Lääkärit sanovat nykyään usein kirjoittaessaan sairauslomaa, että "Tämä on vain suositus, voit mennä töihin
aiemmin, jos siltä tuntuu".
Menetkö töihin ennen sairausloman päättymistä, jos tunnet tervehtyneesi?
Kommentit (52)
Minulle lääkäri sanoi viimeksi sairauslomaa kirjoittaessaan, että laitetaanko toistaiseksi. Muutaman viikon päästä sain eläkepaperit postissa.
Täällä tulee hiukan huono fiilis, kun on itse joutunut olemaan useasti sairauslomalla. Palstalla on työn sankareita, jotka menevät paikalle vaikka pää kainalossa.
Sipilän kikytystä, varmaan antanut ohjeistusta lekureillekin.
Ihan täyttä puppua. Yritysten työntekijöilleen ottamissa vakuutuksissa määritellään, ettei työntekijä saa olla sairaslomalla töissä, tai muuten vakuutus ei päde. Minutkin on määrätty töistä takaisin kotiin, kun tulin töihin sairaslomalla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan täyttä puppua. Yritysten työntekijöilleen ottamissa vakuutuksissa määritellään, ettei työntekijä saa olla sairaslomalla töissä, tai muuten vakuutus ei päde. Minutkin on määrätty töistä takaisin kotiin, kun tulin töihin sairaslomalla.
Höpöhöpö. Vakuutuksissa nimenomaan ei ole tällaisia sääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, olen mennyt töihin takaisin heti kun kunto on sen sallinut. Sain kerran 10 päivää saikkua ja katsoin lääkäriä ihmeissäni, että onko se ihan tosissaan vatsataudin takia antamassa niin pitkän sairausloman. Totesin vain, että tuskinpa olen noin pitkään töistä pois. Menin töihin takaisin kolmen päivän päästä täysin työkykyisenä.
Voi, oletpa ollut reipas kun mennyt jo noin aikaisin töihin! Kyllä nyt oot saanut pomon tyytyväiseksi kun et käyttänyt sairauslomaa loppuun asti :) Eiköhän ne lääkärit määrää sairausloman ihan sen tarpeen mukaan miten ne parhaiten näkee.
Ei mulle ole sanottu. Sen sijaan Terveystalo myöntää 1-2 päivää sairaslomaa, vaikka ei raskaaseen fyysiseen työhön niin äkkiä toivu jos vaikka paha flunssa. Mutta saavatpahan taas rahaa kun joutuu tulemaan hakemaan jatkoa...
Jos ihmeesti tervehtyisin, tottakai palaisin töihin heti.
Meillä töissä sanottu että jos on lääkäri kirjoittanut sairasloman, ei voi tulla kesken töihin koska vakuutus ei korvaa jos sairas työntekijä joutuu työtapaturmaan.
Jos se oikeasti olisi suositus niin sitä saisi venyttää pidemmäksikin
Vierailija kirjoitti:
Ukko36 kirjoitti:
Meidän firmassa kun palaa sairaslomalta, saa sairaslomaltapaluurahana 50% sairasloma-ajan palkasta extrana.
Meidän firmasta annetaan kenkää jos saikuttelee usein.
Odotinkin, milloin entinen kokoomusnuori tulee tänne pelottelemaan potkuilla..
Vierailija kirjoitti:
Ai, ei mulle sanottu, kun käteen tuli työn aiheuttama rasitusvamma. Tosin mistään jatkosta ei sitten sanottu sanaakaan. Palasin töihin, kun sairausloma päättyi. mutta käsi on edelleen vähän kipeä kun sillä jotain tekee. Työni on erittäin fyysistä.
Ei se lääkärikään ole 100% tarkka ennustaja kuinka nopeasti aivan varmaan ja tarkalleen kokonaan se käsi on rasitusvammasta parantunut. Eri ihmiset vielä paranevat eri nopeudella tuollaisista riippuen geeneistä. Tuliko mieleen että vaikka jatkoista ei sanottukaan erikseen niin jos ei ole parantunut niin voi hakeutua tarvittaessa uudelleen vastaanotolle vai pitääkö lääkärin jokaiselle potilaalle aina rutiinimaisesti sanoa että palataan tarvittaessa asiaan jos et parane? No hyvä kun käsi on vain vähän enää kipeä eliolet työkykyinen, ja ellet olisi niin ethän sitten töissä tietysti kykenisi olemaankaan eli sinällään sama se vaikkei jatkoista mitään puhetta ollutkaan, pääasia että paranit lähes kokonaan jo ja kokonaan työkykyiseksi. Tulevaisuudessa varmaan kaikki fyysiset työt tehdään koneilla tai roboteilla, ei tähän varmaan mene kehittyneissä maissa kauaakaan kun tekniikka kehittyy ja halpenee. Tosin tietysti työnantajat ne fyysiset työt teettävät ihmisillä niin kauan kuin se on halvempaa kuin koneilla / roboteilla ja kunhan halukkaita tekijöitä löytyy riittävän pienellä palkalla jotta palkkaaminen kannattaa. Tulevaisuudessa varmaan ihmetellään että fyysisiä töitä on tehty lihasvoimin niinkin kauan kuin vielä 2010-2020 luvuilla, kun hevosilla teetettävistä töistä pystyttiin siirtymään traktoreihin ja autoihin jo 1950-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Joo, menin aikaisemmin töihin. Olin jo parempivointinen ja aika kävi kotona pitkäksi. Soitto pomolle ja hän toivotti tervetulleeksi.
Mitä ajattelit tehdä jäätyäsi eläkkeelle? Entä mitä teet lomalla? Menet töihin kun aika käy pitkäksi?
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä ole minulle sanonut.
Ai kun sinulle ei ole sanonut niin ei kenellekään ole sanonut. Sitä paitsi pitäisi itsekin saada mokoma asia selville ja onhan siitä aika-ajoin mediassakin ollut juttua että sairauslomalla voi mennä töihin jos siltä tuntuu jos ei työssä kykenekään olemaan niin voi lähteä sitten taas pois jatkamaan sairauslomaa.
Googlettamallakin asian voi selvittää jos ei muuten ole varma asiasta eli hakee googlella "voiko sairauslomalla mennä töihin".
Ei kaikki lääkärit jaksa jatkuvasti joka potilaalle jokaista asiaa erikseen selvittää ja selittää etenkään sellaista joka on jokaisen itsekin helposti selvitettävissä. Voihan sitä kysyä töistäkin vaikka henkilöstöosastolta tai muualta missä on asiantuntemus työehtoihin, työehtosopimuksiin ja niiden soveltamiseen ja sairausloma-asioihin yms.
Jos lääkäri hoitaa vaikka 20 potilasta päivässä niin jos selittää jokaiselle potilaalle joka vastaanotolla vaikka neljä asiaa mitä liittyy sairauslomaan, sähköiseen reseptiin liittyviin säädöksiin, lähetteisiin, tapaturmailmoituksiin yms. muuhun byrokratiaan kuin itse sairauksiin ja niiden hoitoon niin varmasti alkaa kyllästyttää selittää samat asiat parikymmentä kertaa päivässä ja jättää kaikki tuollaiset byrokraattiset ei-lääketieteelliset asiat potilaan itsensä selvitettäviksi. Tämä tehostaa lääkärin ajankäyttöä ja lisää aikaa hoitaa oikeasti lääkäriä vaativia asioita ja useampi potilas pääsee vastaanotolle.
Sanni16kerava kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla olen huomannut, että sairauslomat ovat varsin yleisiä, ja moni pyrkii jäämään töistä pois aina, kun mahdollista. Onkohan kyseessä perspektiiviharha vai onko saikuttelu tosiaan yleinen käytäntö?
Onko muita, jotka eivät koskaan ole olleet lääkärin määräämällä sairauslomalla? Olen ylipäätään 12 vuotta kestäneen työurani aikana ollut sairauslomalla ehkä viisi päivää, ja kaikki näistä ovat olleet yhden päivän omalla ilmoituksella hoituvia poissaoloja. Minulla on hyvin harvoin edes vatsatautia tai flunssaa, ja kun on, se osuu viikonlopulle tai lomalle.
Lääkäri ei määrää sairauslomalle, sehän on vain todistus diagnoosista ja mahdollinen suositus poissaolosta töistä.
Ei määrää, ei. se on vain todistus työkyvyttömyydestä ja oikeastaan KELA:lle todistus sairauspäivärahaa varten, KELA vaatii lääkärin toteaman työkyvyttömyyden jonka tulee lisäksi johtua sairaudesta eikä vaikka puolison kuolemasta tai muusta sellaisesta syystä joka ei ole sairaus, jotta on oikeutettu sairauspäivärahaan.
Osa työnantajista ei muuten hyväksy jos on todistus työkyvyttömyydestä lääkäriltä, jos todistuksessa on maininta siitä että työkyvyttömyys ei johdu sairaudesta vaan esim. elämäntilanteen hallintaan liittyvästä ongelmasta kuten nyt vaikka perheenjäsenen katoamisesta tai kuolemasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, olen mennyt töihin takaisin heti kun kunto on sen sallinut. Sain kerran 10 päivää saikkua ja katsoin lääkäriä ihmeissäni, että onko se ihan tosissaan vatsataudin takia antamassa niin pitkän sairausloman. Totesin vain, että tuskinpa olen noin pitkään töistä pois. Menin töihin takaisin kolmen päivän päästä täysin työkykyisenä.
Voi, oletpa ollut reipas kun mennyt jo noin aikaisin töihin! Kyllä nyt oot saanut pomon tyytyväiseksi kun et käyttänyt sairauslomaa loppuun asti :) Eiköhän ne lääkärit määrää sairausloman ihan sen tarpeen mukaan miten ne parhaiten näkee.
En ole yksityisellä töissä, vaan saan palkkani julkisista varoista. Eli myös sinä maksat osaltasi minun palkkani, mikäli teet töitä ja maksat veroja. Maksat siis myös minua sairauslomalla sijaistavan palkan sen minun sl-korvauksen lisäksi.
Olen siis ihan oikeasti reipas ja myös yhteiskunnallisesti ajatteleva ihminen kun menen töihin silloin kun työkyky on kunnossa. Säästö se on pienikin säästö.
Kun kaikessa muussa on jo tehostettu, niin nyt aletaan jo tehostamaan saikusta. Onhan tässä mennyt jo huomaamatta yöunet ja saatu 24h palkatonta työtä ympättyä mukaan.
Mun työt kasaantuu heti jos on pois, deadlinet kaatuu entistä pahemmin niskaan. En koe olevani työn sankari kun tuun heti töihin kun kunto yhtään antaa periks, muuten vaan hajois nuppi. Ja kestämätön tilanne on, tiedän, muutoksia oon tekemässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole yksityisellä töissä, vaan saan palkkani julkisista varoista. Eli myös sinä maksat osaltasi minun palkkani, mikäli teet töitä ja maksat veroja. Maksat siis myös minua sairauslomalla sijaistavan palkan sen minun sl-korvauksen lisäksi.
Olen siis ihan oikeasti reipas ja myös yhteiskunnallisesti ajatteleva ihminen kun menen töihin silloin kun työkyky on kunnossa. Säästö se on pienikin säästö.
Kaikki pitäisi yksityistää paitsi armeija ja poliisi yms. "väkivalta-alat" jotka täytyy olla virkatyönä tehtävää työtä kun näihin töihin sisältyy oikeus käyttää voimakeinoja ja puuttua ihmisten fyysiseen koskemattomuuteen eli työ vaatii oikeutta käydä tarvittaessa myös fyysisesti käsiksi, laittaa putkaan tai jopa käyttää ampuma-asetta toista ihmistä vastaan. Tai no tietysti myös muut työt joihin liittyy merkittävää julkista valtaa kuten nyt vaikka huostaanottopäätökset vaatii virkamiehen (tai virkanaisen). No palokunta on yksi myös.
Esim. lääkäripalvelut yksityistämällä säästettäisiin merkittävästi verorahoja kun lääkäreiden palkkoihin ei menisi enää. erorahoja laisinkaan jos kaikki lääkärit olisivat yksityislääkäreitä. Tai ambulanssit tai no nehän oikeastaan ovatkin jo. Tai koulut. Jne.
Yksityislääkärin palkkaa ei makseta verorahoista vaan sen maksaa potilas itse. Lisäksi yksityislääkäri tuottaa verotuloja maksaessaan voitostaan eli tuloistaan veroja kun julkinen lääkäri taas kuluttaa niitä verotuloja.