Voiko tämä olla synnytyksen jälkeistä masennusta:
synnytyksestä aikaa 6 kk ja yhtäkkiä tuntuu etten jaksa tehdä mitään. Väsyttää, mikään ei huvita, odotan aina vaan koska lapsi menee päiväunille että saan levätä. Kotona en jaksa tehdä mitään kotitöitä tms. En koe olevani masentunut tai alakuloinen, mutta mikään ei huvita, ja olen fyysisesti todella väsynyt koko ajan, vaikka nukkuisin miten paljon.
Kommentit (11)
Voi toki olla, että olet masentunut, mutta myös uupuminen ja väsymys voivat vaivata.
Ja käy katsomassa www . aima . fi Äidit irti synnytysmasennuksesta Ryn sivut.
Väsynyt kyllä, mutten ymmärrä miksi, kun välillä saan nukkua keskeytyksettä jopa 8 tunnin yöunet, mutta sekään ei auta.
ap
Minä en kylläkään saa ikinä nukkua 8 tunnin yöunia ja muutenkin vauva on aika vaativa. Paljon pitää kantaa ja viihdyttää.
alkaa tyypillisesti siinä 4 vkoa synnytyksen jälkeen (koska takana hormon.muutokset), joten ei ehkä mene siihen piikkiin. Ja jos masennuksesta puhutaan noin yleisestikin ottaen, kyllä yhtenä oireena melkein pitäisi olla masent. mieliala/alakulo tai ärtyisyys. Plus ne muut oireet.
Oisko joku somaatt. syy, esim. alhainen Hb? Mutta vaikeapa tässä on nyt netin kautta oikeaa syytä löytää..
eihän se tosin kai aina mukana olekaan oireissa, tiedostettu alakuloisuus siis. eli vaikea lähteä sanomaan.
Muistan kokeneeni jotain vastaavaa kun kuopukseni oli vauva. Vauvan jaksoin hoitaa, mutta muu jäikin, kun masensi ja väsytti. Voiko olla vitamiin/raudan puutosta?
Itse lähdin harrastamaan liikuntaa ja kävin lasten kanssa perhekahvilassa "ihmisten ilmoilla". tuli päiviin ryhtiä ja energiaa.
parani kun aloin syödä monipuolisesti ja terveellisesti sekä ulkoilla säännöllisesti.
käydä myös lääkärissä josssain vaiheessa, jos jatkuu, eli katsottais verikokeilla ihan esim hemoglobiinia sekä kilpirauhasarvot
tai otata se hormonikierukka pois (jos sellainen on, mulla parani olo päivässä kun häkkyrä lähti)
Tai sitten olet vaan väsynyt. Tai raskaana.