lisätyön tarjoaminen osa-aikaiselle
Pamin sivuilla (http://www.pam.fi/fi/tyo/tyosuhde/Sivut/Lisatyontarjoaminen.aspx) sanotaan selvästi, että työnantajan pitää tarjota osa-aikaselle työntekijälle lisätunteja aina 37,5 tuntiin asti, jos ylimääräisiä tunteja tulee. Koskeeko tämä myös sesonkiaikaa? Meillä työpaikassa ollut pomolla tapana palkata hiiskumatta kesätyölaiset, sitten vakkarit saa tässä vaiheessa vuotta itkua tihrustaa, kun kesäksi ei meinaa saada edes sitä 20h/vko. Toimiiko hän siis väärin?
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="14.02.2013 klo 11:24"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2013 klo 11:15"]Ymmärrän, että ajat takaa sitä, että työnantajalla olisi mahdollisimman hankala kesä. Mistä muuten keksit, että uusille työntekijöille ei maksettaisi yhtä paljon kuin vanhoille? Joskus työnantaja maksaa jopa enemmän, eikä sille voi työntekijä yhtään mitään.[/quote]
:D mitä ihmettä? olen opiskelija, ajan takaa sitä, että saan ne tunnit, jotka minulle lain mukaan kuuluvatkin. en saa siitä mitään iloa, että kellään olisi hankalaa.
uusille työntekijöille ei makseta saman verran palkkaa kuin vanhoille, sen tiedän ihan kaupan alan työehtosopimuksesta. ai että meille palkattaisiin joku osaamaton kassaneiti isommalla palkalla kuin joku, joka on ollut puljussa viisi vuotta?! älä naurata :D
oikein hankalaa kesää sinulle, varmasti saat sen aikaiseksi kun vaikutat olevan todella perse edellä puuhun -tyyppiä :)
[/quote]
Ihan muistutuksena: uusi ei välttämättä ole synonyymi osaamattomalle!
Miten vuosilomasi järjestetään, jos aiot olla kesän töissä? Vuosilomalaki kun edellyttää, että osa-aikaisellakin on lomansa.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2013 klo 11:24"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2013 klo 11:15"]Ymmärrän, että ajat takaa sitä, että työnantajalla olisi mahdollisimman hankala kesä. Mistä muuten keksit, että uusille työntekijöille ei maksettaisi yhtä paljon kuin vanhoille? Joskus työnantaja maksaa jopa enemmän, eikä sille voi työntekijä yhtään mitään.[/quote]
:D mitä ihmettä? olen opiskelija, ajan takaa sitä, että saan ne tunnit, jotka minulle lain mukaan kuuluvatkin. en saa siitä mitään iloa, että kellään olisi hankalaa.
uusille työntekijöille ei makseta saman verran palkkaa kuin vanhoille, sen tiedän ihan kaupan alan työehtosopimuksesta. ai että meille palkattaisiin joku osaamaton kassaneiti isommalla palkalla kuin joku, joka on ollut puljussa viisi vuotta?! älä naurata :D
oikein hankalaa kesää sinulle, varmasti saat sen aikaiseksi kun vaikutat olevan todella perse edellä puuhun -tyyppiä :)
[/quote]Nyt otat luottamusmiestä hihasta kiinni ja työantajan juttusille. Haluamasi tulee menemään läpi, ei epäilystäkään!
Lain mukaan "jos työnantaja tarvitsee lisää työntekijöitä hänen osa-aikatyötä tekeville työntekijöilleen sopiviin tehtäviin, työnantajan on tarjottava näitä töitä osa-aikatyöntekijöille 6 luvun 6 §:stä riippumatta". Työnantaja voi tarjota esimerkiksi pelkkiä iltoja ja jos sopimuksessa on, että käy vain aamuvuorot, niin tunteja ei tarjota.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2013 klo 11:25"]
Miten vuosilomasi järjestetään, jos aiot olla kesän töissä? Vuosilomalaki kun edellyttää, että osa-aikaisellakin on lomansa.
[/quote]
Ihan muistutuksena vain, 1. vuoden myyjä saa 1. vudoen myyjän palkkaa. 3. vuoden myyjä saa 3. vuoden myyjän palkkaa jne. palkan määrä kyllä korreloi jossain määrin työssäoloaikaa. joten lopeta jo se jankuttaminen, et saa mua servattua vaikka se näköjään onkin illan tavoitteesi :D ärsyttää tollaset pätijät, jotka ei oikeasti tiedä, mistä puhuu.
Kesälomakausi on toukokuusta syyskuuhun, joten eiköhän minunkin lomani sinne mahdu, vaikka paria uutta ei palkattaisi, jos olen lomani ulkopuolella käytettävissä enemmän. Sitä paitsi olen nyt tehnyt kesiä 20h sopparilla. jatkuvasti soittavat lisätöihin, joten oikea aika on lähempänä 30 h. tämä sitten poistetaan tasottumisjaksosta, joten olen tasottumisjakson lopulla työttömänä ja palkattomana. se on sitten vissiin mielestäsi tosi oikein ja reilua?
[quote author="Vierailija" time="14.02.2013 klo 11:33"]
Lain mukaan "jos työnantaja tarvitsee lisää työntekijöitä hänen osa-aikatyötä tekeville työntekijöilleen sopiviin tehtäviin, työnantajan on tarjottava näitä töitä osa-aikatyöntekijöille 6 luvun 6 §:stä riippumatta". Työnantaja voi tarjota esimerkiksi pelkkiä iltoja ja jos sopimuksessa on, että käy vain aamuvuorot, niin tunteja ei tarjota.
[/quote]
Ja missä vaiheessa on sanottu, että olen esittänyt työajalleni jotain rajoituksia? Oisko sulla muita hypoteettisia esteitä, jotta mulle ei voitaisi antaa lisätunteja, vaan täytyy palkata joku osaamaton 18-vuotias tekemään mun työt?
Ihanaa, saadaan muutkin mukaan taisteluun :) Täällähän on oikein kiukkuisen aikaansaava meninki! Minä siis voitin jo omani. Ahneiden työantajien juhlimiset loppuivat nyt, perkele!
[quote author="Vierailija" time="14.02.2013 klo 11:38"]
Ihanaa, saadaan muutkin mukaan taisteluun :) Täällähän on oikein kiukkuisen aikaansaava meninki! Minä siis voitin jo omani. Ahneiden työantajien juhlimiset loppuivat nyt, perkele!
[/quote]
Täällä on kuitenkin selvästi muutama työnantajapuolen edustaja keskustelussa mukana :D Olisipa niin helppoa, kun työntekijöiden ja työnantajien ei tarvitsisi olla vastapooleja. No, voisin vaikka irtisanoutua sitten syksyllä.. :D
Ainiin ja arvatkaa mikä parasta! Aion tapella itselleni tunteja, vaikka mulla on myöskin tarjolla paikka ihan toisessa firmassa. Sehän meniskin sitten kivasti, kun saisin nostettua tuntini esim 5h/vko -> 37,5 h/vko ja sitten vaihtaisinkin ihan kesän kynnyksellä vielä työpaikkaa :D
[quote author="Vierailija" time="14.02.2013 klo 11:42"]
Ainiin ja arvatkaa mikä parasta! Aion tapella itselleni tunteja, vaikka mulla on myöskin tarjolla paikka ihan toisessa firmassa. Sehän meniskin sitten kivasti, kun saisin nostettua tuntini esim 5h/vko -> 37,5 h/vko ja sitten vaihtaisinkin ihan kesän kynnyksellä vielä työpaikkaa :D
[/quote]Tietysti taistelet ne tunnit, ne on sun oikeus. Onnea ja menestystä :)
[quote author="Vierailija" time="14.02.2013 klo 11:35"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2013 klo 11:25"]
[/quote]
Ihan muistutuksena vain, 1. vuoden myyjä saa 1. vudoen myyjän palkkaa. 3. vuoden myyjä saa 3. vuoden myyjän palkkaa jne.
[/quote]
Näinpä kyllä, mutta poikkeuksena esim. kaupallisen koulutuksen (vaikka nyt merkonomi sitten) saa jo heti tullessaan kolmannen vuoden palkan, vaikka työkokemusta ei olisikaan aikaisemmin.
Aamu ja ilta vuoroja ei saa tehdä sama tyyppi. Lepoajat pakottavat palkkaamaan osa-aikaisia
[quote author="Vierailija" time="14.02.2013 klo 10:54"]
En ole itse pomo, mutta yksi ystäväni on myymäläpäällikkö. Hän kertoi, että jotkut hänen työtekijöistään valittavat ensiksi, että kun ei ole tunteja ja sitten kun niitä tarjotaan enemmän niin ei sovi. Ja sitten on ihan kusessa, kun ei ole palkannut lisää työvoimaa.
[/quote]
Tähän on olemassa erittäin yksinkertainen ratkaisu: tehdään loma- ja työvuorolistat ajoissa. Tarjotaan kokoaikaisille täysiä tunteja kesäksi vaikka tammikuussanja tehdään työvuorot myös. Ne joille se kelpaa, saavat ne ja lopuille otetaan ulkopuoliset.
Vuosilomalaissa on selvästi sanottu, mihin aikaan vuosilomaa pitää ja saa pitää. On muistaakseni toukokuusta syyskuuhun, eli ei todellakaan jokaiselle kuulu heinäkuussa koko lomaa. Osan vuosilomasta saa pitää vaikka jouluna.
Kesää on tässä maassa noin kolme kuukautta, ja kyllä siinä ajassa osa-aikainenkin ehtisi tehdä 2 kuukautta täysiä tunteja ja pitää lomaa kokonaisen kuukauden. Tai tehdä täysiä tunteja enemmänkin, jos pitäisi osan vuosilomastaan talvella.
Reiluudesta tässä ei ole kyse vaan laista. Eräiden alojen työntekijöiksi vaan valikoituu jostakin syystä niin nöyriä naisia, että ei tule mieleenkään vaatia laillisia oikeuksia.
Miten mulla on jotenkin vaikea kuvitella esimerkiksi paperitehtaalle samanlaista osa-aikaisten pomputtamista kuin kauppaan ja sairaalaan?
[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 01:40"]
Aamu ja ilta vuoroja ei saa tehdä sama tyyppi. Lepoajat pakottavat palkkaamaan osa-aikaisia
[/quote]
Hetkinen ... minkä alan TES sanoo näin?
Kyllä vaan ihan sama henkilö tekee sekä aamu- että iltavuoroja esimerkiksi maatalouslomittajana. Erikseen tuli vielä muistutus, että pitää olla vähintään 12 tunnin lepoaika vuorokaudessa. Ei ole paljon, jos lomittaja menee aamulypsylle klo 6-11, välillä on päivällä vapaata ja sitten taas iltalypsylle klo 15-18, jos kotimatkaa on noin 100 km. On muuten aika tavallista isoilla lomitusalueilla.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2013 klo 11:22"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2013 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2013 klo 11:15"]Ymmärrän, että ajat takaa sitä, että työnantajalla olisi mahdollisimman hankala kesä.[/quote]Ja se on sitten työnantajan ongelma, ei työntekijän. Työntekijän kesä se vasta hankala on jos ei saa töitä edes sopparinsa vertaa > ei palkkaa. Ai niin, mutta sitähän te ahneet työantajat haluasittekin!
[/quote]
Ahneet? Jonkun siellä on oltava ne työt tekemässä ja laki yksinkertaisesti kieltää kesälomalaisen vaatimisen työpaikalle töihin. Ihan turha osa-aikaisen ruikuttaa, että ei ole tunteja,kun sille osa-aikaiselle joka tapauksessa tulee esim 4 vko kesäloma. Ei ne pidä osa-aikaista lomaa ja tee osa-aikaisesti tunteja täyteen samaan aikaan.
[/quote]Jos mä olenkin neljä vko lomalla, olen loput kesästä käytettävissä 37,5h/vko ja silti työantaja yrittää palkkata uuden ja antaa mulle lomani ulkopuolella 20h/vko tunteja. Siis huom! Yritykseksi jäi.