Flexi-hihna! Miksi? Koiramurinaa.
En tiedä mitä tekisin tämän turhaumani kanssa, niin marmatanpa sitten tänne: Itse olen kouluttamassa omaa nuorta koiraani kävelemään nätisti hihnassa. Se ei saa säntäillä päättömästi minne sattuu. Koira on iso, ja turvalliseen liikkumiseen ei ole muuta vaihtoehtoa kuin että koira kertakaikkiaan kävelee nätisti. Kauhean vaikeaa tästä tekevät flexissä kulkevat pikkusesset, jotka sitten pämistelevät päättömästi minne sattuu. Voitteko ihmiset ihan oikeesti kysyä ennenkuin päästätte tervehtimään, että sopiiko tulla? Ja voitteko pitää ne omanne hanskassa, kuten minäkin pidän omani? Onko se tosiaan ihan mahdoton ajatus, että lenkillä omistaja päättää mihin mennään, ei koira? Meinasinpa viimeksi eilen päästä hengestäni, kun liukkaassa jyrkässä alamäessä joku edellä kulkeva täti-ihminen ei hiffannut, että ei ole kauhean kiva kun oma pikku mussukka säntää yhtäkkiä taaksepäin meitä kohti. Täti vaan jäi keskelle mäkeä odottamaan ja piti sitten ihan huutaa, että jospa nyt menisitte siitä niin ei satu kellekään mitään. Ehkä kammottavin tilanne tässä sarjassa oli takaa tullut pyörän kanssa vinttikoiraa ulkoiluttava mies, joka päästi koiransa fleksin löysälle ja veti lukkojarrutuksen meidän edessä. Kas kun koira on näköpiirissä, sitä pitää automaattisesti moikata. Huh. Siinä sitä sitten oltiin täysin varoittamatta nokakkain vieraan koiran kanssa. Viikon vinkkinä: Koirien ei tarvitse päästä tervehtimään jokaista näkemäänsä toista koiraa. Omistajat päättävät, koska tervehditään. Flexi-hihna ei välttämättä ole paras vaihtoehto, jos ei satu olemaan äärimmäisen kokenut ja jämäkkä koirankouluttaja. Ja jostain kumman syystä ne kokeneet eivät koskaan käytä flexiä.
Kommentit (27)
Ap 5/22: Juu, tätä minä opetan juuri omalleni. Ja ei tosiaan ole mulla mitään ongelmaa sanoa, jos nyt ei sovi tervehtiä. Hermo nyt vaan meni siihen, kun saa kahden tunnin lenkillä viisi tai kuusi kertaa säikähtää kun jostain puskasta hyppää fleksin päässä yhtäkkiä joku eteen, eikä omistajaa edes näy missään. Jos omistajan näen/ on puhematkan päässä, voin hyvin joko kysyä lupaa tervehtiä tai sitten tarvittaessa sanoa, että harjoitellaan nyt hihnailua, että moikataan sitten toisen kerran. Näillä jäisillä keleillä innokkaan ja ison pennun omistajalla on vähän erilaiset jännityksen aiheet kuin pikkukoirien omistajilla. Kypärä varmaan sit päähän huomenna lenkille.
Mulla ei ole muuten mitään flenksin kanssa koiriaan ulkoiluttaviaan vastaan, mutta pyöräilijöitä kohtaan olette täällä Helsingissä välillä hengenvaarallisia!
Älkää siis kiltit päästäkö niitä koirianne flekseissä teiden poikki, jos kyseessä on myös pyörille sallittu tie. Pyöräilijä ei välttämättä huomaa ulkoiluttajasta tien toisella puolella olevaa koiraa ja ei se fleksinarukaan varsinkaan hämärässä erikoisen huomattava ole. Siihen kun pyöräilijä pamauttaa alamäessä kovissa vauhdeissa, niin parhaillaan on niskat nurin sekä pyöräilijältä että koiralta.
Yritän tietenkin varoa, mutta kuten sanoin: hämärässä se ulkoiluttajasta kaukana/eri puolella tietä oleva koira tai fleksinaru eivät ole kovin helposti havaittavia. Kertaakaan en ole vielä naruun pamauttanut kiitos pyöräni tehokkaiden levyjarrujen, mutta pari läheltäpiti tilannetta on käynyt.
Olen erimieltä. Mua ärsyttää epäsosiaaliset norsunvitut, jotka kulkevat epäsosiaalisten koiriensa kanssa, eivätkä anna koiriensa koskaan tervehtiä muita. Mulla on maailman sosiaalisin ja ihanin koira, jonka kaikki alueen yksinäiset mummot ja papat tuntevat. Se tervehtii ja tuottaa iloa ihmisille ja muille koirille. Sitten tietysti on olemassa niitä maailmanomistajia, jotka haluavat kasvattaa oman piskinsä epäluuloiseksi ja ylpeäksi :P
[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 11:23"]
Olen erimieltä. Mua ärsyttää epäsosiaaliset norsunvitut, jotka kulkevat epäsosiaalisten koiriensa kanssa, eivätkä anna koiriensa koskaan tervehtiä muita. Mulla on maailman sosiaalisin ja ihanin koira, jonka kaikki alueen yksinäiset mummot ja papat tuntevat. Se tervehtii ja tuottaa iloa ihmisille ja muille koirille. Sitten tietysti on olemassa niitä maailmanomistajia, jotka haluavat kasvattaa oman piskinsä epäluuloiseksi ja ylpeäksi :P
[/quote]
:D Virkistävä mielipide tässä! Olen kyllä aika lailla samaa mieltä vaikken sitä ehkä noin suorasanaisesti osaisi ilmaista. Asuttiin briteissä tuossa pari vuotta ja siellä sai kaikki koirat tervehtiä toisiaan ja useimmat kulkivat kaupungissakin vapaana, ongelmitta. Järkytti tulla tänne jossa hapannaamat Hill's ja Berra koulutusliiveissä marssivat mieliosoituksellisesti ohi jos kiltti toinen koira ilmaisi halua tervehtiä heiluttamalla iloisesti häntää. "Ohi, ohi, mennään nyt" hokevat ne, olisi se nyt kauheaa jos tervehtimään päästäisi.
Ap, eli norsunvittu taas vastaa, joskaa ei tiedä miksi: Tervehdin koirani kanssa erittäin mielelläni ehkä kahdeksaa kymmenestä vastaantulijasta, useimmat koirat ja omistajat on tosi kivoja. Mulla ei ole minkään sortin liivejä, eikä vaginassani ole elefanttia. Kivointa koiran kanssa lenkkeilyssä on juurikin se sosiaalinen puoli, on hauska tavata uusia tyyppejä ja sekä koirani että minä tosiaan tullaan toimeen kaikkien kanssa. Semmoinen hallitsematon höpeliöinti kyllä kaikesta huolimatta rasittaa. Tervehtiä voi hallitusti ja kivastikin. Tai no. Ehkä ei voi. Ehkä olen itse ihan pimeä kun toivon myös muilta käytöstapoja. Ja itse olen meinannut myös pyöräillessäni kolme kertaa liiottelematta kuolla fleksihihnaan. Kun se rento oleminen nyt vaan ei mun mielestä tarkoita sitä, että säntäillään päättömästi ympäriinsä... ja pikkukoirien kanssa se voi olla tosi hauskaa, mutta ison koiran kanssa se säntäily ei ole kauhean kivaa. Mutta ihan sama. Kai pitää ostaa joku liivi sitten, jos on liikaa toivottu, että kysyttäisiin lupa tervehtimiseen. Älkääpä sitten valittako pienten koirien omistajat siitä, kun isot koirat tulevat hallitsemattomasti päin, jos itse ette anna mahdollisuutta kouluttaa niitä kulkemaan nätisti hihnassa pentuaikana. Täältä tullaan päin jatkossa ja kovaa.
Ja koska ap ei vieläkään tajua vaieta: Meillä toimii silleen, että se höntsäilyaika on silloin kun ollaan hihnasta vapaana ja silloin todella saa riehua sydämensä kyllyydestä niin kauan että uni voittaa. Hihnassa pitää sitten kävellä nätisti.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 10:08"]
Ap vielä jatkaa: Taisinkin sohaista aikamoiseen muurahaispesään. Mutta vielä semmoista mietin, että kuuluuko teidän mielestä hyviin käytöstapohin, että kysytään toisen koiran omistajalta, että sopiiko tervehtiä ennenkuin päästetään koira tervehtimään?
[/quote]
Njaa, ei minusta tarvitse erikseen sanallisesti sitä aina kysyä. Minä ainakin asun sen verran vilkkaasti koiraistetulla ;-) alueella että johan sitä saisi olla jatkuvasti kyselemässä. Täällä on oletus että saa tervehtiä, mutta aina voi eleillä (kävelytien toista laitaa koira vieressä kulkien, tai sanoen sille omalle koiralle "ohi" tai nopeuttaen kävelyvauhtia) kertoa ettei halua kohdata ja homma toimii hyvin.
On kyllä myös ihan mahdollista opettaa niin, että oma koira odottaa lupaa tervehtiä toista, vaikka se toinen tulisikin siihen viereen. Minulla nykyisin on niin että vapaana koirat on opetettu odottamaan käskyä "saa tervehtiä" niin ihmisten kuin koirien luo menemiseen, mutta koska hihnakulttuuri on nykyisellä asuinseudulla rento, niin fleksissä niiden ei tarvitse odottaa lupaa välttämättä vaan voivat luottaa että saa mennä jos en toisin sano. Kaksi vanhinta koiraa ei kyllä nykyisinkään tervehdi ilman käskyä edes hihnassa.
t. 5