Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitovapaalta paluu ahdistaa - sijaisen sopimusta pidennetty vaikka palaan töihin!

Vierailija
27.02.2019 |

Töihin paluu ahdistaa, palaan vanhempainvapaalta takaisin töihin. Sijaisen sopimusta on pidennetty niin, että hän on töissä vielä ainakin 2kk vaikka olen palannut. Selityksenä, että koska erään tietyn alan osaajaa ei ole talossa ollut (konsernissa on) niin hän on tarpeellinen kun uusi erään tehtävän haltija ei kuulemma osaa tätä yhtä osa-aluetta joka kuuluu hänen hommiinsa. Johto on mitä on ja toimitusjohtaja muistelee edelleen aina erästä lähes seitsemän (!!) vuotta sitten sattunutta kokousta, josta toinen johtaja lähti ovet paukkuen tavallaan minun takiani. Siis siksi, miten oman ammattiroolini kannalta kerroin asioiden olevan. Hän muistelee tätä edelleen mm viime kehityskeskustelussa. Vastaavaa ei ole tapahtunut sanotaanko viimeiseen viiteen vuoteen. Päälläni on kuitenkin hänen silmissään ikuinen leima että aiheutan "hankaluuksia". Tosiasiassa kuulen paljon *askapuhetta henkilökohtaisuuksiin asti roolissani mutta toimarin näkemys on ja pysyy.
Nyt epäilyttää onko sijainen osannut mielistellä ja vetää oikeista naruista ja onko asemani uhattuna kun yhtäkkiä ollaan palkkaamassa lisävoimia, vaikka tehtävä joka sijaiselle on annettu paluuni jälkeen on todella kapea. Palkka siihen nähden käsittämätön ja pelkään onko hän jatkamassa minunkin töitäni. TJ varmaan pitää hänestä, koska eihän sijainen tietenkään aiheuta ongelmia.
Onko tällainen tavallistakin että sijainen jatkaa töissä vaikka vakituinen palaa?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin sun pomo, yrittäisin kaikin laillisin tavoin päästä susta eroon. Sähän olet aivan huti.

Vierailija
22/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin sun pomo, yrittäisin kaikin laillisin tavoin päästä susta eroon. Sähän olet aivan huti.

Sehän olisi varsin tyhmää koska olen niitä harvoja tuloksekkaita työntekijöitä hänen suorassa alaisuudessaan. Koska en paikkaa erään epäpätevän kollegani hommia, sijaisesta kuulemma yritetään pitää kiinni koska olisivat muuten ongelmissa kun tämä yksi ei selviä omista hommistaan ja mokailee vähän väliä. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän olisi varsin tyhmää koska olen niitä harvoja tuloksekkaita työntekijöitä hänen suorassa alaisuudessaan. Koska en paikkaa erään epäpätevän kollegani hommia, sijaisesta kuulemma yritetään pitää kiinni koska olisivat muuten ongelmissa kun tämä yksi ei selviä omista hommistaan ja mokailee vähän väliä. Ap

No siinähän sulle selitys. Sijainen jää paikkaamaan sen hömelön hommia.

Vierailija
24/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olit tuloksellinen työntekijä. Justhan sä sanoit ettet aio enää tehdä yhtä paljon töitä kuin ennen lasta. Sulle on varmaan ok että palkkakin tippuu?

Vierailija
25/45 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja nro 7, en vielä ole töissä. Osaan kyllä olla kiva halutessani ja olen hänet tavannut ja silloin neuvonut. Sijainen mm hehkuttanut kuinka on vela. Toi nyt on tollasta, munkin yksi ex kollega eteni kun aina painotti johdolle kuinka hänen mies ei halua lapsia. Tadaa, miehen mieli "muuttui" ja yhtäkkiä kolme lasta peräkkäin. Tottakai hän yrittää tehdä hyvää vaikutelmaa koska määräaikainen. En vaan tajua mitä hänellä tehdään enää sen jälkeen kun olen takaisin töissä ja jos nostaa lähes samaa palkkaa kuin mä jollain mitättömällä työnkuvalla niin vähän rupeaa korpeamaan. Kehityshommat on kuulemma täysin tekemättä että puuhaa riittää kun palaan. :( Ap

Mistä sinä tiedät kenenkään palkkaa tai sitä, että joku on pyytänyt palkankorotusta. Mä en ole koskaan tiennyt työkavereitten liksoja, jokainen hoitaa palkkaneuvottelunsa yksityisasiana ja myy osaamisensa niin hyvään hintaan kuin taitaa.

Vierailija
26/45 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kerran sun asenteella varustettu äitiyslomalainen. Ennen lomaa ihan ok, mutta palattuaan katkera sijaiselle ja muka täysin tietämätön että ala on mennyt eteenpäin se poissaolovuoden aikana.

Jäi kuitenkin tehtäviinsä jolloin koko yksikkö meinasi tuhoutua tän yhden itsetietoisen palaajan vuoksi.

Oikeasti olisi voitu palkata sekä sijainen (joka oli pätevä) ja pitää tämä palaaja. Mutta palaaja katkeruudellaan rikkoi koko yksikön ja irtisanottiin kun puolet yksikön hyvistä työntekijöistä oli lähtenyt.

Mieti siis mitä puhut ja teet. Ei maailma oli sinua vastaan vaikka äippälomalla sille tuntuisi. Se on vain tunne joka tulee siitä että olet pihalla tapahtumista ja kuulopuheiden varassa.

Vierailija
27/45 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se siitä, keskity lapseesi. Tee toinen saman tien. Sijaisesi todettu hyväksi työntekijäksi, siksi saa jäädä. Ehkä ei ole omahyväinen eikä itseään korostava kanahaukka.

Vierailija
28/45 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitovapaalta palaajallehan ei tarvitse antaa samoja työtehtäviä kuin ennen hoitovapaalle jäämistä. Oletko siis varma, ettei sijainen jatka sinun tehtäviäsi ja sinä teet sitten jotain muuta?

Minustakin asenteessasi on vikaa. Ei se sijainen mikään vihollinen ole, ja ei kannata palata töihin, jos ei ole valmis pelaamaan ns. yhteiseen pussiin. Kyllä minä ainakin hoitovapaan jälkeen tapasin sijaiseni ja kävimme läpi yhdessä keskeneräiset asiat - ja ihan omaa aikaani käytin siihen, etten ole aivan pihalla ensimmisinä työpäivinä. Tottakai ala, työtehtävät ja kollegat ovat muuttuneet vuoden aikana, ja näihin kannattaa sopeutua eikä vain purnata vastaan.

Lisäksi tuo asenne, että varmaan olen poissa lasten sairastelujen takia, on väärä. Näin varmaan käytännössä tapahtuu mutta ehkä kannattaisi hankkia verkostoa, jolla minimoida poissaolot. Meillä mies ja anoppi hoitivat kumpikin lasta tarvittaessa, joten varsinaisia poissaoloja ei tullut ekana vuotena kuin yksi päivä, ja sekin kun jouduin hakemaan sairastuneen lapsen päiväkodista. Ehkä tällaisella asenteella pärjäisit paremmin ja olisit ns. reilu pelaaja kuin vain valittamalla, miten todennäköisesti jäät usein pois.

Vierailija
29/45 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän keskisuuressa työpaikassa kaikki äitiysvapaiden sijaiset viimeisen kymmenen vuoden aikana ovat saaneet jäädä taloon eli yli 10 henkilöä. Heille tai sitten palaajalle on keksitty joku tehtävä, hyvistä työntekijöistä pidetään kiinni. AP, keskity omiin asioihisi, vaikutat rasittavalta.

Vierailija
30/45 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot aloituksessa, että kohdallasi muistellaan edelleen kertaluontoista yksittäistapausta seitsemän vuoden takaa ja vastaavaa ei ole tapahtunut "sanoisitko" viiteen vuoteen.

Huomaatko freudilaisen lipsahduksen, josta voisi päätellä, että sinä olet se hankala tyyppi työpaikalla? On myös ilkeää sanoa sijaisen osanneet mielistellä pomoa. Hankalille tyypeille yhteistä on se, että he näkevät hyvät työyhteisötaidot omaavat ihmiset aina mielistelijöinä.

Myös minä veikkaan todelliseksi ongelmaksi sinun asennetta.

Vierailija
31/45 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

TYönantajana ihmettelen aina näitä työntekijöitä, jotka olettavat voivansa päättää sen, millaisen organisaation rakennan ja mitä osaamista siihen tarvitsen. Työpaikka ei ole muuttumaton asia, se kehittyy koko ajan. Joku vuoden hoitovapaa on jo pitkä aika, silloin ehtii tapahtua kaikenlaista.

Edelleen saan palkata kenet haluan ja juuru niihin tehtäviin, joihin haluan. Hoitovapaalta palaavalle ei tarvitse antaa takaisin entisiä töitä. Riittää, että työt vastaavat sitä, mitä hän teki ennenkin. Olisi kamala ajatella, että nbaisvaltaisella alalla mikään ei saisi kehittyä, koska aina on joku vapailla ja sinä aikana mitään muutosta ei saisi olla.

Vierailija
32/45 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit kun palaa töihin se yhtä itkua ja parkua usein.

Vierailija
33/45 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se työpaikka on muuttunut ja elää omaa elämää. Ei se sua siellä muuttumattomana odota. Sun penkkiä ei välttämättä ole samanlaisena. Ja työtkin on jaettu ehkä uudelleen. Mutta sulla on oikeus palata ja saada vastaava työ. Ja palkka pysyy myös. Mikä se sun ongelma on?

Vierailija
34/45 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä firman gdpr asiat ainakaan ole hyvällä tolalla jos aapeelle näytellään toisten työsopimuksia

Vierailija
35/45 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko astellut että sulla olisi nyt hyvä hetki etsiä uusi duuni?

Vierailija
36/45 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä miettisin että mitä sinun salaisia tietoja nuo ihkut työkamut on näytelleet muille sinusta? Mm sijaiselle

Vierailija
37/45 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä sä olet sen työsopimuksen nähnyt? Kuka näytti? Eihän ne kuulu muille kuin asianosaisille. Ja justhan sä sanoit, että et ole vielä töissä niin sitä suuremmalla syyllä edelliset kysymykset...

Onhan mulla työkavereita, ne näyttäneet kopiota mulle kun tavattu. Siitä tiedän tehtävän ja perustelut. Ap

"Kivat" työkaverit sulla.

Kyllä minäkin sinuna vähän korjaisin asennetta. Eikö ole hyvä, että sijainen on töissä, kun palaat, niin voitte käydä rauhassa mahdolliset muutokset ja uudet asiat läpi? Reilu vuosi on kuitenkin aika pitkä aika olla pois töistä.

Sanoisin että "kiva työpaikka" ylipäätään. Tämähän on kuin joku hel* kauniit ja rohkeat. Ja en tarkoita millään hyvällä. Birds of a feather, flock together.  Puukotellaan toisia selkään, rikotaan lakeja, kilpaillaan epäterveesti keskenään, puhutaan paskaa selän takana. Ihme että tuolla saadaan mitään tehtyä.

Vierailija
38/45 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on jotain kosmetologeja tms... 😂

Vierailija
39/45 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä firman gdpr asiat ainakaan ole hyvällä tolalla jos aapeelle näytellään toisten työsopimuksia

Mistä sinä gdpr:n tähän vedit? Ei se estä näyttämästä työsopimusta muille. Gdpr koskee henkilötietoja eikä työsopimus ole henkilötieto. Riittää, että mahdollinen hetu peitetään,muuten firma saa näyttää sopimuksia tai olla näyttämättä.

Vierailija
40/45 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä miettisin että mitä sinun salaisia tietoja nuo ihkut työkamut on näytelleet muille sinusta? Mm sijaiselle

Mitä salaisia tietoja työnantajalla on? Minun työnantajallani ei mitään.Henkilötietoja ei saa levitellä,mutta ihan julkista on esim. työsuhteeni alkamispäivä, vuosilomieni ajankohdat tai se, koska olin opintovapaalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi