Rotukissan omistajat; Miten ja mistä olette onnistuneet kissanne ostamaan?
Haluaisimme tietyn rotuisen kissan ja olemme valmiita maksamaan siitä pyydetyn summan, mutta useiden yhteydenottojen ja pitkän etsinnän jälkeen ei vain onnistu. Monet kasvattajat eivät edes vaivaudu vastaamaan. Olemme tavallinen perhe, jolla on kissanhoitokokemusta ja joka huolehtisi kissasta hyvin. Nyt on alkanut tuntua, että rotukissapiirit taitavat olla Suomessa kovin sisäänpäin lämpiävät. Onko näin? Ja jos on, onko mitään tehtävissä?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Rotukissan hankintaan kannattaa ensimmäisessä yhteydenotossa suhtautua vähän kuin työhakemuksen tekemiseen. Eli siihen kannattaa panostaa, jos oikeasti haluaa kissan (tai työn). Ota selvää kasvattajasta, ota selvää rodusta ja sen tarpeista (tila, seura, liikunta), ja tuo viestissäsi esille, että olet selvittänyt rodun tarpeet, olet huomioinut ne tai voit ne huomioida siinä vaiheessa, kun kissa taloon tulee. Kerro, miksi päädyit kysymään kyseiseltä kasvattajalta (siis muukin kuin että hänellä juuri sattui olemaan pentuja, kun hankinta tuli mieleen), ja miksi juuri kyseinen rotu sopisi sinulle/teille ja sinä/te kyseiselle rodulle, miten olet huomoinut kissan tulon taloudellisesti, hoidon tarpeelliisesti (esim. matkojen ajan) jne. Suomessa rotukissapiirit ovat pienet, ja etenkin suosituilla roduilla pennut varataan käytännössä heti ja niistä on kova kilpailu, joten jos kissan tosiaan haluaa, pitää pitää huoli että erottuu muista viestin lähettäjistä positiivisessa mielessä.
tämä ilmiö on johanut siihen, että pitkällisen ja tarkan hakukirjeen kirjoittajat ovat yleensä niitä, jotka kaunistelevat sellaisia asioita, joita ei pitäisi kaunistella ja näin sitten annetaan koiria, kissoja ja työpaikkoja ihmisille, jotka eivät sitten kuitenkaan kykene hoitamaan vastuutaan. Itse kannatan mallia, jossa myyntipäätös tehdään vasta ihmisten tapaamisen jälkeen ja mahdollisesti ja mielellään myös kotikäynnin jälkeen.
Olet hyvä esimerkki suomalaisesta vinksahtaneisuudesta. Pidä vain ihan vapaasti minua parempana ihmisenä, sinun valintasi, ei minun.