Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Menestyvätkö lautapelikahvilat muka oikeasti? Kuka niissä muka käy?

Vierailija
26.02.2019 |

Kuka pelaa enää tänä herran vuonna lautapelejä, kun lähes kaikki pelit saa digitaalisena, ja vielä monessa eri muodossa?

Ihmettelen vaan, että keskustankin alueen vuokrilla, miten tuollaisen saa kannattamaan?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää itseasiassa kiinnostaa, koska aikaisemmin suunnittelin tällaisen avaavani, ei vaan riittänyt uskallus eikä löytynyt sopivia liiketiloja.

Onko ne "aidosti kannattavia", vai pyörivätkö lähinnä uskollisten kantisten ansiosta?

Vierailija
2/42 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tipahtanut kyydistä pahasti - nykylautapelit ovat todella suosittuja nuorien/nuorehkojen ihmisten keskuudessa.

Ehkä juuri kaiken muun digitaalisuus ajaa tällaisten pelien äärelle? Joka tapauksessa hauskaa hommaa ja toivon lautapelikahviloille pitkää menestystä. Hyvin niillä näyttää menevän esim. täällä Tampereella kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjatkin saa digitaalisena, mutta silti luen ennemmin vanhanaikaista paperista kirjaa.

Mahdan olla hirveä muinaisjäännös.

Vierailija
4/42 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kahviloiden menestyksestä, mutta lautapelaaminen tuntuu olevan suosittua minun ikäluokassani, sanotaan 25-35v. Täällä pikkukaupungissa pyörii useampi eri lautapeliseura/kerho/mikälie, joka oppilaitoksessa on kerho. Monet pelaavat lisäksi jonkun kotona pienellä kaveriporukalla. Rahaa laitetaan peleihin monta sataa euroa vuodessa.

Vierailija
5/42 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään nuoret pelaa tosi paljon lautapelejä. Mun mielestä se on vaan ihan älyttömän hyvä asia, että eivät ole kännyköissä/tietokoneissa kiinni pelaamassa mitään pelejä, vaan tapaavat oikeasti ja käyttävät mielikuvitustaan siihen peliin.

Me ollaan pudottu kyydistä: Ei ne mitään perusmonopolyja pelaa, vaan jotain ihan eri pelejä, joista en (et) koskaan ole kuullutkaan. :D

Vierailija
6/42 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt vain Tampereella ja pelaamme pe/la parin viikon välein. Ainakin noina päivinä on porukkaa paljon ja pöytävaraus on tehtävä paljon aikaisemmin, jos pelaamaan haluaa mahtua. Kannattavuudesta en toki tarkemmin tiedä.

Lautapelit ovat loistavaa viihdettä porukassa ja ikää meillä on ~35.

Vierailija
7/42 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksinäinen ihminen, suoraan sanottuna minulla ei ole yhtäkään ystävää tai edes hyvän päivän tuttua. Voinko mennä tuollaiseen kahvilaan ja kysyä saako liittyä peliin, vai onko noissa aina jotkut valmiit kaveriporukat pelaamassa?

Vierailija
8/42 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lautapeli tai kirjakahvila ym missä olisi mahdollisuus tavata ihmisiä/uusia, ja on helppo kynnys myös yksin mennä, olis hyviä!

Vierailija
9/42 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pelaa lautapelejä, mutta silti pystyn ymmärtämään että monelle yksinäiselle tuollaiset paikat voi olla loistava juttu saada sosiaalisuutta elämäänsä. Kaikki kun ei viihdy baareissa istumassa, joten on hyvä että on paikkoja joissa voi selvinpäinkin olla ihmisten kanssa tekemisissä. Useimmat meistä on ainakin jossain määrin sosiaalisia eläimiä, eikä mobiilipelin pelaaminen oikein täytä sosiaalista tarvetta vaikka voikin olla itsessään viiihdyttävää.

Vierailija
10/42 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kommentoija on oikeassa, lautapelit on nykyään erittäin suosittua ajanvietettä varsinkin tietyissä ikäluokissa. Aloittajalle tekisi hyvää käydä vilkaisemassa millaisia pelit on nykyään, jos omassa muistissa vaikeusaste on lajia Kimble

Vierailija
11/42 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Tuossa se on vieressä lautapelikahvila ja hyvin niillä näkyy menevän. Usein on tupa täynnä. Aloittaja mainitsi digipelit. Tokihan moni pelaa jonkun laitteen ääressä, mutta se on ihan eri asia istua pöydän ympärillä kavereiden kanssa. Mukavaa sosiaalista toimintaa jota ei voi ruudun ääressä oikein kokea.

Vierailija
12/42 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se pelikahvila niillä peleillä elä, useimmissa sen lautapelin saa käyttöönsä ilmaiseksi. Kahvila on tuloksen teon kannalta samanlainen kuin kaikki muutkin kahvilat ja myy elääkseen kahvilatuotteita.

Vierailija
13/42 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajanviete kodin ulkopuolella on kysyttyä, ihmisillä ei enää ole kaupungeissa suuria olohuoneita joissa kestitä vieraita ja muutenkin halutaan ulos tuulettumaan. tästä on nouusut sitten kaikenmaailman pakohuonepelit ja lautapelikahvilat. helposta ajanvietteestä ollaan valmiita maksamaan. Vähän sama asia on kuin karaoken laulaminen baarissa keski-ikäisille, ikinä itse sitä ymmärtänyt mutta kyllä näyttää vaan niitäkin mestoja riittävän

Vierailija
14/42 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt vain Tampereella ja pelaamme pe/la parin viikon välein. Ainakin noina päivinä on porukkaa paljon ja pöytävaraus on tehtävä paljon aikaisemmin, jos pelaamaan haluaa mahtua. Kannattavuudesta en toki tarkemmin tiedä.

Lautapelit ovat loistavaa viihdettä porukassa ja ikää meillä on ~35.

Mitä te pelaatte?

Vierailija
15/42 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina inhonnut lautapelejä. Ikää on päälle 50v. Muistan ne pakkopullapelit jouluisin sukulaisissa, kun oli hienoa viettää aikaa pelaten lautapelejä perheenä. Oikeastaan kukaan ei niitä kauheasti halunnut pelata, mutta suvussa oli aina joku, joka halusi esittää joulua määrätyn kaavan mukaan. Iloista yhteistä aikaa ja lautapelejä. 

Mieluummin olisin vetäytynyt lukemaan kirjoja rauhassa.

Lasten kanssa pelasin ne pakolliset pelit, mitkä nyt ruukataan pelata. Sen jälkeen en ole lautapeleihin koskenut. Edelleen luen mieluummin.

Mutta uskon, että tuollainen kahvila on oiva ajatus niille, jotka pitävät peleistä ja haluavat saada sosiaalisia kontakteja yhteisen harrastuksen parissa. Itse en vain tunne oikeastaan ketään, joka pelaa lautapelejä enää aikuisena. Ei edes ne tuntemani 30 vuotiaat pariskunnat. Minulle on vain sattunut tällainen tuttavapiiri.

Vierailija
16/42 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, miksi ihmiset käyvät kahviloissa ja tapaavat muita ihmisiä kuin voisivat vain kyhjöttää kotona ja jutella whatsappin kautta.

Ihan vain vinkkinä, lautapelit elävät tällä hetkellä 2000-luvun kulta-aikaa.

Vierailija
17/42 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yksinäinen ihminen, suoraan sanottuna minulla ei ole yhtäkään ystävää tai edes hyvän päivän tuttua. Voinko mennä tuollaiseen kahvilaan ja kysyä saako liittyä peliin, vai onko noissa aina jotkut valmiit kaveriporukat pelaamassa?

Yleensä niihin varataan pöydät kaveriporukan kesken, mutta monella kahvilalla on viikottain peluutusiltoja, joihin voi mennä yksin, joista muodostuu porukka tai esim. uuden pelin opetusiltoja. Kannattaa käydä tsekkaamassa oman paikkakuntasi kahvilan tapahtumat.

Vierailija
18/42 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lautapelejä on melkein joka pubissakin.

Vierailija
19/42 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät tietysti tykkää kaikesta, mutta laaduttomat pakkopulla pelit lapsuudessa ovat varma tapa tappaa vähäinenkin kiinnostus pöytäpeleihin. Esim. Iänikuinen monopoli on järkyttävä eikä sitä ole viihdepeliksi alunperin suunniteltukaan vaan sen tarkoitus oli havainnollistaa kapitalismia: kuinka pienestä on kiinni vyöry jossa rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät. Peli vain jatkuu ja jatkuu, vaikka voittajasta ei ole epäselvyyttä.

Nykyisin on saatavilla hyviä pelejä eri tilanteisiin ja kokoonpanoihin. Esim. 7 wonders on mukava isollakin porukalla, koska peliaika ei riipu pelaajamäärästä: kaikilla on vuoro yhtäaikaa. Osassa korostuu taktikointi ja osa on enemmän tuuria mukana.

Itsekin siis kuulun porukkaan, joka pelaa lauta- ja korttipelejä oikein mielellään. Mutta vain laadukkaita! Surkean pelimekaniikan hirvitykset eivät saa toista mahdollisuutta.

Vierailija
20/42 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ottaisimme sut mukaan ilomielin, jos pelissä vain  suinkin olisi tilaa esim. pelaajarajan vuoksi. Mene kysymään ehdottomasti, luulen että lautispelailijat ovat yleensäkin aika avarakatseista porukkaa.