Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukutoukkana , joka myös on aina lukenut lapsilleen paljon minua surettaa 10 v tytön lukupassin takkuaminen. Lukeminen on pakkopullaa.

Vierailija
23.02.2019 |

Lukupassi on siis koulussa määrätty tehtävä ja sen pitäisi olla täynnä nyt loman jälkeen ! Aikaa on ollut joulukuusta asti. Kirjahyllyni on täynnä Harry Pottereita ja olen ostanut tytölle lahjaksi mm. Soturikissoja mutta kun ei kiinnosta eikä jaksa.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hän innostuisi jostain kevyestä, esiteineille suunnatusta kirjallisuudesta. Omassa nuoruudessa luettiin esim. Sweet Valley High-sarjaa, äitini nuoruudessa Tiina-kirjoja jne... 10-vuotiaalle paksut fantasiasarjat voivat olla liikaa, vaikka itse kasvoinkin Potterin mukana.

Isäni kanssa lainattiin aina yhdessä kirjastosta sarjakuvia, kuten Tinttiä. Nykyään tarjolla voi olla ties mitä mielenkiintoista mangaakin, josta lapsi voisi innostua.

Älylaitteet häiritsevät oikeasti keskittymistä. Eniten tuli itselläkin luettua esim. sähköttömällä kesämökillä, kun muuta tekemistä oli vähän. Ehkä luuriaikaa voisi oikeasti rajata jotenkin, esim. että iltaisin ennen nukkumaan menoa luettaisiin kirjoja eikä laitteita.

Vierailija
22/30 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule ihan sama juttu meillä. Itse luen ja mies lukee.. Lapsille luettiin kun olivat pieninä, vielä kouluikäisenäkin käytiin yhdessä kirjoja läpi. Kirjastot tuli tutuksi, joka paikkakunnalla mihin Suomessa mentiinkään lomilla jne.

Ei ne vaan lue. Edes koulussa ei enää vaadita kummosia lukutaitoja. :( Huvitti, kun yläasteella Seitsemän veljestäkin kävivät läpi Koiramäen versiona läpi. Siitä oli koekin. Myös Kalevala oli joku kevyt versio.

No, esikoinen on nyt täysi-ikäinen ja työelämässä. Nuorempi aloitti lukiossa, että kyllä niistä on yhteiskunnan jäseniä saatu silti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ÖÖÖÖÖööööö..... Mitä älypuhelin tekee pikkulapsella?? Itse sain matkapuhelimen vasta 15veenä, eikä siinä ollut kuin soitto ja tekstari. Voisi olla ihan hyvä ikäraja nykypäivänäkin?

:D

Vierailija
24/30 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko niitä lammaskirjaa muistuttavia enemmän esimerkiksi ankka- tai kissaversioina?

Jos lapsi saa luettua helposti pikkulasten kirjoja, niin ehkä hän innostuu enemmän lukemisesta?

Vierailija
25/30 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auta lasta löytämään se oma juttu. Jos olette vain menneet sinne kirjastoon ja käskenyt valitsemaan jotain kivaa, on se kirjojen paljous voinut ahdistaa. Lainaa hänelle erilaisia kirjoja. Aloita vaikka tietokirjasta joka kertoo tubettajista tai muusta nykyajan ilmiöstä. Ja etsi erilaisia kaunokirjoja, valitse sekä nuorille tytöille suunnattuja että pojille. Esim kapteeni kalsari voisi olla hyvä testata

Vierailija
26/30 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnallisena ihmisenä, joka on aina tehnyt kaikenlaista lastensa kanssa, minua surettaa tuon 10 - vuotiaan urheiluharrastuksen takkuaminen.

Musikaalisena ihmisenä, joka on aina vienyt lapsiaan konsertteihin, minua sutettaa tuon 10 - vuotiaan asenne musiikkia kohtaan.

Käsityöihmisenä, joka on aina tehnyt lasten kanssa kaikenlaista käsin, minua surettaa tuon 10 - vuotiaan mielenkiinnottomuus nikkarointiin ja näperöintiin.

Jne

Vierailija
27/30 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olettekin jo kokeilleet, mutta suosittelen sarjakuvia ja graafisia romaaneja, esim. Luke Pearsonin Hilda-sarja ja Jeff Smithin Luupäät! Ja myös vanhat kunnon Asterix, Lucky Luke ja Tintti. Mun poika 10v on tykännyt todella paljon Neropatin päiväkirjoista ja herra Gummista, ja Reuhurinne-sarjasta.

Mun poika tykkää paljon lukemisesta, mutta ei kyennyt aloittamaan esim Harry Potteria ja Hobittia itse, se oli kuitenkin liian vaativaa tekstiä. Ne luimme yhdessä. Luulen että Soturikissojen kanssa olisi sama juttu. Kannattaa etsiä noita helppolukuisempia mutta kuitenkin ikätasoisia.

Vierailija
28/30 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ensimmäisenä voisi lukea vaikka Roni Backin Tubettajan käsikirjan? Voisi olla helppo aloitus, kun kirja on ohkainen ja aihe jo valmiiksi kiinnostaisi. Siitä voisi sitten hyvässä lykyssä kiinnostua pikkuhiljaa muunkin tyyppisistä kirjoista.

Vierailija
29/30 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pitänyt lukemisesta ja opin hitaasti lukemaan, kävin jopa tukiopetuksessa. Opittuani lukemaan luin todella nopeasti. Sain melko paksun romaanin luettua tunnissa. Lukeminen tosin ei silloin kiinnostanut, oli tylsää. Ei kiinnosta edelleenkään. Lukeminen ei ole vaan kaikkia varten, vaikka sen osaisikin hyvin (tai huonosti)

Vierailija
30/30 |
23.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ongelma. Ota palaveri opettajan kanssa ja kerro hänelle juurta jaksaen lapsen ominaisuuksista.Hän voi vapautua siitä lukupassiasiasta. Ei vaan ole tämän lapsen mieleen se lukeminen.Saat aikaan vaan ongelmia ,jos pakotatte.

Voi olla,että haluaa esim soittaa,maalata,juosta kilpaa,jumpata ,pelata shakkia tms.

Lapsenlapsistani toinen suoritti kiitettäväst lukupassin ja toinen ei ole ,kun joskus lukenut jotain,pelaa valtavasti kännykällä.Molemmat menestyy koulussa erinomaisesti ja tämä kännykkätyyppi vallan loistavasti.Ei kaikkien tarvitse lukea.

Itse ” luin” jo niin pienenä,etten osannut siis lukeakkaan,katselin aina kirjoja.Olen koko ikäni halunnut lukea jotakin .Nytkin 76 vuotiaana luen kaikkea mahdollista netistä,myös e- kirjoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän