Kerätään tähän ketjuun TYÖPAIKKOJEN STEREOTYYPPISIÄ HAHMOJA! Minä aloitan:
Juorukello - laulaa kaikkien kuulumiset ja tietää työpaikan sosiaalisen elämän kaikki käänteet Työmatkapyöräilijä - jauhaa kahvitauot pyöräilyn hienouksista ja jakaa neuvojaan muille Eväslehteilijä - linnoittautuu taukohuoneen nurkkaan eväsboksinsa ja sanomalehden taakse, jottei kukaan vain ottaisi kontaktia
Kommentit (2151)
Minä - Osaava, mutta luoteeltaan sen verran laiska että eksyy tänne palstalle kerran pari viikossa ja pitää paljon ohjelmia koneella auki että tämän voi piilottaa tarvittaessa nopeasti ettei kukaan näe. Tekee kyllä työnsä hyvin, mutta joskus jää vähän turhan viime tippaan em. jaksottaisen laiskuuden takia. Tykkää jutella paljon ja onkin jonkun verran äänessä kahvihuoneessa. Ihan ok tyyppi, mutta kaikki ei tykkää. Ärsyttää vähän pomoa kun ei taivu kaikkiin uudistusehdotuksiin pureskelematta.
Kesätyöläinen. Mitä sopivinta jokavuotista riistaa kielikellolle, parhaitentietäjälle, syöjättärelle, casanovalle sun muille. Sukua ei-tunne-paikkaansa-harjoittelijalle.
Tosikko
Kun muut heittää huulta, tulee taukotilaan Tosikko tuhahtaen:"Kyllä sitä nyt nauretaan - vielä!" Tosikolla ei ole aikaa mihinkään mukavaan, vaan hän tekee suu viivana työtä. Sillä aikaa, kun toiset vaan nauraa. Tosikolla ei koskaan ole ollut missään mukavaa eikä ole, sillä häneltä puuttuu huumorigeeni. Hän näkee huumorin pelkästään ilkeämielisenä muille naureskeluna ja tyhjän toimittamisena. Tosikko tallustaa työpäivän jälkeen bussille ja kauppaan. Kotona hän syö päivittäisen einesmakaronilaatikon ja katsoo telkkaria, kunnes menee pesulle, nukkumaan ja herää klo 6:30.
Tunnetaan kesätyttönä tai kesäpoikana.
Vierailija kirjoitti:
Kesätyöläinen. Mitä sopivinta jokavuotista riistaa kielikellolle, parhaitentietäjälle, syöjättärelle, casanovalle sun muille. Sukua ei-tunne-paikkaansa-harjoittelijalle.
^tämä siis edelliseen viestiin liittyen :D
Repa
Tulee tilanteeseen yleensä kesken kaiken tai kutsutaan korjaamaan jotakin. Repa haisee tupakalle ja vanhalle viinalle, on isomahainen ja kovaääninen. Sanoo suoraan ja v*ttuilee leikkisästi. Ei kumartele pomoja eikä älyä hävetä mitään. Saapastelee sisälle ja saa aikansa kulumaan jutustellen ja autolla ajellen. Puhuu lomistaan Palmasissa ja Virossa.
Vierailija kirjoitti:
Äitihahmo: 50+ nainen joka on ollut samassa työpaikassa (ja työtehtävässä) suunnilleen koko työuransa. Tietää kaikesta työpaikan asioista kaiken, oli kyse sitten varaston vara-avainten olinpaikasta, printterin mustekasetin vaihdosta tai kahvinkeittimen oikeasta kahvi-vesisuhteesta. Komentelee muita mutta se ei haittaa ketään koska ilman häntä ei hommat toimisi, auttaa myös väsymättömästi apua tarvitsevia. Yleensä ei ole edennyt urallaan juurikaan vaan on joku sihteeri tms alemmassa asemassa oleva, mutta on silti työpaikan arvostetuin henkilö.
Tälläisilla henkilöillä onkin usein sitä ns hiljaista tietoa joka on kertynyt vuosien saatossa. Olin itsekin osittain tällainen ennen kuin sain kenkää 150 muun kansa. Osittain siksi että en ole koskaan ollut mikään komentelija. Meillä oli 4 hengen superäitiporukka joka piti huolen siitä. Iso porukka olisi halunnut vaihtaa laihan juhlamokan parempaan kahviin mutta se ei näille käynyt. Onneksi saimme kahviautomaatin ja suuri osa siirtyi juomaan niitä kahveja. Automaattikahvikin on parempaa kuin se kurakahvi. Täällä on kyllä kattava listaus kaikista tyypeistä :). Itse olin se joka luki lehteä ja kännykkää lounaalla ja kahvilla riippuen vähän ketä oli paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Omien asioidensa kailottaja. Pitää ruokailu/kahvitilassa omaa showtaan ja hoviaan päivät pitkät, kertoo kaikille paikallaolijoille omat ja lastensa asiat, halusivat nämä kuulla tai eivät. Jos joku yrittää aloittaa keskustelun jostakin muusta asiasta, hän joko kääntää asian äkkiä itseensä tai puhuu suoraan päälle. On olevinaan todella hauska ja nokkela, mutta tosiasiassa on väsyttänyt kaikki jo aikaa sitten omiin juttuihinsa.
Just tämä, oon siirtänyt jo taukoja, jotta vältyn tältä yhden ihmisen showlta. Huoh.
Tiukka Tilintarkastaja
Keski-ikäinen mieshahmo, jolla pukkaa harmautta ohimoilla, muutenkin hoikka ja kuivakka harmaassa puvussaan. Ei turhia puhele, säästeliäs myös rahoissaan, sillä kulunut nahkainen työsalkku on parhaat työvuotensa jo nähnyt. Harrastaa säntillisiä kestävyyslajeja, kuten maratonia ja marjastusta, omistaa mustan vyön karatessa. Kuivan huumorin ystävä, joka paljastuu kiusallisen pikkutarkoissa huomioissa kesken kokouksen. Tekee tarkkaa työtä ja jaksaa väsymättömästi tonkia paperipinoista oleellisia yksityiskohtia, jotka leväperäisemmiltä olisivat menneet ohi ja jota ilman konserni olisi syöksynyt katastrofiin.
Piilovittuilija. On näennäisesti muka tosi kiva ja reilu mutta heittelee kommentteja tyyliin "ootko sä alkanu liikkumaan ku näytät niin paljon hoikemmalta kuin viimeksi?" "ai sä teet tuon tolleen, mulle kyllä opetettiin eri tapa mutta ihan miten vaan :)" "jaa, sulla on vasta 10 tuntia takana ja nyt jo väsyttää :)".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelinäiti, superäidin alalaji, jolle jälkikasvu soittelee yleensä iltapäivisin noin vartin välein. Toimistolaiset osaavat jo puhelinäidin perheen jääkaapin sisällön sekä lasten harrastusaikataulut ulkoa.
Meillä on tästä oma variaationsa, puhelinaviomies. Soittaa vaimolle työpäivän aikana vähintään 3 kertaa. Kertoo vaimolle kaikki viimeisimmät käänteet ja kertoilee erityisesti pomosta, jota ilmeisesti pitää hyvänäkin ystävänä (ei ole). Ihan ihme settiä, selittää vaimolle jotain että juu Erkkiä tässä odottelen ja niillä on palaveri, täytyis vähän sitä ja tätä katsoa. Wtf??? Soittelee vaimolle myös kauppa-asioissa ja ohjeistaa kaikissa käytännön asioissa kuten mistä ovesta täytyy mennä sisään johonkin rakennukseen. Ollaan pohdittu onko tämä vaimo jotenkin vajaaälyinen.
Voi olla myös sairaalloisen mustasukkainen vaimo tuossa taustalla. Joutuu miesparka koko ajan raportoimaan mitä tekee, muuten syytetään jopa pettämisestä työajallakin.
Aamusiivooja (ei siis ole oikeasti siivooja). Tulee aikaisin töihin, siivoaa kahvihuoneen, laittaa likaiset astiat koneeseen ja koneen päälle. Pyyhkii pöydän ja lataa kahvinkeittimen. Tupisee itsekseen ja muillekin siitä, kuinka siivoton kahvihuone on, ja astianpesukonekin täytetty puolilleen miten sattuu. Lähtee töistä aikaisin, muistuttaa, että viimeinen lähtijä voisi siivota kahvihuoneen ja sammuttaa kahvinkeittimet.
Seuraavana aamuna ja iltapäivänä sama toistetaan.
Turbo.
Trendikkäästi pukeutuva, vauhdikas ja puhelias ihmistyyppi, joka heittelee jatkuvasti ideoita. Polkaisee mielellään alkuun uusia projekteja, työryhmiä, seminaareja ja markkinointikampanjoita, jotka tuuppaa muiden loppuunsaatettaviksi. Itse ei kiinnostu alkua enempää ja vetoaa kiireisiinsä delegoidessaan ne edelleen. Vaihtaa usein työpaikkaa, koska on energisyydessään rasittava - myös itselleen.
Pervo
Istuu työhuoneessaan tai sermin takana vahtaamassa aikuisviihdettä. Kun työpaikalla aloittanut uusi kesätyttö tulee kysymään häneltä jotakin, jättää tarkoituksella törkysivun auki ja seuraa nautiskellen uuden tulijan reaktioita. Esittää työympäristönsä naisille vihjailevia, väsyneitä vitsejä ja kyselee tauoilla, mistä kesätyttö ostaa alusvaatteensa. Muistaa aina mainita, että odottelee innolla firman saunailtaa tai pikkujouluja, joissa istuu lasittunein katsein syrjässä muita toljottaen.
Meiltä löytyvät nämä kaikki ja olen itse ollut se joka on alussa innoissaan, olen myös erikoisruokavalio-ihminen joka haluaa töissä ja arjessa syödä terveellisesti. Kotona sitten joskus sitä pullaa, muuten en pysy perässä mitä olen syönyt.
Olen myös taiteilija joka hölöttää, puhuu päälle ja on myöhässä hiukset hätäponnarilla. Hauskaa näitä on ollut lukea, olen jo jonkin aikaa ollut töissä vain hiljaa ja tehnyt vähimmäismäärän.
Meillä on töissä lisäksi Kertojaääni, joka on tiedostanut nämä hahmot jo vuosia ja ennakoi heidän tekemisiään ääneen. Hän on myös kyselijä ja käyttää tietoa vastaan sekä kuuluu Mean Girlseihin.
Hän siis kommentoi näin: Erkka lähtee kohta taas paskalle ja jää sinne. Sitten siellä pöntössä on jäljet taas viikon. Liisa tulee kohta kertomaan taas koiristaan. Nonni, mitä mä sanoin! Pirkko yskii taas, kohta se jää saikulle. Niina on taas tullut töihin, katoppa vaan, niin se alkaa taas valittamaan että on niin kylmä. Hän on myös keksinyt näitä lempinimiä ja saattaa sanoa myös henkilön kuullen, että sä oot sellainen vaivainen tms.
Ja koko ajan tosi tyytyväisenä kun tietää kaikesta kaiken. Kuitenkin sanoo jotain toista Tietotoimistoksi. Tietää siis senkin, että joku muu tietää kaiken. Itse pitää kuulemma matalaa profiilia eikä halua tehdä itsestään numeroa. Jos kokee, että joku tekee itsestään numeron, puhuu pahaa.
Sitten on vielä sellainen ihmistyyppi joka on todella kiinnostunut muiden syömisistä. Näitä on muutamia, joten koskaan ei voi syödä rauhassa. Tämä on yksi syy, miksi minustakin on tullut Eväslehteilijä.
Kyselee siis eväistä niistä kaiken ja miettii pitäiskö itsekin syödä samaa, kyselee teitkö itse. Taivastelee asiaa. Pyytää reseptiä. Yhtään eväsrasiaa ei voi avata ilman että hän kommentoi. Hän pyytää kertomaan ruisleivän merkinkin. Vastaat ruokaa suussa, ettet muista. Tämä sanoo että ei mitään, kerrot sitten myöhemmin. Oikeasti haluat vain syödä ja antaa asian olla.
Tästä tyypistä on eri variaatioita:
Joku joka kehuskelee sitä ruokaa, mutta siihen sopis vaikka vähän sitruunamehua lisäksi. Parantelija siis, yleensä koulutukseltaan myös kokki.
Kaksimielinen tyyppi kommentoi ruokaa esim. Kurkkuja, banaaneita ja makkaroita ihan kiimoissaan. Heittää munista läppää: Heh, heh, minäkin tykkään munista kovina yms. Aina samat vitsit!
On helpotus mutta myös vähän ikävää lukea, että tällaista ja myös minun kaltaisia ärsyttäviä on kaikkialla. Ei meinaa jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Arvaamaton Puolihullu. Vanhempi mieshenkilö, jolla on hiukset aina sekaisin ja kuuluva röhönauru. Tuijottaa, vaikuttaa oudoissa tiloissa olevalta. Laukoo kokouksissa aiheeseen liittymättömiä kommentteja. Haiskahtaa ja kulkee hartiat hilseessä. Tulee ja menee, kukaan ei tiedä missä milloinkin on. Hoitaa hommansa, kai.
Ahhahhaaa, tämä on meidän osastollamme! Mietin, mitä tuollainen mies tekee täällä, mutta sillä on virka eikä sitä ulos saa. Yksityisellä tämmöistä ei kauaa katseltaisi.
Vierailija kirjoitti:
Pervo
Istuu työhuoneessaan tai sermin takana vahtaamassa aikuisviihdettä. Kun työpaikalla aloittanut uusi kesätyttö tulee kysymään häneltä jotakin, jättää tarkoituksella törkysivun auki ja seuraa nautiskellen uuden tulijan reaktioita. Esittää työympäristönsä naisille vihjailevia, väsyneitä vitsejä ja kyselee tauoilla, mistä kesätyttö ostaa alusvaatteensa. Muistaa aina mainita, että odottelee innolla firman saunailtaa tai pikkujouluja, joissa istuu lasittunein katsein syrjässä muita toljottaen.
Muista myös asemoituminen strategiseen paikkaan taukotuvassa, jotta näkee miten kesätyttö kumartuu tyhjentämään astianpesukonetta.
Hiljainen hissukka, mahdollisesti eväslehteilijä, joka riehaantuu pikkujoulujen ensimmäisestä glögistä, lankeaa casanovaan/flirttailijaan ja häpeää käytöstään seuraavan vuoden.
Rasisti. Työpaikan rasisti jonka ulosanti on kuin kuuntelisi Ylilautaa kuunnelmana.
Pilvilinnojen kuihtuva kukka. Omalla keinotekoisella ihanuudella asemaansa aikoinaan päässyt prinsessa\prinssi-luonne, jolla on kasvavan ikänsä myötä rapissut mahdollisuudet päästä joksikin suureksi. Hän on luottanut saavansa kaiken, koska on vaan niin mahtava, mutta vuodesta toiseen rämpinyt samassa työssä, mikä aiheuttanut katkeruuden. Suuruuskuvitelmia omaava yleensä "kaikkien kaveri", jolla todellisuudessa ei ole kiinnostusta muihin kuin itseensä tai työhönsä, mutta jonka pitää esittää muuta kun on, hyötyäkseen muista tai edes pysytelläksensä siinä asemassa, jonka on saanut ja jonka pelkää nyt rikottujen unelmiensa säryttyä myös menettävänsä. Omaa yleensä laajan "ihalija-joukon"sekä laajan verkon, jolla säilyttää asemansa ja peittelee virheitä.