LIIKUNNAN AIHEUTTAMA VÄSYMYS - ONKO NORMAALIA, MUILLA SAMANLAISTA?
Tänään olen syönyt aamiaisella lautasellisen kaurapuuroa, seassa noin 1 dl pakastemarjoja, raa'an porkkanan ja paistetun (kasviöljyssä ja voissa) kananmunan jozo-suolalla. Juomana vettä.
Lounaalla verilettuja 7 kpl, puolukkasurvoksen ja puolukkahillon sekoitusta reilu 1 desi sekä raejuustoa noin 150 grammaa. Juomana vettä.
Lounaan jälkeen lähdin ulkoilemaan. Kävin testaamassa uusia suksia, hiihdin ehkä 25 minuuttia, loppuaika kului kävelyyn. Yhteensä 45 minuuttia, kaloreita kului sykemittarin mukaan 265, max syke 149, keskisyke 127.
Tämän jälkeen jatkoin vielä puolentoista tunnin kävelylenkille hienossa säässä. Kulutin 350 kaloria, max syke 133 ja keskisyke 115 (jäin ihastelemaan maisemia yms eli hyvin rauhallista menoa). Loppulenkistä olin aivan poikki.
Kotiin päästyäni olo huono, söin ruisleivän jonka päällä oivariinia, muutama juustoviipale, iso kinkkuviipale, paprikaa ja persiljaa. Appelsiinin sekä juomaksi omenamehua.
Vähän myöhemmin vielä lämmin ruoka jossa lihaa, hiilareita ja salaattia + tomaattia + paprikaa oliiviöljyllä ja sitruunamehulla. Juomaksi vettä.
Nyt juon rahkajuomaa, jossa banaania, rasvatonta maitoa, rahkaa, tummaa kaakaojauhetta ja jäitä. Kaikki syömiset noin 11 tunnin sisällä, eli syön säännöllisesti.
Mielestäni olen syönyt hyvin, mutta silti olo on huono. Heikottaa, päätä vähän särkee koska olen niin uupunut liikunnasta. Onko tämä normaalia? Minulle tämä on normaali olotila, mutta onko muilla samanlaista?? On hyvin hankalaa koittaa kohottaa kuntoa, sillä uuvun todella pahasti liikunnasta. Yleensä tällainen uupumus jatkuu vielä seuraavana päivänä, tuntuu että sydämestä ottaisi. Olen normaalipainoinen 38-vuotias nainen. En enää osaa sanoa, mitä voisin tehdä toisin?
Kommentit (42)
Oletko syönyt liian vähän? Olet kuitenkin liikkunut aika paljon.
Kasvisten osuus näyttää pieneltä. Entä onko rasvaa riittävästi?
On epämiellyttävää väsähtää noin voimakkaasti. Toivottavasti ratkaisi tilanteen helpottamiseen löytyy :)
Juotko vettä? Vähäinen vedenjuonti voi aiheuttaa väsymystä, samoin kuin liiallinen.
Liian vähän nesteitä? Tai sitten noroa pukkaa...
Jos kerran käy näin, niin siitä on turha stressata. Jos aina on näin, niin kannattaa miettiä mitä tekee väärin ja mahdollisesti mennä lääkäriin.
Muistathan lisätä suolaa ruokaan? Olit lisännyt sitä yhteen kohtaan, mutta sitä tarvitaan paljon enemmän. Itselläni tuli huononolo joskus suolattomuudesta.
Kauanko olet harrastanut liikuntaa? Onko kuvailemasi liikuntamäärä normaali? Pidätkö välipäiviä. Nukutko tarpeeksi? Lepäätkö liikunnan jälkeen? Tarkkailetko itseäsi stressiin asti?
Oot kyllä paljon liikkunut lyhyen ajan sisällä, että melko normaalilta kuulostaa. Ehkä et uupuisi niin pahasti, jos aamusta kävisit hiihtolenkin ja illasta vasta sen kävelylenkin? Ruokavaliosta mulla tulee mieleen, että saatko riittävästi (hyvää) rasvaa?
Minulla on ihan samanlaista. Jos teen aamupäivällä puolen tunnin hitaan hiihtolenkin, saattaa koko loppupäivän olla rasittunut olo ja vielä illalla nukkumaan mennessä niin korkea syke, etten pysty nukkumaan.
Kunto on keskitasoa, mutta kuitenkin uuvun kaikesta liikunnasta normaalia enemmän ja palaudun hyvin hitaasti. Rauhallinen kävely on ainoa liikuntamuoto, josta en uuvu kohtuuttomasti (kunhan lenkki ei ole liian pitkä). Ei aavistustakaan, mistä tämä johtuu, mutta inhottavaa tämä on.
Tuossa iässä kannattaa välttää kovia rasvoja. Oivariini tukkii suonet. Ei se pienissä määrissä vaaraksi ole, mutta jos sydäntuntemuksia on niin pysyisin visusti kaukana. Mutta jos huono vointi tai sydäntuntemukset oikeasti vaivaavat oloa niin pikaisesti lääkäriin.
Siis tapahtuuko näin aina kuin liikut vai ainoastaan nyt? Kuinka paljon/miten liikut normaalisti?
Raskas liikunta väsyttää kovempikuntoisenkin, mutta sulla liikunta on ollut pääosin kevyttä vaikkakin pitkäkestoista. Ei kuulosta normaalilta normaalikuntoiselle ihmiselle, että siitä tulee tuollainen uupumus, josta ei palaudu. Kävisin kyllä kysymässä lääkärin mielipidettä (ellei tilanne ole se, että yleensä et liiku ollenkaan / aivan minimalisesti, koska silloin kroppa ei ole tottunut liikuntaan, ja siihen auttaa todennäköisesti vain liikunta, MUTTA alkuun lyhyempikestoisena).
Kuten jo joku sanoi, jättäisin myös pois sen kalorien seuraamisen yms. Sitä voi alkaa vähän huomaamattaan kytätä ja stressata kun "pitää kuluttaa enemmän" jne.
Kuka listaa kaiken syömänsä tuolla tarkkuudella? Syömisistäkö löytyy ratkaisu kaikkeen? Entäpä jos oletkin vaan lievän talviflunssan kourissa - usein muuta oiretta ei ole kuin väsymys ja päänsärky.
Meneekö päivät ankarassa itsetarkkailussa? Relaa vähän.
Liikunta alentaa verensokeria.
Syö ja juo.
Joku herkempi.
Itselleni tulee talvella tai yleensäkin jos ulkona on kylmä ja reippaan ulkoilun päälle ns.raittiin ilman myrkytys, eli sellainen kokovartalo puudutus ja väsymys. Kesällä ja lämpimillä keleillä ei sitä vaikutusta ole.
Aika korkea syke sulla. Olisko verenpaineesta häikkää
Aika kevyet eväät. Enemmän kasviksia, proteiinia ja hyviä rasvoja. Tuollainen monen tunnin ulkoilu kyl väsyttää minuakin, mutta ei uuvuta. Miksi tarkkailet itseäsi noin paljon? Laihdutatko? Mitä teet muun ajan? Löhöät sohvalla? Saattoi vaan olla liian rankka veto sun kunnolle eli auttaisiko liikunnan asteittainen lisääminen niin että et uuvu läheskään joka kerta?
Hep! Mulle tulee kaameita väsymyskohtauksia liikunnan jälkeen.
Syön hyvin, arvot kunnossa. En ole keksinyt mistä johtuu, mutta ajoitan rankemman liikunnan nykyisin ilta-aikaan.
Ei ole tarkoitus pelotella, mutta minun aikaisimmat MS-taudin oireeni olivat nuo. En palautunut lainkaan, ennen mahtavasta liikunnasta tuli itkuinen suorite joka ei kohottnut mielialaa, kunnosta puhumattakaan.
Syke kuulosti korkealta kävelyssä. Onko stressiä? Tupakoitko? Kofeiini? Pitää tehdä lyhyempää ja kevyempää ja lisätä kestoa ja tehoa vasta jos kunto kasvanut.
ocd dataan ja mittailuihin?
kokeile ens kerralla ilman mittareita voinnin mukaan.