Miten saada motivaatiota ruotsinkielen opiskeluun?
Asun maalla. En ole koskaan kuullut puhuttavan ruotsia edes silloin, kun olen käynyt lähikaupungissa. Olen 15 v. Koulu menee muuten hyvin, mutta ruotsista tulen saamaan päättötodistukseen 5 tai 6! Masentaa.
Kommentit (38)
Suomenruotsi eroaa Ruotsissa puhuttavasta riikinruotsista, joten on turha kieli pakollisena opiskeltavaksi. Mieluummin opiskelisin saamea! Saamelaisilla olisi enemmän historiallista oikeutusta tulla kuulluiksi ja ymmärretyiksi ja silti eivät ole pitäneet samanlaista meteliä täällä!
suomenkielinen
Vierailija kirjoitti:
Pikku palasina.
Vertaa kielioppia englantiin. Siellä ln paljon yhtäläisyyttä.
Anna itsellesi onnistumisen mahdollisuus. Iloitse onnistumisesta.
Tee alkuun tarpeeksi helpot haastetta.
Opiskele joka päivä ainakin pikkusen.
Älä mieti arvosanaa vaan mieti miten voit kieltä oppia ja käyttää.
Katso ruotsalaisia ohjelmia.Mieti lukiessasi ja kulkiessasi, että miten tämä olisi ruotsiksi.
Vaikka kaupan kyltit tai tien risteys.Tee siitä elävä kieli.
Tsemppiä.Itse tein meidän pojan kanssa noita Pimiä joka päivä... toistoa toistoa ja hieman erilaisissa tilanteissa.
Hänellä oli ihan epätoivo ettei opi. Alkoi kuitenkin oppia ja se usko itsellä, että oppii... se jo itsessään alkaa kantaa,
Ole utelias. Millainen oppija sinä olet? Ter siten, mikä tulee sinun oppimista... näkö, luulo, piirtäminen, havainnointi, keskustelu...
Uteliaisuus kantaa..
Vierailija kirjoitti:
Suomenruotsi eroaa Ruotsissa puhuttavasta riikinruotsista, joten on turha kieli pakollisena opiskeltavaksi. Mieluummin opiskelisin saamea! Saamelaisilla olisi enemmän historiallista oikeutusta tulla kuulluiksi ja ymmärretyiksi ja silti eivät ole pitäneet samanlaista meteliä täällä!
suomenkielinen
Tähän oli vuosisatojen kaivo pieru.
Koita tsempata :) Itse en ollut kouluaikoina kovinkaan innostunut ruotsinkielestä, koska sitä ei tarvinnut missään, kukaan tuttu ei sitä puhunut, eikä sitä missään kuullut. Elämä sitten heitti minut, ummikkosuomenkielisen tänne ruotsinkieliseen saaristoon. Vieläkään ei luonto anna periksi, että ruotsia puhuisin, mutta ymmärrän hyvin puhuttua ja kirjoitettua. Puhumattomuus taitaa johtua siitä, että koulussa ei siihen paljon panostettu ja se tuntuu niin "väärältä". Hassua tosin, että kun matkaamme Euroopassa ja palailemme Ruotsin kautta Suomeen, jo Ruotsissa tuntuu, että olis kotona. Siellä tulee sitten puhuttua ruotsia sen mitä täytyy. Tietenkin ruotsini kuulostaa hassulta, ja niin suomenruotsilta, muumiruotsilta kuulemma. Mut puhun silti! Siis, ei koskaan voi tietää missä ruotsinkieltä tulee tarvitsemaan!
Vierailija kirjoitti:
Koita tsempata :) Itse en ollut kouluaikoina kovinkaan innostunut ruotsinkielestä, koska sitä ei tarvinnut missään, kukaan tuttu ei sitä puhunut, eikä sitä missään kuullut. Elämä sitten heitti minut, ummikkosuomenkielisen tänne ruotsinkieliseen saaristoon. Vieläkään ei luonto anna periksi, että ruotsia puhuisin, mutta ymmärrän hyvin puhuttua ja kirjoitettua. Puhumattomuus taitaa johtua siitä, että koulussa ei siihen paljon panostettu ja se tuntuu niin "väärältä". Hassua tosin, että kun matkaamme Euroopassa ja palailemme Ruotsin kautta Suomeen, jo Ruotsissa tuntuu, että olis kotona. Siellä tulee sitten puhuttua ruotsia sen mitä täytyy. Tietenkin ruotsini kuulostaa hassulta, ja niin suomenruotsilta, muumiruotsilta kuulemma. Mut puhun silti! Siis, ei koskaan voi tietää missä ruotsinkieltä tulee tarvitsemaan!
Tähän oli saamee kaikki.
Mitä kieltä palstan alapeukut ovat?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tsempistä. Muita kieliä opin paljon helpommin. Ruotsia en, kun en saa hiljennettyä aivojani, jotka kuiskivat koko ajan, että itsemääräämisoikeuttani loukataan, kun en ole saanut valita ruotsin sijaan jotain toista kieltä.
Opskelen ajallisesti aivan yhtä paljon ruotsia kuin muita kieliä (englantia ja ranskaa). Nyt ei ole mahdollisuutta matkustaa, mutta ehkä sitten vanhempana ja omilla rahoilla on. Asuisin kyllä mieluummin Ranskassa kuin Ruotsissa!
ap
Ensiksi lataat kaikki mahdolliset ruotsinkieleen kieliappit puhelimeesi ja aina kun on aikaa, vaikka sitten muutama minuutti, niin pelaat niitä. Sitten alat seuraamaan elokuvia ja TV-sarjoja ja kuuntelemaan ruotsinkielistä musiikkia. YouTubesta katsot kielioppivideoita jne. Huomaat jo kuukaudessa suurta kehitystä, jos jaksat tehdä tuota joka päivä.
Olen huomannut, että kun osaa jollain lailla ruotsia, pystyy päättelemään mm. useita saksan, hollannin ja norjan sanoja. Englanti tietenkin auttaa tähän myös.
Vierailija kirjoitti:
suomenkielinen
Eroaahan se joo, mutta samalla tavalla kuin brittienglanti ja amerikanenglanti eroavat toisistaan. Eli joitain eri sanoja, erilaista ääntämistä, mutta toisilleen täysin ymmärrettävät. Suomenruotsiksi voi aivan hyvin keskustella riikinruotsalaisen kanssa.
Etsi netistä sinua aiheen puolesta kiinnostavia, mutta ruotsinkielisiä blogeja, vlogeja, lehtiä ym. joka tuo kielen lähemmäksi arkea. Seuraa niitä, vaikka alkuun ei meinasi pysyä kärryillä.
Kokeile myös lukea vaikka sarjiksia (ehkä jopa nuorten kirjoja). Ruotsalaisia tai suomenruotsalaisia. Jälkimmäisiä löytyy kotimaiselta kustantajalta, pyydä apua vaikka kirjastossa ("Haluaisin lukea suomenruotsalaisen nuorten kirjan ruotsiksi, voisiko sellaisen tilata tänne / voisitko auttaa?"). Vaikka kaikkea ei ymmärrä, lukiessa vahingossa oppii esimerkiksi sanajärjestystä. Kaikkea ei tarvi suomentaa, lukea posotat vaan menemään.
Ruotsista on hyötyä pohjoismaisilla työmarkkinoilla, tämä siis myös käsittää Suomen. Saksan ehdottamista pakolliseksi en tajua - sitä puhutaan vain muutamissa Keski-Eurooppalaisissa maissa ja niin eri tavoin, etteivät tajua edes toisiaan. Ranska, arabia ja espanja on paljon laajemmin käytettyjä, ja myös venäjän ja kiinan puhujia on määrällisesti paljon.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tsempistä. Muita kieliä opin paljon helpommin. Ruotsia en, kun en saa hiljennettyä aivojani, jotka kuiskivat koko ajan, että itsemääräämisoikeuttani loukataan, kun en ole saanut valita ruotsin sijaan jotain toista kieltä.
Opskelen ajallisesti aivan yhtä paljon ruotsia kuin muita kieliä (englantia ja ranskaa). Nyt ei ole mahdollisuutta matkustaa, mutta ehkä sitten vanhempana ja omilla rahoilla on. Asuisin kyllä mieluummin Ranskassa kuin Ruotsissa!
ap
Tuo on niin totta.
Suomessa 74% vastustaa pakkoruotsia, mutta SDP ei kuuntele kansaa vaikka se kansanpuolueena esiintyy. Siksi se on menettänyt asemiaan, mutta ei tarpeeksi nopeasti.
Koululaisten pitää nousta barrikaadeille ja estää pakkoruotsin tuputtaminen. Vuonna 2004 pakkoruotsin kirjoittaminen loppui kun lukiolaiset lähtivän mielenosoitukseen pakkoruotsia vastaan.
Näin on tehtävä uudestaan!
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että kun osaa jollain lailla ruotsia, pystyy päättelemään mm. useita saksan, hollannin ja norjan sanoja. Englanti tietenkin auttaa tähän myös.
Tuo on erittäin huono perustelu turhalle pakkoruotsille, koska saksan kielen kautta voi oppia ruotsia. Saksan kieli on vaikea kieli, joten sen opiskelu pitää aloittaa ennen ruotsin kieltä, muuten saksan kielestä ei ole mitään iloa. Ruotsin kielen opiskelu haitta saksan kielen osaamista, koska saksaa ei voi silloin aloitta riittävän ajoissa.
Minun serkkuni sai joskus 15-vuotiaana päähänsä että opiskelee itselleen täydellisen ruotsin kielen taidon. Asui itse täysin suomenkielisellä alueella. Sittemmin kävi Hankenin ja nyt asustaa Helsingissä kauniin ja varakkaan vaimonsa kanssa. Ja tuskin ketään yllättää että vaimo on suomenruotsalainen.
Saksan voi kyllä valita vaikka A-kieleksi, joten ei sen osaaminen jää ruotsista kiinni. Omat lapseni lukevat sekä saksaa että ruotsia ja kuulemma molemmat ovat "sikahelppoja" - saksan kanssa kyllä tekevät vähän enemmän hommia, kun siinä on niin paljon ulkoa paukutettavaa.
Itse kanavoisin tuon ruotsin pakollisuudesta valittamiseen kuluvan energian hyödyllisemmin - vaikka siihen itse kielen opiskeluun. Ruotsi ei ole vaikea kieli ja sen harjoitteluun löytyy läheltä mahdollisuuksia. Mitä useampaa kieltä opettelee, sitä helpommaksi homma muuttuu.
Asennevamma on siitä harmiton vamma, että siitä voi parantua.
Vierailija kirjoitti:
Asun maalla. En ole koskaan kuullut puhuttavan ruotsia edes silloin, kun olen käynyt lähikaupungissa. Olen 15 v. Koulu menee muuten hyvin, mutta ruotsista tulen saamaan päättötodistukseen 5 tai 6! Masentaa.
Lue ruotsalaisia sajteja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on erittäin huono perustelu turhalle pakkoruotsille, koska saksan kielen kautta voi oppia ruotsia. Saksan kieli on vaikea kieli, joten sen opiskelu pitää aloittaa ennen ruotsin kieltä, muuten saksan kielestä ei ole mitään iloa. Ruotsin kielen opiskelu haitta saksan kielen osaamista, koska saksaa ei voi silloin aloitta riittävän ajoissa.
Itse en osaa kuin englantia ja ruotsia. Saksaa en ole valitettavasti opiskellut, eikä ole niin paljon kielipäätä että alkaisin uusia kieliä pänttäämään. Mutta se, että osaa edes sitä ruotsia, helpottaa Keski-Euroopassa ihan vaan vaikka tekstejä lukiessa.
LAINA TARJOUS!!! Olemme ROBERTO KENNETH LOAN yhtiö tarjoaa sekä pitkän että lyhyen aika välin lainan rahoitusta. Tarjoamme turvallisia ja luottamuksellisia lainoja hyvin alhainen korko on 3% vuodessa, henkilökohtaiset lainat, velan vakauttamista laina, Venture Capital, Business Loan, Corporate lainat, kasvatus laina, asunto laina ja lainat jostain syystä! Olemme luotettu vaihto ehto pankkien rahoitusta, ja meidän haku prosessi on yksinkertainen ja suoraan eteenpäin. Meidän laina vaihtelee $5 000,00 ja $25, 000000,00. (25 000 000 dollaria). Lisä tietoja: Olemme nopeasti tulossa yksityinen, huomaamaton, ja palvelu suuntautunut luoton anto valinta yleisiä lainoja. Olemme yritys kääntyä, kun perinteiset luoton anto lähteet epäonnistuvat. Jos olet kiinnostunut älä epäröi ottaa yhteyttä meihin tietoa alla sähkö postilla: robertokennety@gmail.com
Pikku palasina.
Vertaa kielioppia englantiin. Siellä ln paljon yhtäläisyyttä.
Anna itsellesi onnistumisen mahdollisuus. Iloitse onnistumisesta.
Tee alkuun tarpeeksi helpot haastetta.
Opiskele joka päivä ainakin pikkusen.
Älä mieti arvosanaa vaan mieti miten voit kieltä oppia ja käyttää.
Katso ruotsalaisia ohjelmia.
Mieti lukiessasi ja kulkiessasi, että miten tämä olisi ruotsiksi.
Vaikka kaupan kyltit tai tien risteys.
Tee siitä elävä kieli.
Tsemppiä.
Itse tein meidän pojan kanssa noita Pimiä joka päivä... toistoa toistoa ja hieman erilaisissa tilanteissa.
Hänellä oli ihan epätoivo ettei opi. Alkoi kuitenkin oppia ja se usko itsellä, että oppii... se jo itsessään alkaa kantaa,
Ole utelias. Millainen oppija sinä olet? Ter siten, mikä tulee sinun oppimista... näkö, luulo, piirtäminen, havainnointi, keskustelu...
Uteliaisuus kantaa.