Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ihmisillä vielä paljon viherkasveja kodeissaan? Onko teillä?

Vierailija
27.02.2019 |

Vaihdoin juuri multaa muutamaan omaani ja tuli mieleen että vieläkö ihmisillä on kasveja kodeissaan? Ainakaan sisustuslehtien mukaan ei ole kuin se muodikas , Kitunen anopinkieli ja joku mehikasvi siinä string-hyllykössä?
Suomen kaunein koti-ohjelmassa oli yksi talo jossa oli oikeesti paljon kasveja mukana sisustuksessa.
Vaikka ikkunat on nykyään lattiasta kattoon ja valoa olisi niin eikä niitä kasveja enää jakseta/ehditä pitää?

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonekasvit ovat meillä perheenjäseniä siinä kuin kotieläimetkin.

Vierailija
62/85 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muovi tai silkkikukat eivät vain hengitä! Aitojen kasvien soluhengitys, yhteyttäminen parantaa sisäilmaa aivan tuntuvasti! Taitaisi ihmisetkin kuulua ulos, mutta kun sitä ei ilmastossamme voida toteuttaa, niin trooppiset huonekasvit auttavat!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikea hengitys:

Nenänkautta pitkään happea sisään niin, että kyljetkin laajenevat ja ulos ilman, että hengitys pysähtyisi hetkeksikään. Kunnolla keuhkot tyhjiksi asti, siinä voi vielä pihistää viimeisiäkin pihalle. Astmaatikkona autat vähän uloshengitystä lisäämällä tietoisesti sisäistä painetta, jolla ilma työnnetään ulos. Moni haukkooo tässä vaiheessa pätkittäin lisää  ilmaa sisään, mutta tämä täytyykin korjata ilman jatkuvaksi virtaavuudeksi, siis ilman haukkomista ja taukoa. Hengitysten väliin sitten kuuluu tauot. Hartiat alhaalla. Huoneen ilmankosteus riittävän korkea talvellakin. Lämpötila 20-21C? Max 22C.

Kiitos! Näin hätäisenä astmamummona en kyllä varmaankaan ole malttanut taukoja pitää. Yritetään.

Vierailija
64/85 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nyt seitsemän viherkasvia. Vanhimmat ovat vasta parivuotiaita, ja suurimman osan olen hankkinut viimeisen puolen vuoden aikana. Mitään kotiviidakkoa en halua kasvattaa, mutta muutama kasvi lisää kodikkuutta ja onhan niiden kasvua mukava seurata. Olen yrittänyt valita helppohoitoisia kasveja (peikonlehti, palmuvehka, mehikasveja), jotka eivät heti heitä henkeään jos hoito ei ole ollut täydellistä.

Vierailija
65/85 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on paljon, pidän kolkkona kotia jossa ei ole kasveja, huonekasvit myös puhdistavat ilmaa

Eivät pelkästään. Monet yleiset huonekasvit myös altistavat mm. astmalle.

Vierailija
66/85 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kasviharrastus riistäytynyt ihan käsistä, kaksiossani on lähes 70 viherkasvia. Suurimman osan olen kasvattanut siemenestä tai vähintään pistokkaasta asti. Haluaisin lisääkin kasveja, jos niitä vain mahtuisi jonnekin... Olisi ihanaa asua omakotitalossa, jossa olisi talvipuutarha.

Vierailija
68/85 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä löytyy muutamia perus viherkasveja ja kaksi avokadoa on itämässä.

Vierailija
69/85 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei enää yhtään. Minulla on nykyään aina leikkokukkia.

Nuorena asuin viidakossa. Sittemmin karsin menoja ja yksinkertaistin elämää, ja sain karsittua kasvienhoitoon liittyvän ajankäytön. Inhosin joka keväistä mullanvaihtoa.

Minusta taas nimenomaan elävät kasvit ovat ihania. Leikkokukkia en osta, en tykkää niistä kun kuolevat niin nopeasti. En vaihda multaa lainkaan joka kevät, hyvin ovat silti pärjänneet.

En minä mitään multia vaihtele, kuorin silloin tällöin mullat pinnalta ja laitan uutta tilalle.

Siitä ne ravinteet valuu juurille kastelun myötä.

Mullan valmistajien keksintöä koko jokakeväinen mullan vaihto.

Jotkut menee retkuun;)

Mä olen tuo, jolla on 47 viherkasvia.

Eipä missään sanotakaan, että joka vuosi joka kasville olisi mullat vaihdettava. Kyllähän se on ihan vain tarpeen mukaan.

Vierailija
70/85 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon huono hoitamaan niitä - kaktuskin kuihtui - ja kissat viimeistään hoitelee ne loppuun.

Muuten kyllä olisi kiva, ihastelen kun jollakin on paljon kasveja.

Vierailija
71/85 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viherkasvithan on todella trendikkäitä! Tosin mulla nousee niskavillat aina pystyyn, jos johonkin asiaan liitetään trendikkyys, mun mielestä se on lähes synonyymi kertakäyttöisyydelle. Mutta somessa puutarha- ja sisustustilejä seuratessa näkee hyvin paljon viherkasveja trenditietoisten kodeissa. Ja sitten on tietenkin tosiharrastajat erikseen.

Mulla on aina ollut viherkasveja, mutta noin yleisesti ottaen harvalla ainakaan omassa tuttavapiirissä on - se orkidea korkeintaan sen aikaa kun kukkii. Palmuvehka on ilmeisen sitkeä ja niitä näkee joidenkin tuttavien kotona vuosiakin kestäneenä.

Monissa viherkasveissa tuppaa olemaan vain se ongelma, että luonnollisessa ympäristössään ne kasvaa suuriksikin puiksi tai pensaiksi, ja vaikka ne huoneoloissa jäisikin vain pieneksi osaksi luonnollisesta koostaan, on ne silti lopulta liian isoja. Meille kävi näin jo arabiankahvin kanssa. Lahjoitettiin se yhteen toimistotilaan, mutta ei tykännyt muuttuneista oloista ja kuoli pian pois. Vuosia vanha, nyt taas trendikäs, peikonlehtikin on jo aika suuri, samoin perintö rahapuu, jonka jo kertaalleen olen uudistanut alkuperäisestä, mutta nyt kymmenen vuotta myöhemmin on taas jo aika iso.

Kaiken kaikkiaan meillä on kymmenkunta viherkasvia ja tähän päälle kaktukset ja muutama muu mehikasvi, orkideat ja ilmakasvit. Tilaakin on suht hyvin, mutta tuossa aiemmin jonkun mainitsema talvipuutarha 💚💚💚 se olisi omakin unelma.

Vierailija
72/85 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari palmuvehkaa löytyy, toiset kuihtuivat talvella lisävalosta huolimatta. Haluaisin ehdottomasti enemmän, koska rakastan kasveja, yleensä kesällä olen siemenestä jotain kasvatellutkin. Kerrostaloasunnossa valon vähäisyys on vain haasteena. Haaveissa olisi eukalyptus, kilpipiilea, kumipuu tai joku kääpiöpalmu.

Vierailija
73/85 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muovi tai silkkikukat eivät vain hengitä! Aitojen kasvien soluhengitys, yhteyttäminen parantaa sisäilmaa aivan tuntuvasti! Taitaisi ihmisetkin kuulua ulos, mutta kun sitä ei ilmastossamme voida toteuttaa, niin trooppiset huonekasvit auttavat!

Onhan meitä, jotka tehdään töitä ulkona suurimman osan vuodesta! Metsä-, puutarha-, maatalous-, viherrakennus- ja viheralueiden kunnossapito aloilla ainakin. Metsä- ja kiinteistöpuolella ulkohommia on talvellakin. :) Monille ulkohimmiin tottuneille sisätilat tuntuu vankilalle ja ulkona ollaan vapaa-ajallakin mahdollisimman paljon.

Vierailija
74/85 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekokukat on typeriä,kun ne ei kasva,eivätkä ees kuole !

Vierailija
75/85 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on:

- 3 reunustraakkipuuta, helppoja kuin mikä, ei kuole vaikka kuivuisi välillä pahastikin

- 1 pullojukka, samaten tämä kestää ajoittaista kuivumista

- kultaköynnös, joka tällä hetkellä uhkaavasti tiputtaa lehtiään, tämä on mulle uusi joten en vielä tunne sen tapoja

- viirivehka, jota pitää kastella usein

- orkidea, joka on tiputtanut kukkansa ja on aika ruma, mutta elää kuitenkin

- 2 kaktusta

Lisää hankkisin mielelläni mutta tilaa on niukasti. :(

Vierailija
76/85 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on palmuvehka, posliinikukka amppelissa, kolme kultaköynnöstä (jotka yhdistetään tänä keväänä yhdeksi isoksi), peikonlehti, joku juoru, siemenestä kasvatettu sitruunan tai appelsiinin alku ja avokado (ja kaksi uutta avokadonsiementä laitettiin juuri tulemaan, jos niistä tällä kertaa tulisi vähän parempia kun ehtivät saada alkukasvuvaiheessa enemmän valoa :D).

Vierailija
77/85 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on paljon, pidän kolkkona kotia jossa ei ole kasveja, huonekasvit myös puhdistavat ilmaa

Eivät pelkästään. Monet yleiset huonekasvit myös altistavat mm. astmalle.

Tätä ei monikaan tiedä/ halua ymmärtää. Meillä ei ole yhtään kasvia. Pojan allerginen astma reagoi useampaan kasviin sekä multaan. Olen kyllä tietoinen että geelissä voi kasvattaa. Mutta tällä hetkellä poikani voi todella hyvin meidän kasvittomassa kodissa, joten en ole nähnyt järkeä alkaa testailemaan voiko tänne kuitenkin jonkun kasvin tuoda

Vierailija
78/85 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on:

- 3 reunustraakkipuuta, helppoja kuin mikä, ei kuole vaikka kuivuisi välillä pahastikin

- 1 pullojukka, samaten tämä kestää ajoittaista kuivumista

- kultaköynnös, joka tällä hetkellä uhkaavasti tiputtaa lehtiään, tämä on mulle uusi joten en vielä tunne sen tapoja

- viirivehka, jota pitää kastella usein

- orkidea, joka on tiputtanut kukkansa ja on aika ruma, mutta elää kuitenkin

- 2 kaktusta

Lisää hankkisin mielelläni mutta tilaa on niukasti. :(

Astmaa sinäkin siis kerjäät.

Vierailija
79/85 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Mm. iso Arecapalmu kylpyhuoneen nurkassa, jossa se viihtyy erinomaisen hyvin. Pituutta yli 2 m ja leveyttä varmaan melkein kolme metriä. Orkideaa rakastan ja siksi minulla on niitä useita ja ne kaikki kukkivat lähes taukoamatta.

Vierailija
80/85 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veljen vaimo on jotenkin sokea kasveille. Siis jos sulla on aivan silmiesi edessä JOKA pöivä kasvi, niin miten on mahdollista ettei näe, kun kasvi alkaa painumaan että nytpä se tarvii vettä!? Oikeesti? Antaa sen vaan olla ihmettelee sitten 3kuukauden kuluttua että oho, ei se eläkään enää.

Vien sille aina tuliaisiksi jonkin viherkasvin, aika isojakin joskus, neuvon hoidon ja asia on tosiaan täysin selvää ja maailman yksinkertaisin.

Sitten saakin katsoa kun ne muutamassa kuukaudessa kituu pois.

Se ei VOI olla niin vaikeaa.

Se voi olla just noin vaikeaa. Älä enää kanna sille niitä rehuja kuolemaan. Tai jos on ihan pakko viedä, vie kaktus tai rahapuu.

Minulla taitaa olla ennätys 3 kk, minkä olen saanut pidettyä hengissä jonkun muun kasvin kuin kaktuksen tai rahapuun.