Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Menestyvätkö lautapelikahvilat muka oikeasti? Kuka niissä muka käy?

Vierailija
26.02.2019 |

Kuka pelaa enää tänä herran vuonna lautapelejä, kun lähes kaikki pelit saa digitaalisena, ja vielä monessa eri muodossa?

Ihmettelen vaan, että keskustankin alueen vuokrilla, miten tuollaisen saa kannattamaan?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lautapelejä? Siis afrikan tähteä mitä lapset pelaa vai warhammereita ja vastaavia missä pitää jo osata käyttää aivoja

Vierailija
22/42 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lautapelejä? Siis afrikan tähteä mitä lapset pelaa vai warhammereita ja vastaavia missä pitää jo osata käyttää aivoja

Ei lastenpelejä vaan harrastajien pelejä. Meillä on kovassa käytössä jo mainittu 7 wonders, Arkham Horror, Village, Settlers of Catan, Pandemia, Port Royal, Carcassone on ilmeisesti aika suosittu, samoin Dominion.

Meillä oikeastaan kaikki tutut n. 30 vuotiaat pelaa enemmän tai vähemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopiston kahvilassa näytti olevan pinoittain lautapelejä. 🙄

Ihan kävi kateeksi, ei nimittäin ollut 80-luvulla.

Vierailija
24/42 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina inhonnut lautapelejä. Ikää on päälle 50v. Muistan ne pakkopullapelit jouluisin sukulaisissa, kun oli hienoa viettää aikaa pelaten lautapelejä perheenä. Oikeastaan kukaan ei niitä kauheasti halunnut pelata, mutta suvussa oli aina joku, joka halusi esittää joulua määrätyn kaavan mukaan. Iloista yhteistä aikaa ja lautapelejä. 

Mieluummin olisin vetäytynyt lukemaan kirjoja rauhassa.

Lasten kanssa pelasin ne pakolliset pelit, mitkä nyt ruukataan pelata. Sen jälkeen en ole lautapeleihin koskenut. Edelleen luen mieluummin.

Mutta uskon, että tuollainen kahvila on oiva ajatus niille, jotka pitävät peleistä ja haluavat saada sosiaalisia kontakteja yhteisen harrastuksen parissa. Itse en vain tunne oikeastaan ketään, joka pelaa lautapelejä enää aikuisena. Ei edes ne tuntemani 30 vuotiaat pariskunnat. Minulle on vain sattunut tällainen tuttavapiiri.

Lautapelit ovat nykyään aika erilaisia kuin ne mitä olet (todennäköisesti) pelannut joskus aikoinaan, harva aikuinen jostain Monopolista, Afrikan tähdetä tms. jakaa innostuakann.

Vierailija
25/42 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lastenpelejä vaan harrastajien pelejä. Meillä on kovassa käytössä jo mainittu 7 wonders, Arkham Horror, Village, Settlers of Catan, Pandemia, Port Royal, Carcassone on ilmeisesti aika suosittu, samoin Dominion.

Meillä oikeastaan kaikki tutut n. 30 vuotiaat pelaa enemmän tai vähemmän.

Sama, kaikki pelaa. Mun mies on itse asiassa ainoa tuntemani henkilö, joka ei pelaa eikä ole koskaan pelannut. Outo tyyppi! 

Ja joo onhan pubeissakin lautapelejä, mutta siellä on myös meteliä ja juoppoja, eikä tasan tarkkaan ole mitään Arkham Horroria tarjolla. Ei niissä pelikahviloissa mitään väsynyttä Aliasta väännetä. 

Vierailija
26/42 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei toimisi, baareissa ja pubeissakin on lautapeli-iltoja niin miksei kahviloissakin? Jos känniääliöt osaa pelata Aliasta sulassa sovussa niin osaa cafelattehipsteritkin.

Vierailija
27/42 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yksinäinen ihminen, suoraan sanottuna minulla ei ole yhtäkään ystävää tai edes hyvän päivän tuttua. Voinko mennä tuollaiseen kahvilaan ja kysyä saako liittyä peliin, vai onko noissa aina jotkut valmiit kaveriporukat pelaamassa?

Ainakin Tampereen kahvilalla on oma Facebook-ryhmä (Boardgames & chill) jossa kaikki lautapeleistä kiinnostuneet voivat hakea peliseuraa. 

Vierailija
28/42 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen parikymppinen joka pelaa sekä tietokonepelejä että lautapelejä. Ne eivät ole toisiaan poissulkeva asia, vaan ennemminkin tukevat toisiaan. Vaihtelua.

Vierailija
29/42 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moderneista lautapeleistä tietämättömille helposti lähestyttäviä, hyviä pelejä joista kannattaa aloittaa lautapeleihin tutustuminen: 7 Wonders, Alhambra, Augustus, Azul, Bang!, Blue Lagoon, Carcassonne, Castles of Mad King Ludwig, Catan, Century Spice Road, Citadels, Codenames, Coloretto, Diamant, For Sale, Hanabi, Lords of Waterdeep, Love Letter, Majesty: For the Realm, Mallorca, Menolippu, The Resistance,  Sagrada, Small World, Splendor, Stone Age, Tokaido.

Kannattaa etsiä näitä kirjastojen valikoimista. Nykyään aika monilla kirjastoilla on hyvät lautapelivalikoimat. Lautapelit.fi:stä tai Verkkokauppa.comista voi myös löytyä järkihinnoilla.

Vierailija
30/42 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt vain Tampereella ja pelaamme pe/la parin viikon välein. Ainakin noina päivinä on porukkaa paljon ja pöytävaraus on tehtävä paljon aikaisemmin, jos pelaamaan haluaa mahtua. Kannattavuudesta en toki tarkemmin tiedä.

Lautapelit ovat loistavaa viihdettä porukassa ja ikää meillä on ~35.

Mitä te pelaatte?

Viime aikoina mm. Terraforming mars ja Through the ages: a story of civilization.

Vierailija
31/42 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitapas huijata jossain digitaalisessa monopolissa. Minun lempitouhujani on perinteisessä monopolissa varastella vaivihkaa seteleitä.

Vierailija
32/42 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Kampin lautapelikaupassa on paljon asiakkaita. Itse ostin tällä kertaa kaksi peliä. On muitakin pelejä kuin Monopoli.

Vierailija
33/42 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
34/42 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon joskus kaveriporukalla käynyt siinä Tampereen Tavernassa. Mukava paikka. Siellä voi ihan hyvin käydä myös muuten vaan syömässä ja juomassa. Aloittelijoille sopivaa pelattavaa on paljon ja henkilökunta antaa mielellään suosituksia peleistä joita kannattaa kokeilla. Jos on hiljaisempaa, saattaa joku henkilökunnasta jopa opettaa jonkun pelin säännöt kun kauniisti pyytää.

Tavernalla on luettelo niiden peleistä netissä ja googlettamalla löytyy melkein minkä tahansa pelin säännöt, niin niitä voi opetella kotonakin jo etukäteen. 

Vierailija
35/42 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan kahvilat tuottaa, jos pöydät on varattu peliporukalle kolmeksi tunniksi ja ostavat vain kahvin tai limpparin. Ei siinä kovin tuottoa tule.

Vierailija
36/42 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hitto!!!!!

Mäki haluun! Ois ollu käyttöö sinkkuna kun kukaan muu ei innostunut pelaamaan, joten ois vaan menny kahvilaan pelailemaan!

Oon 24v ja mies 30v. Rakastetaan pelejä, oli ne sitten minkälaisia vaan!

Vierailija
37/42 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan se on vähän kuin ikäänkuin toinen olohuone. En tiedä miksi matkailu avartaa tai huonekalujen paikkojen vaihtaminen muuttaa mielenmaisemaa.

Vierailija
38/42 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksä pelaa tutustuakseen uusiin ihmisiin.

Vierailija
39/42 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mieheni vetää usein lautapeli-iltoja, ollaan kolmekymppinen pariskunta ja samasta ikäluokasta reilu kymmenen kaveria käy pelaamassa, vaihtelevin kokoonpanoin. 

Ei me mitään Afrikan tähteä siellä pelata. ;) Hieman vaativampia juttuja yleensä, pelit kestävät tuntikausia ja ovat usein englanniksi. Illanvietot enimmäkseen päihteettömiä tästä syystä, joskus toki otetaan rennommin jonkun Cards against humanityn kanssa tms. 

Ps. Kummankaan kotona ei ole pelattu juuri lautapelejä vanhempien kanssa, eli se siitä teoriasta.

Vierailija
40/42 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma mieheni vetää usein lautapeli-iltoja, ollaan kolmekymppinen pariskunta ja samasta ikäluokasta reilu kymmenen kaveria käy pelaamassa, vaihtelevin kokoonpanoin. 

Ei me mitään Afrikan tähteä siellä pelata. ;) Hieman vaativampia juttuja yleensä, pelit kestävät tuntikausia ja ovat usein englanniksi. Illanvietot enimmäkseen päihteettömiä tästä syystä, joskus toki otetaan rennommin jonkun Cards against humanityn kanssa tms. 

Ps. Kummankaan kotona ei ole pelattu juuri lautapelejä vanhempien kanssa, eli se siitä teoriasta.

No niin ja se olennainen jäi tietenkin puuttumaan. :D Eli!

Kävimme kerran tutustumassa lautapelikahvilaan naapurikunnassa mutta yritys kariutui omalta osaltani siihen, että vanha stereotypia nörttien hienhajusta piti paikkansa. Mies meni rohkeasti sisälle, totesi että ketään ei saa kaveriksi puhumaan tai pelaamaan -> ulos. 

Nykyinen porukka, jolla pelataan, on sekoitus työkavereita ja kaverin kavereita.