Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni näkivat ravintolassa Downin syndroomaa sairastavan tytön

Vierailija
25.02.2019 |

Omat tyttöni ovat pian 14 ja 11 vuotiaat. Asutaan suht pienellä paikkakunnalla enkä muista siellä kohdanneeni koskaan yhtään lasta, jolla olisi down.

Oltiin Raision Myllyssä syömässä lauantaina ja yhdestä pöydästä nousi perhe lähteäkseen pois ja olin kyllä aiemmin itse huomannut, että pöydässä istui myös tälläinen down-tyttö. Ikää vaikea sanoa, kun en niin tarkkaan katsonut mutta ehkä 8-9v.

Mun tytöt alko iloisesti supattaa ja kysyin, että mitä niin toinen sano että "toi tyttö on niin sulonen, kato sitä". Kysyin, että tarkoittivatko sitä pöydästä noussutta tyttöä. Jatkoivat, että kyllä. "voi kun se on niin sulonen": Perhe lähti ja kulkivat meidän ohi ja tytöt edelleen ihan ääneen ilakoivat sitä kuinka suloiselle se lapsi heidän mielestään näytti. Sitten kun olivat menneet niin sanoin, että sillä tytöllä oli Downin syndrooma ja kysyin tietävätkö mikä se on. Eivät tiedä. Kerroin sitten ja isompi kysyi, että mistä minä sen tiedän, että sillä oli se. Selitin sitten tyypillisistä kasvonpiirteistä ja katsoivatkin googlella. Lopputulema oli, että 11v tiivisti asian "mutta oli se tosi suloinen".

Ihanaa huomata, että omat lapset suhtautuu asioihin noin eikä vain pällistellä ihmettelemässä. Kyllä tytötkin sitten hoksasi, että salkkareissakin on näytellyt Downin syndroomaa sairastava, mutta eivät olleet ajatelleet asiaa mitenkään.

Toivotavasti se tyttökin tietää itse kuinka ihastuttava hän on.

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ihastuttava idiååtti. Tulkkee kattoo

Vierailija
42/76 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kylläpä sinun lapsesi ovat suloisia. Hiihhhihhhh. Todella suloisia, typeriä, mutta ehdottoman suloisia. Ihan itsekö heidät olet kasvattanut? Hiiihhhihhhiiiii, todella suloisia ovat!

* hiihhhihh = hihitystä, naurua, suom. huom.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Downin syndrooma on nimensä mukaan oireyhtymä. Sairaus se ei ole.

Vierailija
44/76 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kyllä huonoa käytöstä supattaa vieressä istuvista tuntemattomista.

Vierailija
45/76 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
46/76 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutska ei nyt käynnistynyt oikein kunnolla. Aapeekään ei vastaillut enää mitään.

Vierailija
47/76 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutska ei nyt käynnistynyt oikein kunnolla. Aapeekään ei vastaillut enää mitään.

Ap ei vastaillut enää mitään koska ei saanutkaan toivomiaan kommentteja siitä kuinka upeita ihmisiä hän ja hänen lapsensa ovat...

48/76 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Downin oireyhtymä ei ole sairaus.

Jos jollakin on Downin syndrooma, sanotaan, että sairastetaan syndroomaa. Se verbi, jota käytetään on silti sairastaa vaikka kyseessä ei varsinaisesti olekaan sairaus.

☭ 7217 ☭

Vierailija
49/76 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suloinen reaktio lapsiltasi, toisaalta vähän ihmettelen mistä ajatus söpöstä tuli. Toimit ihan oikein kun kerroit lapsillesi, mistä oli oikeasti kyse. Down-syndroomaiset ovat harvinaistuneet, koska seulonnat ovat niin tehokkaita.

Vierailija
50/76 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei vastaillut enää mitään koska ei saanutkaan toivomiaan kommentteja siitä kuinka upeita ihmisiä hän ja hänen lapsensa ovat...

Ei, kun hän vain kyllästyi omaan provoonsa ja lähti virittelemään uusia.

Vierailija
51/76 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas huonosti käyttäytyvät lapset ap:llä. Downin vanhemmat varmaan pahoittivat mielensä kun teinit kikattaa heidän lapselleen.

Vierailija
52/76 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Сука kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Downin oireyhtymä ei ole sairaus.

Jos jollakin on Downin syndrooma, sanotaan, että sairastetaan syndroomaa. Se verbi, jota käytetään on silti sairastaa vaikka kyseessä ei varsinaisesti olekaan sairaus.

Ei pitäisi sanoa.

Vierailija
53/76 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suloinen reaktio lapsiltasi, toisaalta vähän ihmettelen mistä ajatus söpöstä tuli. Toimit ihan oikein kun kerroit lapsillesi, mistä oli oikeasti kyse. Down-syndroomaiset ovat harvinaistuneet, koska seulonnat ovat niin tehokkaita.

Se on harmi, koska kyllä he tähän yhteiskuntaan kuuluvat siinä missä muutkin. Söpöjähän he ulkonäöltään ovat. Ihan ymmärrettävä reaktio siis lapsilta.

Vierailija
54/76 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat tyttöni ovat pian 14 ja 11 vuotiaat. Asutaan suht pienellä paikkakunnalla enkä muista siellä kohdanneeni koskaan yhtään lasta, jolla olisi down.

Oltiin Raision Myllyssä syömässä lauantaina ja yhdestä pöydästä nousi perhe lähteäkseen pois ja olin kyllä aiemmin itse huomannut, että pöydässä istui myös tälläinen down-tyttö. Ikää vaikea sanoa, kun en niin tarkkaan katsonut mutta ehkä 8-9v.

Mun tytöt alko iloisesti supattaa ja kysyin, että mitä niin toinen sano että "toi tyttö on niin sulonen, kato sitä". Kysyin, että tarkoittivatko sitä pöydästä noussutta tyttöä. Jatkoivat, että kyllä. "voi kun se on niin sulonen": Perhe lähti ja kulkivat meidän ohi ja tytöt edelleen ihan ääneen ilakoivat sitä kuinka suloiselle se lapsi heidän mielestään näytti. Sitten kun olivat menneet niin sanoin, että sillä tytöllä oli Downin syndrooma ja kysyin tietävätkö mikä se on. Eivät tiedä. Kerroin sitten ja isompi kysyi, että mistä minä sen tiedän, että sillä oli se. Selitin sitten tyypillisistä kasvonpiirteistä ja katsoivatkin googlella. Lopputulema oli, että 11v tiivisti asian "mutta oli se tosi suloinen".

Ihanaa huomata, että omat lapset suhtautuu asioihin noin eikä vain pällistellä ihmettelemässä. Kyllä tytötkin sitten hoksasi, että salkkareissakin on näytellyt Downin syndroomaa sairastava, mutta eivät olleet ajatelleet asiaa mitenkään.

Missä pullonperällä te asutte jos 14v ei ole koskaan kuullut tai nähnyt down-lasta. Ei edes telkkarissa?

ystävän lapsi näki tvssa erään etnisen ryhmän lapsia ja sano apinoita. Tästä on aikaa lähes 30 vuotta ja asuivat siihen aikaan maaseudulla. 

Vierailija
55/76 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä pullonperällä te asutte jos 14v ei ole koskaan kuullut tai nähnyt down-lasta. Ei edes telkkarissa?

ystävän lapsi näki tvssa erään etnisen ryhmän lapsia ja sano apinoita. Tästä on aikaa lähes 30 vuotta ja asuivat siihen aikaan maaseudulla. 

lapsi oli siinä 2-3 v

Vierailija
56/76 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tuntuu, että olet keksinyt aloituksen. Halusit ilmeisesti puhua, että downit ovat sinun mielestäsi söpöjä, ei sairaita ja kuuluvat yhteiskuntaan? Olisit voinut ihan rehellisesti tehdä aloituksen noista mielipiteistäsi ilman kikkailua ja manipulointia.

Vierailija
57/76 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on yksi syy siihen, miksi haluan kasvattaa lapseni kaupungissa. Tottuu monenlaisiin ihmisiin, kun näkee kaikenkokoisia, -näköisiä ja värisiä jo pienestä pitäen. Asuin itse pikkupaikkakunnalla lapsena ja oli niiin ihmeellistä, kun siellä oli yksi n--keri, jota tuolla nimellä siis kutsuttiin. Ihan 90-luvulla. Kuulostaa täysin absurdilta, ettei 14-vuotias tiedä mikä on down.

Vierailija
58/76 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun lapset on juntteja

Vierailija
59/76 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Downin syndrooma ei todellakaan ole sairaus. Eivät kaikki aikuisetkaan tiedä mitä tarkoittaa downin syndrooma. Moni luulee sen tarkoittavan mitä tahansa kehitysvammaa. Ihania lapsia ap: lla. Kyllä ulkonäköä saa kommentoida positiivisesti.

Ne perustelut olisi vielä kiva kuulla että miten asia joka täyttää sairauden tuntomerkit ei ole sairaus. Mutta terveyssyistä en pidätä henkeäni niitä odotellessa.

Down on oireyhtymä, joka aiheuttaa kehitysvamman. Downin syndroomainenkin voi sairastua vaikka keuhkokuumeeseen, silloin hän on sairas. Vai onko sinun mielestäsi myös vaikka pyörätuolissa oleva ihminen sairas?

Ei kyllä tervekään.

Vierailija
60/76 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa piilotettua itsekehua. Kylläpä sinulla onkin ihanat lapset ja kyllä olet hieno äiti joka noin suvaitsevaiseksi onnistunut kasvattamaan lapsensa.

Ja tuo down-tytön ihastuttavaksi kehuminen. Jotenkin ärsyttävää aina, kun ollaan niin suvaitsevaisia että vammaisia tms. poikkeavia ihmisiä (myös esim. eri värisiä, homoja jne.) pitää oikein nostaa jalustalle. Eivätköhän he itsekin toivoisi, että heihin suhtauduttaisiin vain tavallisesti ja samalla tavalla kuin kehen tahansa. Ei tarvisi korostaa, kuinka ihastuttavia ja suloisia ja rohkeita he ovat vain siksi, että ovat sattuneet syntymään valtavirrasta poikkeavina.

Samaa mieltä tämän kirjoittajan kanssa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi