Inhottaa kun taas "päivät pitenee"
ja valoisuus lisääntyy. :( Pitää odottaa taas jotta aurinko laskee ja tulee hämärää jotta voi lähteä kauppaan. Tunnen itseni huomaamattomammaksi pimeässä ja ihmiset eivät näin huomioi minua, mikä on hyvä asia. Masennuksesta ja fobioista kärsivän painajainen. Pimeys antaa minulle turvaa ja lohtua.
Olen siis melkein kuin vampyyri.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän pimeistä illoista. Etenkin keväisin aurinko on niin kirkas, että kaikki pöly kämpässä näkyy. Koko ajan saa kulkea rätti kourassa. Mutta nopeasti se aika rientää. Puolen vuoden päästä on jo elokuun loppu.
Ja yhtä nopeesti se rientää siitä taas siihen, että valon määrä alkaa lisääntymään ;)hihih
Niinpä. Vuodet menevät nykyään todella nopeasti.
Ei ne mene sen nopeammin kuin koskaan aikaisemminkaan.
Kyllä se näin vanhemmalla iällä tuntuu vuoden kierto koko ajan kiihtyvän.
Todellisuudessa se aika ei kulu nopeammin. Se on vain ihmisen omaa kuvitelmaa.
Olen kyllä tietoinen siitä, että aika ei objektiivisesti katsoen kulje yhtään sen nopeammin kuin ennenkään. Subjektiivinen kokemus on sitten asia erikseen, kun kilometrejä on jo jonkin verran takana.
Minäkään en tykkää. Toivottavasti tulee samanlainen kesä kuin toissa kesä oli.
Vierailija kirjoitti:
Surullista on, että keväisin tehdään enemmän itsemurhia kuin syksyisin.
Pääsetkö ap juttelemaan vaikka mielenterveyshoitajan tai papin kanssa?
Tässä on jo juteltu hoitajien ja psykiatrien kanssa 20 vuotta. Ei tästä sen kummoisemmaksi elämäntilanne tai fobiat ole parantuneet. Uskonnollinen en ole, mutta toki papin kanssa voisin jutella muista kuin uskonnon asioista. ap
Laita aurinkolasit. Helpottaa heti
Luulin jo, että olin ainut joka tykkää kulkea ulkona pimeässä. Valoisalla tulee tosiaan se inhottava tunne, että on liikaa esillä ja kaikki toljottaa. Olisi ihan hyvä, jos täällä olisi kesäisinkin yhtä pimeää yöllä kuin vaikkapa Thaimaassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta ne ihmiset jaksaakin marista. Voi luoja olette varmaan rasittavia tapauksia lähipiirillenne.😂😂
Sanotko noin myös valoallergisille ja albinismista kärsiville.
Aina tätä samaa. Sää nyt vaan on semmonen asia johon ei voi vaikuttaa, joten tommonen mariseminen ja vikiseminen on täysin ajanhukkaa. Ei aikuinen, normaali, terve ihminen valita säästä. Ei säälle voi mitään.
Näin on. Jos ei ihmisellä muuta ongelmaa ole kuin sää, on asiat hyvin. Tosin tässä jo tuli ilmi, ettei ap:llä ole mikään muukaan hyvin, mutta se on lääketieteen alaa se. Psykiatrian.
Ap. ei tainnut nyt puhua mitään säästä, vaan valoisuudesta (Pitäisköhän tähänkin laittaa vähän itkunaurua).
Miksi tähän ketjuun tuli ihmisiä säästä puhumaan, kun se ei ollut tämän ketjun pääpointti edes.
Vierailija kirjoitti:
Valivalivali
Hommaa oikeita ongelmia ap.
On kyllä ihan tarpeeksi oikeita ongelmia. Ei tarvitse hankkia ja yleensä ne tulevat myös ihan itse hankkimattakin, kuten läheisten poismeno yms. ap
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta ne ihmiset jaksaakin marista. Voi luoja olette varmaan rasittavia tapauksia lähipiirillenne.😂😂
Keväisin lisääntyvän valon aiheuttama väsymys ja masennus on kyllä ihan aito ilmiö. Harmi jos et sä oikein ole perillä asioista
Vierailija kirjoitti:
Onneksi löytyy mieluisa vuodenaika molemmille ryhmille, sekä pimeyden että valon rakastajille.
Kyllä olen samaa mieltä tässä asiassa. Kaikille jotakin. Vaikka en itse tykkääkään valoisuudesta, niin ei se ole minulta pois jos joku siitä tykkää, päinvastoin. Minulle ainakin tulee hyvä mieli jos muillakin ihmisillä on hyvä mieli. ap
Kuukauden päästä kun siirretään kelloja niin sitten vasta karmeeta onkin kun valon määrä lisääntyy kerralla plus että joutuu herää tunnin aikasemmin. 2 vko menee ennenkuin pääsee rytmiin jos hyvin menee
Kevät ja kellojen siirtely on aiheuttanut monia sydänkohtauksiakin, koska ihminen ei ole kone, jota voi siirrellä toiseen aikaan ilman karseita vaikutuksia. Inhoan kevättä ja olen aina voinut silloin tosi huonosti.
Joo täällä kans yks keväästä ahdistuva ja (lisää) masentuva.
Kevät on mulle aivan karmeaa aikaa. On häikäisevän kirkasta, kauhea meteli (lumi ei enää pehmennä äänimaisemaa, linnut melskaa yms.) ja kanssaihmiset alkaa käymään ihan hirmuisilla kierroksilla. Pahinta mullekin on se häikäisevä, räikeä kirkkaus. Aurinkolasit auttaa aika hyvin, mutta aiheuttavat oman vaivansa ja haasteensakin.
Tällainen olen ollut ihan lapsesta saakka. Ja joo, masennusdiagnoosi on. Raskasta kun juuri kukaan ei ymmärrä, siksi harvoin tästä puhunkaan. Muut haukkuu ja kiroaa mun suosikki-aikaani, kaamosta, ja kevättä hehkutetaan ennen kuin se on alkanutkaan, ja minä odotan aina ihan kauhulla koko kevättä. Ei tätä oikein kukaan ymmärrä. Ovat epäuskoisia, lyövät ihan leikiksi, ja tottakai: pitävät turhan marisijana. Itse saavat kyllä omasta mielestään täysin oikeutetusti ahdistua syksystä ja talvesta, kiroten ne alimpaan hlvttiin.
Vierailija kirjoitti:
Kevät on mulle aivan karmeaa aikaa. On häikäisevän kirkasta, kauhea meteli (lumi ei enää pehmennä äänimaisemaa, linnut melskaa yms.) ja kanssaihmiset alkaa käymään ihan hirmuisilla kierroksilla. Pahinta mullekin on se häikäisevä, räikeä kirkkaus. Aurinkolasit auttaa aika hyvin, mutta aiheuttavat oman vaivansa ja haasteensakin.
Tällainen olen ollut ihan lapsesta saakka. Ja joo, masennusdiagnoosi on. Raskasta kun juuri kukaan ei ymmärrä, siksi harvoin tästä puhunkaan. Muut haukkuu ja kiroaa mun suosikki-aikaani, kaamosta, ja kevättä hehkutetaan ennen kuin se on alkanutkaan, ja minä odotan aina ihan kauhulla koko kevättä. Ei tätä oikein kukaan ymmärrä. Ovat epäuskoisia, lyövät ihan leikiksi, ja tottakai: pitävät turhan marisijana. Itse saavat kyllä omasta mielestään täysin oikeutetusti ahdistua syksystä ja talvesta, kiroten ne alimpaan hlvttiin.
Kyllä meitä on muitakin samanlaisia, kuten tästäkin ketjusta huomaa. Mutta ymmärrän sua täysin ja mulla on ollut samoja kokemuksia muiden epäuskosta kun sanon, että inhoan kevättä ja kesää, ja tykkään syksystä ja talvesta.
No kevään mukavina asioina mainittakoon että onpa kiva kun linnut alkaa visertelemään ja lämpö kuitenkin mitä ei ilman tuota valoisuutta täällä pohjolassa ei oikein ole.
Vierailija kirjoitti:
Kuukauden päästä kun siirretään kelloja niin sitten vasta karmeeta onkin kun valon määrä lisääntyy kerralla plus että joutuu herää tunnin aikasemmin. 2 vko menee ennenkuin pääsee rytmiin jos hyvin menee
Ei hemmetti! Joka vuosi alkaa aina vaan aikaisemmin valitus kellojen siirtelystä. Oikeesti hanki (hankkikaa) elämä ja pimennysverhot. Kumpikaan ei maksa paljoa.
BTW, ala nyt jo siirtelemään sisäistä kelloasi kesäaikaan, niin ei tarvitse narista, kun "2 viikkoa menee rytmiin pääsemisessä", vaikka uskonkin , että tuollainen "sekaisin meneminen" on kuviteltua hommaa.
Vihaan valoa. Mitä pimeänpää, sen parempi.
Liikun mielelläni iltayöstä.
Vierailija kirjoitti:
Valivalivali
Hommaa oikeita ongelmia ap.
Empatiakyvyttömyys on kieltämättä oikea ongelma.
Vierailija kirjoitti:
En voi ymmärtää miten vuoden parhaan ajan alkaminen (kevät ja kesä) voi masentaa?
Näin on. Jos ei ihmisellä muuta ongelmaa ole kuin sää, on asiat hyvin. Tosin tässä jo tuli ilmi, ettei ap:llä ole mikään muukaan hyvin, mutta se on lääketieteen alaa se. Psykiatrian.