Kiteelle muutto edessä. Onko kukaan ollut sielläpäin? Minkälainen paikka?
Löysin sieltä töitä ja pk-seudulta muutan kuun lopussa. Onko kukaan käynyt siellä ja haluaisi kertoa kokemuksiaan?
Kommentit (449)
Itse en ainakaan allekirjoita että muualta tulleita katsottaisi vinoon. Itse olen ollut Kiteellä töissä, tosi mukavia ovat ihmiset olleet aina. Asun Etelä-Karjalassa ja pakko sanoa että oman kokemukseni mukaan mukavimmat ihmiset asuu Pohjois-Karjalassa ja Etelä-Karjalassa. Lapista kotoisin olen ja Pohjanmaalla, Helsingissä ja Turussakin asunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvänen aika, jos Kitee kelpaa Holopaisen kaltaiselle maailmantähdelle, niin eiköhän se kelpaa normihesalaisellekin. Viitaten siis näihin "oivoi et pärjää" -kommentteihin. Junallahan sieltä pääsee Hesaan useamman kerran päivässä, jos ikävä tulee.
Mielestäni näitä ei oikein voi keskenään verrata, "normihesalainen" kun ei ole syntyjään kiteeläinen. Ja vaikka ap kovasti tykkäisikin Kiteellä asua, niin varmasti on aluksi jonkinlainen kulttuurishokki luvassa.
Hesalaisista muistaakseni vain noin 40% on syntynyt Hesassa, joten ei se niin ihmeellinen metropoli ole, vaan niin on muualta muuttaneiden kaupunki. Ap:kin voi olla syntyisin vaikka Kiuruvedeltä. Jos ap olisi muuttamassa Kiteeltä Hesaan, niin ei täällä kauhisteltaisi tulevaa kulttuurisokkia. Mutta pointti oli, että Holopainen on varmaan nähnyt vähän isompaa ja parempaa kuin joku pieni Helsinki, ja siitä huolimatta haluaa elää Kiteellä. Että siinä perspektiiviä.
No mutta, minun pointtini oli juurikin se, että kun ihmisellä on jo valmiiksi tunneside tiettyyn paikkaan, niin tottahan hän siellä mieluusti asuu vaikka olisi mahdollisuus asua missä tahansa muuallakin. Ja ihan samalla tavalla sanoisin, että Pohjanmaalta muuttavalle olisi aluksi kulttuurishokki muuttaa Kiteelle, vaikka samanlaisesta pikkukaupungista olisi itsekin kotoisin.
Asuntojen hinnat verrattuna pääkaupunkialueeseen:
https://www.kiinteistomaailma.fi/myytavat_asunnot/kitee
Asuntoparatiisi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno uimahalli ja urheilukeskus Hutsissa. Hyvät ulkoilumaastot. Jos et muuta keksi, ala harrastaa vaikka mäkihyppyä. :D
Tai pesäpalloa. Siellä ei pärjää jos ei palvo surkeaa pesäpallojoukkuetta. Myös perusterveydenhuolto ei toimi. Varaudu siihen, että sairastut vain arkisin ja virka-aikaan.
Päivystys arki-iltaisin ja lauantaisin lääkärikeskus Resetissä keskustassa.
Millaista työtä sait? Ala? Itse lähtisin heti jos olisi mahdollista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno uimahalli ja urheilukeskus Hutsissa. Hyvät ulkoilumaastot. Jos et muuta keksi, ala harrastaa vaikka mäkihyppyä. :D
Tai pesäpalloa. Siellä ei pärjää jos ei palvo surkeaa pesäpallojoukkuetta. Myös perusterveydenhuolto ei toimi. Varaudu siihen, että sairastut vain arkisin ja virka-aikaan.
Päivystys arki-iltaisin ja lauantaisin lääkärikeskus Resetissä keskustassa.
Tällainen päivystys :D
Resetti Oy ovat solmineet sopimuksen, jolla Siun soten Kiteen terveysaseman iltojen ja lauantain akuuttivastaanotot tuottaa maanantaista (10.9.2018) alkaen vuoden loppuun saakka Lääkäriasema Resetti Oy. Akuuttivastaanotto on Ilmarisentiellä arki-iltaisin klo 16–18 ja lauantaisin klo 9–15 välisenä aikana. Akuuttivastaanotolle otetaan potilaita vastaan ainoastaan ajanvarauksella, sillä asiakkaita pystytään hoitamaan vain rajoitettu määrä. Vaikeasti sairaat ja sairaankuljetusta vaativat potilaat hoidetaan edelleen keskussairaalan yhteispäivystyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Villi veikkaus, että elämänlaatu paranee. Palkasta jää asumismenojen jälkeenkin jotain käteen, eikä tarvi jumittaa ruuhkissa. Onnea!
Todellakin palkasta jää enemmän käteen kun ei ole mitään mahdollisuuksia sitä mihinkään käyttää. LOL
Täälläkin yksi syntyperäinen ex-kiteeläinen! Kittee on kaunis, rauhallinen ja mukava pikkupaikkakunta. Ihmiset ovat enimmäkseen lupsakoita, mutta meno voi olla myös vähän sisäänpäinkääntynyttä, kuten monilla pikkupaikkakunnilla. Joensuuhun pääsee nopeasti käymään jos kaipaa vähän isompaan kaupunkiin. Minusta Kitteellä on ihana käydä!
Vierailija kirjoitti:
Paikallisliikennettä ei ole, mutta junalla ja bussilla pääsee lähikaupunkeihin. Savonlinnaan ja Joensuuhun pääsee helposti.
paitsi että rautatieasema sijaitsee keskustasta kaukana eikä sinne pääse julkisilla kuin aniharvoin..
jjwjw kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paikallisliikennettä ei ole, mutta junalla ja bussilla pääsee lähikaupunkeihin. Savonlinnaan ja Joensuuhun pääsee helposti.
paitsi että rautatieasema sijaitsee keskustasta kaukana eikä sinne pääse julkisilla kuin aniharvoin..
Mutta taitaa siellä toimia junataksi, sellainen kimppataksi. Ainakin ennen oli.
Kiteelle on muuten suunnitteilla iso Nightwish-keskus. Kunhan se saadaan pykättyä, turismi tulee nousemaan varmasti. Eli en sanoisi ihan kuolevaksi kyläpahaseksi vielä :-)
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku selittää mitä se sellainen lupsakka oikein on?
No siis lupsakka. Sellainen rauhallinen, hyväntahtoinen, ei stressiä, mukava. Lupsakka.
Oon Kitteeltä kotoisin ja käyn edelleen siellä noin kerran kuussa. Siellä ihmiset on mun mielestä leppoisia ja uskaltavat sanoa ei. Toisin on täällä Savossa. Jos ei ison maailman menoa kaipaa niin varmasti ihan ok paikka asua. Tarvittavat saa ostettua kaupoista ja kuntoilumahdollisuudet on hyvät. Karhu ihan ok paikka lähteä irrottelemaan. Varsinaiseksi yökerhoksi en sitä sanoisi. Ihmisiin on helppo tutustua.