Nimettömät lastensuojeluilmoitukset pitäisi ehdottomasti KIELTÄÄ!
Miksikö?
Siksi, että perusteettomilla, nimettömillä ls-ilmoituksilla voi häiritä, tehdä kiusaa, ja tietenkin aiheuttaa turhaa pelkoa ja ahdistusta varsinkin lapsessa/lapsissa.
Olen joutunut lapsineni tällaisen kiusanteon kohteeksi ja tiedän myös pari muuta perhettä, joista on täysin perusteetta kuten meistäkin tehtailtu ilmoituksia, jotka kuormittavat paikkakunnasta riippuen jo ennestään ruuhkautunutta tuen arviointia, vai mitenkä se hieno termi nyt kuuluukaan?
Syy voi olla viha, kateus, kauna, mutta myös ilmeisesti se, ettei ihmisen ulkonäkö ja/tai perhemuoto miellytä, vaikka olisikin hyväkäytöksinen, lähes äänetön ja siististi pukeutunut/puettu.
Eräästäkin perheestä tehtiin vuoden aikana kuusi perusteetonta ilmoitusta, koska yh-äiti sattui asumaan hyvin uskonnollismielisen perheen naapurissa.
Naapurit pitivät äitiä ilmeisesti hyvin kevytkenkäisenä, kun on kahden lapsen yh eikä perheessa ole miestä.
Minua eivät naapurit ole sentään kiusanneet, vaan eräs nainen entisestä elämästäni.
.
.
.
Jos on aihetta tehdä ls-ilmoitus, pitää kyllä olla kanttia kertoa kuka sen tekee!!!!
Tiedän, että on todellista hätää, todellisia syitä, joihin eivät lukeudu esim. vanhemman vihreäksi värjätyt hiukset, gootti-pukeutuminen tai se, että lapsella on jalassaan puhtaat eripari sukat.
.
.
.
Mitä mieltä olet asiasta?
Kommentit (62)
Moni ei ymmärrä kuinka lastensuojelu aikaa käytetään turhaan näiden tutkimiseen. Jokainen ilmoitus tulisi tehdä omalla nimellä ja jos se on turha, oikeuteen vaan.
Eikä pitäisi. Joskus on ihan turvallisuuskysymys että tekee nimenomaan nimettömänä sen ilmoituksen.
Minun mielestä nimettömien ilmoitusten huomiotta jättämisen tekemiseksi vallitsevaksi toimintatavaksi on perustelua jo sillä, että nykyisessä systeemissä nimettömällä täysin aiheettomaksi todetullakin ilmoituksella on pysyvät seuraukse, asiasta jää.merkintä viranomaisten yhteisiin ja yhä keskitetympiin tietokantoihin joista virheellinen asia saattaa nousta esiin vaikka missä yhteyksissä vuosikausia jälkeenpäin. Toisin olisi jos merkinnät poistuisivat, kuten käy kaikissa muissa tapauksissa.
Parasta että niistä ei itse ärsyynny, niin ei niistä ole haittaa tai kiusaa muuta kun sossuparoille ja veronmaksajille. Käydään läpi onko totta ilmoituksessa olevat asiat sellaisena vai ei, valehteleeko ilmoittaja tai liioittelee kenties häiriköidäkseen. Ei huolta, ei niissä mennä nimettömän ilmoittajan mukaan. Jos alkaa olla useita, kannattaa yrittää laittaa rikostutkinta päälle, paitsi ei niitä ilmoja enää noteerata sen ensimmäisen pelleilyn jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Kaikista eniten ärsyttää ne jotka ynisee jostain vihkosesta lukemaansa "aiheettomia lastensuojeluilmoituksia ei ole" mantraa. Kyllä niitä on, ja aiheettomia ilmoituksia täytyy reilusti kutsua sillä nimellä. Myös kiusallaan tehtyjä ilmoituksia on, ja aiheettomia ilmoituksia jotka on tehty kuitenkin oikein perustein.
On olemassa tyhmiä kysymyksiä kuten perusteettomia lastensuojeluilmoituksiakin.
Mitä ovat oikein perustein tehdyt aiheettomat ls-ilmoitukset? Luullunko perusteella tehdyt?
Muutaman vuoden päässä naapurissa sitten rais ka taan lasta ja kukaan ei uskalla ilmoittaa koska tietää että tulisi puukosta.
Vierailija kirjoitti:
Miksikö?
Siksi, että perusteettomilla, nimettömillä ls-ilmoituksilla voi häiritä, tehdä kiusaa, ja tietenkin aiheuttaa turhaa pelkoa ja ahdistusta varsinkin lapsessa/lapsissa.
Olen joutunut lapsineni tällaisen kiusanteon kohteeksi ja tiedän myös pari muuta perhettä, joista on täysin perusteetta kuten meistäkin tehtailtu ilmoituksia, jotka kuormittavat paikkakunnasta riippuen jo ennestään ruuhkautunutta tuen arviointia, vai mitenkä se hieno termi nyt kuuluukaan?
Syy voi olla viha, kateus, kauna, mutta myös ilmeisesti se, ettei ihmisen ulkonäkö ja/tai perhemuoto miellytä, vaikka olisikin hyväkäytöksinen, lähes äänetön ja siististi pukeutunut/puettu.
Eräästäkin perheestä tehtiin vuoden aikana kuusi perusteetonta ilmoitusta, koska yh-äiti sattui asumaan hyvin uskonnollismielisen perheen naapurissa.
Naapurit pitivät äitiä ilmeisesti hyvin kevytkenkäisenä, kun on kahden lapsen yh eikä perheessa ole miestä.
Minua eivät naapurit ole sentään kiusanneet, vaan eräs nainen entisestä elämästäni.
.
.
.
Jos on aihetta tehdä ls-ilmoitus, pitää kyllä olla kanttia kertoa kuka sen tekee!!!!
Tiedän, että on todellista hätää, todellisia syitä, joihin eivät lukeudu esim. vanhemman vihreäksi värjätyt hiukset, gootti-pukeutuminen tai se, että lapsella on jalassaan puhtaat eripari sukat.
.
.
.
Ihanaa tuo eripari sukat! Kyllä kannatetaan että oikein yliopiston käynyt sossu tulee siitä saarnaamaan sohvalle.
Olen kovasti samaa mieltä. Se, että ilmoituksen tehdessään joutuu kertomaan, kuka on, ei tarkoita, että tieto annettaisiin perheelle, jota valitus koskee. Kuitenkin se, että sama ihminen tekee kerran toisensa jälkeen lastensuojeluilmoituksen milloin kenestäkin taikka samasta lapsesta tai perheestä, saattaa auttaa sosiaaliväkeä tehtyjen ilmoitusten priorisoinnissa. Ja jos tosiaan joku joutuu jatkuvien, aiheettomien ilmoitusten kohteeksi ja haluaa tehdä rikosilmoituksen - mikä sellaisen rikoksen nimeke olisikin - niin asian tutkimista helpottaa kovasti, jos viranomainen tietää, kuka näitä ilmoituksia tekee. Kuitenkin tilanteen pitää olla sellainen, ettei kenenkään tarvitse arkailla tehdä ilmoitusta toistuvastikin, jos aihetta ilmenee. Miten tämä kaikkineen ratkaistaan, on sitten oman ja varmaankin laajan harkintansa aihe.
Vierailija kirjoitti:
Miksikö?
.
.
.
.
.
.
Arveletko sossun lähtevän katsomaan vanhemman vihreäksi värjättyjä hiuksia, gootti-pukeutumista tai eripari sukkia?
Ei ole turhaa lastensuojeluilmoitusta. Ap osoittaa käytöksellään ja reaktiollaan, että on epävakaa ja epäluotettava sekä aggressiivinen.
Omasta mielestään epäilemättä maailman paras huoltaja, mikä on AINA hemmetin huolestuttavaa.
Jos ilmoitus perustuu sivullisessa heränneeseen huoleen (joka on perustunut väärään tulkintaan tilanteesta tms.), niin helppohan normaalin ihmisen on näyttää, ettei huoleen ole aihetta.
Enkä kyllä usko teoriaan "turhista, kiusallaan tehdyistä ilmoituksista", koska on paljon helpompiakin tapoja tehdä kiusaa, jos tahtoo.
On olemassa tyhmiä kysymyksiä kuten perusteettomia lastensuojeluilmoituksiakin.
Mitä ovat oikein perustein tehdyt aiheettomat ls-ilmoitukset? Luullunko perusteella tehdyt?
Jos ilmoittajalla on oikea huoli mutta asiaa tutkittaessa huoli osoittautuu aiheelliseksi. Vaikka kuulee että perheenisä sanoo perheelleen että muistakaa että illalla hakkaan teidät kaikki. Ilmoituksen jälkeen lapset ja äiti kertovat että kyse on jokaviikkoisesta Monopoli-ottelusta perheen kesken.
Vierailija kirjoitti:
Parasta että niistä ei itse ärsyynny, niin ei niistä ole haittaa tai kiusaa muuta kun sossuparoille ja veronmaksajille. Käydään läpi onko totta ilmoituksessa olevat asiat sellaisena vai ei, valehteleeko ilmoittaja tai liioittelee kenties häiriköidäkseen. Ei huolta, ei niissä mennä nimettömän ilmoittajan mukaan. Jos alkaa olla useita, kannattaa yrittää laittaa rikostutkinta päälle, paitsi ei niitä ilmoja enää noteerata sen ensimmäisen pelleilyn jälkeen.
Kyllä niistä on ollut haittaa ja kiusaa minun tapauksessani äidille ja erityisesti lapsilleni.
"Kuulustelun" vuoksi olen joutunut pitämään täysin tarpeettoman vapaapäivän ja lapseni ovat joutuneet olemaan pois koulusta (Olen keksinyt jonkin tekosyyn...), koska ovat olleet niin peloissaan, vaikka kuinka olen yrittänyt rautalangasta vääntää, että he joutuvat huostaan, pois minun luotani...
On ollut turha kuvitellakaan mitään juridisia jatkotoimenpiteitä, koska ilmoitukset ovat olleet nimenomaan NIMETTÖMIÄ.
Ei minulla ole mitään muuta todistetta ilmoitusten tekijästä kuin se, että itse oikein hyvin tiedän, kuka hän on.
.
.
.
Nämä turhat ilmoittelut ja niiden selvittelyt ja kartoittamiset ovat tunnetusti jo maksaneet lasten henkiä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksikö?
.
.
.
.
.
.
Arveletko sossun lähtevän katsomaan vanhemman vihreäksi värjättyjä hiuksia, gootti-pukeutumista tai eripari sukkia?
Älä viitsi olla tyhmä, jooko?
Ei kukaan tietenkään vain karrikoitujen esimerkkieni vuoksi läöhde sukkaa tai tukkaa katsomaan, vaan taustalla on tietysti "SUURI HUOLI" siitä, ettei vihreähiuksinen äiti voi hoitaa lapsiaan hyvin, jos lapsella vielä sattuu olemaan eripari sukat.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ei ole turhaa lastensuojeluilmoitusta. Ap osoittaa käytöksellään ja reaktiollaan, että on epävakaa ja epäluotettava sekä aggressiivinen.
Omasta mielestään epäilemättä maailman paras huoltaja, mikä on AINA hemmetin huolestuttavaa.
Jos ilmoitus perustuu sivullisessa heränneeseen huoleen (joka on perustunut väärään tulkintaan tilanteesta tms.), niin helppohan normaalin ihmisen on näyttää, ettei huoleen ole aihetta.
Enkä kyllä usko teoriaan "turhista, kiusallaan tehdyistä ilmoituksista", koska on paljon helpompiakin tapoja tehdä kiusaa, jos tahtoo.
Älä puhu typeryyksiä. Kaltaisesi ihmiset ovat yhteiskuntamme syöpä. Turhia lastensuojeluilmoituksia on, ja niitä täytyy pystyä sanomaan turhiksi. On ilmoituksia jotka perustuvat ihmisten tietämättömyyteen, ennakkoluuloihin, epävarmuuteen ja uusavuttomuuteen. On yhdentekevää, miltä ilmoituksen tekijästä tuntuu. Kyse on ihmisen oikeusturvasta. Jos hän ei ole tehnyt mitään väärää, eikä aihetta viranomaisten hänen elämäänsä puuttumiseen ole, on ILMOITUS ollut turha, aiheeton, väärä. Ilmoituksen TEKIJÄ voi olla tai tuntea olevansa aiheellisesti huolissaan, se on ihan sama. Jos minusta tuntuu tosi kovaa että naapurini käyttää väärin sosiaalietuuksia, onko olemassa turhaa ilmiantoa? Että kiva että teitte ilmiannon, ei ole koskaan aiheeton, vaikka mitään epäselvyyksiä ei löytynyt? Laitetaan tästä nyt kuitenkin naapurille epäily etuuksirn väärinkäyttämisestä -merkintä.
Mekin ollaan tällasessa kiusantekotilanteessa. Muutaman kerran sossut käyneet meillä, ja kaikki on kunnossa. Jos mikään ei ole kotona vialla, sossujen kanssa tulee tosi hyvin toimeen.
Vaikka minusta on kiusalla tehty ilmoituksia, olen silti sitä mieltä, että järjestelmä on hyvä. Se alentaa kynnystä tehdä ilmoitus esimerkiksi tapauksissa, joihin oikeasti liittyy väkivallan uhkaa.
Jotenkin tuli mieleen ap:sta, että ehkä ilmoitukseen on oikeasti ollut syy, vaikka ap ei sitä myönnäkään..
Mielestäni pitäisi ottaa nimi ylös. Jos ilmoitus täyttää kunnianloukkauksen tai muun rikoksen tuntomerkit niin sitten viranomaisten pitäisi kaivaa nimi ylös ja perhe josta ilmoitus on tehty saisi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Kaikista eniten ärsyttää ne jotka ynisee jostain vihkosesta lukemaansa "aiheettomia lastensuojeluilmoituksia ei ole" mantraa. Kyllä niitä on, ja aiheettomia ilmoituksia täytyy reilusti kutsua sillä nimellä. Myös kiusallaan tehtyjä ilmoituksia on, ja aiheettomia ilmoituksia jotka on tehty kuitenkin oikein perustein.
"Ei ole syyttömiä, on vain huonosti kuulusteluja"
-isä aurinkoinen
Vierailija kirjoitti:
Moni ei ymmärrä kuinka lastensuojelu aikaa käytetään turhaan näiden tutkimiseen. Jokainen ilmoitus tulisi tehdä omalla nimellä ja jos se on turha, oikeuteen vaan.
Eli väärinkäsityksestä linnaa. Sekös motivoi ihmisiä tekemään ilmoituksista. Tehdään sama raiskausepäilyillekin, sehän auttaisi naisten asiaa varmasti jos kukaan ei enää uskalla tehdä ilmoitusta.
En ole täydellinen ihminen enkä täydellinen äiti.
Tiedätte kaikki tätä lukeneet, etten ole sellaista väittänyt.
Aggressiiviselta saatan tuntua, koska minua ottaa tämä asia niin oman perheeni kuin muidenkin tiedossa olevien perheiden vuoksi.
Jos HUUDAN muutaman sanan tai käytän huutomerkkejä, se ei tarkoita, että hakkaa lapsiani tai huudan heille.
Se tarkoittaa, että olen perusteellisen vihainen.
.
.
.
Lapsistani on tehnyt ilmoituksia ihminen, joka ei ole heitä yli kymmeneen vuoteen edes tavannut, eli meidän kohdallamme ei ole kyse naapurista, joka kyttää tukkaa tai sukkaa.
Ilmoittaja tietää, että ls-työntekijät vaihtuvat usein, n. 2 vuoden välein, koska työ on takuulla erittäin kuormittavaa ja rankkaa.
Hän on tehnyt ilmoituksia juuri n. kahden vuoden välein.
Summa summarum: olen sitä mieltä, että jos on aihetta tehdä ls- ilmoitus, se pitää tehdä, mutta pilanpäiten EI!