Autokoulun kustantamisesta
No, nyt on sitten hieman puolison kanssa sukset ristissä rahankäytön suhteen.
Olen sitä mieltä, että meidän pitäisi kustantaa molempien lasten autokoulu ja se nyt tässä tilanteessa tarkoittaisi hieman tinkimistä lomamatkoista tai muusta sellaisesta. Puoliso ei ole valmis tinkimään yhteisistä menoista, eikä omista menoista tinkiminen pelkästään riitä.
Ihan vaan mielenkiinnosta, kuinka tärkeä autokoulu on kotona asuvalle nuorelle muissa perheissä? Jos hänellä ei ole itsellä mahdollisuus osallistua kuluihin.
(Meillä toisella olisi, mutta toisella ei. Siksi olisin valmis maksamaan sen molemmille, ihan vaan perhesovun säilyttämiseksi, mutta nähtävästi se ei ihan onnistunut...)
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ovat ihan arvovalintoja. Ajokortti ei ole mikään välttämättömyys, jos kaupungissa asutaan, mutta kyllähän se helpottaa elämää. Yksi vaihtoehto on suorittaa autokoulu vähän myöhemmin ja säästää siihen pidemmällä aikavälillä. Mielestäni vanhemman hyvyydestä tai huonoudesta ei kerro mitään se, maksetaanko nuorelle korttia vai ei, ihan rahatilanteesta riippumatta, koska perheissä on niin kovin eri prioriteetit.
Sekin on hyvä huomata, että nuorella tulisi heti kortin suorittamisen jälkeen olla mahdollista käyttää autoa mahdollisimman paljon, jotta ajovarmuus syntyy. Jos ette pysty hänelle lainaamaan autoa säännöllisesti tai hän ei pysty omaa hankkimaan, kortin suorittaminen voi olla ihan turhaa. Taito unohtuu ja ajaminen loppuu.
Onneksi vahempani maksoivat ajokortin, vaikka asumme kaupungissa. Lähdin lukion jälkeen lukemaan sellaista alaa, jossa on ajokortista hyötyä. Sain heti kesätöitä alalta ja tuli ajettua todella paljon silloin. Ilman ajokorttia en olisi voinut niitä töitä tehdä.
Niin tilanteita on erilaisia. Sen kortin voi kuitenkin suorittaa vaikka lukion jälkeenkin.
Olen tuo jolle vastasit ja meillä on suunnitteilla maksaa kyllä kortit lapsillemme, jos talous mitenkään sen sallii. Mutta se, että tehdäänkö se heti 18v vai esim sitten, kun nuori pystyy hankkimaan itselleen auton, täytyy sitten miettiä tilanteen mukaan.
Me vanhemmat maksettiin kaikki. Ei asuta Suomessa ja täällä ei ole luvallista opettaa itse. Oli itsestäänselvyys, että maksetaan mutta toki tuo on myös varallisuuskysymys ja on hyvin ymmärrettävää, että moni nuori joutuu maksamaan itse puolet.
Mukulat tietysti kesä- ym. töihin jos vanhemmilla ei ole rahaa.
Mä maksoin kaksi. Mopoauton ja varsinaisen autokoulun. Ja yh:na vieläpä yksin. Että pistäkääpä paremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä maksoin kaksi. Mopoauton ja varsinaisen autokoulun. Ja yh:na vieläpä yksin. Että pistäkääpä paremmaksi.
Mihin mitalin voi lähettää?
Vanhempien kuuluu kustantaa. Ajokortti on niitä elämää varten sijoituksia, joilla voi vähän tasoittaa lapsensa tietä omilleen. Eri asia sitten tietenkin jos lapsi saa kotoa lähtiessään esim. osakesalkun, jolla kattaa kulujaan työssäkäynnin lisäksi. Silloin tietenkin omilla rahoilla ajokortin maksaminen on aiheellista.
Kyllä nämä asiat oppii myöhemminkin. Vanhempani maksoivat kuluni koko opiskeluajan ja silti olen oppinut rahan arvon ja miten työllä saa rahaa. Ja muutenkin tällaiset asiat voi opettaa ilman kittuuttamista.