Autokoulun kustantamisesta
No, nyt on sitten hieman puolison kanssa sukset ristissä rahankäytön suhteen.
Olen sitä mieltä, että meidän pitäisi kustantaa molempien lasten autokoulu ja se nyt tässä tilanteessa tarkoittaisi hieman tinkimistä lomamatkoista tai muusta sellaisesta. Puoliso ei ole valmis tinkimään yhteisistä menoista, eikä omista menoista tinkiminen pelkästään riitä.
Ihan vaan mielenkiinnosta, kuinka tärkeä autokoulu on kotona asuvalle nuorelle muissa perheissä? Jos hänellä ei ole itsellä mahdollisuus osallistua kuluihin.
(Meillä toisella olisi, mutta toisella ei. Siksi olisin valmis maksamaan sen molemmille, ihan vaan perhesovun säilyttämiseksi, mutta nähtävästi se ei ihan onnistunut...)
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Meillä kotona vanhemmat maksoi ajokortit. Isä opetti itse opetusluvalla minut ja sisareni. Mulla on vasta pienet lapset mutta ollaan alettu jo säästää rahaa mopo- ja ajokorttia varten. Eihän nämä mitenkään yllätyksenä tule ja jos lapsi ei koe sitä sitten tarpeellisena kun on ajankohtaista niin voidaan käyttää rahat johonkin muuhun.
Meillä kans ollaan alettu säästämään. Toinen vasta 3v. Ja toinen syntyy pian, joten ajokortti ei ole nyt vielä ajankohtainen. Molempien lasten tilille kuitenkin kuussa menee n. 400e ja saavat sit päättää mihin sen sijoittavat :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä teinin pitäisi osallistua kustannuksiin jollain summalla, niin hän arvostaisi sitä enemmän ja oppisi, että työllä saa rahaa, jolla saa tärkeitä asioita hankittua.
Mistä alaikäinen teini saa rahaa? Lukio on täyspäiväistä työtä ja jos ei saa kesätöitä, mistä rahat? Kaikilla ei ole raha syytäviä isovanhempia ja muita sukulaisia.
Nurmikonleikkuuta, asioilla käymistä, mainosten jakoa, ikkunan pesua, siivousta, lastenhoitoa...
Monet ovat valmiita maksamaan palveluista. Lisäksi talvisin lumitöitä ja hiekoitusta. Ai niin, joillekin lukio on täysipäiväistä työtä. Itse ehdin kyllä. Mopokortti ja mopoauto hankittu omilla rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä teinin pitäisi osallistua kustannuksiin jollain summalla, niin hän arvostaisi sitä enemmän ja oppisi, että työllä saa rahaa, jolla saa tärkeitä asioita hankittua.
Mistä alaikäinen teini saa rahaa? Lukio on täyspäiväistä työtä ja jos ei saa kesätöitä, mistä rahat? Kaikilla ei ole raha syytäviä isovanhempia ja muita sukulaisia.
Nurmikonleikkuuta, asioilla käymistä, mainosten jakoa, ikkunan pesua, siivousta, lastenhoitoa...
Monet ovat valmiita maksamaan palveluista. Lisäksi talvisin lumitöitä ja hiekoitusta. Ai niin, joillekin lukio on täysipäiväistä työtä. Itse ehdin kyllä. Mopokortti ja mopoauto hankittu omilla rahoilla.
Onnea vaan jos olet asunut sellaisella paikkakunnalla, josta näitäkään töitä on saanut. Minulle on maksettu ajokortti ja luonnollisesti sen maksan myös lapselleni. Koulu on tärkeämpää kuin nurmikonleikkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulle on kutina anuksessa, jos/kun lukio on "täysipäiväistä työtä"? Esim.oman esikoiseni lukion aloitusesitteessä ihan mainittiin erikseen, että lukio ei ihan kevyttä enää ole vaan kysyy aikaa ja vaivaa ja siihen tulisi suhtautua oikealla tavalla eikä nuoren kuormittaa itseään lisäksi vielä muulla työllä ja jos niin tekee niin hyvin maltilla ja varmistaen riittävän levon, rentoutumisen, unen ym saannin määrän. Ja vanhempienkin tulisi tämä ymmärtää.
Meillä lukion 2.lk päivät joka jaksossa useana päivänä viikossa koulumatka mukaan lukien klo7.15-17.30, toki on myös lyhyempiä 4-5h päiviä. Teinin oma valinta ja päätös jota ei ole kertaakaan muuten valittanut, päinvastoin. Ehkä olisi tehnyt toisenlaisen päätöksen lukiovalintansa suhteen, jos joutuisi töitäkin vieläkin erikseen tekemään, mutta tiesi, että opiskelu ja lukio on nyt hänen työtänsä ja me vanhemmat siinä ja siihen kannustamme myös.
Niitä muita töitä ehtii kyllä tekemään ja pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika pikkuhiluja tuollaisista hommista kertyy, saa kyllä rehkiä hullun lailla jos pitäisi maksaa edes 10% kortista. Ei tuollaisiin hommiin kukaan halua palkata kuin pimeästi ja minipalkalla.
Itse asuin pikkukaupungissa ja vanhempani kustansivat ajokortin kolmelle lapselleen (olen keskimmäinen). Joku kaveri, joka oli yksinhuoltajan lapsi, hankki lukion oheen työpaikan, jotta sai kortin ja autonkin sitten hommattua.
Omat lapset saivat valita, vaikka nykyään pääkaupunkiseudulla asutaankin, haluavatko autokouluun vain isänsä opettamaksi. Molemmat halusivat isän opetukseen, vaikka autokoulusta olisivat saaneet "pappa betalar" C-kortinkin.
Minä pienituloinen yh en pystynyt ajokortteja lapsille maksamaan eikä lasten isää kiinnostanut minkään vertaa, ei myöskään varakkaita vanhempiani.
Toinen lapsi maksoi korttinsa omilla kesätyörahoillaan, toinen ei katsonut ajokorttia tarpeelliseksi. On kyllä käynyt töissä ja sai ajokortin verran yo-lahjarahojakin mutta halusi käyttää rahat muihin asioihin.
Harmittaa etten pystynyt ajokortteja maksamaan mutta kun rahaa ei ole niin ei sitten ole.
Tässä vaikuttaa ihan valtavasti se, asutteko maalla vai kaupungissa.
Kaupungissa, jossa pääsee hyvin julkisilla paikasta toiseen, ei kortti ole niin tärkeä. Maalla se kortti alkaa olla jo todella tärkeä ihan perusarjessa. Jos siis lapsi ei lähde (hyvien julkisten yhteyksien) kaupunkiin jatkamaan opintoja.
Ei minulla ole varaa lapselle koskaan hankkia ajokorttia. Ajaa sen sitten joskus aikuisena, jos rahaa kertyy ja kiinnostusta löytyy.
Ei ajokortti ole pakollinen, ilmankin voi elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet ovat valmiita maksamaan palveluista. Lisäksi talvisin lumitöitä ja hiekoitusta. Ai niin, joillekin lukio on täysipäiväistä työtä. Itse ehdin kyllä. Mopokortti ja mopoauto hankittu omilla rahoilla.Onnea vaan jos olet asunut sellaisella paikkakunnalla, josta näitäkään töitä on saanut. Minulle on maksettu ajokortti ja luonnollisesti sen maksan myös lapselleni. Koulu on tärkeämpää kuin nurmikonleikkuu.
Kiitos. Ei työtä tullut kukaan kotiin tarjoamaan. Vanhempani ovat hyvin pienipalkkaisia, siksi hankin itse rahani. En ole koulussa kesäisin. Kysyitkö, että mistä alaikäinen saa rahaa? Vaikka koulunkäynti onkin tärkeämpää kuin nurmikonleikkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet ovat valmiita maksamaan palveluista. Lisäksi talvisin lumitöitä ja hiekoitusta. Ai niin, joillekin lukio on täysipäiväistä työtä. Itse ehdin kyllä. Mopokortti ja mopoauto hankittu omilla rahoilla.Miksi sinulle on kutina anuksessa, jos/kun lukio on "täysipäiväistä työtä"? Esim.oman esikoiseni lukion aloitusesitteessä ihan mainittiin erikseen, että lukio ei ihan kevyttä enää ole vaan kysyy aikaa ja vaivaa ja siihen tulisi suhtautua oikealla tavalla eikä nuoren kuormittaa itseään lisäksi vielä muulla työllä ja jos niin tekee niin hyvin maltilla ja varmistaen riittävän levon, rentoutumisen, unen ym saannin määrän. Ja vanhempienkin tulisi tämä ymmärtää.
Meillä lukion 2.lk päivät joka jaksossa useana päivänä viikossa koulumatka mukaan lukien klo7.15-17.30, toki on myös lyhyempiä 4-5h päiviä. Teinin oma valinta ja päätös jota ei ole kertaakaan muuten valittanut, päinvastoin. Ehkä olisi tehnyt toisenlaisen päätöksen lukiovalintansa suhteen, jos joutuisi töitäkin vieläkin erikseen tekemään, mutta tiesi, että opiskelu ja lukio on nyt hänen työtänsä ja me vanhemmat siinä ja siihen kannustamme myös.
Niitä muita töitä ehtii kyllä tekemään ja pitkään.
Ei minulle ole, eikä kutinaakaan. Vaikka suoritan kaksoistutkintoa. En joudu tekemään työtä. Teen, koska haluan rahaa jo nyt. Vanhemmillani sitä ei ole ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet ovat valmiita maksamaan palveluista. Lisäksi talvisin lumitöitä ja hiekoitusta. Ai niin, joillekin lukio on täysipäiväistä työtä. Itse ehdin kyllä. Mopokortti ja mopoauto hankittu omilla rahoilla.Aika pikkuhiluja tuollaisista hommista kertyy, saa kyllä rehkiä hullun lailla jos pitäisi maksaa edes 10% kortista. Ei tuollaisiin hommiin kukaan halua palkata kuin pimeästi ja minipalkalla.
Ihan hyvin on rahaa tullut. Mainostenjako on kyllä kieltämättä surkeasti palkattua. Sitä en enää viitsi tehdä, mutta joskus on bensarahoja silläkin tienattu.
Lukion yhteydessä sai hyötyä kurssin muodossa. En kysynyt ex mieheltä apua ja ei tarvinnut tinkiä omasta elintasosta. Yh.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kotona vanhemmat maksoi ajokortit. Isä opetti itse opetusluvalla minut ja sisareni. Mulla on vasta pienet lapset mutta ollaan alettu jo säästää rahaa mopo- ja ajokorttia varten. Eihän nämä mitenkään yllätyksenä tule ja jos lapsi ei koe sitä sitten tarpeellisena kun on ajankohtaista niin voidaan käyttää rahat johonkin muuhun.
Ota huomioon jos lapsesi menee lukioon. Kirjat ja kunnon läppäri. Wanhat ja penkkarit.
Itse kustannan ajokortit kaikille kolmelle lapselleni, vaikka asumme Helsingissä. Kortittomuus kuitenkin rajoittaa turhaan työnhakua ja muuta elämistä. Opetamme varmaan opetusluvalla.
Minusta vanhempien pitää ajokortti kustantaa, jos se suinkin on taloudellisesti mahdollista. On itsekästä ja lyhytnäköistä priorisoida lomamatkoja nuorelle tärkeän investoinnin kustannuksella. Jos rahasta on tiukkaa, kannattaa kilpailuttaa autokoulut ja etsiä perheen ulkopuolista opetuslupaopettajaa (naapuri, sukulainen tms). Opettaako jonkun kaverin isä/äiti oman lapsensa opetusluvalla? Pienellä korvauksella voisi ehkä päästä mukaan samaan opetukseen. Tai jos itse hankkii opetusluvan voi samalla opettaa myös lapsen ystäviä pientä korvausta vastaan.
Sitten seuraavaksi kustannatte sen auton? No mun iskä kustansi serkunkin autokoulun, kun voitti veikkauksessa. Kelpas tän juoppoenon rahat heille.
Nämä ovat ihan arvovalintoja. Ajokortti ei ole mikään välttämättömyys, jos kaupungissa asutaan, mutta kyllähän se helpottaa elämää. Yksi vaihtoehto on suorittaa autokoulu vähän myöhemmin ja säästää siihen pidemmällä aikavälillä. Mielestäni vanhemman hyvyydestä tai huonoudesta ei kerro mitään se, maksetaanko nuorelle korttia vai ei, ihan rahatilanteesta riippumatta, koska perheissä on niin kovin eri prioriteetit.
Sekin on hyvä huomata, että nuorella tulisi heti kortin suorittamisen jälkeen olla mahdollista käyttää autoa mahdollisimman paljon, jotta ajovarmuus syntyy. Jos ette pysty hänelle lainaamaan autoa säännöllisesti tai hän ei pysty omaa hankkimaan, kortin suorittaminen voi olla ihan turhaa. Taito unohtuu ja ajaminen loppuu.
Omasta mielestä jos on mahdollisuus säästää vähän ylimääräisistä menoista, niin silloin säästetään ja maksetaan lapselle se ajokortti. Kuitenkin se isolle osalle ihmisistä tulee vastaan, etenkin jos ei asu Helsingin keskustassa, niin tietenkin haluan mahdollistaa lapselleni helpomman elämän sitten kun asuu omillaan. Kuitenkin kun (omat) lapset menevät opiskelemaan, sitä rahanmenoa on muutenkin ihan riittävästi, ettei ajokortin hankkiminen käy mielessäkään hetkeen, joten onhan se yksi stressinaiheuttaja vähemmän. Itselle ei yksikään lomamatka ole niin tärkeä kuin se, että omat lapset saavat hyvät lähtökohdat elämälle.
Toki sitten täysin eri asia, jos eletään kädestä suuhun, eli rahaa riittää vain pakolliseen. Silloin ei auta muuta kuin joustaa ja jos lapsi jossain vaiheessa yksin asuessaan haluaa ajokortin ajaa, osallistuisin sitten mahdollisuuksien mukaan kustannuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Nämä ovat ihan arvovalintoja. Ajokortti ei ole mikään välttämättömyys, jos kaupungissa asutaan, mutta kyllähän se helpottaa elämää. Yksi vaihtoehto on suorittaa autokoulu vähän myöhemmin ja säästää siihen pidemmällä aikavälillä. Mielestäni vanhemman hyvyydestä tai huonoudesta ei kerro mitään se, maksetaanko nuorelle korttia vai ei, ihan rahatilanteesta riippumatta, koska perheissä on niin kovin eri prioriteetit.
Sekin on hyvä huomata, että nuorella tulisi heti kortin suorittamisen jälkeen olla mahdollista käyttää autoa mahdollisimman paljon, jotta ajovarmuus syntyy. Jos ette pysty hänelle lainaamaan autoa säännöllisesti tai hän ei pysty omaa hankkimaan, kortin suorittaminen voi olla ihan turhaa. Taito unohtuu ja ajaminen loppuu.
Onneksi vahempani maksoivat ajokortin, vaikka asumme kaupungissa. Lähdin lukion jälkeen lukemaan sellaista alaa, jossa on ajokortista hyötyä. Sain heti kesätöitä alalta ja tuli ajettua todella paljon silloin. Ilman ajokorttia en olisi voinut niitä töitä tehdä.
Eli autokoulun saa käydä vasta kun on se 18v mittarissa, ei esim.vaikka 3-6kk ennen 18v päivää?