Neljän tähden illallinen - raskaana oleva joi viinejä?
Katsoiko joku muu Neljän tähden illallista tänään? Se raskaana oleva ex-malli joi siinä viinejä ihan pokkana. Tai ainakin juomat hupenivat laseista ja ne olivat saman värisiä kuin muilla ruokailijoilla...
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Pieni määrä ei ole vaarallista , esim 12 tai 16 cl viiniä illallisen kanssa tai olut /siideri saunan jälkeen. Ranskassa naiset usein kaatavat hiukan viiniä lasiin ja loput kivennäisvettä jos ovat siis raskaana. Ennen vanhaan naisella saatettiin myös tarjota konjakkia tai viskiä , kun tuli supistuksia.
Terv. Th
Oletko oikeasti th? Tulisi tietää, että ei ole tiedossa miten pienikin määrä voi vaikuttaa sikiöön. Ilmankos nykyään on paljon adhd:ta ja muita vastaavia ihmisillä, kun liian moni ottaa muutamia raskaana ollessaan. Yhteyttä voi olla allergiaan tai mihin tahansa. Lääketiede ei tiedä vieläkään kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholittomia tuotteita on paljon ja niitä voi tilata myös tekemättä siitä minkäänlaista numeroa.
Tullessa Osmon luokse muut ihmettelivät juovatko he alkoholitonta kuoharia, koska raskaana oleva Ninja joi samasta pullosta. Ninja vastasi, että ei pari lasia haittaa raskaana ollessa, tämmönen tietoinfo kaikille. Vaikuttaa siltä, että Ninja on juonut useita annoksia viikossa, kun noin huolettomasti vetää. Meillä on yhteisiä tuttuja ja kyseinen henkilö on aina ollut ärsyttävä ja asioista tietämätön.
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten? Alkoholin vaikutusta ihmissikiöön ei ole tutkittu ymmärrettävistä syistä. Jos alkoholi olisi oikeasti haitallista sikiölle niin puolet ranskalaisista olisi kehareita.
Entä sitten vaikkei olisikaan? Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö alkoholi voisi olla haitallista sikiölle. Mitään en voida sulkea pois 100% Miksi pitäisi ottaa riski noin ison asian kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Pieni määrä ei ole vaarallista , esim 12 tai 16 cl viiniä illallisen kanssa tai olut /siideri saunan jälkeen. Ranskassa naiset usein kaatavat hiukan viiniä lasiin ja loput kivennäisvettä jos ovat siis raskaana. Ennen vanhaan naisella saatettiin myös tarjota konjakkia tai viskiä , kun tuli supistuksia.
Terv. Th
Et oo tosissasi! Eikai sä omille potilaillesi sano noin? Ihan järkyttävää. Olisi kiva tietää, missä työskentelet. Siis mä järkytyin tästä todella kovasti. Meinasin pyörtyä, kun luin tän sun kommentin.
Niin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terv. ThOletko oikeasti th? Tulisi tietää, että ei ole tiedossa miten pienikin määrä voi vaikuttaa sikiöön. Ilmankos nykyään on paljon adhd:ta ja muita vastaavia ihmisillä, kun liian moni ottaa muutamia raskaana ollessaan. Yhteyttä voi olla allergiaan tai mihin tahansa. Lääketiede ei tiedä vieläkään kaikkea.
Minäkin järkytyin tästä. En käsitä, miten joku voi neuvoa noin. Huhuh! Eihän kukaan voi vannoa, ettei alkoholi vahingoita sikiötä. Mä toivon todella, hän kirjoitti provon. Todella surullinen olo tuli tuosta kommentista :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terv. ThMinäkin olen th ja myös virallisten suomalaisten ohjeistusten mukaan alkoholin suhteen pidetään raskauden aikana nollatoleranssi. Toivottavasti et neuvo asiakkaitasi väärin!
T: aloittaja
Hyvä, kun korjasit tämän! Todella hieno juttu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terv. ThMinäkin olen th ja myös virallisten suomalaisten ohjeistusten mukaan alkoholin suhteen pidetään raskauden aikana nollatoleranssi. Toivottavasti et neuvo asiakkaitasi väärin!
Tämä ei pidä paikkansa. Kotikaljassa on joku 0,5-2 prosenttia ja voi sitäkin juoda.
Vierailija kirjoitti:
Yksikin lasi viiniä on liikaa. Tästä on hiljattain julkaistu tutkimuksia.
T.Toinen lääkäri.
Laita ihmeessä linkkiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei pidä paikkansa. Kotikaljassa on joku 0,5-2 prosenttia ja voi sitäkin juoda.
Miksi jaat täällä väärää tietoa? Ymmärrätkö, että tämä on iso juttu. Alkoholia ei nautita raskauden aikana pisaraakaan piste. Lopeta väärän tiedon jakaminen !
Vierailija kirjoitti:
Terv. Th
Alkoholin todellisia haittoja aletaan vasta ymmärtää. Esim. vaikutus syöpäriskeihin on huomattavasti suurempi kuin ollaan alkujaan oletettu. Kehittyvä sikiö on äärimmäisen altis erilaisille häiriötekijöille, joilla voi olla kauaskantoisia vaikutuksia.
Suoraan sanoen: en usko, että pari viinilasillista raskauden aikana aiheuttaa merkittävää haittaa. Kuitenkin, tuolla asenteella varustettu ihminen juo todennäköisesti monta kertaa sen pari viinilasillistaan yhdeksässä kuukaudessa. Nollalinja olisi paras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, ettei ollu alkoholitonta? Kyllä mun viini näytti samalta ku muiden vaikkei ollu alkoholia...
Mitä se on (rypälemehua kenties?) ja mistä ostat sitä?
Saa ruokakaupoista
Mä join alkoholittomia viinejä, siidereitä ja oluita koko raskausajan. Ei eronnut normijuomista näöllisesti eikä monikaan maullisesti. Joihinkin tykästyin niin, että olen jatkanut alkotonta linjaa niin, että en juo alkoholillisia juomia enää ollenkaan, vaan edelleen. Mistäs tiedätte oliko juomat alkottomia?
Vierailija kirjoitti:
Mä join alkoholittomia viinejä, siidereitä ja oluita koko raskausajan. Ei eronnut normijuomista näöllisesti eikä monikaan maullisesti. Joihinkin tykästyin niin, että olen jatkanut alkotonta linjaa niin, että en juo alkoholillisia juomia enää ollenkaan, vaan edelleen. Mistäs tiedätte oliko juomat alkottomia?
Jäi keskeltä yksi lause kesken, vaan edelleen juon noita alkottomia.
Autossa joi lasillisen kuoharia, mutta illallisella lasissa oli jotain colaa. Ei ollut yhtään samanväristä kuin muiden laseissa, vaan ihan tummanruskeaa. Katso vaikka jakso uudelleen.
Ottamatta muuhun kantaa, niin ihan todellakin on parasta olla täysin raitis raskaana. Ei kannata juoda lasillistakaan. Todennäköisesti yksi yksittäinen annos ei haittaa, mutta mitään turvallisen käytön rajaa ei ole pystytty määrittämään. Sikiön alkoholipitoisuus on sama tai joskus jopa korkeampi kuin äidin, joka alkoholia nauttii, ja alkoholi puolestaan on keskushermostoon vaikuttava myrkky. Itse join vielä viikon 4 alussa yhden pienen lasillisen, kun en tiennyt olevani raskaana. Sen jälkeen en ole juonut yhtään. Olisi tosiaan ollut parempi lopettaa juominen jo raskautta suunnitellessa. Tämä selvisi minulle vasta myöhemmin. Elinten kehityshän alkaa varsin aikaisin.
http://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaanhoitopalvelut/teratologinen-tieto…
https://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=dlk00943
N30 rv 39+3
Vierailija kirjoitti:
Terv. Th
Kerropa, että missä työskentelet? Ei voi sanoa muuta kuin, että oivoi ja huhuh!
Mistä alapeukut? Mitä vikaa alkottomissa viineissä, siidereissä ja oluissa on? Satun tykkäämään noista mauista ja alkoholittomia juon edelleen, juhlissa pyydän aina alkottoman viinin ja saunan jälkeen juon alkottoman oluen. Terassilla pidän alkottomasta siideristä, limpparit kun ei maistu ja joskus on kivaa käydä kavereiden kanssa jossain, alkoholin alaisena ollut viimeksi ennen raskautta eli 6 vuotta sitten.
Ai meinaat että oikein halutaan saada se mielikuva, että raskaana oleva joisi alkoholia?
Kyllä se Ninja sitäpaitsi siellä ihan itse sanoi että hän voi alkoholia lasillisen juoda raskaanakin.
Kohta nähdäänkin mikä on tämän päivän jaksossa meno.