APUA! Työnantajani vaatii minua vaihtamaan vaatteet tupakoituani!
Ei kuulema voi "haista" tupakalta asiakkaiden parissa. Mitä ihmettä? Missä ovat ihmisoikeuteni???
N39
Kommentit (45)
Asiakaspalvelija, joka haisee tupakalta, koetaan luotaantyöntävältä ja, anteeksi nyt vain, pahanhajuiselta.
Tupakointi ei ole erityisen trendikästä nykyisin, tiedoksesi.
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan oikein ettæ vaatii, te tupakoitsijat haisette tosi ällölle.
Varmasti kielto on Haagin ihmisoikeussopimusten vastainen!!
ap
Mä ehdotan tätä omalle pomolle. Ja tukankin voisi pestä, on se tupakan katku vaan niin kauheaa!
Meillä on työasut ja jos haluat mennä tupakalle, on vaihdettava omat vaatteet päälle.
Voi kun jokapaikassa olisi tuo että tupakoinnin jälkeen vaatteet vaihtoon.
Eilen olisin tarvinnut taksia noin 12 kilsan matkalle mutta päätin kävellä kun taksi haisi vahvasti vanhalle viinalle.
Ihan oikein. Meilläkin on asiakaspalvelussa ohjeena esimiehelle, että työntekijää pitää huomauttaa jos henkilökohtaisen hygienian kanssa on puutteita ja/tai jos on haju- tai muita haittoja ympäristölle. Pätee myös tupakanhajuun. Itseäni ainakin oksettaa jos joku juuri tupakoinut tulee lähelle enkä ole edes astmaatikko tai hajuyliherkkä.
Miten vaatteiden vaihto polkee ihmisoikeuksiasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tupakointiko on ihmisoikeus?
Nykyään todella moni työpaikka on savuton. Hyvä niin. Voisit sinäkin lopettaa ap, jos tuo työnantajan vaatimus on sinulle liikaa!
Pipo päähän ja eri paita päälle tupakalla, sen jälkeen suuvettä ja käsienpesu. Sitten ehkä ei haise niin paljon.
Olen itse polttanut aikanani parin vuoden ajan ja vaikka itse savusta pidän nykyäänkin (joo olen pervo) niin tupakoijan ihoon ja vaatteisiin jäävä haju on aika paha juttu.
Perinteinen (tai no, nykyään jo vanhanaikainen) ratkaisu tilanteeseen on työvaatteiden päälle puettavan tupakkatakin ja fetsin yhdistelmä. Etenkin naisen käyttäminä varsin uniikki valinta!
https://vaatturitietokanta.files.wordpress.com/2017/08/mg_6632.jpg?w=615
Tähän on olemassa hyvin yksinkertainen ratkaisu. Et tupakoi työajalla. Jotain ihmisoikeuksiahan se varmasti Sun mielestä rikkoo, mutta työaika on työnantajan ostamaa aikaa. Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.
Nikotiinilaastari vaan kankkuun, minttupastilli suuhun ja hymyä huuleen.
Vapaa-ajallas voit sitten poltella niin paljon kun haluat, se ei kuulu pomolle mitenkään...
Ratkaisu: Pistät jonkun pilkkihaalarin ja suihkumyssyn päälle tupakoidessasi. Tai jonkun kokovartalosadepuvun. Näin haju ei tartu vaatteisiisi, hengitys ja kasvojen iho on toki asia erikseen joten edelleen todennäköisesti haiset oksettavalta.
Meillä saa käydä tauon puitteissa röökillä, mutta omissa vaatteissa ja suihkun kautta palatessa. MOT
Tupakka jota poltan, ei tosiaankaan ole mitään työmiehen tupakkaa vaan maistuu kirsikalta ja maksaa miltei 10 €/aski. Hyvät tuoksut jää asiakkaallekin!!
ap
Mun pomo vaatii, että purskuttelen suuvettä viinahörpyn jälkeen.
Mä en vaan voi, se ei tunnu kovinkaan kivalle.
Ei kai työehtosopimuksissa ole mainintaa tupakkatauoista? Ruokatauko ja virkistystauot(yleensä kahvitauko) on. Useimmat tupakoijat käyvät ylimääräisillä tauoilla polttaessaan. Voi olla senkin takia että työnantaja vaatii tuon hajuttomuuden, toki on myös niin että nykyisin harva polttaa joten se haju on useimpien mielestä vastenmielinen. Tämänkin takia olisi parempi valita työ jossa tupakointi on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Poljet ihmisoikeuksia estäessäsi muita hengittämästä [raikasta ilmaa].
Tämä on vähän hankala kysymys. Tauot ovat työntekijän omaa aikaa, mutta tupakanhaju kyllä tarttuu hengitykseen, hiuksiin sekä vaatteisiin, ja asiakkaat voivat pitää hajua inhottavana. Olen itsekin entinen tupakoija, ja vasta lopetettuani olen tajunnut, miten oksettava haju on muille.
Kerran meinasin huomauttaa asiasta kulmiani muotoilevalle kosmetologille. Työn luonteesta johtuen hänen naamansa oli lähellä nenääni, ja ilmeisesti hän oli käynyt tupakalla juuri ennen minun aikaani. En kuitenkaan sanonut mitään, sillä hän olisi voinut loukkaantua, ja entisenä polttajana tiedän, miten ärsyttävää on joutua jättämään taukosavut väliin. Ratkaisin asian niin, että en ole varannut hänelle aikaa toiste. Toivottavasti hän joko tajuaa lopettaa itse jossain vaiheessa tai löytää asiakkaita, joita haju ei häiritse.
Täysin aiheellinen vaatimus. Väärässä työssä olet jos tuosta alat nillittämään.