Kokemuksia nukahtamis- ja unilääkkeistä
Mistä nukahtamis- ja unilääkkeistä teillä on kokemuksia? Itse olen käyttänyt aikaisemmin Tenoxia ja nyt Melatoniinia.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Tenox - vaikutus on ollut että pian tulee upea hyvänolontunne, velatkin tuntuvat saatavilta jne. Tekee mieli shoppailla jotain uutta, hilliton nälkä. Tämän jälkeen sammuin kuin saunalyhty.
Imovane- outo maku suussa, nukahtaminen ok.
Melatoniini- toimii jossain määrin. Ei sivuvaikutuksia.
En käytä enää muita kuin melatoniinia, sitäkin harvoin.
Jos sanot lääkärille, että tulee jostakin lääkkeestä hyvänolontunne (vaikka olisit aiemmin hautonut itsemurhaa) niin se on triggeri, ei ei ei.
Lääkkeistä on tultava pa**ka olo. Sitten saa reseptin.
Melatoniini tukee nukkumista ihan ok, bentsot toimii mulla, mirtatsapiini ja triptyl hyviä pitkäaikaiseen unettomuuteen. Mut mirtatsapiini nosti mulla ruokahalua ihan hullun lailla ja lihoin.
Mirtatsapiinista tulee levottomat jalat. Imovane maistuu hirveältä.
Imovane ja somnor on hyvin samankaltaisia, imovanesta tulee vaan se paha maku. Molemmat turvallisia perusannostuksella. Työterveyslääkärini määräsi somnoria pyynnöstä ihan sen maun välttämiseksi.
Mä saan unta hyvin mutta herään 3-4h jälkeen ja pyörin valveilla loppuyön. Tähän on auttanut Opamox ja Heinix joka tosin väsyttää vielä seuraavanakin päivänä.
Vierailija kirjoitti:
...ohis, mutta en millään tajua, että ensin kehitetään toimivat lääkkeet unettomuuteen (ns. Z-lääkket, bentsot) ja sitten niitä ei saakaan, vaan pitäisi pärjätä melatoniinilla tai jollain psykoosilääkkeillä, koska *ennakoidaan* jotain hankaluuksia.
Niin kauan kun lääke toimii normaalilla annostuksella ja tekee elämänlaadusta siedettävän, ihmisen pitäisi saada käyttää sitä.
Elämä on tarpeeksi vaikeaa ilman että lääkärit tohtoroivat siitä vielä vaikeampaa.
Ne on kehitetty tilapäiseen, lyhytaikaiseen tarpeeseen. Ei jatkuvaan käyttöön. Kaatumiset vanhana voivat olla niiden seuraus, samoin lähimuistin huononeminen. Tästä olisi toki pitänyt olla tiukempia silloin aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...ohis, mutta en millään tajua, että ensin kehitetään toimivat lääkkeet unettomuuteen (ns. Z-lääkket, bentsot) ja sitten niitä ei saakaan, vaan pitäisi pärjätä melatoniinilla tai jollain psykoosilääkkeillä, koska *ennakoidaan* jotain hankaluuksia.
Niin kauan kun lääke toimii normaalilla annostuksella ja tekee elämänlaadusta siedettävän, ihmisen pitäisi saada käyttää sitä.
Elämä on tarpeeksi vaikeaa ilman että lääkärit tohtoroivat siitä vielä vaikeampaa.Ne on kehitetty tilapäiseen, lyhytaikaiseen tarpeeseen. Ei jatkuvaan käyttöön. Kaatumiset vanhana voivat olla niiden seuraus, samoin lähimuistin huononeminen. Tästä olisi toki pitänyt olla tiukempia silloin aikoinaan.
Mieluummin ajetaan ihminen hulluksi valvottamalla yö toisensa jälkeen kuin antamalla lääkkeitä, koska niihin mahdollisesti voi tulla riippuvuus. Mitä väliä, jos unettomuus tekee toimintakyvyttömäksi, kunhan vanhana ei sitten huonone lähimuisti.
On monia lääkkeitä, joiden pitkäaikaisista vaikutuksista ei tiedetä. Mielialalääkkeet, kolesterolilääkkeet, ja koko ajan tulee uusia lääkkeitä. Kyllä ihmisen hyvinvointia pitää vaalia tässä ja nyt.
Unenpuutteesta hulluna voi vaikka kaatua auton alle ja kuolla. Kiitos sitten siitä että vanhana olisi ollut terävämpi lähimuisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on tarpeeksi vaikeaa ilman että lääkärit tohtoroivat siitä vielä vaikeampaa.Ne on kehitetty tilapäiseen, lyhytaikaiseen tarpeeseen. Ei jatkuvaan käyttöön. Kaatumiset vanhana voivat olla niiden seuraus, samoin lähimuistin huononeminen. Tästä olisi toki pitänyt olla tiukempia silloin aikoinaan.
Liekö nuo benzot niin kamalia, jos niitä asiallisesti käyttää?
Onko mielestäsi psykoosilääkkeet jotenkin parempia? Vaikka joku Ketipinor?
Kuka tietää, kuinka vaarallisiksi ne paljastuvat ajan kanssa?
Eihän nuo masennuslääkkeetkään mitään karkkeja oo, mutta niitä kyllä lääkärit määräilee löysällä ranteella!
Hirvittää, kuinka nuoria aikuisiakin turrutetaan Ketipinorilla! Koko ajan pöhnässä ja tokkurassa ja annos voi nopeasti nousta moninkertaiseksi.
Ei oo varmaan psykoosilääkkeet mikään hirveän hyvä vaihtoehto benzoille. Eihän niistä edes tiedetä, mitä seuraa vuosien käytön jälkeen.
Todellakin ärsyttää benzojen demonisointi. Ilmeisestikin lääketehtaiden agendan mukaista mustamaalata kaikkia vanhoja lääkkeitä. Hehän eivät niillä enää tienaa mitään verrattuna uusiin lääkkeisiin.
Uusia lääkkeitä kehiin ja ihmiset koekaniineiksi, että lääketehtaat saa voitot maksimoitua.
Ei oo tarvinnut käyttää unilääkettä. On riittänyt riittävä toiminta päivällä, liikunta, tuuletus, lämpötila 18-19. Maitoa illalla ja banaani.
Vuodesta 1990 Imovane. Välillä ne loppuu ja sitten taas haen lisää. 7,5mg puolikkaalla nukahdan kyllä jos menen sänkyyn ajoissa ja haluan oikeesti nukkua. Herään ehkä kerran aamuyöllä vessaan jatkan n. 9.30. Saakka. Hyvää kamaa eikä mitään epäselvyyksiä missään muodossa.
Melatoniinia ei niin minkäänlaista vaikutusta. Samoin joku leguri halusi välttämättä kirjoittaa jtn mirtoja -ei mtn vaikutusta.
En näe mitään pahaa mun imovaneissa. Mulle riittää jo tieto siitä että niitä on mulla kotona.
Ketipinor, nukkuu huoletta koko yön eikä silmiä auki saa aamulla.
Puolikas mirtazapin, nukkuu 20h putkeen ja on väsynyt edelleen.
Stella oli joskus pienellä annoksella, ja tuli järkyttävän aidot ja pelottavat hallusinaatiot ja paniikki siitä, vaikka olisi mennyt heti sänkyyn.
Tematsepaamiin (Tenox) sain joskus reseptin, ei sopinut minulle. Nukuin 5 tuntia yössä ja olo oli krapulainen. Tsolpideemi ei nukuttanut reseptin mukaisella annoksella, otin enemmän nukahtaakseni ja se laittoi näkökentän aaltoilemaan. Siinäkin oli krapulainen olo ja liian vähän unta. Parhaiten minulla on toiminut tsopikloni (Imovane). Siihen jäinkin sitten koukkuun, mutta huonosti olen yleensä pärjännyt ilman lääkkeitäkään. Pahimmillaan olen 2 kertaa valvonut 5 vuorokautta, kunnes sain lääkkeitä. Olen käyttänyt myös väsyttäviä psyykenlääkkeitä, ja ne eivät ole olleet parempia. Mirtatsapiini on hirveää myrkkyä, mutta pidän sitä varalla jos kaikki muu pettää, se on melkoinen nuijanukutus. Ketiapiini, doksepiini, amitriptyliini ja hydroksitsiini on tullut myös kokeiltua, ei toiminut erityisen hyvin suhteessa haittavaikutuksiin. Kannabis toimi aikoinaan hyvin sellaisenaan, mutta nykyään korkeintaan pieninä määrinä tsopiklonin ja melatoniinin kanssa muuten se vaan valvottaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo tarvinnut käyttää unilääkettä. On riittänyt riittävä toiminta päivällä, liikunta, tuuletus, lämpötila 18-19. Maitoa illalla ja banaani.
Toivottavasti joudut vielä kärsimään helvetillisestä unettomuudesta. Pitkään.
Kukka vois sopia mulle. Mun nukkumista häiritsee kivut ja nykyään nukahtamista kivun pelko.
Kaikenlaista kokeillut, mitä milloinkin lääkäri keksii. Mutta ei oikein mitään sopivaa löytynyt. Bentsoja ei oo edes määrätty.
Niin se vaan nyt on, että aina väsynyt.
Lääkkeistähän tässä oli tarkoitus keskustella eikä kotikikoista?
Tämä väsymys varmaan tekee kiukkuiseksi, kun niin tekisi mieli tarjota lääkkeeksi ysimillistä niille, jotka tarjoaa mulle ulkoilua ja lämmintä maitoa.
Asiasta toiseen: olen kuullut huhuja, että Helsingin kaupungin terveydenhuolto olisi tiukentamassa suhtautumista nukahtamislääkkeisiin. Aikaisemmin potilaille on saatettu määrätä / antaa mahdollisuus saada nukahtamislääkeresepti Helsingin julkisesta terveydenhuollosta. Nyt suhtautuminen saattaisi olla tiukkenemassa. Osa potilaista jätettäisiin ehkä tyhjän päälle eli annettaisiin siirtyä yksityisen terveydenhuollon puolelle. yhtä epävarmaan mutta kalliimpaan hoitoon.
Ehkä Helsinki ottaa jatkossa tukensa pois myös esim. verenpainepotilailta, sydänsairailta ja diabeetikoilta?
Kun on puhuttu sote-säästöistä, niin ne otetaankin sitten unihäiriöisten helsinkiläisten jaksamisesta, mielenterveydestä ja selkänahasta. Onhan kuulemma olemassa ryhtiliikkeen lääkäreitä, jotka ovat sitä mieltä, että unettomuus ei ole mitään todelllista vaan se on vain lusmuilua ja lintsaamista.
Passion flower auttaa nopeammin kuin melatoniini.
Mulle sopii Stella. Olen käyttänyt vuosia ja ei mitään sivuvaikutuksia. Annostus ei ole noussut.
Imovanella kyllä nukahtaa, mutta herää herkästi pieneenkin meluun ym. Tätä sain keskussairaalassa osastolla ollessani, oikein tyrkytettiin iltaisin.
Melatoniini auttaa joskus, joskus ei, ja aiheuttaa painajaisunia.
Mirtatsapiini tehoaa ihan pienenä annoksena, n. 2 mg, mutta koko seuraavan päivän on tokkurainen olo.
Parhaiten itselläni auttaa vanhanaikainen allergialääke, jonka sivuvaikutuksena on väsymys ja uneliaisuus, esim. levosetiritsiini. Sitä saa apteekista ilman reseptiä.