Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kaikkia lääkkeitä vanhuksille syötetään hoitokodeissa

Vierailija
24.02.2019 |

?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä omaisena en voinut tälle mitään, vanhuksen lääkitys:

nitro, morphin, microlax, atrovent, novorapid, tenox, oxynorm, opamox,  näitä tarvittaessa ja kuka sen määrää?

rela, viscotears, marevan, ormox, panadol, tramal, lyrica, furesis, levolac, vancomycin, folvite, cohemin, bisporol,

lidocan, rocephalin.

kaikki saman vuoden aikana. omaisellani oli raskasta tällaisten läkkeiden kanssa ja rahapussi aina tyhjänä.

mitä ajattelette, eikö lääkäreitä pitäisi saada vastuuseen, nyt kun vain hoitohenkilöistä puhutaan.

suurimmat tuholaiset ovat lääkkeiden määrääjissä. vai miten?

Vierailija
42/65 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

rauhoittavat ja kaatuilua ja lisää muistamattomuutta aiheuttavat lääkkeet ovat erittäin suosittuja lääkärien keskuudessa määrättäväksi vanhuksille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan jutella hoitopaikan kanssa, että mitä ja miksi, kuka määrää, mutta tämmöinen oletus.

Nitro, tarvittaessa angina pectoris -kohtaukseen

Morphin, kovaan kipuun

Atrovent, kun henkeä ahdistaa

Novorapid, ateriainsuliini sokeriarvojen peusteella

Tenox, unettomuuteen

Microlax, kun kakka ei ole useampaan päivään toiminut ja alkaa olla kipeä jo.

Oxynorm, myös vahvempi kipulääke

Opamox, rauhattomuuteen

Tenox ja Opamox meneekö kuinka usein? Koko ajan vai harvakseltaan?

Rela, maha on kovilla antibioottien takia

Viscotears, silmät kuivuu

Marevan, verenohennus

Ormox, pitkävaikutteinen nitro

Panadol, miedompi kipulääke

Tramal, keskivahca kipulääke

Lyrica, hermokipulääke

Furesis, nestettä poistamaan

Levolac, ummetukseen

Vancomycin, antibiootti

Folvite, foolihappo, todettu verikokeissa matala pitoisuus

Cohemin, b12 vitamiini, puutos todettu verikokeilla

Bisoprolol, beetasalpaaja, verenpaineeseen

Aika peruslääkelista. Vanhus on todennäköisesti kipeä, sydänvaivainen (sydämen vajaatoiminta?), vitamiinit ei imeydy ja maha ei toimi. Mitä nyt vois miettiä on tuo tarvittavien rauhoittavien käyttö. Ja onko Lyrica millä annoksella ja onko kuinka tarpeellinen. Esim jos on ruusua, niin se voi olla tosi kipeä ja kun on Marevan ja jos Panadol ei riitä, niin kamalasti ei ole vaihtoehtoja kuin kolmiokipulääkkeet. Ei vanhuksenkaan tarvi kipuja kärsiä. Vai mitä ajattelit tästä poistettavan? Vanhuksilla voi olla paljon sairauksia, jotka vaativat lääkkeitä ja ne lääkkeet pidentää elinikää ja parantaa elämänlaatua. Osalla vaan on haittavaikutuksia. Vanhuksilla lääkehoito välillä on kompromisseja. Kolmiolääkkeet ei ole hyviä, mutta ei ole parempiakaan vaihtoehtoja olemassa.

Jos huolettaa, niin apteekit tarjoaa maksullista lääkityksen kokonaisarviota. Yhteistyössä tietysti hoitopaikka ja hoitava lääkäri.

Vierailija kirjoitti:

nitro, morphin, microlax, atrovent, novorapid, tenox, oxynorm, opamox,  näitä tarvittaessa ja kuka sen määrää?

rela, viscotears, marevan, ormox, panadol, tramal, lyrica, furesis, levolac, vancomycin, folvite, cohemin, bisporol,

lidocan, rocephalin.

kaikki saman vuoden aikana. omaisellani oli raskasta tällaisten läkkeiden kanssa ja rahapussi aina tyhjänä.

mitä ajattelette, eikö lääkäreitä pitäisi saada vastuuseen, nyt kun vain hoitohenkilöistä puhutaan.

Vierailija
44/65 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

rauhoittavat ja kaatuilua ja lisää muistamattomuutta aiheuttavat lääkkeet ovat erittäin suosittuja lääkärien keskuudessa määrättäväksi vanhuksille.

http://www.ilo.org/dyn/icsc/showcard.display?p_lang=fi&p_card_id=0741&p…

Eivät edes näe niitä, mutta määräävät silti?

Vierailija
45/65 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti sama meno jatkuu sitten kun olen itse vanhus. Nyt v*tuttaa kun lääkkeitä ei meinaa millään saada, ei paniikki- ja ahdistuskohtauksiin, ei unettomuuteen. Ei muuta kun tyrkytetään psykologia. Josko vanhuksena edes saisi tarvitsemansa lääkkeet. 

Ja jos johonkin hoivapaikkaan joudun niin toivottavasti saa olla kunnon pöhnässä, eihän siellä muuten kestä pää!

Vierailija
46/65 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta, kun pää ja kipuliA kroppa ei enää toimi, pitää saada lääkkeitä tarpeeksi. Välillähän jostain "vanhukset lääkitään liikaa"- kohusta johtuen monet kärsivät hirveistä kivuista, kun lääkäri ei uskaltanut määrätä tarpeeksi tehokkaita lääkkeitä kivun hoitoon, kun se saataisi lyhentää elämää, ja omaiset luulee, että muuten se vanhus  vielä terveeksi tulisi ja lähtisi päivätansseihin.

Omaiset eivät ymmärrä, että tosi vanha ihminen kärsii ja sekoaa ehkä nopeammin, jos joutuu kivuliaana ja ahdistuneena kärsimään vaivojaan, vaikka niihin olisi lääkkeitä olemassa. Jotain kolesterolilääkettä lie turha enää 90-vuotiaalle syöttää, ne suonet on jo mitä on.

Vierailija
47/65 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kyllä on hoitolaitoksesta soitettu, kun  vanhukseni lääkitystä muutetaan ja perustelut niihin. Ja annettu lääkärin puhelinnumero, jos haluan tietää tarkemmin. En itse ole asiantuntija, mutta olen kyllä ymmärtänyt miksi joku lääke jätetään pois tai vaihdetaan. 

Vierailija
48/65 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostan

Vierailija
49/65 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle kyllä on hoitolaitoksesta soitettu, kun  vanhukseni lääkitystä muutetaan ja perustelut niihin. Ja annettu lääkärin puhelinnumero, jos haluan tietää tarkemmin. En itse ole asiantuntija, mutta olen kyllä ymmärtänyt miksi joku lääke jätetään pois tai vaihdetaan. 

Onko hänellä käytössä Pegorion?

https://www.vauva.fi/keskustelu/4007899/miamilainen-laakari-kuoli-koron…

Vierailija
50/65 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaja81 kirjoitti:

Hohhoijaa, kyllä huomaa useista kommenteista ettei ihmisillä ole mitään käsitystä minkälaisia muistisairaat pahimmillaan saattaa olla.

Hoivakodissa jossa itse työskentelen, todella monelle vanhukselle ”syötetään” käytöshäiriöihin näitä pahamaineisia lääkkeitä, sillä huutelusta, agressiivisuudesta ja levottomuudesta kärsii hoitajien lisäksi ennen kaikkea toiset asukkaat. Siinä ei hyssyttelyt ja rauhoittelut tai edes se kuuluisa hyvä hoitajamitoituskaan auta jos toiset asukkaat joutuu kuunnella yöt läpeensä huutavaa muistisairasta tai pelkäämään ja jopa kokemaan väkivaltaa toisen asukkaan toimesta.

Hoitajillehan nyt ei sympatiaa koskaan heru, ammattitaidottomuuttahan se omaisten ym. mielestä tietenkin on jos ei agressiivisen muistisairaan kanssa pärjää.

Joten kyllä, meidän ”pahamaineisessa” yksityisessä hoivakodissa lääkitään muistisairaita ”hiljaiseksi”, ihan vaan kaikkien turvallisuuden ja arjen sujuvuuden takaamiseksi.

Repikää siitä!

Muistisairaan omaisena olen kanssasi täysin samaa mieltä.

Suosittelen jokaiselle urputtajalle, että olisivat viikon dementikon kanssa kahdestaan hänen kodissaan, niin sen jälkeen voisi sitten arvostella hoitoa.

Vierailija
51/65 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri määrää kyllä lääkkeet sen mukaan kun hoitaja kertoo muisti sairaan vanhuksen "oireet". Vilkas vanhus on helpompi lääkitä sänkyyn kun että vaeltelee käytävillä ja vietäisiin ulos. Se vaatisi hoitoalalle lisää henkilökuntaa tai lisää palkkaa hoitajille että saataisiin Suomea puhuvia hoitajia suomalaisille vanhuksille.

Vierailija
52/65 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama meillä ja joka kuukausi saadaan apteekin lasku, josta näkee lääkkeet.

Alzheimermummo kyseessä.

Unilääkkeeksi saa Melatoniinia ja mitään rauhoittavia ei ole eikä kipulääkkeitä, kun ei ole kipuja.

Tarkastan listan aina ja katson heti netistä, jos on uusi lääke ja soitan ja kysyn käytöstä.

En kyllä usko kaikkea, mitä kirjoitetaan.

Itsekin olen jossain vaiheessa vanhuksia hoitanut.

Tietämättömän on helppo arvostella.

Vierailija
53/65 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen syö omaan tarpeeseen. On 90v mummoja joilla säännöllisesti käytännössä vain d-vitamiini. Mutta on myös niitä joilla on kaikki mahdolliset sairaudet ja niihin lääkitykset. Kun nieleminen vaikeutuu, lääkitystä viimeistään silloin vähennetään jos ei ole ollut siihen syytä aiemmin.

Välillä lääkitään joku lähes zombiksi, esimerkiksi kun muistisairas mies hakkasi hoitajan kasvot niin että hoitaja joutui leikkaukseen. Potilas arvaamaton ennenkin. Tai kun miespotilas oli toistuvasti pahoinpidellyt toista potilasta( tällä vanhalla rouvalla Musta silmä, tikit otsassa jne).

Vierailija
54/65 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työskennyt vanhainkodissa ja siellä oli ihana lääkäri ja sellainen asenne, ettei vanhuksen pidä kärsiä turhaan. Eivät olleet sänkyyn tainnutettuja, todellakaan, mutta herkällä korvalla kuunneltiin kun vanhuksella oli valitettavaa. Jos vaikka päätä särki, niin kokeiltiin niskahartiahierontaa ja raitista ilmaa ennen kuin annettiin särkylääkettä, mutta sitä kyllä sai tarpeeseen. Opiaatit kehiin jos oli vakavia kiputiloja. Mitä väliä jos tyyppi on 90-vuotias? Ei se käytä heavy machineryä eikä kehitä kamalaa huumekierrettä.

Vierailija
55/65 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua hoitajana ahdisti syöttää vanhuksille murskattuja lääkkeitä. Meillä pidettiin huoli, että mitään tarpeetonta lääkettä ei anneta ja selvitettiin etukäteen, että ne sai murskata, mutta mietipä omalle kohdalle kun joudut monta kertaa päivässä vetämään lääkemurskaa. Ei sitä pahaa makua saa millään peitettyä. Tai nestemäiset lääkkeet (erityisesti Kalisol), yök!! Minä kirjaan hoitotahtooni, että lääkkeitä syötetään niin pitkään kun ne menee alas kokonaisena. Lääkemurskaa minulle ei saa syöttää, vaikka olisi kuin tärkeä lääke kyseessä.

Vierailija
56/65 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pitkälle kaikkea. Ajattelitko mennä "keikalle"?

Vierailija
57/65 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kuolen ennenkuin olen siinä kunnossa että pitäisi johonkin hoitokotiin mennä.

Vierailija
58/65 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä sairauksia niillä nyt sattuu olemaan niin niitä. Sit yleisesti psykoosilääkkeitä esim Ketipinor koska ovat voimakkaita rauhoittavia, kipulääkkeitä, unilääkkeitä.

Vierailija
59/65 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lidocan, rocephalin.

Lääkäri määrää lääkityksen, hoitaja toteuttaa. 

Nitro: sydänlääke

Morphin: kipulääke

Microlax: mahantoiminta lääke (aika useilla vahvat kipulääkkeet aiheuttaa ummetusta. Et kai itse haluaisi että kakka ei tule viikkoon tai pariin?)

Atrovent: Hengiteltävä lääke, esim astmaan. (Ei kai kukaan halua kuolla astmakohtaukseen?)

Novorapid: Insuliini. (Ei kai kukaan halua kuolla hoitamattomaan diabetekseen?)

Tenox: unilääke

Oxynorm: kipulääke (ilmeisesti omaisellasi oli todella paljon kipua. Et kai halua että omaisesi käsii kivuista?)

Opamox: rauhoittava (omaisellasi oli ahdistusta ja pelkoja)

Sydämen toimintaan vaikuttavat lääkkeet: Furesis, Ormox, Bisoprolol

Vancomysin on antibiootti. Tulehdukset täytyy hoitaa.

Tramal on kipulääke. Lyrica myös mutta sillä voi hoitaa esim epilepsiaa. Marevan on verenohennuslääke, sillä estetään veritulppia. Et kai halua että omaisesi kuolee veritulppaan? Nämä kaikki lääkkeet kun laitat vaikka googleen niin saat selville mitä omaiseltasi hoidettiin. Seuraava taho jonka kanssa keskustella lääkityksestä on lääkäri. 

Vierailija
60/65 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ymmärrän, miksi moni sairaan- ja lähihoitaja vaihtaa alaa.

Suurin osa kollegoista lähtee tältä alalta riittämättömän hoitajamäärän ja huonojen työolojen vuoksi. Ei todellakaan tämän ketjun höpinöiden perusteella. Tiedoksi vaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi