia nimityksiä lapsistaan!
[/quote]
huora on alentava nimitys, mutta kersa EI ole. Kersa = lapsi.