Lapseni näkivat ravintolassa Downin syndroomaa sairastavan tytön
Omat tyttöni ovat pian 14 ja 11 vuotiaat. Asutaan suht pienellä paikkakunnalla enkä muista siellä kohdanneeni koskaan yhtään lasta, jolla olisi down.
Oltiin Raision Myllyssä syömässä lauantaina ja yhdestä pöydästä nousi perhe lähteäkseen pois ja olin kyllä aiemmin itse huomannut, että pöydässä istui myös tälläinen down-tyttö. Ikää vaikea sanoa, kun en niin tarkkaan katsonut mutta ehkä 8-9v.
Mun tytöt alko iloisesti supattaa ja kysyin, että mitä niin toinen sano että "toi tyttö on niin sulonen, kato sitä". Kysyin, että tarkoittivatko sitä pöydästä noussutta tyttöä. Jatkoivat, että kyllä. "voi kun se on niin sulonen": Perhe lähti ja kulkivat meidän ohi ja tytöt edelleen ihan ääneen ilakoivat sitä kuinka suloiselle se lapsi heidän mielestään näytti. Sitten kun olivat menneet niin sanoin, että sillä tytöllä oli Downin syndrooma ja kysyin tietävätkö mikä se on. Eivät tiedä. Kerroin sitten ja isompi kysyi, että mistä minä sen tiedän, että sillä oli se. Selitin sitten tyypillisistä kasvonpiirteistä ja katsoivatkin googlella. Lopputulema oli, että 11v tiivisti asian "mutta oli se tosi suloinen".
Ihanaa huomata, että omat lapset suhtautuu asioihin noin eikä vain pällistellä ihmettelemässä. Kyllä tytötkin sitten hoksasi, että salkkareissakin on näytellyt Downin syndroomaa sairastava, mutta eivät olleet ajatelleet asiaa mitenkään.
Toivotavasti se tyttökin tietää itse kuinka ihastuttava hän on.
Kommentit (76)
Missä tynnyreissä ne sun lapset, etenkin se kohta 14-vuotias, on elänyt?
Kauneus todellakin siis on katsojan silmässä.
Kivat lapset sulla, mutta kannattaa myös puhua siitä näkökulmasta, että vaikka joku ei olisi suloinen "mallivammainen", niin hänelläkin on oikeus elää ja että kenenkään vähemmistön jäsenen ei tarvitse ansaita ihmisarvoaan olemalla söpö.
Vierailija kirjoitti:
Omat tyttöni ovat pian 14 ja 11 vuotiaat. Asutaan suht pienellä paikkakunnalla enkä muista siellä kohdanneeni koskaan yhtään lasta, jolla olisi down.
Oltiin Raision Myllyssä syömässä lauantaina ja yhdestä pöydästä nousi perhe lähteäkseen pois ja olin kyllä aiemmin itse huomannut, että pöydässä istui myös tälläinen down-tyttö. Ikää vaikea sanoa, kun en niin tarkkaan katsonut mutta ehkä 8-9v.
Mun tytöt alko iloisesti supattaa ja kysyin, että mitä niin toinen sano että "toi tyttö on niin sulonen, kato sitä". Kysyin, että tarkoittivatko sitä pöydästä noussutta tyttöä. Jatkoivat, että kyllä. "voi kun se on niin sulonen": Perhe lähti ja kulkivat meidän ohi ja tytöt edelleen ihan ääneen ilakoivat sitä kuinka suloiselle se lapsi heidän mielestään näytti. Sitten kun olivat menneet niin sanoin, että sillä tytöllä oli Downin syndrooma ja kysyin tietävätkö mikä se on. Eivät tiedä. Kerroin sitten ja isompi kysyi, että mistä minä sen tiedän, että sillä oli se. Selitin sitten tyypillisistä kasvonpiirteistä ja katsoivatkin googlella. Lopputulema oli, että 11v tiivisti asian "mutta oli se tosi suloinen".
Ihanaa huomata, että omat lapset suhtautuu asioihin noin eikä vain pällistellä ihmettelemässä. Kyllä tytötkin sitten hoksasi, että salkkareissakin on näytellyt Downin syndroomaa sairastava, mutta eivät olleet ajatelleet asiaa mitenkään.
Missä pullonperällä te asutte jos 14v ei ole koskaan kuullut tai nähnyt down-lasta. Ei edes telkkarissa?
Vierailija kirjoitti:
3 sanoittikin jo ajatukseni eli Down oireyhtymä ei ole sairaus. Ja pakko sanoa, että aika pullossa olet lapsesi kasvattanut ja pitänyt, jos eivät tuossa iässä tietäneet niinkin yleistä kromosomioireyhtymää kuin Down.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä pullonperällä te asutte jos 14v ei ole koskaan kuullut tai nähnyt down-lasta. Ei edes telkkarissa?
No olihan ne juuri telkkarissa nähneet. Sitten kun näki "livenä" niin asia jotenkin kokretisoitui.
Ööö, 14-vuotias näki ensimmäistä kertaa ihmisen jolla down?! Mitä muuta ihmeellistä te näitte? Rullaportaat?
Aha. Te asutte pienellä paikkakunnalla, joten ehkä ymmärrettää tuo tietämättömyys.
Me asumme pääkaupunkiseudulla alueella, jossa esim. asuntomme vastapäätä ja lähellä on kehitysvammaisten asuntoja, palvelutaloja jne., sekä päihde- ja mielenterveyskuntoutujien asuntola..
Lapsillemme näiden laitosten asukit ovat täysin normaaleja, elämään kuuluvia ihmisiä. Ei mitään ihmeellistä ja erikoista. Tämä asuinpaikka on ollut yksi parhaista, eikä vähiten kasvattavasta näkökulmasta.
Aika heikolla tasolla on teidän perheessä sivistys jos 14 vuotias ei ole kuullut Downin syndroomasta ja jos rupeavat jonkun vieraan ihmisen ulkonäköä mitenkään supattamaan ja kommentoimaan.
Tämän oltava provo. Ensinnäkin 13-14v ikäisillä on ollut jo koulussakin kys aiheesta ja toiseksi tuo "ihastuttava"n toistaminen kuulostaa jokseenkin omituiselle. Tottakai myös Down-hlö voi olla ihastuttava enkä tajua kuka moukka rupeaa töllöttämään ja toistelemaan asiaa ikäänkuin näkisi kutakuinkin lentävän koiran.
Kukaan yli 10v ei voi olla niin umpelo ja tietämätön ettei Down-oireyhtymää tietäisi. Vai eivätkö lapsesi osaa lukea? Käy koulua? Näe kuvia ja tekstejä lehdistä, kirjoista ym?
Mitäköhän sinä ap hait tuolla aloituksellasi?
Vierailija kirjoitti:
Kivat lapset sulla, mutta kannattaa myös puhua siitä näkökulmasta, että vaikka joku ei olisi suloinen "mallivammainen", niin hänelläkin on oikeus elää ja että kenenkään vähemmistön jäsenen ei tarvitse ansaita ihmisarvoaan olemalla söpö.
Tärkeä huomio, vaikka aloitus olikin minusta positiivinen.
Lapsilla on vähemmän ennakkokäsityksiä kuin aikuisilla, mutta eivät lapsetkaan tietysti enkeleitä ole. Lapset ovat suorempia niin hyvässä kuin huonossa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
onko tää pieni paikkakunta kenties tynnyri?
Toisten ulkonäön kommentointi ei kyllä ole ookoo, ei edes hyvällä tarkoituksella. Kenenkään arvo kun ei ole ulkonäössä ja siinä että sattuuko miellyttämään randomeiden silmää vai ei. Varsinkin naisten/äitien pitäisi varoa tätä viimeiseen asti, koska just tästä tytöt oppivat sen, että täytyy miellyttää muita, jotta kelpaa. Ei tarvi.
Vierailija kirjoitti:
Toisten ulkonäön kommentointi ei kyllä ole ookoo, ei edes hyvällä tarkoituksella. Kenenkään arvo kun ei ole ulkonäössä ja siinä että sattuuko miellyttämään randomeiden silmää vai ei. Varsinkin naisten/äitien pitäisi varoa tätä viimeiseen asti, koska just tästä tytöt oppivat sen, että täytyy miellyttää muita, jotta kelpaa. Ei tarvi.
Samaa mieltä, ja tytöthän juuri pällisteli ja päivitteli kyseistä tyttöä, vaikka nyt ei tällä kertaa ollutkaan negatiivista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, ja tytöthän juuri pällisteli ja päivitteli kyseistä tyttöä, vaikka nyt ei tällä kertaa ollutkaan negatiivista.
Kyllä ja vielä supatteli ja iloitsi toisen ulkonäöstä. Huonosti kasvatettuja lapsia.
Aika omistusta, jos tuon ikäiset ei tunnista Downin syndrooman piirteitä. Vaikka kuinka pienellä paikkakunnalla asuisi. Onhan näitä telkkarissa, lehdissä ja varmaan joskus sieltä pikkupaikkakunnaltakin ulkoudutaan.
Haiskahtaa down-lapsen lähipiiristä tulleelta provolta.
Toiseksi down-lapset eivät ole suloisia sanan varsinaisessa merkityksessä. He ovat vammaisia, joista jokainen täyspäinen näkee, että ovat vammaisia.
Mä en ole koskaan tainnut livenä tavata noin pullossa kasvaneita tyyppejä. Täältä av:lta olen kyllä lukenut että sellaisia on olemassa.
Salkkareitakin vissiin katsotte jostain vedeonauhoilta sielä pullon pohjalla? taitaa olla yli reilusti yli 10 vuotta kun siinä sarjassa on näytellyt henkilö jolla on downin syndrooma..
Lapset eivät ole ennakkoluuloisia pölöjä, aikuiset ovat. Lapset ottavat mallin myös syrjintään ja ennakkoluuloisuuteen omilta vanhemmiltaan. Mallioppiminen on se kaikkein alkuperäisin ja tärkein oppimisen muoto, joka alkaa heti kun lapsen näkö tarkentuu. Siksi on tärkeää miettiä, mitä touhuaa, kun on lapsia näköetäisyydellä. Ihan vinkiksi kaikille, joiden mielestä on hyvä idea juosta kadun yli punaisia valoja päin, esimerkiksi.
Olen iloinen, että sinulla on terve asenne erilaisuuteen. Fiksu vanhempi ---> fiksut lapset.