Äidit ja isät! Minkäkaista elämäsi olisi nyt jos et olisikaan saanut lapsia?
Minulla on kolme lasta. Elämä ilman lapsia olisi varmasti hyvinkin erilaista.
Asuisin suurkaupungissa. Minulla olisi korkeampi ammattitutkinto. Olisin koiran omistaja.
Kommentit (53)
Olisin tällä hetkellä töissä ja nukkuisin yöt paremmin. Lapsemme on vauva, joten olen nyt äitiyslomalla. Muuta se ei ole juurikaan muuttanut. Edelleen samat harrastukset ja ystävät. No, metsään en pääse lenkille.
Kävisin töissä.. joisin liikaa ja varmaan tupakoisin yhä. Tuskin olisin enää lasteni isän kanssa ja asuisin eri kaupungissa vuokralla, nyt omakotitalossa. Olisin lihavampi ja söisin enemmän roskaruokaa. Varmaan kuluttaisin enemmän shoppailuun ja ulkonäköön 🤔 olisin levoton ja tyytymätön elämääni mutten tietäisi mitä siitä puuttuu, joku tarkoitus.
Ilman lapsia ihmisestä tulee itsekkäämpi ja tietävämpi kaikesta. Ilman parisuhteessa elävät vielä pahempia. Teoriassa kun kaikki on niin helppoa... No, mutta itse halusin aina lapsia ja olen tyytyväinen omaan elämääni kahden lapsen ja koiran kanssa. Mieskin on, mutta uskon miehen joskus kaipaavan juuri sellaista työ-harrastukset-kaverit -elämää, jossa voisi "toteuttaa itseään" miettimättä muita. Kai nämä on luonnekysymyksiä. Itse arvostan perhettä paljon ja se on itselleni maailman tärkein asia. Seuraavaksi tulee terveys ja sitten työ.
En ymmärrä, miksi ihmiset hankkivat lapsia ja sitten valittavat elämästään niiden kanssa. Kiva varmasti lapselle tuntea olevansa virhe vanhemmilleen. Kyllä sellaisen vaistoaa, onko oikeasti tykätty/haluttu. Sääliksi käy lapsia.
Kyllä ainakin naispuolisena yksityisyrittäjänä olen joutunut tätä paljon miettimään, kaksi peräkkäistä äitiyslomaa on ollut myrkkyä yritystoiminnalle ja asiakkaita on kadonnut. Oman ammattitaidon kanssa on saanut taistella hirveässä digitalisaatiossa että pysyy kärryillä ja vauva tississä kiinni taipua vaikka mihin tilanteisiin tietokoneen äärelle. Kyllähän se paljolti on tilanteita hankaloittanut. Toisen lapsen syntymä oli peloissani kuolinisku yritykselleni, mutta olen siitä läpi rämpinyt ja nyt kun nuorimmainenkin on yli kolmevuotias alan täältä raunioilta rakentaa taas uudelleen kaikkea.
Lapset vievät vaan sitä energiaa. Ilman lapsia olisin varmasti paremmassa fyysisessä kunnossa kun voisi urheilla sillon kun huvittaa. Matkustelisin enemmän varmaan työn puolesta mielenkiintoisiin kohteisiin. Näyttäisin nätimmältä ja pukeutuisin paremmin kun olisi aikaa keskittyä ulkonäköön. Katsoisin lempisarjojani telkkarista. Nukkuisin viikonloppuisin kauan. Fiilistelisin enemmän asioita. Pysähtyisin pienten asioiden äärelle elämässä ja haaveilisin enemmän. Juhlisin enemmän ja nauttisin miesten huomiosta. Vieläkin sitä saan niin ilman lapsia varmaan vieläkin enemmän.
Toisaalta, olen kokenut jo tuon kaiken ennen lapsia koska sain esikoiseni suht kypsällä iällä 31-vuotiaana. Kaikki juhlat ja matkat on siis jo kertaalleen läpikäyty ihan täysillä. Ilman lapsia olisin varmasti katkeroitunut lapsettomuuteeni. Tuntisin huonommuutta siitä, etten onnistunut saamaan perhettä. Kadehtisin toisten elämää. Olisin itsetunnoltani heikompi, lapset ovat tuoneet siihen jotain jännää ”taustavoimaa” jota en kokenut ennen äitiyttä. Lapset olivat kuitenkin suuri unelmani, vaikka en tiennyt mitään perhe-elämän väsyttävistä puolista ennenkuin sitä halusin.
Näillä mennään. Siunattu, kiitollinen ja onnellinen. Ainakin joistakin asioista välillä ja hyvin monesti joka päivä jostakin pienestä asiasta. Helppoa ei ole ollut tämä perhe-elämä, mutta olisiko se lie ilman sitäkään helppoa ollut vaikka niistä vapaista pitkistä viikonlopuista välillä kuumeisesti vieläkin haaveilee.
Äiti, 39.v, kaksi lasta ja koira
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssä käynti olisi mielekkäämpää eikä tuntuisi velvollisuudelta kuten nyt. Harrastaisin vuorotyön ohessa edelleen golfia. Parisuhteemme keskittyisi toisiimme eikä lapsiimme ja seksiä olisi useammin ja laadukkaammin kun ei tarvitse yhtäkkiä suorittaa kun paikka tulee.
En olisi usein väsynyt ja sitä kautta ärtynyt. Riitelisimme vähemmän tai emme ollenkaan. Riidat kumpuavat 90% lapsista.
Pää lepäisi jos olisi muuta ajateltavaa kuin työ ja lapset.
Tässä murto-osa noin nopealla aatoksella.
-Katuva Tuomas 37v, vaimo ja 3 lasta. Nekin vaimon painostuksesta.
Ap taas kertoo tarinoita omista toiveistaan. Koska ymmärrät lopettaa.
Nimenomaan toiveita.
Haaveita.
On vain katumus.
Oi miksi, oi miksi menin naaraan houkutuksiin ja lopulta kiristyksiin ja pakottamiseen?
Nyt on vain 15v enää tätä synkkää latua edessä...
Vierailija kirjoitti:
Jep, sunnuntai iltana alkaa näiltä viikonloppuisiltä pukkaamaan FB viestiä Pirkka tölkki pöydällä kuvalla höytettynä että kuka lähtis baariin, kun ei parat pe-la päässyt kun oli se erittäin raskas ja pakollinen pentu viikonloppu. Äkkiä paulautetaan pennut äidilleen. Säälittävää, näitä aikas paljon...... olisi jättänyt lisääntymättä, kun kaikeasta huokuu se ettei se kiinnosta pätkääkää vaikka on ihan ikiomia siitettyjä jälkeläisiä.
Voi kuinka moni tämmönen reppana on naisen taholta kiristetty, pakotettu.....tai suoranaisesti ehkäisyn lopettamalla kusetettu isöksi vasten tahtoaan?
Kuinkahan moni?
Onneksi tästäkin nykyään jo puhutaan.
Lapsen edun nimissä isyystestit pakollisiksi.
Alle 10v lapset vaativat perushoivaa vielä sen verran paljon, että rasittavuus todellakin rasittaa. Sitä vanhemmat muksut ainakin itselleni tuovat enemmänkin iloa, yhteisiä seikkailuja, keskustelua ja mielenkiintoa heidän kasvustaan. Toki näitä oli heidän ollessa pienempiäkin, mutta silloin se perushoiva jne, teki siitä enemmänkin rasittavaa.
Jos lapsia ei olisi, olisin varmaan edennyt urallani vaikka ja mihin. Tulin raskaaksi juuri, kun olin saanut stipendin ulkomaille järjestämään erästä tapahtumaa. Siihen tyssäsi mun ura. Joisin myös varmaan alkoholia, jota en nyt voi lainkaan käyttää, koska omaan alkkismaisia piirteitä, enkä osaa lopettaa yhteen tai kahteen.
Vierailija kirjoitti:
Asuisin suurkaupungissa. Minulla olisi korkeampi ammattitutkinto. Olisin koiran omistaja.
Ja syytät lapsiasi siitä, ettet ole viitsinyt unelmiasi toteuttaa? Ymmärsinkö nyt oikein.
Kysyy viiden lapsen ja miehen kanssa Lontoossa asuva tohtorikoulutettu äiti, perheessä on koira.
Minulla olisi luultavasti kokemusta työttömyydestä, nyt satuin jäämään äitiyslomalle juuri määräaikaisen päätyttyä ja hakemaan rauhassa töitä kotihoidon ohella. Olin muutenkin umpikujassa työpaikassa, josta en oikein nauttinut, mutta mietintätauko tulevaisuuden suhteen oli hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, sunnuntai iltana alkaa näiltä viikonloppuisiltä pukkaamaan FB viestiä Pirkka tölkki pöydällä kuvalla höytettynä että kuka lähtis baariin, kun ei parat pe-la päässyt kun oli se erittäin raskas ja pakollinen pentu viikonloppu. Äkkiä paulautetaan pennut äidilleen. Säälittävää, näitä aikas paljon...... olisi jättänyt lisääntymättä, kun kaikeasta huokuu se ettei se kiinnosta pätkääkää vaikka on ihan ikiomia siitettyjä jälkeläisiä.
Voi kuinka moni tämmönen reppana on naisen taholta kiristetty, pakotettu.....tai suoranaisesti ehkäisyn lopettamalla kusetettu isöksi vasten tahtoaan?
Kuinkahan moni?
On se surullista kuinka miehet eivät vielä tänäkään päivänä osaa pujottaa sitä kondomia elimeensä.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan olisin fyysisesti paremmassa kunnossa, työelämäni olisi mielekkäämpää, vähemmän velkaa ja kunnon parisuhde. Nyt 2 lasta ja keskiluokkainen perheidylli vetelee viimeisiään. Jos kesällä jo pääsisi vuoroviikkoelämään kiinni, ja polkemaan naapurin yh:ta
Alamittainen mies, kuka onneton on kanssasi lapsia tehnyt? 🤢🤮Toivottavasti vainosi saa vapautensa takaisin! Hänelle pitäisi maksaa valtion budjetista miljoona euroa pieneksi korvaukseksi, kun on erehtynyt paskan 💩kanssa suhteeseen. Toivottavasti lapset ovat perineet geeniensä äidiltään.
Olen joskus miettinyt että me olisimme varmaan eronneet ellei lapsia olisi. Mutta toisaalta minun väsymiseni johtui juuri siitä että pyöritin 3 pienen lapsen arkea lähes yksin miehen eläessä omaa elämäänsä.
Eli oikeasti ei voi tietää.
- Asuisin kerrostalossa, en paritalossa
- Rahaa olisi enemmän sekä käytössä että säästössä
- En tiedä olisinko enää mieheni kanssa, olemme aika erilaiset, mutta nyt vedetään yhtä köyttä perheenä
- Tekisin enemmän töitä
- Harrastaisin enemmän
- Juhlisin enemmän (en tosin tiedä jaksaisinko enää näin vanhana :D)
- Minulta puuttuisi yksi tärkeä ulottuvuus elämästä (perhe/lapset), haaveilisin niistä ja kadehtisin niitä, joilla sellaiset on
Jos meno olisi jatkunut samana, olisin ehkä jo kuollut viinaan. Tai ainakin romuttunut peruuttamattomasti. Olisi mt-ongelmia ja kroppa olisi renannut. Ehkä olisin jonkinasteisen juopon kanssa parisuhteessa, ehkä sinkku. Sinkkuna harrastaisin satunnaispanoja silloin tällöin, kerran pari vuodessa myös ulkomailla. Mulla olisi ideoita, mutta en pääsisi alkuun toteuttamisessa. Asuisin kantakaupungissa pikku luukussa, jossa en haluaisi oleskella. Siksi luuhaisin aina kuppiloissa melko jonninjoutavan työni ulkopuolella. Kirjoittelisin nettipalstoille vihaavani lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni?
On se surullista kuinka miehet eivät vielä tänäkään päivänä osaa pujottaa sitä kondomia elimeensä.
No katsos, kuten esimerkki tuossa yllä osoittaa, joillakin miehillä aivot sijaitsevat mikrokikkelissä, ja kun kiku on pienen pieni, aivot ovat nanopienet. Niin kehittynyt toiminta, kuin kondomin käyttö, ei onnistu. 🧐
Ilman lapsia olisi tylsää. Esim. Arkinen esimerkki. Nyt olen kipeänä nuhassa kotona. Kun lapset tulevat koulusta, saan kuuman mehun ja kuuman hunajan vuoteeseen. Ei tarvitse raahautua portaita hakemaan juomaa. Nuorimmainen tulee varmasti silittelemään ja kysymään vointia. He laittavat pyykit kaappiin. He voivat laittaa tekstarin isälle mitä helppoa mikrossa lämmitettävää syövät tänään. Minä saan levätä.
Tavallisena päivänä yksi mukavimmista asioista on lasteni kanssa keskustelu, lasten leikkien kuuntelu, lasten kavereiden kanssa jutustelu, illalla luetaan kirjaa yhdessä, katsotaan ehkäpä lempisarjaa, viikonloppuisin ulkoillaan, tehdään hyvää ruokaa, pelataan, luetaan, kyläillään. Koko perhe yhdessä tai erikseen. Lapset auttavat ruuan teossa, leipomisessa, siivoamisessa.
Ainoa ikävä velvollisuus on läksyjen tekoon patistaminen, kun lasta väsyttää meluisan koulupäivän jälkeen. Tosin tähänkin on keinot. Ns. Harrastusrumbaa on vain yksi ilta viikossa.
Tämän perhekeskeisyyden lisäksi on omaa aikaa harrastusten ja ystävien tapaamisen ja matkustelun muodossa.
Nyt tulin juuri reissusta perheen kanssa ja seuraava matka ystävien kanssa suunnitteilla.
Elämä on monipuolista ja antoisaa näin. Endometrioosin jälkeen arvostan todella korkealle, että sain ihanat lapseni. Riitoja ja kiistojaakin toki on, mutta se kuuluu elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja syytät lapsiasi siitä, ettet ole viitsinyt unelmiasi toteuttaa? Ymmärsinkö nyt oikein.
Kysyy viiden lapsen ja miehen kanssa Lontoossa asuva tohtorikoulutettu äiti, perheessä on koira.
Kaikki ei ole superMarjoja. Itsellänikin jäi kesken jatkokouluttautuminen työn ohessa itsestäni riippumattomista syistä, eli älä nyt tikahdu erinomaisuuteesi siellä Lontoossa, tulee pian pakistanin pojat ja antaa ullatusrakkautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni?
On surullista ettei mies voi vielä tänä päivänäkään luottaa ns. puolisoonsa ehkäisyasioissa?
Vaikea sanoa, jos ei enää ole pilsuilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyy viiden lapsen ja miehen kanssa Lontoossa asuva tohtorikoulutettu äiti, perheessä on koira.Kaikki ei ole superMarjoja. Itsellänikin jäi kesken jatkokouluttautuminen työn ohessa itsestäni riippumattomista syistä, eli älä nyt tikahdu erinomaisuuteesi siellä Lontoossa, tulee pian pakistanin pojat ja antaa ullatusrakkautta.
Kommenttisi on typerä, rasistinen, mauton ja osoittaa, että tyhmyyden takia jäi jatkokoulutukset.
Ehkäpä sinulla ei rahkeet todellakaan riitä. Osanotot.
Eri
Varmaan olisin fyysisesti paremmassa kunnossa, työelämäni olisi mielekkäämpää, vähemmän velkaa ja kunnon parisuhde. Nyt 2 lasta ja keskiluokkainen perheidylli vetelee viimeisiään. Jos kesällä jo pääsisi vuoroviikkoelämään kiinni, ja polkemaan naapurin yh:ta